• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Projekt Första året som husbilsägare.

Över 10.000 för byte av oljetråg låter riktigt rejält blodigt även om oljan kostar en tusenlapp.
Är det något mer dom gör eller har du en udda motor i?

Ett nytt tråg med packning ligger på runt tusenlappen om det är en 2,8 liters motor.
Till min kostar tråget 3500kr och då är det en eftermarknads då nya original inte längre går att få tag på. Sitter en 2.5 TDI i bilen.
 
Det beror också lite på var man letar. Autodoc har oljetråg till Ducaton från 650:- och uppåt men till 2,5 TDI,n var den slut.
På Laga.se har dom den däremot på lager för 2.350:-

Jag tror inte verkstäderna lägger ner så mycket tid på att hitta bra priser då det ändå är kunden som betalar. 10.500:- tycker jag också låter rejält blodigt oavsett vad det sitter för motor i bilen.
Jag har aldrig bytt tråg på mina Ducatos jag haft men jag kan inte minnas att dom sitter speciellt svårt till men jag kan minnas fel.
 
Det beror också lite på var man letar. Autodoc har oljetråg till Ducaton från 650:- och uppåt men till 2,5 TDI,n var den slut.
På Laga.se har dom den däremot på lager för 2.350:-

Jag tror inte verkstäderna lägger ner så mycket tid på att hitta bra priser då det ändå är kunden som betalar. 10.500:- tycker jag också låter rejält blodigt oavsett vad det sitter för motor i bilen.
Jag har aldrig bytt tråg på mina Ducatos jag haft men jag kan inte minnas att dom sitter speciellt svårt till men jag kan minnas fel.
Jag vill ha garanti på både tråg och jobb så jag låter verkstaden köpa in delen istället för att köpa och ta med för jag kan ge mig f*n på att om jag tar med eget tråg så börjar det läcka och jag får betala jobbet 2 gånger
 
Förstår helt

Ibland är det en förbannelse att vara en snål gubbe som alltid tror man kan fixa allt själv och billigare. Det är fler än en gång det skulle ha blivit billigare och bättre om man gått direkt till proffsen istället :D
 
Dragit om lite kablar och förbereder för en inverter kommer nog skippa mina plintar för + och - och köpa en Victron Distributör eller bygga om den vanliga Victron power in då det blir billigare. Blir klart mindre plotter när allt blir samlat i en box.
Vilken inverter det blir har jag inte bestämt men lutar mer åt en 3000W.
IMG_4553.png IMG_4549.jpegIMG_4552.png
 
Nu kan jag åka och besiktiga när det nya tråget sitter på plats, fick även handbromsen justerad utan att det kosta extra (y) om det sedan beror på att jag har klippkort på verkstaden eller för deras suveräna service låter jag vara osakt. Årets kostander på bilen vad gäller förbättringar och service hamna på 61000:- så lite lägre än förra året:D
Nu tror många att jag köpt en dålig bil med massor av fel men mycket av jobben är i förebyggande syfte och kanske inte direkt nödvändiga just nu.IMG_4567.jpg
 
Nu är bilen även besiktigad helt utan anmärkningar. Tankade fullt och parkerade på uppställningsplatsen, som vanligt glömmer jag alltid något och den här gången var det att bryta strömmen till batterierna och lyfta minus på startbatteriet men tur att den står 5minuters promenad hemifrån😅

Lite om planerna för nästa år är att byta backspeglarna då jag inte är riktigt nöjd med dom jag köpte förra året så nu blir det riktiga avsedda för husbil, nya dekaler efter lackbehandling är också tänkt och det här drar iväg i kostnader så lika bra att börja panta flaskor redan nu😅

Jag har rätt bra koll på just lackbehandlingar då jag gjort det på personbilen sedan -08 och vet att ett ordentligt jobb på en husbil kostar skjortan och ena byxbenet.
Såg att utläggen för 2024 i förra inlägget var fel det ska vara 86 000 och inte 61 000 :oops:
 

Bilagor

  • 61-HWsp0pnL._AC_SX679_.jpeg
    61-HWsp0pnL._AC_SX679_.jpeg
    29,6 KB · Visningar: 31
  • IMG_4572.jpeg
    IMG_4572.jpeg
    1.005,1 KB · Visningar: 31
  • IMG_4573.jpeg
    IMG_4573.jpeg
    746,7 KB · Visningar: 31
Nu börjar det bli dags att göra bilen redo för den 3e säsongen, ska starta upp den i morrn för första gången sedan september och börja göra i ordning så allt är klart när man vill ut och åka (y)
i år blir det faktiskt inget mer än nya speglar och router som ska in i bilen, väntar på att få Mopeka pro Water för gråvattnet men sen är det nog inget som ska göras på bilen....ja visst ja beställde ju DP Piston som förmodligen kommer i morrn😅
Fixat till användare och grupper i routern då vi eller frugan ofta har med sig 4-5 telefoner och en padda, själv klarar jag mig med 1 telefon och en padda (vi använder iPhone och iPad)
Att jag valt grupper och användare är för att kunna styra vad som får ladda ner vad och hur mycket.


rutx50.jpg
IMG_4830.jpg
 
Uppsart efter 7 månader var som att jag parkerat i går😃 starta direkt och allt var som när jag lämna den i september. Lifepo4 batterierna hade inte gått ner något alls stod på 80% som jag lämna. Mopeka Pro låg fortfarande på 100% batteri vilket ser lovande ut.
IMG_4834.png
 
Lifepo batterierna står alltid på samma nivå som när man ställde av bilen, BMS mäter inte så små strömmar, men när du laddar dom kommer du att märka att man får i mycket mer, jag brukar också ställa av med 80% ,men efter 6 månader så brukar det finnas ca50% kvar fast dom visar 80.
 
Ja just stillestånd med batteriet inkopplat och kanske någon liten förbrukare igång får SoC-värdet från bms'et att spåra ur rejält.
Men även självurladdning samt BMS'ets egna förbrukning.
Därför är det viktigt att inte långlagra ett LFP dåligt uppladdat, då finns risk att bms'et förbrukar ner cellspänningen till skadligt låg nivå, och som sagt detta syns inte i SoC som är ett beräknat värde, cellspänningen är det viktiga värdet som inte bör understiga 2,5V.
 
Ja just stillestånd med batteriet inkopplat och kanske någon liten förbrukare igång får SoC-värdet från bms'et att spåra ur rejält.
Men även självurladdning samt BMS'ets egna förbrukning.
Därför är det viktigt att inte långlagra ett LFP dåligt uppladdat, då finns risk att bms'et förbrukar ner cellspänningen till skadligt låg nivå, och som sagt detta syns inte i SoC som är ett beräknat värde, cellspänningen är det viktiga värdet som inte bör understiga 2,5V.
Batterierna har varit frånkopplade (huvudbrytare mellan batterier och kopplingsplint) så ingen förbrukning under vintern.
 
idag fick jag hem DT Piston så i helgen ska jag montera den (y) har länge varit tveksam till den här men nu så slog jag till för att testa och efter att ha pratat med tillverkaren så låter det här riktigt bra och är enkel att montera så även med centrummonterade tummar borde det inte vara några problem. Höjden är 6cm på den lilla rackaren och dom är tydligen olika beroende på vilken motor man har även om alla vid en snabb titt ser lika ut.
IMG_4835.jpg
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen