• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Creabest litium bra eller dåligt?

Du kommer att klara dej bra utan blåtand, personligen skulle jag då komplettera med en battery monitor, t.ex den jag länkar till i inlägg 26.
Väljer du sen en Votronic mppt (ifall nu en Votronic är billigare) utan blåtand så behöver du aldrig fippla med appar i mobilen, allt du vill veta får du fram på monitorns display.
När batteriet under laddning når ca.14V startar en balansering av cellerna från bms'et, når man bara dit några gånger under säsongen så behöver man inte bekymra sig.
Jag kan instämma med Will Prowse att dessa appar till alla laddare och batterier kan skapa onödig huvudbry.
Det är lätt att krångla till det i onödan.

Angående batteriet så kommer det att få ett lugnt och tryggt liv utan stress i din husbil, samt du kommer att bli förvånad över all energi du har med dej.

Edit: missade att du redan har en väldigt fin battery monitor BM-1, bara att lägga in de nya värdena i den :)
Något som kan vara bra att ha lite koll är vid vilken övre temperatur BMS kopplar ifrån batteriet. Stänger man i batteriet i ett litet begränsat utrymme med annan utrustning som genererar en hel värme. Säg att det är 30-35 grader ute då kan det bli ganska varmt i ett litet instängt utrymme.
Det batteriet som jag har köpt har en övre gräns på 45 grader.
Batteriet har ingen blåtand. Det går att sätta dit en vanlig termometer med eller utan kabel.
 
I väntan på leverans av regulator och batteri:

Batteriövervakarens placering
IMG_5760.jpg

Batterilådan som finns under en sittplats.
Brädan är en mall för litiumbatteriets längd, bredd och höjd.
Det är inte många millimeter extra på längden tillgängliga men det skall gå.
Till höger, den svarta enheten, är DC-DC laddaren som trycker på extra laddning när motorn är igång.
IMG_5762.jpg

Kablar, kablar... men alla är märkta med text vart de skall gå.
Den röda knoppen är en batteriväxlare med läge noll, batteri 1, batteri 2, batteri 1och 2.
En rest från då jag hade två batterier och kunde växla mellan dem eller båda inkopplade.
Får vara kvar för (hemska tanke) om inte 230Ah räcker så det blir en investering ytterligare.
Nu väntar jag på leveranser, återkommer med vad som händer.
IMG_5763.jpg
 
Jag kanske kollade slarvigt men den ser ut att vara avsedd för blybatterier. Litium har lite annorlunda värden för bl.a. laddningseffektivitet och Peukert-exponent och kan du inte justera dessa så finns det en risk att den kommer att visa fel.

Du kan ha rätt, beräkningen av SoC-värdet kan bli missvisande.
iallafall på min Victron smartshunt måste man ändra Peukert-värde.
Jag har mejlat Marinwebben, vi får se ifall de svarar
 
Prioritet 1 är batteri, solcellregulator och booster DC-DC.
Prioritet 2 är batteriövervakaren.
Vi får se vad Peter får för svar. Blir det negativt så ger nuvarande batteriövervakare ändå några intressanta värden.
 
Prioritet 1 är batteri, solcellregulator och booster DC-DC.
Prioritet 2 är batteriövervakaren.
Vi får se vad Peter får för svar. Blir det negativt så ger nuvarande batteriövervakare ändå några intressanta värden.

Här kommer svaret, och det var som det misstänktes.



Hej

Tack för ditt mail.

Tyvärr inte. NASA har olika modeller för bly- respektive Litium.

Ström- och spänning visas förstår korrekt men värden för energiinnehåll blir mindre korrekt då det är olika beräkningsalgoritmer.

En del kunder tycker att det ändå visar tillräckligt bra och byter inte. Du kan ju prova.

Med vänlig hälsning/Best regards

Claes Hafström
 
Idag levererades solcellregulatorn.
Det är ingen lite enhet och den väger 1,2kg.
Skall inte monteras i ett instängt utrymme utan där den kan ventileras.
Får bli på utsidan av batteriutrymmet.
IMG_5770.jpg

Läge 7 för koppling till litiumbatteri/er.
IMG_5771.jpg
 
Idag levererades solcellregulatorn.
Det är ingen lite enhet och den väger 1,2kg.
Skall inte monteras i ett instängt utrymme utan där den kan ventileras.
Får bli på utsidan av batteriutrymmet.
Visa bilaga 37987

Läge 7 för koppling till litiumbatteri/er.
Visa bilaga 37988

Bra Robert, det slarvas väldigt mycket med placering av utrustning som genererar värme i husbilar direkt från fabrik, en del har färdig dragna kablar för placering i ett litet överskåp långt ifrån batteriet, men nära solpaneler, typ 100% fel.

Jag har själv byggt in detta problem, och grubblar på kylning av min Renogy dcc50 den har också stora kylflänsar, och jag kan konstatera ett stort tapp i laddström när den blir varm, för varm blir den snabbt när panelerna börja att leverera, ändå har jag bara 360W på taket, och 200W till ska upp dit.
 
DC-DC booster sitter i batterilådan som är en sluten låda under en sittplats i bodelen.
Den är försedd med fläkt, borde jag flytta ut den till en plats med fri luftcirkulation?
1712748912781.png
 
Den batteriövervakare jag har nu är för bly-batterier.
1712762514559.png
När jag kopplar in den på ett litiumbatteri borde punkterna 1, 2 och 3 fungera men punkt 4 och 5 visa fel värden.
Tänker jag rätt?
 
När jag ändå rotar runt i lådan så blir det en omflyttning nu.
Målsättningen:
Bra ventilationsmöjlighet för solcellsregulatorn och för DC-DC booster.
Så kort avstånd som möjligt till batteri och EBL.

Batteriet och EBL finns under sittplatsen på långsidan vid entrédörren.
Bästa placering är då på utsidan av sittplatsen/batterilådan.
På sidan vid entrén, inte bra utseendemässigt.
På sidan som vetter mot passagerarstolen dvs motsatta sidan, där har vi ett draperi för avskärmning mot förarhytten, draperiet kan då helt eller delvis täcka enheterna, inte bra.
Kvarstår framsidan där bl.a. batteriväljaren sitter.
Bortse från verktygslådan, den håller bara upp enheterna provisoriskt.
IMG_5772.jpg

När sitsen kommer på så syns enheterna inte ovanifrån. Det får bli den placeringen.
IMG_5773.jpg
 
Jag skulle verkligen avvakta med en placering utanför innan jag mätt upp ev. negativa effekter med dolt montage under sitsen, i andra hand hade jag försökt öka ventilationen under sätet.
Snälla Robert, vänta och se hur det kommer att fungera först.
 
Kan kanske bli att man smäller i den med fötterna/skorna, och annat, om den sitter på framsidan.(?)
 
En mulighet som kan vurderes er å ha allt i lådan og montere et pent galler over en termostatstyrt fläkt i veggen mot entreen og en åpning mot draperiet gjerne den og med et tilsvarende galler. Set termostaten mellom de to elektronik boksene.Det finnes massevis av stillegående fläkter for 12V - de brukes normalt i PC kasser.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen