• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Virrig Plåtis i Europa

Jaha! Nu är Gran Canaria träffen överstökad och tillika den Canariska Boulemästerskapen 2022

Nästa år blir Boulemästerskapen på Fuerteventura.

Vi var 11 bilar på träffen varav 10 svenskregistrerade. Min har jag ju regat om till España.
Några kul siffror.
  • 3 ensamstående brudar (Agdor) kom med sina Plåtisar
  • 2 Bilar från Kalix var mest långväga
  • 1 Bürstner Elegance var största bil
  • Monika Bassi har kommit till Gran Canaria med sin husbil 8 år i rad
  • Björn Svennerstam är den som besökt mest öar förutom jag. Alla utom La Gomera och El Hierro.
  • Rose är den som för mer än 10 år sedan åkt till Kanarieöarna
  • 4 besökare kom och besökte träffen, bl.a Maria Bogren iHusbil medlem
  • 4 surstömmingsätare fick eget bord
  • 9 tjejer och 7 killar
Vi samlades på måndagen, men flera kom redan på söndagen. Träffen avslutades med Ärtsoppa och Pannkakor på torsdagen. Sedan spreds bilarna blixtsnabbt till Teneriffa, Fuerteventura och Lanzarote. Några stannade kvar på Gran Canaria och någon parkerade i Kamelstallet och flög hem.

20221212_122143 (1).jpg20221212_172306.jpg20221213_103213.jpg20221213_175804.jpg20221214_151345.jpg20221215_115345.jpg

Boulen var ju ganska kul då jag vann. :)

Mikael från Kalix fick se sig slagen av mig och blev 2:a
Björn Svennerstam fick 3:e priset.

20221214_170010-COLLAGE.jpg20221214_112942.jpg20221212_144028.jpg

Nu är man hemma igen

20221216_112621.jpg

Lite kul! Jag var idag och hämtade Bengtic på LPA (flygplatsen). Välkommen till Paradiset.

Hasta Luego
 
Senast ändrad:
Nu är Jul förberedelserna klara.

Får lite besök under Julen. Bl.a Bengtic ärar oss med sin närvaro.

Jag och frugan gav oss själva en julklapp idag. En vecka med husbilen till Fuerteventura i Januari. :)

header-flota-benchijigua-express-small.jpgoriginal_20e11fa4-e845-4d21-856c-567926704517_20220609_130540 (1).jpg
1671891333627.png

Man måste ju bada någon gång om året. Och vad passar bättre än Julafton.

20221224_133024.jpg20221224_132947.jpg

God Jul från oss afrikaner i syd España strax utanför Väst Sahara.

321647572_658163986099491_8573349232581897892_n.jpg


Ps! Här kommer från Julen 2015 då vi firade Julen tillsammans med husbilarna på Gran Canaria

Jul 2015 2 (1).jpg

Ps2! Vår fruktodling börjar ta sig. Tomater skördar vi varje dag och Gintonicträdet producerar för fullt.

20221224_110956.jpg20221224_111027.jpg
 

Idag händer det mycket då det är minigolfdag idag​

Få se om det kommer några schacksugna idag klockan 1300? Vi brukar vara 4-5 st som gnuggar geniknölarna hos Michaels Place. Sist åkte jag på en tuff remi.

20221110_142108.jpg

Louise har fullt upp och fixa med husbilen medans jag är ute och leker. Den måste ju bäddas och fyllas med grejer tills vi åker ikväll efter minigolfen som börjar 1800 (men jag kommer runt 1700 och tar en fika). Tänkte åka upp ikväll efter maten på after minigolf, med den till Las Palmas någonstans då färjan till Fuerteventura går 0930 i morgon och vi vill slippa morgonrusningen längs GC-1. Få se om Guardia Civil släpper in oss på hamnområdet så sent eller om vi får stå på gatorna ovanför?

20221201_182126.jpg

Överfarten till Fuerteventura brukar ta två timmar och det är en stor katamaran som åker. Den tar drygt 200 bilar och långtradare och runt 1500 passagerare. Man sitter oftast skönt i flygplansfåtöljer, men det finns även sittgrupper. Finns tre cafeterior ombord.
När man bokar biljett kan man välja olika nivåer. Vi brukar numera ta Clase Oro (Guld klass) för den är inte så mycket dyrare och har några fördelar.

⦁ Av och ombokningsbar biljett
⦁ Man får köra först ombord
⦁ Man har en Oro avdelning där all mat och dryck är kostnadsfri med bordsservering
⦁ Man får köra av först

20210321_120300.jpg20220910_115859.jpg

Tyckte det var snobbigt förut, men när man åker som vi 0930 och tar frukost på båten blir det faktiskt billigare än om vi skulle suttit i cafeterian och köpt frukost. På och avkörning tar ju normalt en tid. Skönt att slippa den väntan.

Ska bli kul med lite semester på Fuerteventura. Först några slappardagar på någon öde strand för oss själva, sedan har vi Villa Winter träffen där vi är några svenska husbilar som samlas på Playa de Cofete den 18:e för lite samvaro. Villa Winter har även en häftig historia. Googla på det.
Eftersom vi är borta nästa vecka så har vi minigolfen på torsdag på Yumbo då också. Syns senare idag hoppas jag.

Hasta Luego
 
Senast ändrad:
Nu står vi med husbilen längs gatan utanför hamnen i Las Palmas.

Frugan ligger bredvid och snusar. Om två timmar går färjan över till Fuerteventura
Att köra ombord är jätte enkelt. Vi visar bara våra nationella idkort som de drar i en läsare och sedan kollar de att regnumret stämmer och så får man en lapp på rutan. Därefter är det bara att köra ombord när det är vår tur.

Överfarten från Gran Canaria till Fuerteventura tar två timmar och för vår del blir frukosten på färjan. Vi har beställt Clase Oro så frukosten ingår.

När vi kommer till Fuerteventura åker vi direkt till Mercadona i Esquinzo där vi kan köra in husbilen på parkeringen och bunkra upp förnödenheter. Sedan är det väl bara och ställa oss underbart någonstans. :cool:

Testbild transparent.png

20230113_080535.jpg20230113_080443.jpg
 
Senast ändrad:
Nu har vi varit ett tag på Fuerteventura

Vi har stått några dagar i Jandia (Playa los Canarios) och fricampat vid stranden. Har även blivit något dopp i Atlanten. 4 andra svenska bilar har anslutit sig. En bil kom igår till Puerto de Rosarios, men hade trasigt kylskåp som måste fixas. Lotta som är ensamåkare har brutit foten på Lanzarote.

Men igår var vi ett modigt gäng som åkte över bergsmassivet till Cofete och Villa Winter.

325469509_897945184541175_7942412306751293534_n.jpg20230118_124358.jpg20230118_124530.jpg

Vägen hade ju kunnat varit något bättre. Men vadå? Vi åker ju på en väg som är gjord för fordon. Sen att det är grus och tvättbräda gör ju bara att man får anpassa farten till väglag och sikt som min gamla körskolelärare sa. Vi körde nog som snabbast ca: 20 km/h. Hade lite roliga möten med en buss och en tankbil som vi fick lösa med gemensamma krafter. Värst var nog när vi mötte turister i hyrbilar som inte vågade köra åt sidan eller backa.

Men fram kom vi, efter en tuff dryg timme (18 km). Parkerade upp oss på rad med fronten mot havet. Vädret var lite si och så med, men blev bättre sen eftermiddag som bjöd på boule och lite fest. Vaknade vid tiotiden till en underbar utsikt från sängen.

20230119_124909.jpg
20230119_102520.jpg
20230118_180601 (1).jpg20230118_174533.jpg

Finns även en häftig kyrkogård här som sanden tagit över.

20230119_123841.jpg

Vi skickade upp en spaningsgrupp idag (Micke & Laila) till Villa Winter för att kolla om vi var välkomna i morgon. "No Problemo! Bienvenido" Det kostar inget men man förväntas att stoppa något i en liten bössa frivilligt. En 5:a blir nog lagom. :unsure:

Sedan har vi diskuterat en gemensam lunch i Cofete by som har en kombinerad restaurang, pub och andra nödvändigheter. Ska leta efter en bok där.

villa-winter.jpg

Hasta luego
 
Senast ändrad:
Det är 31 år sedan jag deltog i en delegation från Consejería de Turismo, Industria y Comercio - Gobierno de Canarias, som tillsammans med sonsonen till Gustav Winter, besökte Villa Winter.

Besöket var initierat av en lokalpolitiker från Fuerteventura som såg Villa Winter som en framtida turistattraktion för Fuerteventura. Den spännande mystiska historien, tillsammans med ett unikt vackert läge och en fantastisk, men livsfarlig Playa.

Vi från Consejeria de Turismo (Kanariska Turistministeriet) såg också möjligheterna och var intresserade att köpa och investera, men….

Det skulle visa sig att den lokala politikern, som var delegat i Gobierno de Canarias, inte hade öns Cabildo de Fuerteventura (öns eget fullmäktige) med sig. Tvärtom, det visade sig att Villa Winter, med sin Nazikoppling var en mycket het potatis lokalt, inget man var stolt över och ville visa upp som något ”fuerteventurianskt”. Projektet lades omedelbart ner i en skrivbordslåda och vad jag förstår ligger det där fortsatt.

När jag ser bilder på Villa Winter idag, ser det ut som tiden stått stilla.

Passar på att önska er fina dagar Cofete Playa.

Tommy
 
Senast ändrad:

Händelserik dag i Villa Winter idag. Men nu är vi hemma i Playa del Ingles igen​

20230120_111107 (1).jpg

Vaknade i morse i husbilen av vågornas dånande ljud på Playa de Cofete. Det är ett naturreservat på Fuerteventura där Cofete by finns som en massa historier om Villa Winter som ligger på bergssluttningen bredvid. Vädret till skillnad mot dagen före var underbart. Dagen före var det blåsigt och någon enstaka regnskur. På stranden var folk klädda i täckjackor.

20230119_102520.jpg

Finns en ganska häftig kyrkogård där. Sanden har helt tagit över den.

20230119_123825-COLLAGE.jpg
Vi har ju haft vår Villa Winter träff för svenskar i husbilar planerad sedan drygt ett halvår. Vi var 9 pers i fem bilar som lyckats ta oss över bergsmassivet. Vägen är nog den sämsta man kan tänka sig, men den enda om man ska dit. Ca: 18 km till Cofete by som bara är ett gäng hus, tog över 1 timme att köra. Lite kul episoder uppstod när vi mötte andra fordon som fick backa när vi fem ganska stora husbilar tog oss fram i ca: 10-20 km/h på den steniga grusvägen.
20230120_130405-COLLAGE.jpg
Jag har varit där två gånger tidigare, men inte lyckats komma in i Villa Winter. Idag skulle det vara dags...

Lite bakgrund

Gustav Winter som var en Tysk konstruktör och anlitad för att bygga Morro Jable hamn på Fuerteventura. Han fick av Franco hela naturreservatet där Cofete ligger. Gustav var en övertygad nazist och hade under krigsåren kontakter med Tyskland som hade seglat upp som en stormakt på Atlanten och invaderat en stor del av Europa.

Det har visats på tv (sanning eller skrönor) om hur tyskar flytt via Villa Winter till Sydamerika. T.o.m den Tyska ledaren skulle ha undgått sitt straff i bunkern och smitit denna väg. Mycket ska man kanske inte tro på, men...

Några sanningar som inte går att förneka är:
⦁ att Gustav fick området av Franco att hantera.
⦁ att han hade sin egen landningsbana för sitt plan längs den långa stranden.
⦁ att han byggde Morro Jable hamn
⦁ att Gustav uppskattade den tyska ideologin under den tiden
⦁ att Gustav regelbundet träffade den tyska ledningen
⦁ att naturreservatet av avlyst för obehöriga

Under andra världskriget hade Tyskland lite logistikproblem för ubåtarna som patrullerade Sydatlanten. De hade lång väg för att tanka och fylla på ammunition och förnödenheter. Åka till Franska västkusten var ju en bit.

"Pling! Vi har ju Gustav som gillar och är lojal med oss tyskar som har ett bra ställe utanför Nordafrika. Dessutom har han kontroll över en hamn för omlastning. Hmm! Kanske går att göra något av?"

Historien från många sägner, är att ubåtar kunde på in i grottor för underhåll och förnödenheter i Cofete och det finns faktiskt lite rester i de söndersprängda grottorna som jag inte sett utan bara läst om. Men jag tror ju på tillgång och efterfrågan. Tyskland hade ett behov och Gustav hade tillgång. Dessutom hade ju Franco möjlighet att ge efter lite för Tysklands krav på hjälp utan att de allierade kunde upptäcka det. Tyskland hade ju hjälpt Franco under spanska inbördeskriget.

Ok! Nu var det dags.
Vinden hade lugnat sig lite och solen börjar tränga igenom diset. Vi tog de två minsta husbilarna (min och Mickes) som vi nio hoppade in i och körde upp någon km från stranden till det mytomspunna huset som har kraftigt behov av allehanda renoveringar. Vi kom fram på en väg som om möjligt var ännu sämre än dagen före.

Ett led kolon knatade nio svenskar upp till Cofetes högborg Villa Winter. Och när vi kom dit stod ägarinnan i dörren och hälsade oss välkomna. Vi hade skickat upp två spanare dagen före och rekat, samt förvarnat.

Det kostade inget, men man fick lämna ett bidrag om man ville. Vi enades om att det var värt 5€ per person. Hon blev glad när vi stoppade i sedlarna i den skattefria bössan. Hennes språkkunskaper var lite sparsmakade som guide. Hon kunde spanska...
20230120_110812-COLLAGE.jpg
Som tur är har lite börjat tränga igenom dimbankarna i hjärnan så lite kunde man förstå med följdfrågor.
Själva huset ska enligt myterna ha fungerat som fyr, sjukstuga, tillflyktsort, m.m.. Inga myndigheter på Fuerteventura har velat hjälpa till om information utan man har velat dölja alla eventuella tyska kontakter från andra världskriget.

När vi kom in fick vi fota innergården och rummen ovan Hon informerade oss när vi gick in i att slå på lampan för belysning på mobilen och att det var absolut fotoförbud.

Hon pratade och pratade om tortyr, krematorium, medicinska experiment, m.m.. Hon verkade vilja förstärka historien så negativt det gick, så allt var inte trovärdigt.

MEN när vi gick där såg jag ett rum som kunde ha varit en ankomst rum, operationssal och en 5-6 sjukrum med våningssängar. Ett kompani skulle utan vidare kunnat huserat i källaren plus några läkare och sköterskor.

Ett lågt rum som troligen varit ett förråd med låg höjd påstod hon att där hade barn varit fångna. Inga bevis för det visades. Däremot så visade hon att det att det var hålrum under golvet på den kraftigt armerade källaren (bunkern). Det lät trovärdigt och man kunde ana att något var igensatt. Hon visade det genom att knacka i golvet, men eftersom hela huset har ett underhållsbehov så kommer nog ingen att försöka öppna upp en våning till under bunkern då pengar troligen behövs till annat. Fanns en öppning som för övrigt hade något som skulle passa som ett kulsprutenäste mot vägen och stranden.

Det var en ganska kraftig upplevelse och något måste ha varit där som inte borde ha varit i ett hus, mitt i ingenting. Kände mig också ganska olustigt över många ord om tortyr och fångar. Det är ju inte den historien skrönorna har talat om. Det är ju en historia om ett ställe som ställer upp för att serva den tyska marinen på sydatlanten, samt att hjälpa Tyska officerare att fly till Sydamerika.

Jag håller fast i den tron. Men helt klart är, det är ingen bondgård eller spansk villa på landet. I tornet blev vi inte uppsläppta, men det fanns massor med tysk utrustning som stod i en utställning. Bl.a säkert runt 500 kg militära batterier som har kunnat fungera för kommunikation och fyr. De måste ju ha funnits där från den tiden. Kommer lite foton ni kan titta på.

20230120_112655-COLLAGE.jpg
Efter visningen av huset mötte vi en annan grupp på 10 pers som kommit med 4x4 bilar och som jag tror betalat 50€ per pers till den tyska guiden. Hmm! Hur mycket är anpassat till det som grupperna vill ha?

Vi tog husbilarna och tog en fika på Restaurangen. Kaffe och cheesecake satt perfekt. Vi surrade en stund, sedan var det dags för oss att dra, då en färja väntade på oss i Morro Jable hamn. Så trevliga alla. Kanske stöter vi på varandra igen på Teneriffa i mars plus ett gäng andra svenska husbilar?

20230118_174536-COLLAGE.jpg
Vi tog bergspasset på drygt en timme. Krånglade bara på ett ställe där en hyrbil vägrade flytta på sig på den smala vägen. Inga problem. Jag drog bara i handbromsen tills han körde förbi. Han hade flera dm till godo på var sida. Jag hade ett stup på drygt 100 meter.

Efter tog vi färjan hem till GC. Åkte Clase Oro där matservering ingår i priset. Hemresan var okomplicerad tills vi kom i höjd med Bahia Feliz. Då var det tvärstopp på motorvägen, men jag kunde smidigt svänga av till GC-500 och slippa den långa trafikstockning som flera hundra bilar stod i.

Nu sitter man hemma i Playa del Ingles igen och vardagen är tillbaka, med en massa aktiviteter.

20230118_174536-COLLAGE (1).jpg
Några underbara dagar med underbara människor. Skojade lite när vi spelade boule. "Håll Kalix kort" när vi spöade dem. Men det gäller bara spel. Ser fram emot att träffas igen. Kanske Teneriffa i mars???

Hasta Luego

Ps! Tyvärr Pålle. Ingen bok. :(
 

Händelserik dag i Villa Winter idag. Men nu är vi hemma i Playa del Ingles igen​

Visa bilaga 20857

Vaknade i morse i husbilen av vågornas dånande ljud på Playa de Cofete. Det är ett naturreservat på Fuerteventura där Cofete by finns som en massa historier om Villa Winter som ligger på bergssluttningen bredvid. Vädret till skillnad mot dagen före var underbart. Dagen före var det blåsigt och någon enstaka regnskur. På stranden var folk klädda i täckjackor.

Visa bilaga 20861

Finns en ganska häftig kyrkogård där. Sanden har helt tagit över den.

Visa bilaga 20855
Vi har ju haft vår Villa Winter träff för svenskar i husbilar planerad sedan drygt ett halvår. Vi var 9 pers i fem bilar som lyckats ta oss över bergsmassivet. Vägen är nog den sämsta man kan tänka sig, men den enda om man ska dit. Ca: 18 km till Cofete by som bara är ett gäng hus, tog över 1 timme att köra. Lite kul episoder uppstod när vi mötte andra fordon som fick backa när vi fem ganska stora husbilar tog oss fram i ca: 10-20 km/h på den steniga grusvägen.
Visa bilaga 20860
Jag har varit där två gånger tidigare, men inte lyckats komma in i Villa Winter. Idag skulle det vara dags...

Lite bakgrund

Gustav Winter som var en Tysk konstruktör och anlitad för att bygga Morro Jable hamn på Fuerteventura. Han fick av Franco hela naturreservatet där Cofete ligger. Gustav var en övertygad nazist och hade under krigsåren kontakter med Tyskland som hade seglat upp som en stormakt på Atlanten och invaderat en stor del av Europa.

Det har visats på tv (sanning eller skrönor) om hur tyskar flytt via Villa Winter till Sydamerika. T.o.m den Tyska ledaren skulle ha undgått sitt straff i bunkern och smitit denna väg. Mycket ska man kanske inte tro på, men...

Några sanningar som inte går att förneka är:
⦁ att Gustav fick området av Franco att hantera.
⦁ att han hade sin egen landningsbana för sitt plan längs den långa stranden.
⦁ att han byggde Morro Jable hamn
⦁ att Gustav uppskattade den tyska ideologin under den tiden
⦁ att Gustav regelbundet träffade den tyska ledningen
⦁ att naturreservatet av avlyst för obehöriga

Under andra världskriget hade Tyskland lite logistikproblem för ubåtarna som patrullerade Sydatlanten. De hade lång väg för att tanka och fylla på ammunition och förnödenheter. Åka till Franska västkusten var ju en bit.

"Pling! Vi har ju Gustav som gillar och är lojal med oss tyskar som har ett bra ställe utanför Nordafrika. Dessutom har han kontroll över en hamn för omlastning. Hmm! Kanske går att göra något av?"

Historien från många sägner, är att ubåtar kunde på in i grottor för underhåll och förnödenheter i Cofete och det finns faktiskt lite rester i de söndersprängda grottorna som jag inte sett utan bara läst om. Men jag tror ju på tillgång och efterfrågan. Tyskland hade ett behov och Gustav hade tillgång. Dessutom hade ju Franco möjlighet att ge efter lite för Tysklands krav på hjälp utan att de allierade kunde upptäcka det. Tyskland hade ju hjälpt Franco under spanska inbördeskriget.

Ok! Nu var det dags.
Vinden hade lugnat sig lite och solen börjar tränga igenom diset. Vi tog de två minsta husbilarna (min och Mickes) som vi nio hoppade in i och körde upp någon km från stranden till det mytomspunna huset som har kraftigt behov av allehanda renoveringar. Vi kom fram på en väg som om möjligt var ännu sämre än dagen före.

Ett led kolon knatade nio svenskar upp till Cofetes högborg Villa Winter. Och när vi kom dit stod ägarinnan i dörren och hälsade oss välkomna. Vi hade skickat upp två spanare dagen före och rekat, samt förvarnat.

Det kostade inget, men man fick lämna ett bidrag om man ville. Vi enades om att det var värt 5€ per person. Hon blev glad när vi stoppade i sedlarna i den skattefria bössan. Hennes språkkunskaper var lite sparsmakade som guide. Hon kunde spanska...
Visa bilaga 20856
Som tur är har lite börjat tränga igenom dimbankarna i hjärnan så lite kunde man förstå med följdfrågor.
Själva huset ska enligt myterna ha fungerat som fyr, sjukstuga, tillflyktsort, m.m.. Inga myndigheter på Fuerteventura har velat hjälpa till om information utan man har velat dölja alla eventuella tyska kontakter från andra världskriget.

När vi kom in fick vi fota innergården och rummen ovan Hon informerade oss när vi gick in i att slå på lampan för belysning på mobilen och att det var absolut fotoförbud.

Hon pratade och pratade om tortyr, krematorium, medicinska experiment, m.m.. Hon verkade vilja förstärka historien så negativt det gick, så allt var inte trovärdigt.

MEN när vi gick där såg jag ett rum som kunde ha varit en ankomst rum, operationssal och en 5-6 sjukrum med våningssängar. Ett kompani skulle utan vidare kunnat huserat i källaren plus några läkare och sköterskor.

Ett lågt rum som troligen varit ett förråd med låg höjd påstod hon att där hade barn varit fångna. Inga bevis för det visades. Däremot så visade hon att det att det var hålrum under golvet på den kraftigt armerade källaren (bunkern). Det lät trovärdigt och man kunde ana att något var igensatt. Hon visade det genom att knacka i golvet, men eftersom hela huset har ett underhållsbehov så kommer nog ingen att försöka öppna upp en våning till under bunkern då pengar troligen behövs till annat. Fanns en öppning som för övrigt hade något som skulle passa som ett kulsprutenäste mot vägen och stranden.

Det var en ganska kraftig upplevelse och något måste ha varit där som inte borde ha varit i ett hus, mitt i ingenting. Kände mig också ganska olustigt över många ord om tortyr och fångar. Det är ju inte den historien skrönorna har talat om. Det är ju en historia om ett ställe som ställer upp för att serva den tyska marinen på sydatlanten, samt att hjälpa Tyska officerare att fly till Sydamerika.

Jag håller fast i den tron. Men helt klart är, det är ingen bondgård eller spansk villa på landet. I tornet blev vi inte uppsläppta, men det fanns massor med tysk utrustning som stod i en utställning. Bl.a säkert runt 500 kg militära batterier som har kunnat fungera för kommunikation och fyr. De måste ju ha funnits där från den tiden. Kommer lite foton ni kan titta på.

Visa bilaga 20858
Efter visningen av huset mötte vi en annan grupp på 10 pers som kommit med 4x4 bilar och som jag tror betalat 50€ per pers till den tyska guiden. Hmm! Hur mycket är anpassat till det som grupperna vill ha?

Vi tog husbilarna och tog en fika på Restaurangen. Kaffe och cheesecake satt perfekt. Vi surrade en stund, sedan var det dags för oss att dra, då en färja väntade på oss i Morro Jable hamn. Så trevliga alla. Kanske stöter vi på varandra igen på Teneriffa i mars plus ett gäng andra svenska husbilar?

Visa bilaga 20859
Vi tog bergspasset på drygt en timme. Krånglade bara på ett ställe där en hyrbil vägrade flytta på sig på den smala vägen. Inga problem. Jag drog bara i handbromsen tills han körde förbi. Han hade flera dm till godo på var sida. Jag hade ett stup på drygt 100 meter.

Efter tog vi färjan hem till GC. Åkte Clase Oro där matservering ingår i priset. Hemresan var okomplicerad tills vi kom i höjd med Bahia Feliz. Då var det tvärstopp på motorvägen, men jag kunde smidigt svänga av till GC-500 och slippa den långa trafikstockning som flera hundra bilar stod i.

Nu sitter man hemma i Playa del Ingles igen och vardagen är tillbaka, med en massa aktiviteter.

Visa bilaga 20854
Några underbara dagar med underbara människor. Skojade lite när vi spelade boule. "Håll Kalix kort" när vi spöade dem. Men det gäller bara spel. Ser fram emot att träffas igen. Kanske Teneriffa i mars???

Hasta Luego

Ps! Tyvärr Pålle. Ingen bok. :(
Bok finns på nätet i olika språk och på https://www.nextory.se/bok/the-ghost-of-villa-winter-11530746/
 
Jag och Pålle vet det, men de levererar inte boken.
Ok . Men lite konstigt för här säljes den.

Finns också som dokumentär
ÌSecret Nazi Bases" Conspiracy on Death Island (Villa Winter) (TV Episode 2019) - IMDb - https://www.imdb.com/title/tt10951048/?ref_=ext_shr_em
 
Senast ändrad:
Tack för engagemanget!

Den bok det länkas till är en "deckare" som ingår i en serie böcker av författaren Isobel Blackthorn, som alla utspelar sig på Kanarieöarna.

Den bok jag hoppades att SirMcLain skulle kunna hitta på plats är denna: https://casawinter.com/de/buch

Jag beställde (och betalade) så snart den kom ut för några år sedan, men tydligen är det POD och det hela slutade med att jag fick tillbaka min förskottsbetalning.

Pålle
 
Tack för engagemanget!

Den bok det länkas till är en "deckare" som ingår i en serie böcker av författaren Isobel Blackthorn, som alla utspelar sig på Kanarieöarna.

Den bok jag hoppades att SirMcLain skulle kunna hitta på plats är denna: https://casawinter.com/de/buch

Jag beställde (och betalade) så snart den kom ut för några år sedan, men tydligen är det POD och det hela slutade med att jag fick tillbaka min förskottsbetalning.

Pålle
Ok förstår!
 

Var in med husbilen idag till Vecindario för att sätta på en ytterligare solpanel på husbilen.​

Träffade Jose som hade ett stort garage, med fullhöjd till husbilar.
Snackade lite med honom och han kunde allt om husbilar. Så jag gav honom några till uppdrag när han ändå håller på.
  • ny kran i köket
  • byte av ellock
  • omdragning av kablar till solpanels regulatorn
Med material och arbete skulle jag klara mig under 300 €. Räknade snabbt ut att bara kranen och solpanelen går på över 200 € tillsammans. Billigt arbete...
Bra då har jag någon att tipsa andra, när de får problem med husbilarna.

20221201_143444 (1).jpg

May & Kjell försökte lämna in sin Frankia idag för att byta kamrem i Arinaga, men de tog inte emot honom. Troligen för att den är helintegrerad och att de har svårt att komma åt och inte har lust att lära sig. Frågade på Autocaravanas Gran Canaria på Facebook vart han skulle vända sig och fick svaret IVECO någon km därifrån. I morgon vet vi...

20221212_132552.jpg

Den 7 mars kör vi mamma till flyget. Hon får åka husbil, för vi själva åker vidare till Agaete och tar färjan till Teneriffa. På Teneriffa väntar ett gäng svenskar som planerar att åka mot norra Europa i mitten av Mars. Nästa vecka väntar vi besök från Fuerteventura. Svenskar som husbilar runt oftast på FV. Träffade dem förra vintern.

Hasta Luego
 
Tog bussen från Playa del Ingles till Vecindario.(1:an)

Kostade 2,20€ och tog 25 min.
Ska hämta upp husbilen med nymonterade solpaneler och ny kökskran.
Var inte riktigt klar. Fick vänta en halvtimme.

Blev klart och nu har jag 540 watt på taket. ;) Även frugan är glad med ny kökskran. Den gamla var microbrytaren slut på och den läckte lite.

WhatsApp Bild 2023-02-15 kl. 16.14.56.jpg20230215_153713.jpg
Hasta Luego
 
Nu ligger vi i husbilen sedan två nätter i Playa del Ingles.

Mest för att kolla laddning och småfel. Ikväll kl 2000 drar vi iväg till Teneriffa och träffar svensk gänget som står just nu på Camping Nauta tills de åker norrut med färjan 15/3. Lennart fyller även år på fredag vilket vi firar med ett grillparty.

Just nu står vi på en strandparkering i Playa del Ingles, med ca 20 andra husbilar av blandade nationaliteter. På det nedersta kortet så ser man San Agustin till vänster.

Jag brukar, tillsammans med ett gäng ha minigolf 1700, så efter det är det järnet till färjan. Skulle vi missa den tar vi den 1:a i morgon bitti. Inte hela världen.

Några bilder där vi står (gratis).

20230308_150356.jpg20230309_103530.jpg20230309_103754.jpg
 
Senast ändrad:
Nu är vi på Teneriffa

Överfarten från Gran Canaria gick på 70 minuter i 38 knop. Färjan åkte 10 min försenad men det körde han in.

20230309_192211.jpg

Vi åkte direkt och ställde oss utanför Nauta Camping och sov över där på deras parkering (gratis).

Det var ju Lennarts födelsedag, så vi betalade friskt 22€ för att stå en natt och fira honom, samt träffa "gänget". De betalar 400€/mån. Faktiskt en ganska fin camping med en underbar pool. Servicehusen hade inget mer att önska. Pub/restaurang besökte vi inte då vi firade tillsammans själva. Men det lät som om den var bra. Mycket trevligt. Nyvunna vänner. Alltid trevligt med husbilsfolk.

20230310_133253.jpg
20230310_101821-COLLAGE.jpg
Haft lite dåligt tryck i vattnet ett tag. Efter vi gått in i bilen igår packade vattenpumpen ihop helt. Det är ju bara en dränkpump, så inte hela världen. Men visst är det typiskt att det alltid går sönder en fredags kväll???

Skickade ett WhatsApp till min husbilstekniker som kommer och hämtar husbilen på söndag hemma hos oss kl 1800. Han ska även ändra dragningen av strömmen för solpanelerna så att de går direkt till regulatorn med 2 x 6 mm2 kablar. Har ju mer kräm än tidigare. Nu har jag ju 540 watt på taket. Ska även sätta två brytare före regulatorn så jag kan koppla ur en av panelerna under sommaren och på om det skulle vara mulet.

41Gl4MiStHL._AC_.jpg

Det betyder att vi åker till Gran Canaria redan på söndag. Men att vara ute utan fungerande dusch/toa är inte optimalt. Idag vinkade vi adjö till "gänget" redan vid 10 snåret och drog till Los Cristianos. Ska man ha en chans till parkering på den kommunala gratisställplatsen en lördag får man vara ute i tid.

Gick bra! Fick en kanonparkering. Står säkert runt 100 husbilar här och omgivande gator. Kommunen har även fixat en markbrunn för grå/svartvatten.

20230311_105610.jpg20230311_105627-COLLAGE.jpg
Klockan tre ska jag vara med i iHusbils konstituerande styrelsemöte då jag är invald i valberedningen. Efter det går frugan och jag på krogen. Finns massor av engelska trevligheter. Finns även en Pizzeria vars ägare har jobbat i Göteborg. Där kan man få en "svensk" pizza med riktig deg som är förjäst i 2-3 dagar som det ska va.

Blev en kortare resa en beräknat, Men viktigaste var ju att träffa "gänget". Hade funderat på att åka förbi Rose och Birgitta också på andra sidan ön, men det får vi återkomma med.

Hasta luego.
 
Inte mycket husbil på senaste tiden

Vi fick besked från ortopeden i Vecindario i februari att frugan skulle få ett nytt knä och att de skulle höra av sig inom 60 dgr om tid. Det har gjort att husbilen fått stå medans frugan tittat på sin mobil i två månader. Nu har hon fått besked. Provtagning 8 maj. Träffa doktorn 9 maj och troligen operation 18 maj. 2-4 veckors rehabilitering före det är vettigt att åka ut med husbilen.

Men jag var och tittade till den för den behöver ju besiktigas. Hmm! Hade glömt bilstereon på så bilen startade inte. Motor batteriet gick inte att få igång. 120 € före ett 120 A nytt batteri. Slipa lyktorna så att de går igenom besiktningen. Tömma husbilen på vatten, allt i skuffen, samt all lös vikt då ITV inte besiktigar bilar med övervikt. Skulle varit i Sverige det oxå. Då hade husbilsförsäljarna agerat annorlunda vad gäller tjästevikt och lastvikt.

20230419_141811 (1).jpg

Fick ett lite bakslag på besiktningen. Har ju satt på nya solpaneler på taket. 540 watt istället för min gamla som hade spruckit. Det upptäckte de och nu registreringsbesiktning var nödvändig. De upptäckte oxå att markisen saknades så den fick registreringsbesiktas den oxå. Hade lite tur att p.g.a en lagändring så var det gratis just i år. :cool:

Annars rullar livet vidare här i paradiset. Alla övervintrare från norden är nu uppe i Norden. De flesta var hemma vid påsk. Mycket tyskar och holländare är kvar och massor av spanjorer dyker upp i de nu lediga "sommarstugorna". Vi har ju poolen just utanför dörren och nu är det ingen större trängsel.

20230429_130454.jpg

Annars går livet i golfens tecken. Blir minigolf minst en gång i veckan och vanlig golf 2-3 ggr i veckan. På kvällarna har vi ju över 1000 ställen att välja på, men nära oss har vi en dansbana som är utomhus med lite barer runt om. Trevligt ställe bara någon minut bort.

20230427_191631.jpg20230426_212312.jpg
20230428_131240.jpg

Vi borde dock ha varit på Fuerteventura med husbilen. Husbilsåkeriet får vi vänta med beslut om till 9 maj då vi får det formella operationsdatumet på frugans knä. Kanske hinner vi med en sväng före operation?:unsure:

Testbild transparent.png

Hasta Luego
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen