• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Projekt Första året som husbilsägare.

Nästa vecka bär det av till Norge och bilen har ju varit resklar länge men det finns alltid något att göra om man vill:)
Drog på lite hammarlack på slutröret för det såg inge vidare ut med ett blankt rör.IMG_5069.jpg

Har irriterat mig rätt länge på att vid reggn eller vatten på taket så rinner det ner på sidorutorna och dörrarnas framkant och öppnar man dörren så rinner det vatten in i dörrgången. Köpte dropplist för att montera ovanför båda dörrarna men kom sedan på att det blir diskretare med en 10mm siliconlist uppe på taket som leder bort vattnet så det ska jag prova här näst.

IMG_4969.jpg

Första dagen på resan till Norge fick jag det testat och fungerar perfekt även vid ösregn, så nu slipper jag få in vatten genom dörrgången. Nu siktar vi på 1000mil i Norge under 3-4V
IMG_5091.jpeg
Drog även om lite kablar och märkte upp alla anslutningar och givetvis glömde jag mobilen när jag klistrat klart men såg ut så här innan lapparna kom på plats.
IMG_5088.jpeg

Sista natten och en sammanfattning av 34 dagar i husbil. Allt har fungerat perfekt sånär som på ett bakdäck som är snedslitet, förmodligen bakaxeln som behöver riktas och är man som jag så innebär det även 4 nya däck för jag byter aldrig mindre än 4 åt gången😅
Sen är det ett ljud från vänster framhjul som förmodligen bara är skit mellan skiva och bromssköld handbromsen behöver justeras den med.
Allt i bodelen har fungerat 100% och vi har gjort av med 2 st P11 gasolflaskor.

Ström i form av Lifepo4 batterier på 320Ah är sanslöst owerkill men bättre för mycket en för lite som max har vi gjort av med 20% på ett dygn och batterierna är fulla redan vid 12 tiden med solcellen på 190W, har även DC/DC laddare på 30A som laddar när motorn är i gång, allt det här sköter sig helt själv och inget man behöver peta i när man väl installerat det.

Gasol, elförbrukning, laddning övervakas givetvis via en app så även bilens 5G😅
Alla resor sparas från routerns GPS med alla stop man gjort samt hastighet och annat onödigt man kan behöva veta.

Det blir 793 mil när vi parkerar hemma i morrn.

Mindre bra saker som hänt under resan är en fortkörning på 4km/h i Norge som kosta 3200 nkr
och att frugan blev dålig den sista fredagen på resan så det blev ambulans till Östersunds sjukhus från Bräcke där vi stog för natten, 2 nätter på Faluparken ställplats för mig innan vi kunde åka vidare till Galtström där vi blev vittne till en krock dock utan personskador som tur var, lämna visitkort i fall dom behövde vittne då vi var bilen bakom den som helt sket i väjningsplikten.

Som jag skrev lite högre upp så blir det med all säkerhet 4 nya däck. Vad som orsakat snedslitningen av bakhjulet får avgöra vad som görs med bakaxeln men helt ny axel finns med på listan och om jag känner mig själv rätt så blir det nog även nya lager och belägg, skivor och OK i fram när dom ändå ska riva i grejerna om det nu inte är en skit grej som orsakar ljudet vid framhjulet, ångrar lite att jag inte gjorde det förra året när det revs i framvagnen men då skulle jag ju inte ha något att lägga pengarna på under den här vintern 😂
Förövrigt fungerar bilen perfekt och dragit ganska exakt 6dl olja den här säsongen, ja jag för bok även över oljeförbrukning.
IMG_5499.jpegIMG_5500.jpeg

Nu har jag fått bilen tvättad och den ska in på verkstad för att fixas i ordning, blir även 4 nya däck och funderade först på Michelin som jag alltid har på personbilen men det sluta med att det blir samma som nu dvs Hankook 225/70 R16C, jag han i alla fall köra 2700mil med dom som sitter på och dom har fungerat perfekt och 3 av däcken har massor av mönster kvar.
Felet i fram är förmodligen hjullagret som är slut för ljudet blev högre dom sista 10milen hem så det blir byte båda sidor och bakaxeln skulle lasermätas och det blir förmodligen riktning av den, passar på att byta stötdämpare då med när det ändå ska rivas i bak.

Gjorde sista tankningen idag då bilen alltid står fulltankad och det sluta med 737 liter diesel och 807 körda mil.
Förbrukning
Tankning 1: 0.84
Tankning 2: 0.98
Tankning 3: 0.82
Tankning 4: 0.78
Tankning 5: 0.86
Tankning 6: 0.80
Tankning 7: 0.93
Tankning 8: 0.95
Tankning 9: 0.78
Tankning 10: 0.92
Tankning 11: 0.91
Tankning 12: 0.93
Tankning 13: 0.97
Tankning 14: 0.90

Säg till när du tröttnat på bilen, det kanske sammanfaller med att vi skall köpa en sprillans ny och då kanske vi kan få köpa din istället. 😁

Ja jäklar vilket skick den börjar bli i
Tack för kommentaren det uppskattas för oftast får jag höra att jag bara slänger pengarna i sjön eller att det är bättre att byta bil eller köpa billigare delar 😅

Er kartan fra appen? Ser 3 rette linjer i sørvest, dette kan være strekninger hvor GPS ikke har lagret punkter. Lengden kan stemme med feilen.
Ja appen ritar upp kartan och ser nu dom 3 linjerna som förklarar felet, måste kolla upp vad som blivit fel. När man tar totalsträckan dag för dag så visar den samma mil som bilen med en diff på några meter till bilens nackdel.

Ibland eller nästan alltid blir jag förvånad hur billiga delarna till min bil kan vara när man ser priserna till nyare bilar.😳
Bromsskivor och belägg fram från Bosch, Bromsok från Ridex, Hjullager fram från Ridex. Al-KO stötdämpare bak (Blå)
4977,30 kr
Det räcker inte till en fram eller baklykta till en bil från 2015😂

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Annons

Tillbaka