• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Creabest litium bra eller dåligt?

DC-DC booster sitter i batterilådan som är en sluten låda under en sittplats i bodelen.
Den är försedd med fläkt, borde jag flytta ut den till en plats med fri luftcirkulation?
Visa bilaga 37994

Har all utrustning placerad under sidosoffan i likhet med din. DC/DC, solcellsregulator och LFP batteri.

Satte in en trådlös temperaturgivare i utrymmet för att få en uppfattning om värmen som blir där.
För min del blir det bara 1-2 graders temperaturshöjning jämfört med bodelsutrymmet.

Skulle det bli för varmt på enskilda komponenter så är cirkulation av luften i befintligt utrymme mitt första alternativ innan ett ventilationsgaller monteras.
 
Min upplevelse och erfarenhet är att just när det gäller kylning av elektronik så fungerar Votronic's prylar bättre än Victron's, just för att Votronic har inbyggda kylfläktar där behovet finns, mej veterligen så blir alla fabrikat med kylflänspaket alltid varmare oavsett placering.
 
Bruk Blei-Gel den er nærmest til det optimale. Brukes kun når du står med landstrøm. Om jeg husker rett er det hovedsaklig tiden den forblir på float spenning før den går over til vedlikeholds spenning (som i praksis blir som om en stenger av ladningen).
 
På mina lithiumbatterier från Skanbatt fick jag rekommendationen att välja bly/syra. Förklaringen som jag fick av Skanbatt, att välja bly/syra i stället för gel, var att lithiumbatterier inte behöver den längre laddfasen i ”equalise” som i det här fallet är 1 timme för bly/syra mot 8 timmar för gel.

Detta gäller för EBL 101. Har inte hittat någon laddkurva för EBL 99G.
 
Bra att veta att jag kan dra den säkringen, skall se hur batteriet fungerar med laddning från solpanelerna och DC-DC laddaren. Den senare går igång när motorn startas.

Batteriet på plats, skall komplettera med lite stöd så att ledigt utrymme kn användas till förvaring.
IMG_5782.jpg
 
Spänningen i absorbtion/utjämning i bly/syra-läget är högre 14,7V, vet man att sitt bms hanterar den spänningen bra så går det självklart bra att välja det läget.
Gel-läget har en lägre spänning i denna fas 14,4V, är man osäker på vad ditt LFP-batteri klarar att hantera i längden så väljer man ofta detta läge.
Det beror även lite på hur stor bobatteribank eller hur lågt SoC man påbörjar laddningen i, man får en längre laddningstid i Gel innan laddaren växlar till underhållsladdning, vilken man inte behöver eller vill hamna i under laddning av LFP-batterier.
Standardspänning i absorbtionsfasen för LFP är 14,2V, den brukar starta vid en batterispänning i LFP på 14V samt avslutas vid ca.14,4-14,6V i batterispänning.
Ev. underhållsladdning max.13,5V.

Problemet är ju att blybatterier vill ha en laddström kontinuerligt spänningsmässigt anpassad till SoC.
Det vill/behöver inte LFP-batterier.

Jag vet att reklamationer även förekommit hos Skanbatt, men jag vet dock inte orsaken.
 
Senast ändrad:
Var hittade du laddkurvan? Hittade en kurva där både bly/syra och gel laddades med 14,3V. Finns säkert olika varianter av EBL 99G.
 
Jag tänkte nog mer generellt,
jag ska se ifall jag kan hitta spänningarna för ebl99.
Dock är det nog ingen ko på isen för majoriteten av oss med LFP-batterier då vitsen är fricamping, står man inkopplad på 230V var och varannan dag, så är byte till LFP överkurs.
 
Du har rätt Kjell, jag finner också 14,3V som slutspänning innan UH-laddning på EBL99.
Då spelar det ingen roll vilket läge Robert väljer, blir batteriet fulladdat i bly/syra-läget så kör på det.

ebl99.JPG
 
Monterar och klart, hoppas jag.
IMG_5783.jpg

Laddar via markström men värdena på Ah är nog inte rätt då batteriövervakaren är för bly-batterier.
Temperatur Out är temperaturen i batterilådan.
IMG_5784.jpg

Återstår att testa att solpanelerna laddar och att laddning via booster sker när motorn är igång.

Kostnad:
230Ah Li Time litiumbatteri, 8.098kr.
Solcellregulator Victron SmartSolar MPPT 100/30 1.658kr.
Trådlös termometer Biltema, 169kr.
TOTALT 9.925kr.
 
Härligt, din EBL99 laddar verkligen max. av vad den ska klara. :)
Hoppas du blir nöjd med din nyinstallation.
Jag skulle nog sätta temp.sensorn på +polen på batteriet, blir det varmt där kan något vara onormalt.
Jag är nyfiken vad du får i laddning ifall du startar husbilen utan 230V inkopplat?
Informera gärna oss nyfikna när det blir dax.
 
I morgon:
Flyttar temp.sensorn till pluspolen.
Stänger av laddning från markström.
Sätter på TV:n i 4 timmar. Kol/bly-batterierna kroknade med den belastningen.
Startar motorn och ser om booster dc-dc fungerar.
Solpanelerna, får vänta till det blir sol.

Ser nu att batteriövervakaren visar fulladdat batteri samtidigt som den laddar 16,6A, kan inte vara rätt värde.
 
Ser att vi har likadana DC/DC-laddare. Jag satte dit denna display, LCD Charge Control S-VCC, vid förarplatsen så att jag har koll på laddningen under körning. Nördigt? Kanske det, men känns väldigt bra att ha koll på när batterierna är fulladdade och att laddningen fungerar som den ska under körning.

IMG_3383.png

Kjell
 
Markström har varit inkopplat i ca 16tim. Dessa värden visas:
IMG_5785.jpgIMG_5786.jpg

Verkar som batteriet är fulladdat och båda A-mätarna visar 0,1A i flöde in.
Nästa steg blir att slå ifrån markströmmen och låta TV:n vara igång i 4tim.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen