• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Creabest litium bra eller dåligt?

Den tidigare och nuvarande kopplingen är att både solcellsregulatorns "Batteri +" och DC-DC Booster "Batteri +" går till EBL för laddning av batteriet.
Frågan är om det inte är effektivare att koppla dessa två enheters "Batteri +" via säkringar direkt till batteriets plus-pol?
 
Spännande, jag står just i begrepp att koppla in min DC-DC (Votronic) och har till att börja med lokaliserat D+ och pluskabeln.
Men ska jag koppla in den via EBL (NE237) eller direkt på batteriet? Avvaktar, vad utvärderingen säger...
 
Den tidigare och nuvarande kopplingen är att både solcellsregulatorns "Batteri +" och DC-DC Booster "Batteri +" går till EBL för laddning av batteriet.
Frågan är om det inte är effektivare att koppla dessa två enheters "Batteri +" via säkringar direkt till batteriets plus-pol?

Jo troligtvis, men inte säkert.
Det du tappar då är visningen på din analoga A-meter på din panel, men du kan ju ändå se ström in/ur batteriet på din Nasa-display.

Angående ditt test av laddning från motorn via din dc/dc, så skulle jag dra ur batteriet djupare för att kunna se att laddaren ger det den ska.
Starta alla tillgängliga förbrukare, typ belysning, fläktar m.m. du borde kunna komma upp i 10-15A, försök köra ur ca. 50Ah eller mer, då borde/ska laddaren ladda med full ström vid start av motorn.
 
Senast ändrad:
Djupt imponerad av PeterK:s kunskap om Litium montering
Å jag e djupt imponerad av Knut's kunskaper, det var bl.a han som väckte mitt intresse för detta 2020.
Det blev en hel del "try and error" i början.
Tack Knut igen för all hjälp du delat med dej.
Jag sa upp mej från Yara efter >40år där förra året och lever som tidig pensionär sedan ett år tillbaka, hjälper sedan dess till som inhyrd på en husbilsverkstad när det behövs, och det är lärorikt.
Samt ingen kunskap är statisk, det händer hela tiden nya saker i batterivärlden m.m.
Det viktigaste är att vi kan lära av varandra här, man blir aldrig fullärd, bara mer varse om hur lite man egentligen vet.
 
Det stämmer, 15A säkring för ”Solar” i EBL99.
Lutar åt att koppla både solcellregulatorn och DC-DC-Booster direkt till batteriet med säkringar.
 
Om du kopplar om solcellsregulatorn kanske du kan ha nytta av följande beskrivning.

IMG_0547.jpeg


Jag gör följande anslutningar

1. solcellens ”+” och ”-” ledningar till de vänstra ingångarna på regulatorn
2. utgången ”+” på regulatorn längst till höger till ”+” på bodelsbatteriet med en säkring på 20A, 16mm2
3. utgången ”-” på regulatorn, andra utgången från höger, till ”-” på bodelsbatteriet, 16 mm2. Obs om det finns en shunt monterad skall ledningen monteras på shuntens utsida i stället för på bodelsbatteriets ”-”
4. ”+” på regulatorn från ”start” till ”+” på startbatteriet med en säkring på 5A, 2,5 mm2
5. signalledning från regulatorn märkt ”EBL” till block 10 på EBL
6. ställer in switcharna för batterval på regulatorn till ”LiFePO4”

När det gäller installation av solcellsregulator brukar råden vara att först koppla in batteriet på regulatorn och därefter ansluta solceller till regulatorn.

Kan ju villigt erkänna att jag själv inte hade listat ut inkopplingen på shunten.

PS. Alla inkopplingar kanske är självklara för dig. Men absolut inte för mig. DS.
 
Senast ändrad:
Jag har denna solcellregulator.
1713108125425.png
Och denna DC-DC Booster.
1713108213902.png
Kopplingen i lilla kopplingsblocket:
1713108534216.png
EBL START In: inte kopplad
D+: kopplad, ger + då generatorn laddar
BORD, TS, TS: kopplad temperaturkänselkropp direkt på batteriets +
NC: inte kopplad
 
Senast ändrad:
Ifall du kopplar direkt mot batteriet så är det viktigt som Kjell skriver att verkligen allt sitter kopplat på rätt sida av din Nasa shunt.
Den enda prylen man ibland brukar lägga förbi är en kraftig inverter ifall shunten inte hanterar dessa strömmar.
 
att verkligen allt sitter kopplat på rätt sida av din Nasa shunt.
Ja, på ena sidan sitter alla minus-anslutningarna.
På andra sidan finns anslutningen till batteriets minuspol.

Skall sätta en säkring på + kabeln från solcelregulatorn till batteriet.
Räknar jag rätt: 340W solceller / 12volt = 28,3A. Alltså kräver det en 30A säkring?
 
Ja, på ena sidan sitter alla minus-anslutningarna.
På andra sidan finns anslutningen till batteriets minuspol.

Skall sätta en säkring på + kabeln från solcelregulatorn till batteriet.
Räknar jag rätt: 340W solceller / 12volt = 28,3A. Alltså kräver det en 30A säkring?

Bra,
Ja 30A blir nog bra, det är egentligen kabeln som bestämmer storleken på en säkring, en 30A funkar på 4mm2 eller grövre kabel, tänk på att sätta säkringen närmast batteriet som är den starkaste strömkällan.
 
Sista steget i batteribytet, 30A säkring på + från solcellregulator till batteri.
Hittade bra kopplingsgrejer och säkring på Batterilagret.
IMG_5792.jpg

Laddning via markström, DC-DC booster och solceller fungerar så nu skall det vara rustat för husbilssäsong.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen