- Ort
- Solna
Något som kan vara bra att ha lite koll är vid vilken övre temperatur BMS kopplar ifrån batteriet. Stänger man i batteriet i ett litet begränsat utrymme med annan utrustning som genererar en hel värme. Säg att det är 30-35 grader ute då kan det bli ganska varmt i ett litet instängt utrymme.Du kommer att klara dej bra utan blåtand, personligen skulle jag då komplettera med en battery monitor, t.ex den jag länkar till i inlägg 26.
Väljer du sen en Votronic mppt (ifall nu en Votronic är billigare) utan blåtand så behöver du aldrig fippla med appar i mobilen, allt du vill veta får du fram på monitorns display.
När batteriet under laddning når ca.14V startar en balansering av cellerna från bms'et, når man bara dit några gånger under säsongen så behöver man inte bekymra sig.
Jag kan instämma med Will Prowse att dessa appar till alla laddare och batterier kan skapa onödig huvudbry.
Det är lätt att krångla till det i onödan.
Angående batteriet så kommer det att få ett lugnt och tryggt liv utan stress i din husbil, samt du kommer att bli förvånad över all energi du har med dej.
Edit: missade att du redan har en väldigt fin battery monitor BM-1, bara att lägga in de nya värdena i den![]()
Det batteriet som jag har köpt har en övre gräns på 45 grader.
Batteriet har ingen blåtand. Det går att sätta dit en vanlig termometer med eller utan kabel.