• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Creabest litium bra eller dåligt?

Ska bli spännande att höra. Jag har sneglat lite på deras 270ah
Man skulle kunna begära att detta batteri skulle klara 1C urladdning, men jag misstänker att det kan bero på shunten som följer med displayen, samma värde som batteriet på 200Ah tyder på det. Nu är det väl inget större problem, de flesta av oss klarar oss rätt långt på 200A, det är väl kraftiga Airfryers m.m. som möjligen inte klaras av (?)
 
Man skulle kunna begära att detta batteri skulle klara 1C urladdning, men jag misstänker att det kan bero på shunten som följer med displayen, samma värde som batteriet på 200Ah tyder på det. Nu är det väl inget större problem, de flesta av oss klarar oss rätt långt på 200A, det är väl kraftiga Airfryers m.m. som möjligen inte klaras av (?)
Det står standardurladdningström 135A, max 350A 3sek, sedan står det högre värde längre ned på 150-200A
 
Haft ovanstående batteri på 200 AH i tre månader och det har fungerat väl och tillhörande app för BMS är driftsäker och visar korrekta värden.
Leverantör är en tysk företag och leveransen kom från Polen väl inpackad ca en vecka efter beställning. Nöjd !
 
Creabest säljer bl.a. denna solcellregulator, någon som har erfarenhet av den enheten?
 
Nå er inmaten i drop in batterier veldig lik fra merke til merke, de fleste bruker celler fra et lite antall produsenter og BMS fra et litt større utvalg, men med stort sett de samme kretsene. Det er på firmware i BMS og app for Bluetooth at det er størst forskjell. Det finnes en liten gruppe av virkelig dårlige som kjøper B vare celler som ikke tilfredsstiller produsentens QA kontroll. Heldigvis er forskjellen i pris mellom A og B vare redusert kraftig etter som prisen på celler er sterkt redusert de siste årene i takt med økingen i volum. Prisen på råvarene for LFP celler er i dag nede på smertegrensen for gruveindustrien. Detter gjelder Lithium, Jern, Fosfat og kull (som brukes i anodene i form av grafitt).
 
Nå er inmaten i drop in batterier veldig lik fra merke til merke, de fleste bruker celler fra et lite antall produsenter og BMS fra et litt større utvalg, men med stort sett de samme kretsene. Det er på firmware i BMS og app for Bluetooth at det er størst forskjell. Det finnes en liten gruppe av virkelig dårlige som kjøper B vare celler som ikke tilfredsstiller produsentens QA kontroll. Heldigvis er forskjellen i pris mellom A og B vare redusert kraftig etter som prisen på celler er sterkt redusert de siste årene i takt med økingen i volum. Prisen på råvarene for LFP celler er i dag nede på smertegrensen for gruveindustrien. Detter gjelder Lithium, Jern, Fosfat og kull (som brukes i anodene i form av grafitt).

Jag tycker även att val av kablar, anslutningar, ev. lödningar skiljer markant på de budgetbatterier som Will P. Sågar upp, vissa är helt klart inte byggda för högre strömmar. Även val av celler skiljer en del använder degraderade celler där man märker om från t.ex 110Ah till 100Ah.

Vet man med sig att man inte kommer att använda inverter eller andra krävande förbrukare, så finns det troligen ett mycket större urval.
 
Har haft kontakt med kundservice på Creabest.
Inom några veckor finns återigen 200Ah Litiumbatteriet tillgängligt för beställning.

Jag är osäker på hur jag skall göra.
Har idag 2x100Ah bly/kol-batterier som krånglar. Jag tänker byta till litiumbatteri istället.
Men vad skall jag välja?
Ett litiumbatteri på 200Ah för 9.500kr?
Ett litiumbatteri på 270Ah för 13.000kr?

Är 70Ah värt 3.500kr?
Har jag behov av 70Ah extra när jag under normala fall klarat mig med 2x100Ah bly/kol?
 
Jag skulle välja ett större om plats- vikt-utrymme och plånbok finns.
Ett större batteri får ett lugnare liv, samt tryggt med marginaler, ett LFP måste ju inte laddas till fullt ideligen som bly, har du ett på 200Ah kan du bo i husbilen direkt ifall det bara är halvladdat.
Jag jämför lite med en tank.

Jag själv har ett stort batteri på +400Ah, det är väldigt sällan fulladdat utan pendlar oftast mellan 50-95%. En vanlig dagsetapp för oss är sällan över 3h, på den körningen brukar mitt batteri fyllas på 10-20%.
Jag har ingen 230V laddning utan "fricampar alltid", även ifall det råkar finnas elstolpe, mina solpaneler kan toppa upp batteriet vid vackert väder.
 
De siste oppdateringer om LFP er at de tåler godt å bli full ladet ofte i motsetning til vanlige LiIon og LiPo som helst ikke skal lades over 80% for ofte. Og om et 12V LFP ikke lades ut under 11 volt (normal utkobling i EBL) så regner en i dag med 8000 til 10 000 ladecycler som normal levetid.
 
Det stämmer, LFP kräver t.o.m att man laddar fullt regelbundet ifall man önskar hålla en hög balans mellan cellerna, detta är enkom för att få ur maximal kapacitet.
T.ex ifall man har ett mindre batteri på t.ex 100Ah samt har behov av dessa 100Ah typ dagligen, då gäller det att batteriet har ett bra BMS som klarar att balansera det bra, typ varje dag.
Så man inte får "Laddångest".
Hög laddström (C) sliter även på LFP, även om tillverkaren påstår att de klarar det, själv har jag aldrig lyckats nå 0,2C i laddning, eller 0,5C I urladdning, ett större batteri lever helt enkelt ett lugnare liv.

Jag misstänker också att allteftersom man kommer på att man har rejäl kapacitet så ändras elförbrukningen, man kommer på att man kan ju använda utrustningen på ett annat sätt, utan att behöva snåla så batteriet inte töms helt.
Man "måste" inte jaga elstolpe.
Så tänker jag.
 
Har haft kontakt med kundservice på Creabest.
Inom några veckor finns återigen 200Ah Litiumbatteriet tillgängligt för beställning.

Jag är osäker på hur jag skall göra.
Har idag 2x100Ah bly/kol-batterier som krånglar. Jag tänker byta till litiumbatteri istället.
Men vad skall jag välja?
Ett litiumbatteri på 200Ah för 9.500kr?
Ett litiumbatteri på 270Ah för 13.000kr?

Är 70Ah värt 3.500kr?
Har jag behov av 70Ah extra när jag under normala fall klarat mig med 2x100Ah bly/kol?
Om du inte upplevt att 200Ah är för lite och heller inte förutser ett ökat behov framöver skall du spara de 3500kr till något roligare än att stoppa in dem i batteriboxen ;)
 
Ifall ni tänker på Creabest 270Ah som ser ut som ett "server rack' finns länk i inlägg 2, så är det ett så kallat S4P2, det innebär att batteriet är uppbyggt på 8st 135Ah LFP celler, då förstår jag "standard belastning 135A".
Personligen gillar jag dessa byggen mindre, då det ställer högre krav på matchade celler.
Den aktiva balanseringen är bara på 30mA, för lite tycker jag, bra BMS idag ligger på 1A i balansström.
Däremot är det en fördel att man kan skruva upp chassit, ifall något behöver åtgärdas.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen