• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Du som köpte elbil blev lurad – billigare att köra diesel

Nu när vi har riktig vinter och man bevisligen kan fastna i trafiken ända upp till 20h.
Hur tänker/planerar ni som åker elbil, försöker ni alltid ha en rejäl reserv med energi ifall olyckan är framme?
Eller har ni "polarkläder" med er?
 
Självklart, men jag tänker att värmen i en elbil drar rejält med kW, tänker mer än bilen drar för framdrift (?)
Framdriften bör ju bli 10-30kW, 100km/h drar ju ca 20kWh/100km
Har sett någon svensk som testade nyligen i sin Tesla och har för mig att den drog 0,7-1,4 kW beroende på inställningarna. Det var några grader minus vid testet.
 
Jag läser på elbilsforum, där finns det räckviddsoptimerare som kör värmen avstängd ,bara sitts och rattvärme på ,samt väl påklädd, inget för mig föredrar väl uppvärmd bil.
Stackars dem...
Samma här, föredrar varm bil 😅

Blev en helgtur upp till "sommartorpet" idag, blev en omväg mest 100-väg, kör en MB Vito mixto diesel inte en gång stoppade dieselvärmaren (5kW) men det var varmt o gött i hela bilen. Normalt drar den 0,7L/mil, idag närmare 1L/mil.

Mellan -16 till -20 här idag i skogarna runt Riddarhyttan, -21 just nu.
+8 i torpet när jag landa, eldar febrilt i vedspisen i köket +15 i köket nu 🥶
Tog med en elfilt till katten så hon njuter iallafall 😅
 
De fleste elbiler i dag har varmepumpe og får 2 til 3 ganger så mye varme ut av hver kWh, så om en regner med 1 kW inn i vrmepumpen så blir det 24 kWh i døgnet for varm bil.
 
De fleste elbiler i dag har varmepumpe og får 2 til 3 ganger så mye varme ut av hver kWh, så om en regner med 1 kW inn i vrmepumpen så blir det 24 kWh i døgnet for varm bil.

Vad är det för värmepump som har detta cop-värde vid -20C?

24kWh/dygn i nordisk vinter I en bil, då lär man va rejält bra klädd för att inte frysa ihjäl.
De som övernattar i sina Tesla på vintern här tappar >30% ur sitt batteri på en kort natt sömn med "campingläget" aktiverat.
 
Min e-golf går som tåget även när det nu varit under -20. Har tre grannar som varit här och lånat min startbooster för de inte fått igång sina fosilbilar på morgonen. Andra grannar går ut 30min innan de ska åka och startar bilen för å slippa skrapa.
Glömmer jag starta förvärmningen på bilen så är den ändå körklar redan efter några minuter (värmepump och värme i vindrutan).
Kollade häromdagen vad elförbrukningen (momentant) var när bilen var kall och när den kommit upp i temperatur.
På "tomgång" vid start av kall bil drar den 5,5kWh och när kupetemperaturen nått ca 20grader drar den 0,7kWh för att hålla temperaturen.
Så om batteriet är 50% laddat (kör sällan ner den lägre på vintern) kan den hålla temperaturen i ca 15h.
Nu är ju detta en "stadsbil" med begränsad räckvidd så risken att behöva tillbringa längre än 15h i en snödriva är minimal.

Nya bilen, när den nu behagar komma, har tre gånger så stort batteri som golfen och lär nog klara ännu längre tid i drivan.

Nu åker jag saab sålänge och har alltid med de obligatoriska tillbehören på vintern:
Snökedjor, fodrade arbetshandskar, mössa, snöskyffel, laddningsbar bygglampa, självuppblåsande liggunderlag samt sovsäck.
De två sistnämnda är de som används mest, dock hittils för att sova kvar hos vänner och bekanta.
 
Självklart, men jag tänker att värmen i en elbil drar rejält med kW, tänker mer än bilen drar för framdrift (?)
Stod still 3 timmar i en kö när det var 7-8 minus ute. Försvann 3% från batteriet. Då hade vi bilen igång med kliman på auto 22 grader och stolvärmen på lägsta effekt. stereo och belysning på som vanligt.
Hade strömmen börjat tryta så hade jag stängt av bilen och tryckt igång enbart klimatanläggninen vilket hade minskat förbrukningen ytterligare. Efter 5,5år med elbil har jag slutat fundera på "ickeproblemen" som fanns innan första elbilen skaffades.

Däremot tar bilen 9-10kW vid start om bilen är helt utkyld vilket som Bäckis säger innebär att bilen värms upp snabbt även om man glömt förvärma.
 
Stod still 3 timmar i en kö när det var 7-8 minus ute. Försvann 3% från batteriet. Då hade vi bilen igång med kliman på auto 22 grader och stolvärmen på lägsta effekt. stereo och belysning på som vanligt.
Hade strömmen börjat tryta så hade jag stängt av bilen och tryckt igång enbart klimatanläggninen vilket hade minskat förbrukningen ytterligare. Efter 5,5år med elbil har jag slutat fundera på "ickeproblemen" som fanns innan första elbilen skaffades.

Däremot tar bilen 9-10kW vid start om bilen är helt utkyld vilket som Bäckis säger innebär att bilen värms upp snabbt även om man glömt förvärma.
Om den drar 9-10 kW vid kallstart så kostar det 63-70 kr att bara starta elbilen om man sen måste ladda på en bensinmack. :unsure:

Nja, det där med elbil känns jobbigt, att behöva tänka på vart man ska ladda, när och hur samt att man måste sitta och passa på elbilen.
https://www.svd.se/a/5Bd7Ez/elbilssmallen-for-jaan-laddning-kostade-15700

Känns enklare och billigare att behålla dieselbilarna, med sämsta dieselbilen "Husbilen" kommer jag strax under 80 mil om jag kör lugnt och med dom andra 2 kommer jag ca 100 mil per tankning.

Man ska inte glömma att nästintill alla som kör elbil är sponsrade dvs det är inte dom som betalar för värdeminskning och i många fall inte ens för elen. Sen får dom väldigt lågt förmånsvärde så lita aldrig på någon som skriver positivt om elbilen, i alla fall inte om du tänker köpa den privat.
 
Om den drar 9-10 kW vid kallstart så kostar det 63-70 kr att bara starta elbilen om man sen måste ladda på en bensinmack. :unsure:

Nja, det där med elbil känns jobbigt, att behöva tänka på vart man ska ladda, när och hur samt att man måste sitta och passa på elbilen.
https://www.svd.se/a/5Bd7Ez/elbilssmallen-for-jaan-laddning-kostade-15700

Känns enklare och billigare att behålla dieselbilarna, med sämsta dieselbilen "Husbilen" kommer jag strax under 80 mil om jag kör lugnt och med dom andra 2 kommer jag ca 100 mil per tankning.

Man ska inte glömma att nästintill alla som kör elbil är sponsrade dvs det är inte dom som betalar för värdeminskning och i många fall inte ens för elen. Sen får dom väldigt lågt förmånsvärde så lita aldrig på någon som skriver positivt om elbilen, i alla fall inte om du tänker köpa den privat.
Det där med lågt förmånsvärde kan du glömma.
När jag fick min första förmånsbil för drygt 10år sedan (en passat diesel) låg förmånsvärdet på ca 1 800kr/mån.
Förra bilen, en laddhybrid som då var det "billigaste" man kunde ta, hade förmånsvärde på 5 500kr/mån.
Nya bilen, hel-el, har ett förmånsvärde på 6 700kr.....
Alla bilarna är likvärdigt utrustade men visst de två senare har över 300hk....

Jag känner ingen som inte betalar sitt drivmedel själv eller åtminstone förmånsbeskattas för detta.
Men jag kanske känner fel folk....


Det är tyvärr ingen direkt förtjänst längre att ha förmånsbil, inte som det var förr.
Dock kräver många företag att deras anställda ska ha nya och fräscha bilar i sitt ansikte mot kund och man blir tvingad till förmånsbil.


Sedan drar elbilen 9-10 kW de första minutrarna efter start och inte i flera timmar.

Att köra dieselvärmaren 30minuter före du ska åka hemifrån skulle alltså aldrig göra att du skulle behöva åka och tanka??


Sedan går det att köra riktigt snålt med en elbil också. Jag har pressat ner min golf till 0,6kWh/mil på landsväg vilket gör att, även om jag då skulle behöva tanka på macken så blir kostnaden inte mer än 3,78-4,2 (om jag använder samma siffror som du, som är 30-40% högre än vad jag betalar i snitt). Klarar du den kostnaden med dina dieselbilar?
 
Senast ändrad:
Det står 9-10 kW. Inte 9-10 kWh. Så hur mycket energi som går åt framgår inte. Då går det inte heller att räkna ut vad det kostar.

Dom flesta vet inte skillnaden mellan Kw och kWh.
Så det kanske är bättre att han förklarar vad som gick åt om han nu vet skillnaden.;)
 
Dom flesta vet inte skillnaden mellan Kw och kWh.
Så det kanske är bättre att han förklarar vad som gick åt om han nu vet skillnaden.;)
Många vet inte skillnaden mellan kW och kWh. Om det är de flesta som skriver här vet jag inte.
Men det var du som skrev "Om den drar 9-10 kW vid kallstart så kostar det 63-70 kr att bara starta elbilen om man sen måste ladda på en bensinmack. :unsure:". Utifrån endast effekt kan man inte beräkna energikostnad.
 
Det där med lågt förmånsvärde kan du glömma.
När jag fick min första förmånsbil för drygt 10år sedan (en passat diesel) låg förmånsvärdet på ca 1 800kr/mån.
Förra bilen, en laddhybrid som då var det "billigaste" man kunde ta, hade förmånsvärde på 5 500kr/mån.
Nya bilen, hel-el, har ett förmånsvärde på 6 700kr.....
Alla bilarna är likvärdigt utrustade men visst de två senare har över 300hk....

Jag känner ingen som inte betalar sitt drivmedel själv eller åtminstone förmånsbeskattas för detta.
Men jag kanske känner fel folk....


Det är tyvärr ingen direkt förtjänst längre att ha förmånsbil, inte som det var förr.
Dock kräver många företag att deras anställda ska ha nya och fräscha bilar i sitt ansikte mot kund och man blir tvingad till förmånsbil.


Sedan drar elbilen 9-10 kW de första minutrarna efter start och inte i flera timmar.

Att köra dieselvärmaren 30minuter före du ska åka hemifrån skulle alltså aldrig göra att du skulle behöva åka och tanka??


Sedan går det att köra riktigt snålt med en elbil också. Jag har pressat ner min golf till 0,6kWh/mil på landsväg vilket gör att, även om jag då skulle behöva tanka på macken så blir kostnaden inte mer än 3,78-4,2 (om jag använder samma siffror som du, som är 30-40% högre än vad jag betalar i snitt). Klarar du den kostnaden med dina dieselbilar?

Min son betalade över 11000 för en dieselbil, likvärdig inköpskostnaden för en finare ren elbil.
Vi har en laddhybrid på jobbet där förmånsvärdet är 3440kr/månaden, tittade precis på den lönespecifikationen.
Förmånsvärdet på elbilar är lägre!

Tog 2 sekunder att googla.
Elbilar har generellt sett lägre förmånsvärde än fossildrivna bilar. Detta är delvis på grund av att regeringen vill uppmuntra användningen av elbilar för att minska utsläppen av växthusgaser. Förmånsvärdet görs i form av ett schablonbelopp på upp till max 50 procent av bilens nyvärde.

Har haft dieselvärmare i dom två senaste dieselbilarna som jag aldrig har använt, den nya har jag otroligt nog använt 3ggr på 1 månad.
 
Många vet inte skillnaden mellan kW och kWh. Om det är de flesta som skriver här vet jag inte.
Men det var du som skrev "Om den drar 9-10 kW vid kallstart så kostar det 63-70 kr att bara starta elbilen om man sen måste ladda på en bensinmack. :unsure:". Utifrån endast effekt kan man inte beräkna energikostnad.

Nä vem som vet vad här kan man aldrig veta, men jag är på annat forum där det konstant diskuteras Kwh och kw ändå kommer folk in konstant och blandar ihop dessa två begrepp. Inte stammisarna som alltid är där men övriga blandar ihop dessa så jag är övertygad om att dom flesta på detta forum inte ens vet skillnaden.
 
Nä vem som vet vad här kan man aldrig veta, men jag är på annat forum där det konstant diskuteras Kwh och kw ändå kommer folk in konstant och blandar ihop dessa två begrepp. Inte stammisarna som alltid är där men övriga blandar ihop dessa så jag är övertygad om att dom flesta på detta forum inte ens vet skillnaden.
Du blandade ju också ihop det, åtminstone i det du skrev. Kanske var det sarkasm men det framgick i alla fall inte för mig.
Jag tolkade Smålänningens text: "Däremot tar bilen 9-10kW vid start om bilen är helt utkyld vilket som Bäckis säger innebär att bilen värms upp snabbt även om man glömt förvärma." endast som en information om att effekten vid uppvärmning är väldigt hög och därmed går det snabbt att värma upp bilen. Han skrev inget om kostnaden.
 
Du blandade ju också ihop det, åtminstone i det du skrev. Kanske var det sarkasm men det framgick i alla fall inte för mig.
Jag tolkade Smålänningens text: "Däremot tar bilen 9-10kW vid start om bilen är helt utkyld vilket som Bäckis säger innebär att bilen värms upp snabbt även om man glömt förvärma." endast som en information om att effekten vid uppvärmning är väldigt hög och därmed går det snabbt att värma upp bilen. Han skrev inget om kostnaden.

Av vilken orsak skrev han ens 9-10kW? Det är totalt ointressant om starten på 3 minuter är på 10kw och av vilken anledning skrev han så?
Jag tror inte smålänningen har en aning om skillnaden, därav utgick jag från att han som dom flesta inte förstår skillnaden mellan kW och kWh.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen