• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Första året som husbilsägare.

Jari

Aktiv medlem
Medlem
Ort
Tierp
Vår husbilsresa börjar med en Dodge B250 Conversion Van från 1987 som vi hitta på blocket i maj 2022 ca 90mil hemmifrån, vi skulle testa om det funka med en van innan vi bestämmer oss för om det är husbil vi egentligen behöver, vi var nog överens om att husbil nog skulle vara bättre men vi testar.
van.jpg
vaninvändigt.jpg


Tåget upp till Norrland strular så det tar nästar 13timmar innan vi är framme, vanen är exakt så fin som säljaren beskrev så efter en provtur på 2min och prutar 2000kr så betalar vi och åker hemmåt. Köper ett 90Ah fritidsbatteri från Biltema och en Victron12-30 DC/DC laddaren så vi har ström i vanen.
Vi åker till Norge i slutet av Augusti på en 5 dagars tripp och det blir 250 mil och en jäkla massa soppa ca 450 liter, med det var det klart värt bilen funka superbra i bergen och man åkte som en kung.
Men som vi redan misstänkte så funka ju bara själva åkandet men inte det övriga. Vi stannar aldrig länge på våra stopp max 1timme om vi inte ska sova.
vannorge.jpg


Första året med husbil. Bilen är en Fiat Hobby 650 från 1998 som blev lite av ett impulsköp i slutet av augusti 2022. Vi har ca 60mil att åka och det hinner bli natt innan vi är framme för att titta på bilen och köpa bil mitt i natten är ju inte direkt optimalt. Men bilen är helt ok och ett stort + är att det bara är en ägare sedan den importerades till Sverige 2004 vilket gör att det inte är en massa hemmasnickrade lösningar som är mindre bra.
301487954_10160534871358453_1997077369280879419_n.jpg

Första resan börjar mindre bra då startmotorn brinner upp, den har varit inne på verkstad för just reparation av startmotorn veckan innan vi köpte den.
Som tur är har jag bra kontakter så en ny Bosh inhandlas för 1100kr och ser samtidigt när jag kryper under att jordkablarna måste bytas. Första turen ner till Smygehuk på ca 80mil går helt utan missöden, vi gör även några kortare turer unde 2022 för att se att allt fungerar och vad som ska göras innan vi drar på den första riktiga resan 2023.
smygehuk.jpg
DC/DC laddaren och batteriet från vanen sätts i husbilen och vanen annonseras ut på Blocket och Marketplace. Det tar bara 3 dagar att få vanen såld för 25 000kr mer än vi köpte den för vilket gör att det var lite lättare att skiljas från den för det var nog den bästa bilen jag kört.

Jag har nog någon form av bokstavskombination då jag enligt andra är kopiöst pedant när det gäller bilar, jag byter ut allt som går att skruva loss om det är det minsta fel eller märke på delen, det blir dyrt som f*n att vara mig.

IMG_3920.jpg
Juni 2023 Gör vi en resa på 5 dagar och kör runt på Gottland, blir ca 100 Mil
image7.jpeg
I slutet av Juli drar vi till Norge och det blir 18 dagar och 592 mil innan vi är hemma igen och allt fungerade perfekt.
nordkap.jpg
367463342_10161408940763453_8725158556799573158_n.jpg
Så första säsongen blir nästan 700 mil och det var mycket att lära med allt vad gäller vatten, gasol el m.m
image3.jpeg
2024 Blir premiär för Litiumbatterier (2x 160Ah) och utbyte av dom över 20år gamla solpanelerna

Som den kontrollfreak man är så har jag givetvis en lista på det som gjorts på bilen.
2022-09
Ny startmotor (Bosch)
Nya torkarblad
2st Nya P11 gasolflaskor

2023-04
All invändig belysning utbytt mot LED
Nya backspeglar
Nya bakljus
Nya instegsmattor
Led lampa i garage
Led lampa i gasolutrymme
MAUS Xtin Klein brandsläckare i bodel
Maus Stixx Pro Automatisk brandskyddsenhet i gasolutrymme och vid bodelsbatterier
2KG pulversläckare i bildel
Victron Smartshunt 500A/50MV
Victron 12/12 30 DC/DC laddare
Victron MPPT 75/15 solcellsregulator
Victron Smart Battery Sense på bodelsbatterierna
6-vägs säkringshållare för flatstiftsäkring
Säkringshållare BF2/MEGA ANM 51mm bodelsbatterierna
Victron säkringshållare med bussbar (250A) för (6 ST) mega-säkringar
Victron busbar 250A/70 V 4P med lock
Blue Sea 6006 huvudströmbrytare

2023-04-11 Storservice
19 280 Mil
Kamremsbyte ink spännare,löprulle och spänndämpare
Byte generatorrem
Byte termostat
Oljebyte
Byte bränslefilter
Byte växellådsolja
Byte kylarvätska
Byte bromsvätska
Smörjmimg bakaxel

2023-04-27
Nya däck Hankook 225/70 -16
19 290 Mil

2023-04-28
Ny toakasett och toaring

2023-05
Dörrarna ljudisolerade med Silent Coat Vibrodamping 2mm och Silent Coat Noise Isolator 6mm

2023-05-23
Filter färskvattenpump
4G router
Chromecast med Google TV (4K)

2023-05-26
Nya fjäderluckslås 12st

2023-06-14
Truma Gasregulator monocontrol CS inklusive filter
Truma Högtrycksslang med slangbrottsventil 450 mm
Nya lister garage och gasolutrymme

2023-07-16
Omfogning alla utvändiga skarvar

2023-07
2st Nya Fiamma 50x50 takluckor.

2023-08
Byte bakhjulslager båda sidor.
2023-09
Ny solpanel från Sunlux 190W – Sunlux® OPTIMAX Shingle PERC AllBlack + Spoilerfäste
Nya positionsljus runtom hela bilen (Hella original) (2st Vita, 2st Röda och 4st Gula)
Nytt bromsljus (Hella original)
Nya blinkers även dom på skärmarna
Nya strålkastare + Osram LED H4 lampor
Nya högtalare 4x6 koax Excursion SX 462 MKII
Motorhuv ljudisolerade med Silent Coat Vibrodamping 2mm
Nya dörrlister (förar och passagerardörr)
 
Vår husbilsresa börjar med en Dodge B250 Conversion Van från 1987 som vi hitta på blocket i maj 2022 ca 90mil hemmifrån, vi skulle testa om det funka med en van innan vi bestämmer oss för om det är husbil vi egentligen behöver, vi var nog överens om att husbil nog skulle vara bättre men vi testar.
Visa bilaga 31898
Visa bilaga 31899


Tåget upp till Norrland strular så det tar nästar 13timmar innan vi är framme, vanen är exakt så fin som säljaren beskrev så efter en provtur på 2min och prutar 2000kr så betalar vi och åker hemmåt. Köper ett 90Ah fritidsbatteri från Biltema och en Victron12-30 DC/DC laddaren så vi har ström i vanen.
Vi åker till Norge i slutet av Augusti på en 5 dagars tripp och det blir 250 mil och en jäkla massa soppa ca 450 liter, med det var det klart värt bilen funka superbra i bergen och man åkte som en kung.
Men som vi redan misstänkte så funka ju bara själva åkandet men inte det övriga. Vi stannar aldrig länge på våra stopp max 1timme om vi inte ska sova.
Visa bilaga 31900


Första året med husbil. Bilen är en Fiat Hobby 650 från 1998 som blev lite av ett impulsköp i slutet av augusti 2022. Vi har ca 60mil att åka och det hinner bli natt innan vi är framme för att titta på bilen och köpa bil mitt i natten är ju inte direkt optimalt. Men bilen är helt ok och ett stort + är att det bara är en ägare sedan den importerades till Sverige 2004 vilket gör att det inte är en massa hemmasnickrade lösningar som är mindre bra.
Visa bilaga 31901

Första resan börjar mindre bra då startmotorn brinner upp, den har varit inne på verkstad för just reparation av startmotorn veckan innan vi köpte den.
Som tur är har jag bra kontakter så en ny Bosh inhandlas för 1100kr och ser samtidigt när jag kryper under att jordkablarna måste bytas. Första turen ner till Smygehuk på ca 80mil går helt utan missöden, vi gör även några kortare turer unde 2022 för att se att allt fungerar och vad som ska göras innan vi drar på den första riktiga resan 2023.
Visa bilaga 31902
DC/DC laddaren och batteriet från vanen sätts i husbilen och vanen annonseras ut på Blocket och Marketplace. Det tar bara 3 dagar att få vanen såld för 25 000kr mer än vi köpte den för vilket gör att det var lite lättare att skiljas från den för det var nog den bästa bilen jag kört.

Jag har nog någon form av bokstavskombination då jag enligt andra är kopiöst pedant när det gäller bilar, jag byter ut allt som går att skruva loss om det är det minsta fel eller märke på delen, det blir dyrt som f*n att vara mig.

Visa bilaga 31903
Juni 2023 Gör vi en resa på 5 dagar och kör runt på Gottland, blir ca 100 Mil
Visa bilaga 31904
I slutet av Juli drar vi till Norge och det blir 18 dagar och 592 mil innan vi är hemma igen och allt fungerade perfekt.
Visa bilaga 31905
Visa bilaga 31907
Så första säsongen blir nästan 700 mil och det var mycket att lära med allt vad gäller vatten, gasol el m.m
Visa bilaga 31906
2024 Blir premiär för Litiumbatterier (2x 160Ah) och utbyte av dom över 20år gamla solpanelerna

Som den kontrollfreak man är så har jag givetvis en lista på det som gjorts på bilen.
2022-09
Ny startmotor (Bosch)
Nya torkarblad
2st Nya P11 gasolflaskor

2023-04
All invändig belysning utbytt mot LED
Nya backspeglar
Nya bakljus
Nya instegsmattor
Led lampa i garage
Led lampa i gasolutrymme
MAUS Xtin Klein brandsläckare i bodel
Maus Stixx Pro Automatisk brandskyddsenhet i gasolutrymme och vid bodelsbatterier
2KG pulversläckare i bildel
Victron Smartshunt 500A/50MV
Victron 12/12 30 DC/DC laddare
Victron MPPT 75/15 solcellsregulator
Victron Smart Battery Sense på bodelsbatterierna
6-vägs säkringshållare för flatstiftsäkring
Säkringshållare BF2/MEGA ANM 51mm bodelsbatterierna
Victron säkringshållare med bussbar (250A) för (6 ST) mega-säkringar
Victron busbar 250A/70 V 4P med lock
Blue Sea 6006 huvudströmbrytare

2023-04-11 Storservice
19 280 Mil
Kamremsbyte ink spännare,löprulle och spänndämpare
Byte generatorrem
Byte termostat
Oljebyte
Byte bränslefilter
Byte växellådsolja
Byte kylarvätska
Byte bromsvätska
Smörjmimg bakaxel

2023-04-27
Nya däck Hankook 225/70 -16
19 290 Mil

2023-04-28
Ny toakasett och toaring

2023-05
Dörrarna ljudisolerade med Silent Coat Vibrodamping 2mm och Silent Coat Noise Isolator 6mm

2023-05-23
Filter färskvattenpump
4G router
Chromecast med Google TV (4K)

2023-05-26
Nya fjäderluckslås 12st

2023-06-14
Truma Gasregulator monocontrol CS inklusive filter
Truma Högtrycksslang med slangbrottsventil 450 mm
Nya lister garage och gasolutrymme

2023-07-16
Omfogning alla utvändiga skarvar

2023-07
2st Nya Fiamma 50x50 takluckor.

2023-08
Byte bakhjulslager båda sidor.
2023-09
Ny solpanel från Sunlux 190W – Sunlux® OPTIMAX Shingle PERC AllBlack + Spoilerfäste
Nya positionsljus runtom hela bilen (Hella original) (2st Vita, 2st Röda och 4st Gula)
Nytt bromsljus (Hella original)
Nya blinkers även dom på skärmarna
Nya strålkastare + Osram LED H4 lampor
Nya högtalare 4x6 koax Excursion SX 462 MKII
Motorhuv ljudisolerade med Silent Coat Vibrodamping 2mm
Nya dörrlister (förar och passagerardörr)
Fantastiskt jobb och pengar ni lagt ner,måste vara i bättre skick än ny!
Vad tycker ni om ljudisolering någon skillnad?
 
Vår husbilsresa börjar med en Dodge B250 Conversion Van från 1987 som vi hitta på blocket i maj 2022 ca 90mil hemmifrån, vi skulle testa om det funka med en van innan vi bestämmer oss för om det är husbil vi egentligen behöver, vi var nog överens om att husbil nog skulle vara bättre men vi testar.
Visa bilaga 31898
Visa bilaga 31899


Tåget upp till Norrland strular så det tar nästar 13timmar innan vi är framme, vanen är exakt så fin som säljaren beskrev så efter en provtur på 2min och prutar 2000kr så betalar vi och åker hemmåt. Köper ett 90Ah fritidsbatteri från Biltema och en Victron12-30 DC/DC laddaren så vi har ström i vanen.
Vi åker till Norge i slutet av Augusti på en 5 dagars tripp och det blir 250 mil och en jäkla massa soppa ca 450 liter, med det var det klart värt bilen funka superbra i bergen och man åkte som en kung.
Men som vi redan misstänkte så funka ju bara själva åkandet men inte det övriga. Vi stannar aldrig länge på våra stopp max 1timme om vi inte ska sova.
Visa bilaga 31900


Första året med husbil. Bilen är en Fiat Hobby 650 från 1998 som blev lite av ett impulsköp i slutet av augusti 2022. Vi har ca 60mil att åka och det hinner bli natt innan vi är framme för att titta på bilen och köpa bil mitt i natten är ju inte direkt optimalt. Men bilen är helt ok och ett stort + är att det bara är en ägare sedan den importerades till Sverige 2004 vilket gör att det inte är en massa hemmasnickrade lösningar som är mindre bra.
Visa bilaga 31901

Första resan börjar mindre bra då startmotorn brinner upp, den har varit inne på verkstad för just reparation av startmotorn veckan innan vi köpte den.
Som tur är har jag bra kontakter så en ny Bosh inhandlas för 1100kr och ser samtidigt när jag kryper under att jordkablarna måste bytas. Första turen ner till Smygehuk på ca 80mil går helt utan missöden, vi gör även några kortare turer unde 2022 för att se att allt fungerar och vad som ska göras innan vi drar på den första riktiga resan 2023.
Visa bilaga 31902
DC/DC laddaren och batteriet från vanen sätts i husbilen och vanen annonseras ut på Blocket och Marketplace. Det tar bara 3 dagar att få vanen såld för 25 000kr mer än vi köpte den för vilket gör att det var lite lättare att skiljas från den för det var nog den bästa bilen jag kört.

Jag har nog någon form av bokstavskombination då jag enligt andra är kopiöst pedant när det gäller bilar, jag byter ut allt som går att skruva loss om det är det minsta fel eller märke på delen, det blir dyrt som f*n att vara mig.

Visa bilaga 31903
Juni 2023 Gör vi en resa på 5 dagar och kör runt på Gottland, blir ca 100 Mil
Visa bilaga 31904
I slutet av Juli drar vi till Norge och det blir 18 dagar och 592 mil innan vi är hemma igen och allt fungerade perfekt.
Visa bilaga 31905
Visa bilaga 31907
Så första säsongen blir nästan 700 mil och det var mycket att lära med allt vad gäller vatten, gasol el m.m
Visa bilaga 31906
2024 Blir premiär för Litiumbatterier (2x 160Ah) och utbyte av dom över 20år gamla solpanelerna

Som den kontrollfreak man är så har jag givetvis en lista på det som gjorts på bilen.
2022-09
Ny startmotor (Bosch)
Nya torkarblad
2st Nya P11 gasolflaskor

2023-04
All invändig belysning utbytt mot LED
Nya backspeglar
Nya bakljus
Nya instegsmattor
Led lampa i garage
Led lampa i gasolutrymme
MAUS Xtin Klein brandsläckare i bodel
Maus Stixx Pro Automatisk brandskyddsenhet i gasolutrymme och vid bodelsbatterier
2KG pulversläckare i bildel
Victron Smartshunt 500A/50MV
Victron 12/12 30 DC/DC laddare
Victron MPPT 75/15 solcellsregulator
Victron Smart Battery Sense på bodelsbatterierna
6-vägs säkringshållare för flatstiftsäkring
Säkringshållare BF2/MEGA ANM 51mm bodelsbatterierna
Victron säkringshållare med bussbar (250A) för (6 ST) mega-säkringar
Victron busbar 250A/70 V 4P med lock
Blue Sea 6006 huvudströmbrytare

2023-04-11 Storservice
19 280 Mil
Kamremsbyte ink spännare,löprulle och spänndämpare
Byte generatorrem
Byte termostat
Oljebyte
Byte bränslefilter
Byte växellådsolja
Byte kylarvätska
Byte bromsvätska
Smörjmimg bakaxel

2023-04-27
Nya däck Hankook 225/70 -16
19 290 Mil

2023-04-28
Ny toakasett och toaring

2023-05
Dörrarna ljudisolerade med Silent Coat Vibrodamping 2mm och Silent Coat Noise Isolator 6mm

2023-05-23
Filter färskvattenpump
4G router
Chromecast med Google TV (4K)

2023-05-26
Nya fjäderluckslås 12st

2023-06-14
Truma Gasregulator monocontrol CS inklusive filter
Truma Högtrycksslang med slangbrottsventil 450 mm
Nya lister garage och gasolutrymme

2023-07-16
Omfogning alla utvändiga skarvar

2023-07
2st Nya Fiamma 50x50 takluckor.

2023-08
Byte bakhjulslager båda sidor.
2023-09
Ny solpanel från Sunlux 190W – Sunlux® OPTIMAX Shingle PERC AllBlack + Spoilerfäste
Nya positionsljus runtom hela bilen (Hella original) (2st Vita, 2st Röda och 4st Gula)
Nytt bromsljus (Hella original)
Nya blinkers även dom på skärmarna
Nya strålkastare + Osram LED H4 lampor
Nya högtalare 4x6 koax Excursion SX 462 MKII
Motorhuv ljudisolerade med Silent Coat Vibrodamping 2mm
Nya dörrlister (förar och passagerardörr)
Tack Jari för att du delar med dig. Hoppas på att följa er i fortsättningen också.

Tommy
 
Fantastiskt jobb och pengar ni lagt ner,måste vara i bättre skick än ny!
Vad tycker ni om ljudisolering någon skillnad?
Tackar, ljudisoleringen gjorde liten skillnad och helt klart värt att göra i allafall på en äldre bil då dom är så lätt meckade att man gör båda dörrarna på 30min. Med isoleringen i dörrarna och nya lister låter det lite som att stänga dörren på en nybil:)
 
Tackar, ljudisoleringen gjorde liten skillnad och helt klart värt att göra i allafall på en äldre bil då dom är så lätt meckade att man gör båda dörrarna på 30min. Med isoleringen i dörrarna och nya lister låter det lite som att stänga dörren på en nybil:)
Ja 1996 Fiat Ducato hadde i praksis ingen lydisolasjon i dørene, nye lister hjelper og masse på lydbildet.
 
Hej Jari!
Bra skrivet! Intressant att läsa!
Angående att både ha Victron Smartshunt och Smart Battery Sense:

Hade det inte räckt med Smartshunten, då följande finns:

"Smartshunt är utrustad med Bluetooth, en VE.Direct-port och en kontakt som kan användas för: att övervaka ett andra batteri, mittpunktsövervakning eller en temperatursensor"

Startbatteriets spänning ser man på Victrons Orion DC-DC

Mvh
Anders
 
Hej Jari!
Bra skrivet! Intressant att läsa!
Angående att både ha Victron Smartshunt och Smart Battery Sense:

Hade det inte räckt med Smartshunten, då följande finns:

"Smartshunt är utrustad med Bluetooth, en VE.Direct-port och en kontakt som kan användas för: att övervaka ett andra batteri, mittpunktsövervakning eller en temperatursensor"

Startbatteriets spänning ser man på Victrons Orion DC-DC

Mvh
Anders
Tackar. Är helt ny på det här och testar mig fram men läst att sensorn synkar med MPPT och körde efter det och det tycks fungera.
Blir säkert ändringar framöver då en inverter ska monteras
Victron.PNG
 
Som sagt allt är nytt, det här med EL sträcker sig till att jag vet att man ska trycka på en knapp så ska en lampa tändas eller en maskin starta.
Jag har nog läst kilometervis med instruktioner om hur man "ska" koppla och dra ledningar m.m.
En sak är säker man kan aldrig ha för få säkringar eller klämhylsor:)
Jag monterade allt på en skiva som lätt kan tas ur bilen. Tanken med att göra så här är att man slipper krypa runt i bilen när man monterar alla grejer, nu är det bara några skruvar så sitter det på plats. (Kablarna i den övre bilden är snyggare monterat och sitter rakare än på bilden)
mpptochdcdcladdare.jpg
ändhyllsa.jpg


image1.jpeg
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen