• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Första året som husbilsägare.

Första tvätten för att se vad rekondaren har att jobba med inför lackskyddet och det ser helt ok ut med tanke på ålder och med helt nya lampor runt om ser det riktigt bra ut. Har även fått på dolda backlampor (led) som funkar riktigt bra.
Nya dekaler och ett keramiskt lackskydd kommer göra underverk. Fick även på nya galler till kylskåpet.IMG_4120.jpgIMG_4118.jpgIMG_4119.jpg
 

Bilagor

  • IMG_4117.jpg
    IMG_4117.jpg
    1,2 MB · Visningar: 13
Nu sitter tryckackumulatorn på plats, att den sitter en bit i från pumpen är för att det ska bli lättare att fylla den med luft vid behov (behöver inte flytta bordet som annars står i vägen)
Inget mera pulserande i kranarna, jämnare tryck och pumpen går inte lika ofta, helt klart en uppdatering jag rekommenderar alla att göra.

IMG_4125.jpg
 
Bra!
Ett litet tips, försök att alltid få ett naturligt fall för dränering när man gör ingrepp/tillägg i vattensystemet, eller ifall det inte går, sätt in en dränerventil på lågpunkten som mynnar ut under bilen, så är det löst på min husbil.
 
Bra!
Ett litet tips, försök att alltid få ett naturligt fall för dränering när man gör ingrepp/tillägg i vattensystemet, eller ifall det inte går, sätt in en dränerventil på lågpunkten som mynnar ut under bilen, så är det löst på min husbil.
Bra tips ska kolla upp det.
 
Med all ljudisolering som nu är gjord så kan man hålla ett normalt samtal i bilen vid 90 och helt klart värt att göra, det jag blev mest förvånad över är att nya dörrlister gjorde så mycket för vägljudet även den tjockare bilmattan gjorde skillnad. Med innerskärmarna på så märkte jag ingen skillnad på ljudet.
IMG_4117.jpg
 
Mopeka gasolnivåmätare och Garmin 1095 monterat. Nästa projekt är att dra Ledslingan.
Varit ute 3V och 500 mil i sommar och bilen fungerar perfekt förutom en fadäs som hände på E45 innan Arvidsjaur då vi körde i ett potthål och bilen bara dog och inte gick att starta😳 som tur var ringde bärgaren upp mig innan han börja åka och visste direkt vad felet var👍 Kontakt för bränslepumpen som slagit till och bara trycka in den och fortsätta färden. Nästa större projekt i slutet av månaden blir byte av nästan hela framvagnen inklusive drivaxlar.
 

Bilagor

  • IMG_4399.jpeg
    IMG_4399.jpeg
    2,9 MB · Visningar: 15
  • IMG_4397.jpeg
    IMG_4397.jpeg
    2,9 MB · Visningar: 16
  • IMG_4409.jpeg
    IMG_4409.jpeg
    3,3 MB · Visningar: 16
Nu sitter Mopeka på plats och fungerar efter att jag fått hem en utbytes👍 Har även fått testa Garmin för första gången då vi åkt på en liten tur till Vadets rastplats och den fungerar perfekt. Efter att jag laddat ner lite olika kartor så slipper vi nu använda andra appar för att leta efter platser allt finns nu i Garmin. Hitta även ett nytt skydd till ’skorstenen’
Nästa manick blir backkameran BC50 med mörkerseende och jag hittar säkert även annat att göra på bilen😄 Husbilen är min nya hobby och mina hobbys har en tendens till att gå lite överstyr.
IMG_4434.jpeg
IMG_4436.jpegIMG_4424.jpegIMG_4435.jpeg
 
Nu har jag hunnit testa Mopekan och den fungerar perfekt varnade i godtid vid inställda 20% och jag lät den gå ner till 1% utan problem.
Böt även ut den hopplöst dåliga Biltema kameran mot Garmin BC50 IR och nu törs man lita på backkameran, precisionen i den är riktigt bra och mörkerseendet är toppklass. Själva bytet av kameran med alla inställningar mot navigatorn tog inte mer än 15 min.IMG_0002.jpeg
 

Bilagor

  • IMG_0001.jpeg
    IMG_0001.jpeg
    358,1 KB · Visningar: 30
Nu är det lite mer fixat på bilen och den börjar närma sig exakt som jag vill ha den
👍

BYTE DRIVAXEL, HÖ/VÄ SIDA
MONTERING NYA P-BOXAR
GSP 210033 DRIVAXEL
VKJC4389 DRIVAXEL
9806740980 SEALING GASKET
9649569280 SEALING GASKET
LM-4427 HELSYNT VÄXL.OLJA 75W-80 1L
BYTE STÖTDÄMPARE OCH LAGRING FRAM, HÖ/VÄ SIDA
STÖTDÄMPARE FJÄDERBEN 2
FJÄDERBENSLAGER TWIN-PACK
BYTE LÄNKARM, HÖ/VÄ FRAM
WSS1348 LÄNKARM
WSS1349 LÄNKARM
STABILISATORSTAG FRAM 2
Kan vara en bild av campingplats, skåpbil och text
 
Oj vad mjukt och fint bilen gick nu👍 Tog en dag för Dahlgrens Auto i Uppsala att fixa. Nu är det några veckor innan det är dags för nästa ingrepp på bilen
 

Bilagor

  • IMG_4521.jpeg
    IMG_4521.jpeg
    3,3 MB · Visningar: 21
  • IMG_4522.jpeg
    IMG_4522.jpeg
    3,9 MB · Visningar: 21
  • IMG_4523.jpeg
    IMG_4523.jpeg
    3,4 MB · Visningar: 21
IMG_4530.jpegIMG_4533.jpeg
När jag lämnade in bilen på Dahlgrens för senaste jobbet bad jag dom kolla upp ett oljeläckage som uppkommit under sommaren. När jag hämtade bilen fick jag veta att det är oljetråget som börjat rosta sönder och han hade ett kostnadsförslag färdigt men varnade mig för att det var dyrt… kollade på priset som var 10760kr och frågade är inte det här dyrt och visade kvittot på 31700 som senaste jobbet kosta😀
Så nu ska ett nytt oljetråg på men tar det i samband med oljebytet.
Jag får bra service på Dahlgrens och dom gör ett jobb som jag förväntar mig så det är helt klart värt dom 12milen istället för verkstaden som ligger bara några hundra meter ifrån där jag bor och har lägre timdebitering. Summa summarum det tar tid att bygga upp ett förtroende men bara sekunder att rasera det.
 
Över 10.000 för byte av oljetråg låter riktigt rejält blodigt även om oljan kostar en tusenlapp.
Är det något mer dom gör eller har du en udda motor i?

Ett nytt tråg med packning ligger på runt tusenlappen om det är en 2,8 liters motor.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen