Home sweet home
Nu är vi hemma igen, en dag tidigare än beräknat. Hade tänkt att åka till Puerto de la Cruz på Teneriffa, men en stor skogsbrand på 2500 hektar eldade upp våra planer. Calima och brandrök är ingen bra combo. Annars är ju Puerto de la Cruz perfekt med husbil. Man parkerar bara i hamnen (gratis) och har gång avstånd till centrum och gamla stan. Sju playor och mycket kultur nära.
Visa bilaga 12312Visa bilaga 12311
Men vi stannade istället till på kommunala (gratis) ställplatsen med tömning i Los Cristianos där strandpromenaden börjar (28.04399, -16.70932). Vi kom ju på söndagen, så en husbil hade hunnit åkt före vi kom. Annars såg det fullsatt ut. Ställplatsen har ca: 50 platser, men på helgerna är det säkert 80-100 då många ställer sig dubbelt, samt snor lite platser utanför ställplatsen. 4 meters avstånd utanför Sverige betyder ju bara en ledig plats emellan. Bäst är runt 2 meter. Då kommer ingen emellan.
Men vi fick plats i backen. Man får klossa lite, men väldigt rymligt. Flera som arbetar på de engelska barerna alldeles bredvid bor på ställplatsen. Puh! Varmt när vi kom med 29 grader. På eftermiddagen 32 graden och som kallast under natten 27 grader och vindstilla.
Visa bilaga 12313Visa bilaga 12306
På em gick vi på lokalen bredvid. En engelsk pub där alla känner alla. "Hey! You are here again. Pint Dorada?" Alltid trevligt och alla pratar med alla. Även en spansk familj kom in och satte sig 8 st runt ett 4 bord. En söt liten flicka från den spanska familjen gick runt och kramade alla på puben och det blev en trevlig stämning.
Visa bilaga 12314
Vi har som tradition när vi står där att gå på "svensk pizzeria" Bahía Verde. En kille som jobbat i Göteborg på Pizzeria, har bästa pizza i stada. Frugan tog en Calzone och jag en Fyra årstider. Kanon! Blev en taste av Sverige. Bara pizzasalladen som saknades. Kom hem till husbilen ganska sent och somnade med alla fönster och takluckor öppna.
Nya planer! Tänkte att vi drar till en av världen bästa konstgjorda stränder,
Playa de Las Teresitas där det är lätt att parkera. Men får passa sig lite vart man parkerar, för på nätterna brukar ungdomarna ha lite street race på de långa tomma parkeringarna mitt i natten. Bra att ha en krockzon som skydd.
Nu eldades även den planen upp. För varmt. Det är ok att det är varmt på dagen, men att sova i 28-31 grader på natten fungerar inte. Klockan 1130 gick jag in på datorn och kollade färjorna. 1400 med Fred Olsen Express fick det bli. Vi tog en snabbdusch och drog iväg. Hade bokat Clase Oro (Guld klass) som har vissa fördelar.
- man får köra ombord först,
- man får sitta längst bak där ev sjögång är minst,
- all mat och dryck är kostnadsfri
- bordsservering
- el-uttag för dator
- ombokningsbar biljett
- man får köra av först
Det kommer det nog att bli framöver. Upptäckte det när vi åkte till Teneriffa då vi växlade in mina intjänade poäng till gratis resa i Clase Oro. Nu när jag bokade återresa skilde det bara 7€ till Oro. Det kostar ju normal mer med kaffe, cola, macka på överfarten.
Visa bilaga 12308
Visa bilaga 12307Visa bilaga 12309Visa bilaga 12310
Ok! Nu är färden över för denna gång. Troligen blir det ett uppehåll till slutet av september då nattemperaturerna är lite höga för vår smak. Blir nog en hotell utflykt till Las Palmas när frugan fyller år i Augusti. Då blir det god mat och lite kultur tre nätter.
Men vi gjorde det vi skulle under resan. Syftet var att kolla Fronteras nya ställplats på El Hierro (La Maceta). Det var ju en succe. Såå bra, med ALLT gratis. Dusch, toa, fyllning, tömning, bad, sopor, övernattning, brödbil, fruktförsäljning, restaurang, pub, havsutsikt... ***** får det av mig.
Hasta Luego
Ps! Om ni kommer till öarna. Några bra saker är i rangordning.
- Solpaneler
- Solpaneler
- LPG flaska för autogas (det går att fylla svenska flaskor på ett ställe om de är snälla, men kan vara bökigt)
- Litiumbatteri då man sällan står på el.
- Kompressor kylskåp som inte är så känsligt för lutning och blåst
Det finns campingar också, men de husbilar jag har stött på, står bara någon natt då och då på camping för att tvätta och annat. Appen Park4night är bra på öarna.