Måste skaffa 6V lampor till fram- och bakljusen.
Tänkte försöka med ett företag som har det mesta, åtminstone till mopeder.
Moppehörnan i Jonsered.
Riksvägen från Göteborg mot Alingsås passerade Jonsered, en krokig väg utmed Säveån fram till Lerum osv.
På den tiden var denna byggnad ett motell med restaurang. Sedan blev det en bar, motorvägen öppnade 1967 varför livet Jonsered blev väldigt lugnt och övergivet. Nu huserar Moppehörnan här.
Visa bilaga 44468
I skyltfönstren står Puch-mopeder. Denna är en av de första som kom till Sverige, Puch MS50 1954 årsmodell.
Visa bilaga 44469
I ett annat skyltfönster står en Puch Kansas 1962. Sällsynt modell då grundmodellen hade ersatts av Puch Florida men en specialmodel i en liten serie tillverkades som Puch Kansas.
Visa bilaga 44471
Det finns inte många affärer av denna typ kvar längre, det är som att förflyttas tillbaka till början av 60-talet.
Det finns otroligt mycket grejer för olika moped-modeller.
Visa bilaga 44470
Visa bilaga 44472
Visa bilaga 44473
Det var ju lampor jag skulle ha och det hade dom. En 2,4W till bakljuset och en 15W/15W till hel/halvljus.
Borde varit 25W/25W men det fanns inte. Nåväl jag kommer inte att orsaka någon skogsbrand med den belysningen.
Jag har brottats med ett besvärligt problem. Det är gnista på stiftet men det är omöjligt att få motorn att tända till.
Jag har finjusterat tändningen, rensat munstycket i förgasaren flera gånger men nej inget händer.
Jag lånade tändstiftet från min Svartqvarna och tryckte till på kicken. En öronbedövande knall då bensingaserna tände i cylindern men också i avgasrör och ljuddämpare. Det gamla tändstiften orkade tydligen inte tända ordentligt när det blev kompression i cylindern.
Som tur är hade min MC-kompis tre passande tändstift i bra-att-ha-lådan.
Nu skall lamporna på plats och eldragningen kollas sedan borde det vara läge för en provstart, utomhus!
Visa bilaga 44467