• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Virrig Plåtis i Europa

Min telefon saknar hörlursuttag man får använda adapter till usb uttaget som ska vara tätat, laddar alltid trådlöst för att inte slita på kontakten. Har upplevt att det är ganska steril botten i atlanten åkte ju ubåt där en gång. Men medelhavet har jag sett mycket fisk i.
 
Hola! Resdag idag. Frugan saknade några grejer för frukost och ville handla.

Bra då drar vi!
Tömde gråvatten tanken på avsett ställe och drog iväg till Valverde och shoppade. Tänkte köpa lite av El Hierros unikt goda vita vin. Brukade kosta 10€/flaskan, men nu hade den tydligen vunnit en massa priser och såldes för överpris 29€/flaskan. Suck! Nu fick det bli Campo Viejo Fresco för 3,75€ istället.

Screenshot_20220721-120314_Maps.jpgScreenshot_20220721-112242_Altimeter.jpg20220721_104908.jpg

När man kör på El Hierro, så kör man över molnen på ca: 1000-1100 meters höjd. Öns högsta punkt ligger på 1501 m, men dit ska vi inte. Passerade molnen mellan 700-800 meters höjd och kunde släcka lyset när solen kom fram igen. Gör man inte det så blinkar alla åt en. På 1000 meters höjd var det 36 grader varmt. På sydspetsen är det sällan molnigt på någon ö.

Vi hade tänkt stanna på campingen för frukost. Men det var för varm och åkte vidare till La Restinga med sina 27 grader.

Kom fram till La Restinga och gjorde frukost vid Piren. Längre söderut gör inte att köra inom EU. Blåste som f.n där och räddningsbåten som plockar upp flyktingar från Senegal som hamnat i "sjönöd" låg alldeles bredvid oss. Funderade på att flytta på oss. Inte kul om det händer en massa saker på natten där. Puerto Police hjälpte oss med beslutet. "Ni vet att ni inte får stå här på natten" Jag gav bara tummen upp och sa att vi flyttar oss efter frukosten. Han gjorde tummen upp tillbaka.

20220721_115837.jpg
20220721_115705.jpg
20220721_130501.jpg

Så nu står vi här! Mitt emot, bredvid en restaurang, en pub och en badplats där man badar från bryggor.

20220721_131859 (1).jpg

Få se om det blir en eller två nätter?

Hasta Luego
 
Resdag i morgon söndag. Färjan går 0800

Har krånglat oss till hamnen idag efter ett morgondopp.

1658601132152.png

Först drog vi till La Caleta med sina underbara havsbassänger. Går att stå längs vägen alldeles bredvid. Tji fick vi! Alla tre bassängerna var tomma. Bara badbryggorna längs havet som vaktades av en badvakt. Missräkning! Synd för de brukar räknas som de bästa på ön.
20220723_123350-COLLAGE.jpg
Drog besvikna därifrån och åkte upp/ner för kullen och körde förbi färjan på HI-30 på vägar vi inte har utforskat tidigare. Körde förbi lite blåflaggade stränder och husbilar överallt. Till slut kom vi till vägens slut och fick återvända.

Stannade vid den underbara Timijiraque och käkade vid badstranden. Det blev en av de godaste sallader jag ätit (San Agustin) med senapssås, valnötter och fräscha grönsaker, kycklingkroketter och till det en caña. Bra stopp, men inget bad. Vi tog god tid på oss. Tempen ligger på 28° och det fläktar skönt från havet. Inte har vi bråttom heller.

20220723_125639-COLLAGE.jpg20220723_154912-COLLAGE.jpg
Vid sex snåret åkte vi till hamnen för att stå över natten. Båten går ju i ottan. Så nu står vi här mätta. Struntar i middagen ikväll. Skulle ha blivit Chilipollo i krispig lök, men det får bli senare. Fick en bra plats. laglydig som jag är står jag innanför linjerna. Ibland är det svårt då jag har Maxi karossen. Räcker att vi går upp 0700. Frukost får bli på båten.

20220723_195405.jpg20220723_195441.jpg

I morgon är det planerat att stå vid Los Cristianos kommunala JÄTTE gratis-ställplats med tömning (28.04398, -16.70933) vid havet. Går nog bra 1100 en söndag. Då har nog vissa kryssat därifrån efter festandet i Los Cristianos.

Kanske drar vi förbi Puerto de la Cruz efter det. Lite osäker. Det är en jättebrand på 2000 hektar med 60 meter höga lågor som vattenbombas just nu av helikoptrar och flygplan.

flygbomb.jpg

Jag har ställt frågor i flera Facebookgrupper om man känner någon lukt och om TF-82 är öppen som vi behöver ta dit. Inga problem. Branden är på så hög höjd (1450 m) och vinden ligger så till att de känner inget av det i Puerto de la Cruz. Ser bara röken.

Vi bestämmer oss på måndag. Vi måste vara hemma den 27:e då sjukvården ringde häromdan till Louise. Den 28:e ska hon till doktorn. Så inte många dagar kvar. Hasta Luego
 
Senast ändrad:
Såg i svenska nättidningen att det skulle bli värmebölja på kanarieöarna, kan ju vara bra att komma hem och slå på AC. Märker en tydlig skillnad på hur mycket man tål av värmen på äldre dagar hjärtat orkar väl inte med så mycket. Puerto brukar väl vara lite svalare i varje fall på vintern, skulle man bo därnere någonstans är det väl ett bra ställe med mycket grönska.
 
Såg i svenska nättidningen att det skulle bli värmebölja på kanarieöarna, kan ju vara bra att komma hem och slå på AC. Märker en tydlig skillnad på hur mycket man tål av värmen på äldre dagar hjärtat orkar väl inte med så mycket. Puerto brukar väl vara lite svalare i varje fall på vintern, skulle man bo därnere någonstans är det väl ett bra ställe med mycket grönska.
Värmebölja på Kanarieöarna är inte som på fastlandet. Håller man sig på havsnivå är det sällan över 27-30, men uppe i bergen blir det mycket varmare. Oftast vindar från Sahara (Calima) och det skapar mer värme ju högre upp man kommer. Och på det blir det lättare skogsbränder tyvärr.
 
Ja du har ju valt ett av de bästa ställen att bo på i hela världen klimatmässigt. Träffade en ledsen kvinna som saknade snö och storm, en scooteruthyrare i puerto rico var trött på det för bra vädret, nästa gång hade han sålt och flyttat - han var engelsman. Att det är bättre sjukvård har testat är ytterligare ett plus. Inte utan att man funderar på att ta husbilen ner och leta upp en lägenhet när man är där.
 
Home sweet home

Nu är vi hemma igen, en dag tidigare än beräknat. Hade tänkt att åka till Puerto de la Cruz på Teneriffa, men en stor skogsbrand på 2500 hektar eldade upp våra planer. Calima och brandrök är ingen bra combo. Annars är ju Puerto de la Cruz perfekt med husbil. Man parkerar bara i hamnen (gratis) och har gång avstånd till centrum och gamla stan. Sju playor och mycket kultur nära.

20220726_115826.jpg20220726_115901.jpg

Men vi stannade istället till på kommunala (gratis) ställplatsen med tömning i Los Cristianos där strandpromenaden börjar (28.04399, -16.70932). Vi kom ju på söndagen, så en husbil hade hunnit åkt före vi kom. Annars såg det fullsatt ut. Ställplatsen har ca: 50 platser, men på helgerna är det säkert 80-100 då många ställer sig dubbelt, samt snor lite platser utanför ställplatsen. 4 meters avstånd utanför Sverige betyder ju bara en ledig plats emellan. Bäst är runt 2 meter. Då kommer ingen emellan.

Men vi fick plats i backen. Man får klossa lite, men väldigt rymligt. Flera som arbetar på de engelska barerna alldeles bredvid bor på ställplatsen. Puh! Varmt när vi kom med 29 grader. På eftermiddagen 32 graden och som kallast under natten 27 grader och vindstilla.

20220724_103953.jpg20220724_211630.jpg

På em gick vi på lokalen bredvid. En engelsk pub där alla känner alla. "Hey! You are here again. Pint Dorada?" Alltid trevligt och alla pratar med alla. Även en spansk familj kom in och satte sig 8 st runt ett 4 bord. En söt liten flicka från den spanska familjen gick runt och kramade alla på puben och det blev en trevlig stämning.

20220724_173758.jpg

Vi har som tradition när vi står där att gå på "svensk pizzeria" Bahía Verde. En kille som jobbat i Göteborg på Pizzeria, har bästa pizza i stada. Frugan tog en Calzone och jag en Fyra årstider. Kanon! Blev en taste av Sverige. Bara pizzasalladen som saknades. Kom hem till husbilen ganska sent och somnade med alla fönster och takluckor öppna.

Nya planer! Tänkte att vi drar till en av världen bästa konstgjorda stränder, Playa de Las Teresitas där det är lätt att parkera. Men får passa sig lite vart man parkerar, för på nätterna brukar ungdomarna ha lite street race på de långa tomma parkeringarna mitt i natten. Bra att ha en krockzon som skydd.

Nu eldades även den planen upp. För varmt. Det är ok att det är varmt på dagen, men att sova i 28-31 grader på natten fungerar inte. Klockan 1130 gick jag in på datorn och kollade färjorna. 1400 med Fred Olsen Express fick det bli. Vi tog en snabbdusch och drog iväg. Hade bokat Clase Oro (Guld klass) som har vissa fördelar.
  • man får köra ombord först,
  • man får sitta längst bak där ev sjögång är minst,
  • all mat och dryck är kostnadsfri
  • bordsservering
  • el-uttag för dator
  • ombokningsbar biljett
  • man får köra av först
Det kommer det nog att bli framöver. Upptäckte det när vi åkte till Teneriffa då vi växlade in mina intjänade poäng till gratis resa i Clase Oro. Nu när jag bokade återresa skilde det bara 7€ till Oro. Det kostar ju normal mer med kaffe, cola, macka på överfarten.

20220725_135710.jpg

20220725_135411.jpg20220725_140125.jpg20220725_151354.jpg

Ok! Nu är färden över för denna gång. Troligen blir det ett uppehåll till slutet av september då nattemperaturerna är lite höga för vår smak. Blir nog en hotell utflykt till Las Palmas när frugan fyller år i Augusti. Då blir det god mat och lite kultur tre nätter.

Men vi gjorde det vi skulle under resan. Syftet var att kolla Fronteras nya ställplats på El Hierro (La Maceta). Det var ju en succe. Såå bra, med ALLT gratis. Dusch, toa, fyllning, tömning, bad, sopor, övernattning, brödbil, fruktförsäljning, restaurang, pub, havsutsikt... ***** får det av mig.

Hasta Luego

Ps! Om ni kommer till öarna. Några bra saker är i rangordning.
  1. Solpaneler
  2. Solpaneler
  3. LPG flaska för autogas (det går att fylla svenska flaskor på ett ställe om de är snälla, men kan vara bökigt)
  4. Litiumbatteri då man sällan står på el.
  5. Kompressor kylskåp som inte är så känsligt för lutning och blåst
Det finns campingar också, men de husbilar jag har stött på, står bara någon natt då och då på camping för att tvätta och annat. Appen Park4night är bra på öarna.
 
Senast ändrad:
Home sweet home

Nu är vi hemma igen, en dag tidigare än beräknat. Hade tänkt att åka till Puerto de la Cruz på Teneriffa, men en stor skogsbrand på 2500 hektar eldade upp våra planer. Calima och brandrök är ingen bra combo. Annars är ju Puerto de la Cruz perfekt med husbil. Man parkerar bara i hamnen (gratis) och har gång avstånd till centrum och gamla stan. Sju playor och mycket kultur nära.

Visa bilaga 12312Visa bilaga 12311

Men vi stannade istället till på kommunala (gratis) ställplatsen med tömning i Los Cristianos där strandpromenaden börjar (28.04399, -16.70932). Vi kom ju på söndagen, så en husbil hade hunnit åkt före vi kom. Annars såg det fullsatt ut. Ställplatsen har ca: 50 platser, men på helgerna är det säkert 80-100 då många ställer sig dubbelt, samt snor lite platser utanför ställplatsen. 4 meters avstånd utanför Sverige betyder ju bara en ledig plats emellan. Bäst är runt 2 meter. Då kommer ingen emellan.

Men vi fick plats i backen. Man får klossa lite, men väldigt rymligt. Flera som arbetar på de engelska barerna alldeles bredvid bor på ställplatsen. Puh! Varmt när vi kom med 29 grader. På eftermiddagen 32 graden och som kallast under natten 27 grader och vindstilla.

Visa bilaga 12313Visa bilaga 12306

På em gick vi på lokalen bredvid. En engelsk pub där alla känner alla. "Hey! You are here again. Pint Dorada?" Alltid trevligt och alla pratar med alla. Även en spansk familj kom in och satte sig 8 st runt ett 4 bord. En söt liten flicka från den spanska familjen gick runt och kramade alla på puben och det blev en trevlig stämning.

Visa bilaga 12314

Vi har som tradition när vi står där att gå på "svensk pizzeria" Bahía Verde. En kille som jobbat i Göteborg på Pizzeria, har bästa pizza i stada. Frugan tog en Calzone och jag en Fyra årstider. Kanon! Blev en taste av Sverige. Bara pizzasalladen som saknades. Kom hem till husbilen ganska sent och somnade med alla fönster och takluckor öppna.

Nya planer! Tänkte att vi drar till en av världen bästa konstgjorda stränder, Playa de Las Teresitas där det är lätt att parkera. Men får passa sig lite vart man parkerar, för på nätterna brukar ungdomarna ha lite street race på de långa tomma parkeringarna mitt i natten. Bra att ha en krockzon som skydd.

Nu eldades även den planen upp. För varmt. Det är ok att det är varmt på dagen, men att sova i 28-31 grader på natten fungerar inte. Klockan 1130 gick jag in på datorn och kollade färjorna. 1400 med Fred Olsen Express fick det bli. Vi tog en snabbdusch och drog iväg. Hade bokat Clase Oro (Guld klass) som har vissa fördelar.
  • man får köra ombord först,
  • man får sitta längst bak där ev sjögång är minst,
  • all mat och dryck är kostnadsfri
  • bordsservering
  • el-uttag för dator
  • ombokningsbar biljett
  • man får köra av först
Det kommer det nog att bli framöver. Upptäckte det när vi åkte till Teneriffa då vi växlade in mina intjänade poäng till gratis resa i Clase Oro. Nu när jag bokade återresa skilde det bara 7€ till Oro. Det kostar ju normal mer med kaffe, cola, macka på överfarten.

Visa bilaga 12308

Visa bilaga 12307Visa bilaga 12309Visa bilaga 12310

Ok! Nu är färden över för denna gång. Troligen blir det ett uppehåll till slutet av september då nattemperaturerna är lite höga för vår smak. Blir nog en hotell utflykt till Las Palmas när frugan fyller år i Augusti. Då blir det god mat och lite kultur tre nätter.

Men vi gjorde det vi skulle under resan. Syftet var att kolla Fronteras nya ställplats på El Hierro (La Maceta). Det var ju en succe. Såå bra, med ALLT gratis. Dusch, toa, fyllning, tömning, bad, sopor, övernattning, brödbil, fruktförsäljning, restaurang, pub, havsutsikt... ***** får det av mig.

Hasta Luego

Ps! Om ni kommer till öarna. Några bra saker är i rangordning.
  1. Solpaneler
  2. Solpaneler
  3. LPG flaska för autogas (det går att fylla svenska flaskor på ett ställe om de är snälla, men kan vara bökigt)
  4. Litiumbatteri då man sällan står på el.
  5. Kompressor kylskåp som inte är så känsligt för lutning och blåst
Det finns campingar också, men de husbilar jag har stött på, står bara någon natt då och då på camping för att tvätta och annat. Appen Park4night är bra på öarna.
Har varit helt underbart. Perfekt att vi behöll husbilen. Bara åka ut när man känner för det. Men som sagt, nätterna börjar bli för varma nu. Så nu blir det hemmavid ett tag. ❤️
 
Nu har vi varit hemma och översomrat i Playa del Ingles.

Ingen ide att åka ut med husbilen när spanjorerna har semester. Svårt att få plats någonstans och sedan är det för varmt på nätterna för att kunna sova ordentligt.

I år har vi tidigare varit i
  • Teneriffa
  • La Palma
  • Lanzarote
  • La Graciosa
  • Fuerteventura
  • Fuerteventura
  • Fuerteventura
  • Lanzarote
  • El Hierro
  • Teneriffa
Gran Canaria bor vi ju på så det räknas inte. Bara La Gomera som vi inte varit på i år. Jag och frugan surrade lite att den borde vi klämma igen. Vi har ju varit där tidigare ett par gånger. Lite bökig att köra på. Mycket bra asfalt men ganska backig och kurvig. 10-13 grader kan det luta långa sträckor, så man får vara försiktig med bromsarna.

1660908679164.png

Ytterligare ett krångel med La Gomera är om man ska byta ort så måste man åka upp till toppen på 1500 meter för att åka ner igen. Det saknas ju väg runt ön, så alla vägar till alla orter utgår från toppen. Men det finns en båt som bara tar passagerare och cyklar. Lite svårt att få med husbilen bara. Den kör inte till Vallehermoso på nordsidan, då det bor för lite folk där och har ingen riktig hamn.

fred_olsen_nuevas_rutas_alrededor_de_la_gomera_26704.jpg

Ön har bara drygt 20000 invånare. Brukar hitta bra vin där. Svårt att hitta någon annanstans då de dricker upp allt själva och exporterar nästan inget. Stränderna och området runt Valle Gran Rey är välkända för sina hippies som nu börjar bli 70-80 år, men fortfarande flummar runt.

Troligen blir det i mitten av september. Får kolla vädret före vi åker så att det inte är för varmt på nätterna. P.g.a de jobbiga vägarna har vi några vita fläckar kvar på ön. Få se om vi kan sudda ut några av dem???

Lägger ut några kort från tidigare resor.

IMG_2491.JPGIMG_2469.JPG20180731_113104.jpg20180802_113917.jpg20180731_193505.jpg20180729_095825.jpg

Sevärdheter och utflykter på La Gomera

 
Senast ändrad:
Idag har frugan och jag varit ute och spanat på en ny ställplats på Tauro, Gran Canaria

Tauro ligger i Mogans kommun och är "norskt" territorium som nästan hela kommun är utom i Mogan som ligger uppe i bergen. Ställplatsen (27.798536, -15.727480) har bra läge vid Playa de Tauro som är tvärs över vägen. Här kan ni läsa om den på Park4night. Kostar 8€/natt om man bokar minst 3 nätter, annars 10€. Dyrt för att vara Kanarieöarna men billigt för många från Europa. Campingen 7 km bort har samma pris. Närmsta SPAR ligger 600 meter bort i Playa del Cura. En till Playa det är nära till.

Jag har tagit lite kort idag. Här kommer några från ställplatsen som verkar vara rejält tilltagen.

20220820_135108.jpg20220820_135029.jpg20220820_135058.jpg20220820_135124.jpg20220820_135807.jpg

Ligger faktiskt fantastiskt bra till. 4 restauranger inom 2-5 min promenad Playan tvärs över vägen och gångavstånd till Amadores (576 meter) som är betraktad som en av Kanarieöarnas bästa stränder. Ligger bara i nästa vik. För min del är det ingen favorit då det är värsta turistfällan, med både priser och allt därikring. Men eftersom jag spelar golf brukar vi ibland åka till Beach klubben där och ta lite skumpa då och då efter spelet som ligger i närheten.

Galeria-Amadores-01_0.jpg

Men nu gäller det playan vid ställplatsen och här kommer några bilder från idag. Från ena hållet och från andra hållet.

20220820_141935.jpg20220820_141950.jpg20220820_140205.jpg

Bara 20 meter från ställplatsen finns Guantanamo (inte den på Kuba) restaurangen.

20220820_142735.jpg

Sammantaget är ställplatsen bra och har mycket service runt den. Ligger i ett område med mycket sol och lä från starka vindar.

Kanske ett ställe att ha framtida Gran Canaria träffar???
 
Senast ändrad:
@SirMcLain - Kan du kolla? Namn, text. Plus, blev lite osäker - Park4Night hade med WC. dusch, el, mm, Inget jag kunde se av bilderna eller skyltat;
Toa har de ju på Guantanamo som sköter stället. El kan man nog få om man är långliggare. Skulle även gissa att man kan fixa annat pris för vecka och månad som är lägre. Men det får vänta tills jag är där nästa gång. Ligger ca 2,5 mil hemifrån. Texten var ok. Ligger ett Spar i Playa del Cura 600 meter bort. Ligger även en fin 18 hålsbana + en korthålsbana (par 3) alldeles bredvid.
 
Tack, kompletterade med golf och livsmedel.
Du får gärna kolla servicefaciliteterna vid passage :)
Det är ganska gott om ställplatser. Kommunen har även 3 andra gratisställplatser och en bit bort ligger Pinillo Camping som har all service + pool och restaurang. Men många husbilar bara "parkerar" där de kommer åt. Såg säkert 200 husbilar längs kustvägen mellan Playa del Ingles och Tauro när vi åkte igår. Och på gatorna i Playa del Ingles står hundratals på vanliga parkeringar i byn.

BP Taro i El Doctoral har ju även serviceanläggning för flera husbilar samtidigt för tömning/fyllning + tvätt (både bil och kläder). Man kan t.o.m. tanka där. Just nu 1,19 €/l. (kostar egentligen mer men de gör ett statligt drimedelsavdrag i kassan)
På DISA gasstation vid Playa de Salinetas fyller de godkända flaskor från både Tyskland och Sverige och troligen andra länder också, men jag rekommenderar LPG flaska som man kan fylla på många mackar.
 
Senast ändrad:

Ska bli kul. Nu har jag och frugan bokat färja från Gran Canaria​

till Teneriffa den 9 september och sedan vidare till Los Cristianos där vi tar färjan den 10 september till La Gomera.
Ska iväg ca: 10dgr med husbilen.
😃


20200815_182352.jpg
20180731_095041.jpg

Fortsättning kommer
 
Ser att du har 2 antenner på taket. Vad använder du dem till?
Jag har tagit bort dem nu. Men det är antenner till Routern för att få bättre signal på 3 och 4G. Numer är det bra täckning nästa överallt. Men på Kanarieöarna kom det senare än i Sverige.

Ps! Sist jag hade nytta av dem var i Norrland 2019.
 
Senast ändrad:

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen