• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Veteran-MC

NGK A-7 burde være en sikker en, ikke noen kullbit inne i stiften som på veldig mange andre. Bosch startet den galeien ved å markedsføre det som radiodemping en ganf på 60 tallet. Selv i dag er det vanlig at NGK har hel metall i kjernen, sjekk med et ohmmeter.
 
Måste skaffa 6V lampor till fram- och bakljusen.
Tänkte försöka med ett företag som har det mesta, åtminstone till mopeder.
Moppehörnan i Jonsered.
Riksvägen från Göteborg mot Alingsås passerade Jonsered, en krokig väg utmed Säveån fram till Lerum osv.
På den tiden var denna byggnad ett motell med restaurang. Sedan blev det en bar, motorvägen öppnade 1967 varför livet Jonsered blev väldigt lugnt och övergivet. Nu huserar Moppehörnan här.
Visa bilaga 44468

I skyltfönstren står Puch-mopeder. Denna är en av de första som kom till Sverige, Puch MS50 1954 årsmodell.
Visa bilaga 44469

I ett annat skyltfönster står en Puch Kansas 1962. Sällsynt modell då grundmodellen hade ersatts av Puch Florida men en specialmodel i en liten serie tillverkades som Puch Kansas.
Visa bilaga 44471

Det finns inte många affärer av denna typ kvar längre, det är som att förflyttas tillbaka till början av 60-talet.
Det finns otroligt mycket grejer för olika moped-modeller.
Visa bilaga 44470
Visa bilaga 44472
Visa bilaga 44473

Det var ju lampor jag skulle ha och det hade dom. En 2,4W till bakljuset och en 15W/15W till hel/halvljus.
Borde varit 25W/25W men det fanns inte. Nåväl jag kommer inte att orsaka någon skogsbrand med den belysningen.

Jag har brottats med ett besvärligt problem. Det är gnista på stiftet men det är omöjligt att få motorn att tända till.
Jag har finjusterat tändningen, rensat munstycket i förgasaren flera gånger men nej inget händer.
Jag lånade tändstiftet från min Svartqvarna och tryckte till på kicken. En öronbedövande knall då bensingaserna tände i cylindern men också i avgasrör och ljuddämpare. Det gamla tändstiften orkade tydligen inte tända ordentligt när det blev kompression i cylindern.
Som tur är hade min MC-kompis tre passande tändstift i bra-att-ha-lådan.
Nu skall lamporna på plats och eldragningen kollas sedan borde det vara läge för en provstart, utomhus!
Visa bilaga 44467
Jonsereds fabriker är jättemysigt, massa fina vandrings leder o fina kaffe ställen!
Mvh
Anders
 
Det mekaniska och funktionella bör vara ok nu.
Dags för en provstart och om det faller väl ut, en provtur.
En svart och en röd, i bakgrunden en BMW R45 1979.
M säger att nu räcker det väl?!
IMG_6766.jpg
 
Det är inte väder idag för provstart och provkörning där bl.a. bromsar skall testas. Ett tunt lager snö på asfaltgatorna gör bromsprov riskabelt.
Jag utgår ifrån att teknik och funktion är ok, om inte så går det att justera.
Projektet går in i nästa fas, att få in det 1964-03-02 avregistrerade fordonet i fordonsregistret, besiktigat och försäkrat.

För att kunna få in MC:n i fordonsregistret måste man ha en kopia av besiktningsinstrumentet. Det gör man genom att ta kontakt med Riksarkivet i det län som fordonet tidigare varit registrerat i.
Problemet är att fordonsregistret för äldre fordon inte är digitaliserade varför man inte kan söka på ramnummer, bara på registreringsnummer.
Har man de gamla registreringsskyltarna så underlättar det.
Saknar man dessa återstår att resa till resp. Riksarkiv för aktuellt län och leta manuellt vilket kan vara svårt att genomföra. Det är som att leta efter en nål i en höstack.
Jag kontaktade [email protected] som har lagt upp ett eget register för gamla MC där det går att spåra fordonet med hjälp av ramnumret.
Via den kontakten kan man få svar på om fordonet finns i det registret. Vid ett positivt besked kan man för 950kr få hjälp med att få en kopia av besiktingsinstrumentet hem i brevlådan. Finns inte fordonet i det registret eller om man väljer att avbryta förfrågningen där är det kostnadsfritt.
Jag fick en kopia med stämpel och underskrift att kopian stämmer med originalet.
Nästa steg är att ladda ner en blankett "Ansökan om ursprungskontroll" från Transportstyrelsens hemsida och fylla i denna med de uppgifter som krävs.
Till denna ansökan skall kopia av köpehandlig samt kopian/kopiorna av besiktningsinstrumentet bifogas. Dessa skickas in till Transportstyrelsen för kontroll. När de registrerat handlingarna blir det ett ärende med ärendenummer och man får en uppgift om att betala en hanteringskostnad.
Där är vi nu och det är nu som det legala börjar att kosta pengar.
Vi tar ett steg i taget.
Registreringsdokument.jpg
 
Efter att ha stått oanvänd i en lada på Varaslätten i 61 år har den återvänt till verkligheten.
Mycket justeringsjobb men nu är den igång.
Efter en kort provtur kan jag konstatera att följande behöver justeras:
Tomgång
Frambroms
Bakbroms
Koppling (nya korkar, frikopplar inte ok)
Belysning
Men en milstolpe är passerad.

Dags att posta Ansökan om ursprungskontroll.
IMG_6772.jpg
 
Det var ett tag sedan jag skrev någonting här, det som kommit emellan är det Digitala Årsmötet med allt vad det innebar samt planeringen av iHusbil´s träff.
Ovanpå det en hemsk förkylning, När en gubbe blir förkyld, då är han sjuk. En hemsk hosta.
Blev att skriva en egen-remiss med begäran om medicinsk hjälp
Ordinering: 6cl, 3 gånger dagligen, max 7 dagar.
Biverkningar: Yrsel i något fall, lättare syn på tillvaron, risk för överdosering
Hjälper det mot svår hosta? Nja, hostan har inte blivit värre i alla fall.
IMG_6782.jpg
Har konstaterat att det inte går att få godkänd bromsverkan med de 75 år gamla bromsbackarna.
Måste köpa 2 nya par.
IMG_6783.jpg
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen