• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Var står jag med min husbil?

Näää, jag hittade faktiskt förra bildens ursprung på ett annat sätt, inte genom metadata denna gången. Berättar senare vilka andra alternativ finns, förutom att man precis passerat förbi platsen där bilden togs...

Nu dags för nästa bild, var befinner vi oss nu? Vår husbil står parkerad exakt 1,2 km från den här platsen.
pippi.jpeg

Ett av dem är Googles "bildsök", som den här gången gav rätt svar.

Pålle
Stämmer, bildsök är ett hjälpmedel om bilden är tydlig och har fångats av flera. Att bara visa en strand, skog eller sjö är i princip omöjligt att söka på eller gissa om man absolut inte har varit just där och sett platsen ur just den vinkeln. Allt behöver inte vara så allvarligt och strikt, det är upp till SirMclain att bestämma i slutändan.

Pålle, om du har hittat "pippin" i "bildsök" så är det OK för min del, berätta gärna var den är och håll tråden levande med en av dina egna bilder (y).

Tyvärr inte Robert. Jag kan tillägga att "pippin" finns för åskådning bara i år, den försvinner i och med att blommorna vissnar. Till våren är det dags för ett helt nytt motiv. Ytterligare hjälp: enligt Google Maps, Helsingborg ligger 21,5 mil från "rödhaken"...

Bra träff Pålle, mycket riktigt, årets "rödhake" har ännu inte hamnat i "Bilder" och nästa år planteras det något nytt. Vi brukar promenera till Botaniska till våren för att stilla vår nyfikenhet. Väntar med spänning på ditt foto, vad kan du erbjuda från bildbiblioteket?

Knut, du var nära (vi är aldrig i Värmland, tar E6:a direkt till Norge) så tyvärr ingen "Rotneros" denna gången.
1664705745047.png

Hole-in-one, nu ska vi vara snälla mot varandra, livet går så fort ändå...
1664706058011.png

Visst har tråden spårat ur (det gör ju många trådar både här och på andra forum), men det beror nog främst på att de som lägger upp bilder inte är tillräckligt noggranna med att "tvätta bort" texter, telefonnummer och andra ledtrådar i bilderna.

Måhända beror det på att många använder mobil/platta, och därigenom inte ser alla detaljer, men jag är så gammalmodig att jag sitter vid en pc med stor skärm när jag tittar på dylika trådar.

Vidare så vill jag påpeka att jag i inlägg 743 meddelade att jag avstod från att lämna svar baserade på fusk. Därefter har jag endast diskutera vilka enkla "fuskmöjligheter" som står till buds.

Pålle

Senast ändrad:
Sådana bilder gillar jag!

Inga GPS-koordinater i metadata-informationen.

Inga texter/namn eller telefonnummer.

Inget som är lätt att söka med "bildsök".

Inga närbild på "fyra grässtrån och nederdelen av ett däck".

En bild som antingen kräver att man varit där, har sett en liknande bild och har "fotografiskt minne" eller att man har ett visst mått av allmänbildning.

Själv tänker jag på Prora/Rügen när jag ser bilden...

Pålle

Nej, tyvärr inte Pålle. Det finns i alla fall en på forumet som vet exakt var bilden är tagen, får se om han/hon vaknar till liv. Ledtråd: Spanien (inte GC)

Senast ändrad:
Hoppas diskussionen om fusk är avslutat, det här är väl bara ett trevligt tidsfördriv, om någon använder bildsök eller andra hjälpmedel så rör det åtminstone inte mig i ryggen.

Den senaste bilden tror jag är tagen från vägen uppe vid Terra Mitica i Benidorm och vi ser toppen på Hotel Bali vid Playa Poniente.

Tommy

"Tror"?, det var mitt i prick Tommy. Nu får du överraska oss med något "annat" trevlig. Här kommer hela bilden på huset (OBS! detta är ett helt vanligt bostadshus, inte kontorshus) som stack (till höger om hotell Bali) ur dimman...

IMG_2621.jpeg

Senast ändrad:
Tack Ranko. Känner igen de låga molnen över Benidorm, tog själv några liknande bilder förra vintern.

Nu reser vi vidare till….
F3D1C3B9-6DC4-4FFA-A310-A3ECC9BA3C26.jpeg
…. den här trevliga ställplatsen som vi brukar stanna vid vår och höst. Men var ligger den?

Tommy

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen