• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Creabest litium bra eller dåligt?

Ifall ni tänker på Creabest 270Ah som ser ut som ett "server rack' finns länk i inlägg 2, så är det ett så kallat S4P2, det innebär att batteriet är uppbyggt på 8st 135Ah LFP celler, då förstår jag "standard belastning 135A".
Personligen gillar jag dessa byggen mindre, då det ställer högre krav på matchade celler.
Den aktiva balanseringen är bara på 30mA, för lite tycker jag, bra BMS idag ligger på 1A i balansström.
Däremot är det en fördel att man kan skruva upp chassit, ifall något behöver åtgärdas.
Vad är ditt intryck av 200Ah-batteriet?
 
Det er typiske begrensninger fra en hel generasjon BMS, mange fabrikanter med omtrent samme fysiske utvalg av kretser som gir de samme begrensninger. Det er nyere BMS med bedre både maks uttak og bedre balansstrøm, prisen er ikke nødvendigvis høyere for batterier som benytter den nyere generasjon BMS. Det finnes og mange BMS og batteripakker på markedet som benytter eldre parasittisk balansering og derfor starter balanseringen på en lavere ladespenning. Det skumle er at det er vanskelig å se om det er parasittisk eller svak aktiv balansering. Aktiv balansering dytter ekstra strøm inn i den laveste cellen, parasittisk belaster den sterkeste cellen. Parasittisk er enkel å bygge - det krever kun en motstand og en bryter som kobler motstanden over cellen. Aktiv henter en ladeeffekt fra ladestrømmen og tilfører ekstra ladning av svakeste celle. Begge typer bør ikke brukes før en har en cellespenning over nominal spenning med litt margin.

Opprinnelig var det parasittisk balansering som ble brukt, noen benyttet dette hele tiden (elsykkel batterier brukte denne løsningen) slike batterier døde om en ikke sørget for ladning oftere enn 3 mnd. Neste generasjon BMS hadde en utkobling av balanseringen om spenningen kom under en grense som ofter var i underkant av nominell - litt bedre og de løftet grensen til noe over nominell, skal vi kalle dette generasjon 2. Gen 3 ga brukerene mulighet til å sette de forskjellige grenser selv, men fortsatt parasittisk. For noen år siden kom aktive balanseringer - først som frittstående enheter. I dag har de nyeste BMS innebygget aktiv balansering og ansvaret for setting av riktige grenser er overlatt til brukerene via Bluetooth og app. Det er vanskelig å skille mellom svake aktive og parasittiske med Bluetooth. Men er det under 100 mA balansering er oftest parasittisk og over 0,5 A er det oftest aktiv. Kunne muligens brukt en lavere grense da 3,5V og 0,5 A parasittisk utvikler 2 W varme og en gjerne bruker motstander som tåler mer enn 5W for en slik belastning og det krever kjøling. Aktiv balansering benytter kondensatorer i en matrise og lader kondensatorene over sterke celler og tømmer de over svake celler. For 12 volt er det minst 4 kondensatorer, men ofte flere.
 
Generellt verkar dagens "budget-LFP" hålla helt acceptapel kvalitet för lättare belastningar.
Vet man att man kommer att köra större förbrukare över lite längre tid än att brygga kaffe, ja då kanske man ska satsa på högre kvalitet.
Man behöver inte hänga upp sig på antal cykler, i en husbil blir det nästan omöjligt att komma i närheten, ja ifall man tömmer batteriet och laddar upp det varje dag, året om så kan man kanske nå ner till 80% av ursprunglig kapacitet på ca.8-10år, själv har jag snittat på ca. 15st cykler/år.

Viktigare istället kan vara garanti, från ett bra återförsäljarnät.
Inbyggd värme kan vara bra på våra breddgrader.
Blåtand är inget måste, men trevligt för den som vill ha mer koll.
Vill man ha pol- eller skruv-anslutningar
Sist men inte minst, hur mycket energi behöver man ett normalt dygn resp. ett extremt dygn, alltså hur ofta måste jag ladda.
 
Hittade ett batteri som fått bra omdöme i en tysk test.
Visserligen inte med Blue-Tooth men det kanske inte har så avgörande betydelse, eller?
Har batteriet ok värden?

Litime är ett mycket populärt LFP-märke.
Faktiskt så är det Will Prowse favorit bland "Budget-dropin" i detta fall gäller det Trolling-modellen på 100Ah som är hans favorit.
Det batteriet saknar blåtand, fast det "nya" Litime 100Ah (som han sågar upp i länken har blåtand).
Just batteriet du länkar till känner jag inte till innehållet i.

Min släpbara hembyggda "Powerbank" på 280Ah har ingen blåtand, på det har jag ett enkelt Daly 100A BMS, jag har löst det med en billig Monitor med display, då ser jag Ström in/ut, Spänning, samt SoC i %, den har funkat felfritt och är mycket prisvärd jämfört med t.ex Victrons motsvarighet.
 
Vilket är att föredra?
2 x 100Ah
eller
1 x 200Ah

Inte helt lätt att svara på, men tittade du på Will's klipp ovan så säger han "alltid ett större än flera små", jag är av samma åsikt.
Jag känner till flera fall där man började med ett 100Ah, men det klarade inte att mata invertern när man drog igång storförbrukare, lösningen då blir 2st 100Ah parallellkopplade, jag har även fått koppla om en sådan installation när anslutningarna låg på ett batteri, då de 2 batterierna hade hamnat rätt långt ifrån varandra i SoC över tid, det beror på den extremt plana spänningskurvan på LFP, först när ett batteri närmar sig låg nivå matar det med högre nivå över ström, man löser det med att "Diagonalansluta" batteribanken, då belastas batterierna hyffsat lika, ifall de har likartade inre motstånd.
Men bara 2st batterier parallellkopplade tycker jag är ok, vissa har ju 4st eller fler, då blir det rörigt.
Hoppas inte mina svar blir röriga :)
 
Jag har 2*100Ah eftersom det var det mest praktiska med de batterityper jag hade att välja mellan hösten 2021. Batterierna står en bit ifrån varandra och jag var extremt noga med identiska kabellängder, spänningsfallsmätning och ”diagonalanslutning”, av samma anledning som PeterK nämner ovan. Jag har märkt att de ändå divergerar en del i SoC med tiden, antagligen beroende på små skillnader mellan batterierna och/eller övergångsmotstånd i anslutningar. Men skillnaderna nollställs ju när man laddar fullt så något egentligt problem har det hittills inte varit.
Idag är batteriutbudet ett annat så i nuläget hade jag nog valt 1*160 Ah (eller större) istället, främst för att få en lite enklare installation.
 
Jag tittar på solcellregulatorer och tar rådet till mig med att söka bland kvalitetsmärkena Victron eller Votronic.
Jag har 340W solpaneler, är detta en regulator med bra prestanda?
 
Ja 30 A ladestrøm tilsvarer noe over 400 W så den rekker for dine paneler. Og de skulle fint klare å fylle opp ogjen ett 200 Ah LFP batteri i løpet av dagen selv om du har tappet det sterkt ned.
 
Solcellregulator till det nya batteriet blir Victron SmartSolar MPPT 100/30, nu gäller det att hitta bästa pris/leverantör.
Nästa steg är val av litiumbatteri.
Helst så många Ah som möjligt till ett vettigt pris.
Helst bara ett batteri, inte 2 x XXXAh. Enklare att installera, hantera och följa upp konditionen på.
Ah någonstans i närheten av 200Ah.
Såg en test av 6 olika fabrikat av litiumbatteri, testresultatet:
1 Supervolt
2 Redodo
3 Li Time
4 Power Queen
5 Creabest
6 Eco-Worth

Supervolt och Redodo är 532mm långa och batteriplatsen är bara 485mm lång varför de faller bort.
Li Time är 483 mm lång så den får plats. Det batteriet är på 230Ah och kostar runt 9.800kr.
Det fabrikatet är även testat av en entusiastisk amerikan som var imponerad över testresultatet.
Nackdelen, om det nu är en nackdel, är att det batteriet inte har en Bluetooth-kommunikation varför det inte går att övervaka via en app.
Li Time 230Ah

Solcellsregulatorn har en Bluetooth-kommunikation och en app för övervakning.
1712396426126.png
Redan nu har jag en batteriövervakare NASA Battery Monitor BM-1
1712395895467.png

Vad missar jag då ett batteri inte har Bluetooth-kommunikation och en App?
 
Det lille du mister er muligheten til å sjekke at cellene er i balanse, men om BMS i pakken har balansering så er det ikke viktig. Om det finnes mulighet for manuell kontroll en gang i året så er det mer en nok. Har BMS ikke balansering så får en håpe det er valgt celler som er like.

Og balansering bør kun skje med mer enn 80 til 85% fullt ladet, under dette er det veldig liten forskjell på spenningene på cellene.
 
Enligt specifikationen har det batteriets BMS dessa värden:

BMS: 200AA
Max kontinuerlig uteffekt: 2560W
Max kontinuerlig laddningsström: 200A
Max. kontinuerlig urladdningsström: 200A
Max urladdningsström 5 sekunder:600A
 
Du kommer att klara dej bra utan blåtand, personligen skulle jag då komplettera med en battery monitor, t.ex den jag länkar till i inlägg 26.
Väljer du sen en Votronic mppt (ifall nu en Votronic är billigare) utan blåtand så behöver du aldrig fippla med appar i mobilen, allt du vill veta får du fram på monitorns display.
När batteriet under laddning når ca.14V startar en balansering av cellerna från bms'et, når man bara dit några gånger under säsongen så behöver man inte bekymra sig.
Jag kan instämma med Will Prowse att dessa appar till alla laddare och batterier kan skapa onödig huvudbry.
Det är lätt att krångla till det i onödan.

Angående batteriet så kommer det att få ett lugnt och tryggt liv utan stress i din husbil, samt du kommer att bli förvånad över all energi du har med dej.

Edit: missade att du redan har en väldigt fin battery monitor BM-1, bara att lägga in de nya värdena i den :)
 
Senast ändrad:
Men ger inte min nuvarande batteriövervakare samma eller t.o.m. mer information?
Visa bilaga 37877

Jo absolut, jag missade den. Din räknar även ut tid till 0/100% momentant.
Den ska du behålla.

Här har du manualen för att lägga in de nya värdena när det blir dags.
 

Bilagor

  • 2342115-666b82-BM-1C_Handhavandemanual_1.2.pdf
    590,5 KB · Visningar: 16
Senast ändrad:
Använde Pricerunner för att få fram bästa pris på Votronic 100/30.
Bästa pris 1.485kr på Amazon. Alternativ Sunlux för 1.559kr.
Amazon är lite som Ryan Air, det plockar på. 1.485kr ökar med varuskatt och frakt till 2.002kr.
Beställde via Sunlux för 1.559kr + frakt 69kr.
 
Beställt Li Time litiumbatteri 230Ah med avdrag för rabatt 8.098kr.
Vi får se om det blir det priset eller om valutaförändring påverkar priset.
Nu får vi se vad som händer, återkommer.
Vill passa på att tacka för råd och information som varit till stor hjälp för att lösa detta problem.

De två bly-batterierna vägde tillsammans 66kg.
Litiumbatteriet väger 20,5kg.
 
Senast ändrad:
Det här blev ju en riktigt trevlig och informativ tråd. Skönt när det inte är så mycket detaljer som man (läs: jag) ändå inte begriper, eller egentligen inte heller behöver begripa.
Ser fram emot fortsättningen när sakerna kommer och hur installationen går.
Sen trycker jag på köpknappen också (y)
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen