• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Veteran-MC

Det finns gods på djupet att ta av, borrar med 5mm-borr.IMG_6712.jpg

6mm gängtapp.
IMG_6713.jpg

Monterat motorn provisoriskt för att kontrollera om det finns gnista på stiftet.
IMG_6719.jpg

Kontroll av tändningsläge med stroboskop. Perfekt.
IMG_6723.jpg

Kontroll av belysningsspolarna, de ger 5-6 volt.
IMG_6724.jpg

Återstår packning med packningssilikon, transmissionskåpa kickstartspedal sedan alla reglage.
Men, förgasaren skall tvättas ren i en ultraljudstvätt.
 
Senast ändrad:
Kopplingen blev inte bra, korkarna är för tjocka vilket gör att lamellerna inte frigörs när kopplingshantaget är helt åtdraget.
1 Med denna skruv kan man utöver vajerförlängning/förkortning justera distansen mellan lamellerna. Den är nu i det innersta läget vilket inte är optimalt.
2 När kopplingshantaget trycks in skjuts tappen ut och trycker på skruven (1) som skall sära på lamellskivorna.
Gör om och gör rätt och rätt i detta fallet är att slipa ner korkarna 1-1,5mm.

Lameller.jpg
 
Efter 400 varv på sandpapper 80, nu fungerar det bättre och jag har kvar fingertopparna.
Centrumskruven, finns justermån men då måste transmissionskåpan tas bort.
Vajerjustering, där finns justermån utan att transmissionskåpan behöver tas bort.
Lameller-2.jpg
 
Det saknades 2 pinnbultar till transmissionskåpan.
Köpte en gängstång 6mm på Jula och sågade till dessa i lagom mängd.
På mitten filas gängorna bort på två sidor för att få grepp med en tång för att dra dem på plats.
IMG_6729.jpg

Packningsklister, packning, packningsklister och sedan transmissionskåpan på plats.
IMG_6730.jpg

Kvar att åtgärda, förgasaren, kedjeskydd och glödlampor/strålkastare/bakljus.
IMG_6731.jpg
 
Alla fordon jag renoverar görs rena, teknik- och trafiksäkras men, av utseendet skall framgå att fordonet är gammalt. I detta fall från 1950. Håller med om kulturkrocken framdäcket men det satt på vid köpet.
 
Dags för ultraljudstvätt hos MC-kompisen som bor i närområdet.
Första tvätten med hett vatten och diskmedel.
IMG_6733.jpg

Andra tvätten med hett vatten och citronsyra.
IMG_6734.jpg

Dags för tvättar-fika och utbyte av erfarenheter. Medvetet avpersonifierat foto.
IMG_6735.jpg

Ut i kompisens garage för tryckluftsblåsning av munstycke och luftfilter.
IMG_6736.jpg

Hem och fyllning av olja i transmissionen.
Skall bli spännande och se om packningarna + packningsklistret håller tätt.
IMG_6739.jpg

Av det tekniska återstår montering av förgasare och tankning av en skvätt bensin, sedan provstart.
Fortsättning följer...
 
Förgasaren monterad och på plats.
IMG_6746.jpg

Tankar oljeblandad bensin, nu är det spännande att se om flottören stryper flödet då flottörkammaren är fylld.
IMG_6745.jpg

Flottören stryper som den skall men det läcker bensin vid röret/förskruvningen ut ur tanken. Måste åtgärdas.
IMG_6747.jpg
 
Läckage vid tankutlopp berodde på att konan var stukad och därmed inte tätade mot sätet.
Konan gick att få rund med ett dorn och återmonterades. Nu står MC:n med bensinkranen öppen för att se om det är tätt.
IMG_6749.jpg

Test, gnista på stiftet, ja.
Tändstiftet i topplocket men tändkbeln borttagen, fungerar förgasaren skall tändstiftet bli blött.
Nej, tändstiftet är torrt, förmodligen orenheter i tank-rör vilket gör att bränslet täpper till munstycket.
Felsöker.
IMG_6750.jpg
 
Måste skaffa 6V lampor till fram- och bakljusen.
Tänkte försöka med ett företag som har det mesta, åtminstone till mopeder.
Moppehörnan i Jonsered.
Riksvägen från Göteborg mot Alingsås passerade Jonsered, en krokig väg utmed Säveån fram till Lerum osv.
På den tiden var denna byggnad ett motell med restaurang. Sedan blev det en bar, motorvägen öppnade 1967 varför livet Jonsered blev väldigt lugnt och övergivet. Nu huserar Moppehörnan här.
IMG_6761.jpg

I skyltfönstren står Puch-mopeder. Denna är en av de första som kom till Sverige, Puch MS50 1954 årsmodell.
IMG_6760.jpg

I ett annat skyltfönster står en Puch Kansas 1962. Sällsynt modell då grundmodellen hade ersatts av Puch Florida men en specialmodel i en liten serie tillverkades som Puch Kansas.
IMG_6758.jpg

Det finns inte många affärer av denna typ kvar längre, det är som att förflyttas tillbaka till början av 60-talet.
Det finns otroligt mycket grejer för olika moped-modeller.
IMG_6759.jpg
IMG_6757.jpg
IMG_6756.jpg

Det var ju lampor jag skulle ha och det hade dom. En 2,4W till bakljuset och en 15W/15W till hel/halvljus.
Borde varit 25W/25W men det fanns inte. Nåväl jag kommer inte att orsaka någon skogsbrand med den belysningen.

Jag har brottats med ett besvärligt problem. Det är gnista på stiftet men det är omöjligt att få motorn att tända till.
Jag har finjusterat tändningen, rensat munstycket i förgasaren flera gånger men nej inget händer.
Jag lånade tändstiftet från min Svartqvarna och tryckte till på kicken. En öronbedövande knall då bensingaserna tände i cylindern men också i avgasrör och ljuddämpare. Det gamla tändstiften orkade tydligen inte tända ordentligt när det blev kompression i cylindern.
Som tur är hade min MC-kompis tre passande tändstift i bra-att-ha-lådan.
Nu skall lamporna på plats och eldragningen kollas sedan borde det vara läge för en provstart, utomhus!
IMG_6765.jpg
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen