• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Virrig Plåtis i Europa

Långt uppehåll med husbilen nu.

Frugan har ju väntat på operation för en ny knäprotes. Då kan man ju inte åka husbil. Efter 60 dagars väntan blev det operation den 18 maj. Nu är klamrarna borta och rehab påbörjad.

På måndag är det dags att ta ut husbilen igen.​

Har den att stå i ett gammalt kamelstall i Rancho Park när den inte används. Kommer troligen att ta upp bilen på Pico de las Nieves här på Gran Canaria för att fotografera uppe på toppen några nätter.
Blir nog max 3 nätter. Har även satt på nya solpaneler på 540 Watt som jag vill testa och se att de funkar som de ska.
🙂
Frugan vill inte med utan släpper mig fri några dagar efter att ha varit sjuksköterska och stått för marktjänsten i drygt tre veckor.

Jag gillar ju att fota, så beroende på väder ska det nog bli lite bra bilder på 2000 meters höjd. :unsure: Även om det är molnigt är man ju oftast ovan molnen just där. Tar ca: en dryg timme att köra dit från Maspalomas.

Hasta Luego

maxresdefault (8).jpg
 
Sådärja! Uppe på toppen. 1950 meters höjd på Gran Canaria

Vanligaste växlarna är 1:an och 2:an. Att köra genom molnen är ibland ingen sikt alls. Får tuta när man inte vet. Lägger bara ut några kort. Får skriva mer senare.

20230612_171512.jpg20230612_185912.jpg20230612_185050.jpg20230612_181208.jpg20230612_184027.jpg20230612_183048.jpgIMG_3069.JPGIMG_3083.JPGIMG_3105.JPG

Hasta luego
 
Då var det dags igen för en liten utflykt

Vi ska åka till El Puertillo efter frugans rehab på fredag. Den ligger på norra delen av Gran Canaria i Arucas lilla kustavsnitt. Piscinas naturales de Los Charcones lockar med sina bassänger. Finns även möjligheter för handikappade att ta sig i.

20230705_144051.jpg

Surkos restaurang ligger också där. Vi parkerar nog på ödetomten som ligger granne tillsammans med ett 30 tal likasinnade husbilar. 28.149415, -15.536540

el-puertillo-piscinas-naturales.jpg
20230401_160532 (1).jpg20230401_164947 (2).jpg

Frugan fick ju en knäprotes 18 maj och går nu på rehab en timme varje vardag på San Roque sjukhus. Hon ska fortsätta med det till 7 augusti. Det gör underverk tillsammans med återkommande läkarbesök och sjuksköterska ett par gånger i veckan. Hon var dit idag och då sa den manliga sjuksköterskan att det var ok att bada i havet igen. Hon behöver inga hjälpmedel idag men kan känna sig lite osäker ibland med sitt nya knä.

Det sabbar ju alla planer att åka till andra öar före 7 augusti, men de ligger ju där de ligger och försvinner inte på ett tag. Vi får kompensera det till hösten. :cool:

Kollade laddningen på batteriet. Den är ju sanslöst hög just nu. 30 A mer än så ger inte regulatorn. Blir bra på vintern när solen är något lägre. Nu när jag bytte solpaneler till 3 x 180 watt var jag tvungen att göra en ny registreringsbesiktning. Var gratis just i år p.g.a. en ny lagändring. Tog 3 veckor att få det nya registreringsbeviset.

Ska bli kul. Tar husbilen till rehaben på fredag och hoppas vi får en bra plats när vi drar till El Puertillo som en avlöning.

Varmt nu här i paradiset. 4 timmar på golfbanan var hårt i 30 graders värme. 29 grader i poolen hemma. Ska bli skönt att åka till norra GC. Ett par grader svalare där. Havet är bara 23-24 grader och svalkar skönt.

20230705_115628.jpg

Hasta luego
 

Nu är vi framme där vi ska stå fritt över helgen. 28.149513, -15.536462

Fanns ca: 10 platser kvar. Vi ställde oss 1,5 meter från grannen för att slippa få en bil mellan oss..
En Playa och en stor natural piscina. Perfekt. Fixar lite frukost nu och sedan blir det "Vamos a la playa"
Surkos restaurang som vi står granne med öppnar 1330 och cafeterian vid piscina öppnar kl 1200. Går nog dit och tar några öl lite senare.

20230707_104056.jpg20230707_105013.jpg20230707_105117.jpg
 
Jättefint att stå vid El Puertillo, men Louise klarade inte av att bada med sitt nyopererade knä. Det fanns en ramp man kunde gå ner för, men den var alldeles för hal av sjögräs.

I morse började det komma vansinnigt mycket bilar, husbilar, så vi riskerade att bli inbyggda till söndags kväll. Så jag fick hjälp att ett helt gäng canarier att trixa mig ut därifrån. Tur att jag stod 1,5 meter från bilen till vänster så jag kom ut lite på snedden med ca 2 cm tillgodo på var sida.

Tackade för hjälpen och styrde kosan mot Pozo Izquierdo, där går det alltid att stå och de har ju så underbara strandserveringar där man kan kolla på vindsurfarna. FETglöm! Hela världseliten var där och tävlade. Gick inte att parkera en cykel en gång. Tre av de jättelika parkeringarna var avstängda, där arrangörerna byggt upp gigantiska tält. Stod dock ett 50 tal husbilar där. En med ett vindkraftverk bakpå. Hmm! Har funderat på det, men nu har jag inga problem längre med 540 Watt på taket.

mqdefault (1).jpgnedladdning (41).jpgpozoviento-kfxC-U1608571545q1F-1248x770@Canarias7.jpg

Bara att glömma. Vi drar vidare till Castillo del Romeral. Arinaga är ingen ide att komma på en lördag. Det är för populärt och redan säkert fullt. Ok! efter 10 min var vi framme och fick en ok plats. Även här finns det havsbassänger och playa. Trots att det bara är en mil till San Agustin och inom samma kommun som Maspalomas, riskerar man inte att stöta på några turisten. Hit åker folk från Las Palmas och går på restauranger och äter fisk. Byn har tre näringar:
  1. Stora fiskodlingar där tre båtar kontinuerligt åker fram och tillbaka dygnet runt.
  2. Tvättar all tvätt åt turisthotellen.
  3. Är personal på hög säkerhetsfängelset bredvid där de värsta busarna från hela Spanien sitter.
Gick runt och fotade lite. De bästa parkeringarna var fullt med husbilar, men en bit bort gick det bra.

20230708_132135.jpg20230708_131319.jpg20230708_131843.jpg20230708_130740.jpg

Mamma Gata ligger bra till för en matbit ikväll. :cool: Ska gå dit och boka bord snart.

photo0jpg.jpgc44f-Mama-Gata-Castillo-del-Romeral-dishes.jpg

Hasta luego
 

Ibland händer det!​

Kollade på färjor till andra öar med husbilen. Vissa datum är grymt fullbokade under spanska semestermånaden. Bokade en resa till Fuerteventura 4 augusti 1100.
Skulle betala. 0€ det var billigt. Hade samlat ihop så mycket poäng så resan var gratis i 1:a klass (Clase Oro).
Perfekt med egen restaurang där allt ingår och man får köra på först och köra av först.
Ska bli härligt en stund på Fuerteventura med husbilen. Tog bara enkelbiljett. Få se när verkligheten tvingar oss tillbaka till Gran Canaria?

fred_olsen_express_benchijigua_express.jpg362256539_839688284331605_4894499788497248143_n.jpg
 
Roligt att Louise blivit så pass bra att ni kan köra runt lite, blir väl bra att kunna bada på fuerteventura.
Jag tror att hemma i sverige skulle det vara bra med ett litet vindkraftverk monterat på cykelstället. Eftersom det är långa mörka nätter, men de flesta kör ju bara på sommaren. Är ju otroligt mycket mer husbilar här numera men där jag bor finns det inget ordnat så de kör bara förbi.
 
Ja! Louise gör sista dagen på rehab som gått på varje dag på måndag. Hon har gått sedan 12 juni en timme om dagen på San Roque sjukhus. Nu är det dags att åka runt på öarna igen.

Blir Fuerteventura först med enkel biljett. Troligen lite Teneriffa och kanske La Palma. Man är ju lite nyfiken hur det ser ut efter vulkanutbrott och skogsbranden som pågår just nu.

Men målet är att gå på observatorium och se natthimlen.
https://www.starsislandlapalma.es/en/observatory/visit-the-observatory/

6383da1656f7fd4387e925105cb9a04a.jpg
 
Vaknade 0900 idag av att det var varmt. Öppnade fönstret på vid gavel och den svala havsbrisen fyllde husbilen

Nu har vi varit på Fuerteventura en vecka och delat upp tiden på två platser. Playa los Canarios i Jandia och nu står vi på Playa Chica i El Cotillo. Just Fuerteventura har oändligt mycket fricampingar eller parkering som det egentligen heter. En del av kusterna har inga hotell och där kan man parkera alldeles ensam och gå klädd hur man vill. Sedan finns det ju allmänna badstränder som vi står vid just nu i Playa Chica.

20230808_121111.jpg

Här trivs vi lika bra som att stå ensamma. Var sak har sin charm. Lite mer lyx här. Finns toa vid stranden och ett par duschar. Det är ju kallvatten i duscharna men ut kommer varmvatten då solen värmer ledningarna. Vi brukar gå och bada ett par gånger om dagen och duscha efter. Sparar vatten och toa i bilen. Ibland blir det före frukost.

20230806_120633.jpg

Häromdan när frugan fyllde år lyxade vi oss och gick ca 300 meter in till El Cotillo (byggs massor av nya hotell) och käkade lite Empandas och kollade ölsortimentet. ;) Här har de även byggt en ny tömningsplats med vatten som är kostnadsfri. Där vi står är vi ca: 60 bilar som "parkerar", men i området runt i kring är det nog en 5-600 nu när Spanien har semester. Så den nya tömningsstationen är ett välkommet tillskott. Då slipper vi åka till Corralejo som har flera tömningsställen.

20230809_144513.jpg20230807_145113.jpg

Fuerteventura är ju lite unik på det sättet att det saknas campingar och ställplatser. Men flera kommuner har grejat med tömning. Många mackar har en kombinerad luft/vattenstation som kostar 1€ för 5 minuter. Brukar bli ca: 50 liter för en slant. I morgon får det bli två slantar då jag nästan är helt tom efter en vecka. Får bli att handla också. Mat har vi gott om, men öl bröd och glass behöver inköpas. Kanske någon flaska mousserande rosé på Mercadona. Vi har hittat en jättegod dyr rackare för 3,50€, så Cavan för 2€ hoppar vi över.

Så här i semestertider är det skönt att slippa Gran Canaria. Överallt är det massor av spanjorer, italienare och andra från Sydeuropa (med massor av ungar) som flyr värmen. Atlanten är ju bara 24 - 25 grader så det räcker att det fläktar lite så är det skönt. Just nu har vi 31 grader men det känns inte varmt p.g.a de svala fläktarna från havet. Vi var i Torrevieja en gång med 31 grader och vindstilla och det var svårt att klara.

Några bilder från tidigare i veckan. Veronica och Peter kom och överraskade oss i Los Canarios. Skoj! spelade boule så nästan händerna blev såriga.

20230807_125739.jpg20230806_194635.jpg20230807_122737.jpg20230806_115134.jpg

Har fått ett litet bekymmer. Vattenläcka! Bytte ju vattenpump på en verkstad för en stund sedan. Troligen glappar någon koppling i garaget. Vattentrycket är lägre och så kommer det ut vatten under spisbänken. Kan leva med det eftersom det bara är en dränkpump som bara har tryck när man använder den. Måste ta bort frugans säng för att komma åt problemet och för att ta bort sängen så måste även mellanutrymmet bort. Kanske gör det i morgon när vi ändå handlar och tömmer?

20230809_184644.jpg

Fått många frågor om färjorna klarar av att ta husbilar? Tja! Trimaranerna och Katamaranerna som trafikerar öarna tar mellan 200-300 bilar och långtradare. + några tusen personer. Finns normalt tre-fyra cafeterior ombord, bollhav för ungarna och presentaffär. Hundar är välkomna, men många har dem kvar i bilen. Från Gran Canaria tar det 2 timmar hit. Skickar med en bild.

20230804_125920.jpg

Hasta luego
 
Hmm! Tyckte mina solpaneler laddade dåligt tidigare

Hade ju 360 Watt på taket men fick oftast inte mer än 10A ut till batteriet. Det är ju lite dåligt... Men fick ofta samma även vid dåligt väder. Provade att byta till en MPPT regulator från Kina.

MPPT-40A-Solar-Charge-Controller-12V-24V-Auto-for-Lithium-Batteries-PV-Charger-Regulator-with-BT.jpg

Ok! Blev något bättre, men inte mycket. Gick till en husbilstekniker som kollade och sa. Inte så konstigt. Det var stenskott och skrapmärken på dem. Ok! de hade varit med i 10 år så jag får väl byta. En 180 watt panel kostar 106€ plus arbete. Vi kollade gemensamt och konstaterade att 3x180 watt får plats på taket. Behöll anslutningarna mellan taket och batterierna. Nu djäv...r ska det bli ström. 540 watt borde göra susen...

20230612_185050 (1).jpg

Han tjatade på mig att vi måste byta till en 50A MPPT regulator för 180€. Nä! Vägrade. Jag har ju nyss bytt och den regulatorn bromsar ju automatiskt vid för mycket ström. Dessutom har jag inte kommit upp till 30A någon gång.

Efter jag bytt paneler åkte jag ut och testade. Fortfarande 12A :( . Va f.n!? Då sa jag åt teknikern att byta kablar till 10mm2 för varje panel.

Senare på dagen blev den klar och jag testade. 30A kom från solpanelerna. Perfekt!!! :cool: Adrian visade mig de gamla kablarna som hade varit skarvade i väggen vid passagerarsätet. HÖGTALARKABLAR. Inte undra på att jag har haft problem.

Den installationen gjorde jag dagen efter jag köpt bilen, borta hos ett välrenommerat företag, tillsammans med andra installationer. Vill inte hänga ut dem då de bytt ägare sedan dess och hjälpt mig i andra ärenden i samband med importen till Kanarieöarna.

Tänker för mig själv. Kunde kablarna gått varma och orsakat brand? Men nu är allt bytt. Passar perfekt när man har litium 120Ah med BMS och kompressorkylskåp. Jag brukar ligga uppe till 0300 och klicka på datorn, kolla på Netflix m.m.. Brukar normalt förbruka 60 till 80 Ah tills panelerna börjar ladda igen. Batteriet är knökfullt redan runt lunch.

Passar bra på vintern då även solen är lägre här på kanarieöarna. Moln ser vi inte så mycket av, men det händer.

Man kan aldrig ha för mycket solpaneler.
 
Senast ändrad:
Jahaja! Att åka i morgon föll inte i så god gjord.

Åka på en lördag? Är du inte klok. Här blir vi till på måndag. Punkt! Vi lufsade iväg till krogen och tog 8st Empanadas och några Amstel. Provianterade lite ägg och bröd i affären. Blir ju alltid lite mer när man lodar runt, så det blev en tung kasse.

Så nu ligger jag här och tittar ut över havet. Ska nog ner och ta ett dopp...

20230809_180321.jpg
 
Lättade från Playa Chica idag. Behövde fylla vatten, handla och tömma toan.

Så vi drog till Corralejo och handlade för 118€. Så nu klarar vi oss några veckor. Färskvarorna får man ju förbruka först, mycket vätska av olika slag behövs. Brukar köpa billig light läsk på Mercadona. De har bl.a. en citronläsk som är vansinnigt god. Köpte även 18 st 1,5 liter vatten. Bara till kaffe och multivitaminen går det åt en flaska. Isglass glömmer vi inte. Apelsin 10 st för 2€. Vin cava öl får man ju inte glömma.

Tömma är ju nästa projekt. i El Cotillo var det kö, Samma på två ställen i Corralejo, Tömningen på Disa macken vid IKEA var det byggjobb på. Frugan sa att hon ville till Taralalejo. Ok! Några mil bort, men vill frugan så är det bara att lägga i växeln och åka. Dessutom har kommunen där en utmärkt servicestation för husbilar. Både grå och svart.

20230814_162055.jpg

Ganska bra väder 27-28 grader. Det är så det ska vara. Tog nästan en timme att köra dit med min snigelfart. Stannade längs vägen och fyllde på vattnet ca: 90 liter. Kostade totalt 2€. När vi körde runt sista berget och kom fram stod tempmätaren på 36 grader. Nä nä! För varmt för mig. Vi vände och körde norrut igen. När vi kom till Puerto de Rosario var tempen nere på 28 igen.

Överallt när man kör så ser man klungor av husbilar längs kusten. Lite norr om Rosario sa frugan. Det där ser trevligt ut och pekade på några klungor med husbilar vid havet. Bara att svänga av. Så nu står vi här: 28.586064, -13.828666 och det funkar ju bra, men lite för stenigt för mig att bada här. Då måste jag ha badskor. Kanske åker vidare i morgon? Det visar sig. Finns en popcornstrand jag har missat. Ev åker vi dit i morgon?

Funderar också på att köpa en elsparkbräda och ha i skuffen. Bra att ha för kortare inköp när man inte vill flytta på bilen. Kan vara bra också att ha hemma. Köper en först, så får frugan avgöra om hon också vill ha en efter att hon provkört min.

Några bilder där vi står GRATIS 😁.

20230814_180741.jpg20230814_181824.jpg20230814_180810.jpg20230814_181055.jpg20230814_180929.jpg

Hasta luego
 
Vägen från Faro del Tostòn via Majanico till Corralejo är smal, sandig och ojämn. (Google har inte kört där med sin kamerabil...)

Dock lär man hålla på med förbättringar av vissa sträckor, vilket kan innebära att vissa delar över huvud taget inte är framkomliga.

Popcorn-stranden är intressant men, i vårt tycke, överreklamerad. Kom ihåg att man inte får ta med sig popcorn därifrån – höga böter väntar den som bryter mot detta. (Gäller även stenar, sand och andra strandfynd.) Läs mer här: https://www.fuerteventurazeitung.de/?s=popcorn

Pålle

DSC02866.jpgDSC02870.jpgDSC02871.jpg
 
Senast ändrad:
Vägen från Faro del Tostòn via Majanico till Corralejo är smal, sandig och ojämn. (Google har inte kört där med sin kamerabil...)

Dock lär man hålla på med förbättringar av vissa sträckor, vilket kan innebära att vissa delar över huvud taget inte är framkomliga.

Popcorn-stranden är intressant men, i vårt tycke, överreklamerad. Kom ihåg att man inte får ta med sig popcorn därifrån – höga böter väntar den som bryter mot detta. (Gäller även stenar, sand och andra strandfynd.) Läs mer här: https://www.fuerteventurazeitung.de/?s=popcorn

Pålle
Jo jag har koll på det. Handlar mest om att bocka av att man varit där och ta lite foton. Tack för infon. :)
 
Vaknade och gick ut på vår lilla fricamping över natten

Rätt härlig miljö. Ungar och hundar som springer och leker, badar. De verkar ha hela släkten runt husbilen under partytält och annat. De verkar leva på nyfångad fisk som grillas på kvällarna. Bilar åker fram och tillbaka med vatten och förnödenheter. Fruarna brukar stå hela sommaren när ungarna har skollov. Männen ansluter efter jobbet och på helgerna/semestern.

20230815_121426.jpg

Nu har man kollat in popcornstranden. Och behöver inte åka dit igen.

20230815_133439.jpg20230815_133515.jpg

Dålig väg dit från Corralejo och bra väg därifrån till Lajares. Kul ändå att ha varit där, men blev lite besviken på att "popcornen var så små. Ok! en bock till på "att göra listan".

received_849988423402424.jpegreceived_1000692291133637.jpeg
20230815_134017.jpgreceived_319275500535254.jpeg

Passerade många små härliga samhällen.

20230815_140205.jpg

Vi åkte tillbaka till Playa Chica och "vår" plats var ledig. :) Här varierar tempen mellan 24 på natten och 28 på dan. Här har vi ett mini Amadores plus dusch toa bar och restauranger. En km bort tömning och fyllning. Och min fru som gillar säkerhet, känner sig trygg med andra husbilar i närheten.

Själv gillar jag att stå själv under stjärnorna till vågornas brus. Men man får ju kompromissa ibland.:cool:

Hasta Luego
 
Allt roligt har ett slut.

Vattenläckan verkar bli större och det verkar som om den kommer från badrummet när vi använder dränkpumpen. Troligen har vi haft sönder något när vi duschat utomhus och ryckt i dusch-slangen. Pratade med Rickard i Pukavik och han tipsade om en lucka bakom sittgruppen där man kommer åt vatten kopplingarna i badrummet. Tog bort och kollade. Hmm! Bökigt! Whatsuppade med min husbils tekniker Adrian i Vecindario som nu har semester.

20230817_125018.jpg20230817_125023.jpg

När jag ändå bökade under soffgruppen rensade jag bort Efoy:en och en M10 dunk. Kommer ju aldrig till nytta något mer när jag har en evighetsmaskin på taket med 540 watt solpaneler och Litiumbatteri. Ska lämna in den på marinan i Las Palmas som är de enda på öarna som representerar Efoy och kan serva den (och sälja den till någon båt).

Nu kan vi utnyttja utrymmet till annat.
1439e9683620698cf639ac213bd154bbeb1286d0855e4217d96a6c84376db3eb.jpeg
Kollade efter färja. Nästan allt var fullbokat trots att de satt in dubbla avgångar, men fick en tid den 29 augusti. Adrian kan ta emot oss den 30:e kl 1300. Han börjar lära sig att vi svenskar vill följa tider. 😁 Har tagit ett par år att uppfostra honom...

1692276355890.png

Så den 29 på em är semestern slut för denna gång. MEN vi har ju 12 dagar kvar.:cool:

Hasta Luego
 
Bara tre nätter kvar sedan är semestern slut för denna gång

20230826_111534.jpg

Då startar vardagslunken i Playa del Ingles, med Golf, Minigolf, kontrollera lägenheter, diskutera renoveringar, marknadsföra hål i boknings kalendrarna för vintern.

1693050681144.png1693050908713.png

Jag har mycket ledigt på den ena lägenheten, för att jag hade blockerat den för mamma, men nu kommer hon att bo på ett annat ställe med sin nya boyfriend. Så där blev det flera månader som jag behöver marknadsföra.

Vi har ju varit på Fuerteventura sedan 4 augusti och åker hem på tisdag. Har varit en billig månad mitt under Spaniens semester. Bara stått gratis hela tiden. Gått på krogen tre gånger, annars har det varit självhushåll. Nja! Lite har vi fuskat med Sushi och Lasagne från Mercadona.

Har ju fått en vattenläcka från badrummet. Varje gång dränkpumpen startar så rinner det vatten på golvet. Har fått en tid hos min tekniker den 30:e då han är tillbaka från semestern. Det betyder att vi undviker kranarna och att spola i toa. Har köpt 24 extra 1,5 liters vattenflaskor för att slippa läckage på golvet. Det funkar det också. Och för att inte slösa för mycket vatten har vi köpt extra mycket läsk och öl. 😁

Just nu står vi på Playa Los Canarios sedan förra söndagen. Gör inget utom att sola, bada, spela -boule, -kort, samt äta och dricka gott. Tjatar lite med grannarna ibland. Vissa känner man ju igen från andra ställen. Och Canarierna är ett "Hola" folk så fort man passerar. Vi själva står på "gräddhyllan" och har nära till två playor.

20230826_110424.jpg

Pajara som vi är på i Jandia är ju en öken, så växlighet är det ju sparsamt om. Men vi har ju helt underbara stränder här. Bättre än de vi har på Gran Canaria. När vi vaknade i morse gick vi direkt ner och doppade oss. Såå härligt, men det blir mycket sand i bilen efter en vecka. Så det blir ett dopp till efter jag skrivit detta. Är bara 27 grader, men det känns som 30 och i Atlanten har vi ca:25 grader. Svårt att hitta bättre väder.

20230826_111121.jpg20230826_110948.jpg20230826_110745.jpg

I september åker vi nog iväg igen, en eller två veckor före all kalabalik börjar i oktober på vintersäsongen kommer igång på Gran Canaria. I November börjar även de husbilar som fått plats på färjorna att dyka upp. Och i december har vi ju på husbilsträffar på GC och Fuerteventura. Klicka på länkarna.


Hasta Luego
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen