• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Veteranmoped

Var i Bromölla 1 maj och körde moppe med Pinnagas. För 50 spänn i startavgift fick man bland annat köra igenom den gamla järnvägstunneln som varit landets dyraste till Hallandsåsen blev klar. Nytt deltagarrekord 255 startande. Blir bara 10 bilder då det är max som går att ladda upp.
IMG_8023.JPG
IMG_8025.JPG
IMG_8026.JPGIMG_8027.JPG
IMG_8028.JPG
IMG_8029.JPG
IMG_8030.JPG
IMG_8031.JPGIMG_8032.JPG
IMG_8033.JPG
 
Onsalaloppet
Rallyt, som har körts sedan 2005, är öppet för otrimmade veteranmopeder.
Det gick av stapeln idag 27 augusti och samlade 87 deltagare.
Start och mål är vid Presseskolan i Onsala. Rallyslingan är ca fyra mil lång.

Korv, bröd och fika bjuds efter banan. De flesta får priser efter målgång.
En hundralapp tar vi i startavgift.

Otrimmade mopeder, va, själv körde jag en Husqvarna Novolette, remdrift från 1958 som går runt 30km/t men blev omkörd av många som hade väldigt bråttom.

Bild från samlingen innan start, tur med vädret.
IMG_5280.jpg

Puch såldes i några olika färger dock aldrig rostfärgad.
IMG_5274.jpg

Puch Mexico, den ser man inte så ofta.
IMG_5276.jpg

Victoria hjälpmotor, i gott skick.
IMG_5275.jpg

Har aldrig sett denna skapelse tidigare.
IMG_5277.jpg

Ett hemmabygge av någon finurlig person.
IMG_5278.jpg

Ytterligare en skapelse av en ännu finurligare person.
IMG_5279.jpg

Poängpromenad - fikapaus i Lerkils hamn.
IMG_5281.jpg
 
Jo den blåa herrcykeln med en liten tank och en motor ovanför trampnavet är en sats som kanske säljs än idag. Den importerades som en påhängs moped sats som man gjorde på 50-talet.
Med den skillnaden att de var fullständigt olagliga varken effekten eller slagvolymen ligger inom det tillåtna.
Det omtalades inte i annonsen och de var ju inte godkända heller.
Har sett någon enstaka men intresset är ju lågt eftersom det är kina skräp.
 
Åhh... En Mexico, en likadan var min första moppe när jag var 14, höll nog ett helt år med mej vid styret, en mc-polis tog mej på väg till Västerås, dan innan jag skulle fylla 15 🥴
Hann köra slut på 5 moppar på 2år, den sista var fantastisk ett eget bygge på flakmoppe som jag monterade en toktrimmad zundappmotor i, jösses var rolig den var att drifta med på vintern, men livsfarlig i hög fart då den ville lyfte fram. :eek:
 
Jädrar vad det måste ha varit pengar i mopedbranschen under 50 och 60 talet. Har idag fått höra namn jag inte visste om. Typhoon, Gazelle, Cyrus, Burgers, German, Locomotief, Flandria, Union, Whippet, Phoenix, RAP, Magnet, Oscar Egg, Rabeneick, Espresso, Heineken, Miele, Eysink, Sparten, Jamathi, Batavus och många fler. Här fanns cirka 250 mopeder i körbart skick. Ingen entre'avgift och vi fick personlig guidning och kaffe. Var i tron att Kreidler var finmoped, nädå mopedernas Mercedes heter Rabeneick. En med två tanklock, olja och bensin i varsin som blandade sig till en till synes vanlig Sachs motor. Dubbla sadlar var tidigare ett lagkrav i Holland, fick inte ha långsadel. Espresso var den enda i världen. https://maps.app.goo.gl/vaGp4DzkDZFbohEn9
 

Bilagor

  • 20240330_124525.jpg
    20240330_124525.jpg
    1,1 MB · Visningar: 31
  • 20240330_125138.jpg
    20240330_125138.jpg
    1,5 MB · Visningar: 29
  • 20240330_130554.jpg
    20240330_130554.jpg
    1,7 MB · Visningar: 27
  • 20240330_131434.jpg
    20240330_131434.jpg
    2,3 MB · Visningar: 28
  • 20240330_130257.jpg
    20240330_130257.jpg
    2,7 MB · Visningar: 29
  • 20240330_133353.jpg
    20240330_133353.jpg
    2,4 MB · Visningar: 31

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen