Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
Registrera ett gratiskonto här!
Rejält med energi + ordentliga kläder skall väl alla ha med sig som ger sig ut på vägarna när det är rejäl vinter? Oavsett biltyp.försöker ni alltid ha en rejäl reserv med energi ifall olyckan är framme?
Eller har ni "polarkläder" med er?
Rejält med energi + ordentliga kläder skall väl alla ha med sig som ger sig ut på vägarna när det är rejäl vinter? Oavsett biltyp.
Framdriften bör ju bli 10-30kW, 100km/h drar ju ca 20kWh/100kmSjälvklart, men jag tänker att värmen i en elbil drar rejält med kW, tänker mer än bilen drar för framdrift (?)
Jag läser på elbilsforum, där finns det räckviddsoptimerare som kör värmen avstängd ,bara sitts och rattvärme på ,samt väl påklädd, inget för mig föredrar väl uppvärmd bil.Självklart, men jag tänker att värmen i en elbil drar rejält med kW, tänker mer än bilen drar för framdrift (?)
Stackars dem...Jag läser på elbilsforum, där finns det räckviddsoptimerare som kör värmen avstängd ,bara sitts och rattvärme på ,samt väl påklädd, inget för mig föredrar väl uppvärmd bil.
De fleste elbiler i dag har varmepumpe og får 2 til 3 ganger så mye varme ut av hver kWh, så om en regner med 1 kW inn i vrmepumpen så blir det 24 kWh i døgnet for varm bil.
Stod still 3 timmar i en kö när det var 7-8 minus ute. Försvann 3% från batteriet. Då hade vi bilen igång med kliman på auto 22 grader och stolvärmen på lägsta effekt. stereo och belysning på som vanligt.Självklart, men jag tänker att värmen i en elbil drar rejält med kW, tänker mer än bilen drar för framdrift (?)
Om den drar 9-10 kW vid kallstart så kostar det 63-70 kr att bara starta elbilen om man sen måste ladda på en bensinmack.Stod still 3 timmar i en kö när det var 7-8 minus ute. Försvann 3% från batteriet. Då hade vi bilen igång med kliman på auto 22 grader och stolvärmen på lägsta effekt. stereo och belysning på som vanligt.
Hade strömmen börjat tryta så hade jag stängt av bilen och tryckt igång enbart klimatanläggninen vilket hade minskat förbrukningen ytterligare. Efter 5,5år med elbil har jag slutat fundera på "ickeproblemen" som fanns innan första elbilen skaffades.
Däremot tar bilen 9-10kW vid start om bilen är helt utkyld vilket som Bäckis säger innebär att bilen värms upp snabbt även om man glömt förvärma.
Det står 9-10 kW. Inte 9-10 kWh. Så hur mycket energi som går åt framgår inte. Då går det inte heller att räkna ut vad det kostar.Om den drar 9-10 kW vid kallstart så kostar det 63-70 kr att bara starta elbilen om man sen måste ladda på en bensinmack.
Det där med lågt förmånsvärde kan du glömma.Om den drar 9-10 kW vid kallstart så kostar det 63-70 kr att bara starta elbilen om man sen måste ladda på en bensinmack.
Nja, det där med elbil känns jobbigt, att behöva tänka på vart man ska ladda, när och hur samt att man måste sitta och passa på elbilen.
https://www.svd.se/a/5Bd7Ez/elbilssmallen-for-jaan-laddning-kostade-15700
Känns enklare och billigare att behålla dieselbilarna, med sämsta dieselbilen "Husbilen" kommer jag strax under 80 mil om jag kör lugnt och med dom andra 2 kommer jag ca 100 mil per tankning.
Man ska inte glömma att nästintill alla som kör elbil är sponsrade dvs det är inte dom som betalar för värdeminskning och i många fall inte ens för elen. Sen får dom väldigt lågt förmånsvärde så lita aldrig på någon som skriver positivt om elbilen, i alla fall inte om du tänker köpa den privat.
Det står 9-10 kW. Inte 9-10 kWh. Så hur mycket energi som går åt framgår inte. Då går det inte heller att räkna ut vad det kostar.
Många vet inte skillnaden mellan kW och kWh. Om det är de flesta som skriver här vet jag inte.Dom flesta vet inte skillnaden mellan Kw och kWh.
Så det kanske är bättre att han förklarar vad som gick åt om han nu vet skillnaden.
Det där med lågt förmånsvärde kan du glömma.
När jag fick min första förmånsbil för drygt 10år sedan (en passat diesel) låg förmånsvärdet på ca 1 800kr/mån.
Förra bilen, en laddhybrid som då var det "billigaste" man kunde ta, hade förmånsvärde på 5 500kr/mån.
Nya bilen, hel-el, har ett förmånsvärde på 6 700kr.....
Alla bilarna är likvärdigt utrustade men visst de två senare har över 300hk....
Jag känner ingen som inte betalar sitt drivmedel själv eller åtminstone förmånsbeskattas för detta.
Men jag kanske känner fel folk....
Det är tyvärr ingen direkt förtjänst längre att ha förmånsbil, inte som det var förr.
Dock kräver många företag att deras anställda ska ha nya och fräscha bilar i sitt ansikte mot kund och man blir tvingad till förmånsbil.
Sedan drar elbilen 9-10 kW de första minutrarna efter start och inte i flera timmar.
Att köra dieselvärmaren 30minuter före du ska åka hemifrån skulle alltså aldrig göra att du skulle behöva åka och tanka??
Sedan går det att köra riktigt snålt med en elbil också. Jag har pressat ner min golf till 0,6kWh/mil på landsväg vilket gör att, även om jag då skulle behöva tanka på macken så blir kostnaden inte mer än 3,78-4,2 (om jag använder samma siffror som du, som är 30-40% högre än vad jag betalar i snitt). Klarar du den kostnaden med dina dieselbilar?
Många vet inte skillnaden mellan kW och kWh. Om det är de flesta som skriver här vet jag inte.
Men det var du som skrev "Om den drar 9-10 kW vid kallstart så kostar det 63-70 kr att bara starta elbilen om man sen måste ladda på en bensinmack. ". Utifrån endast effekt kan man inte beräkna energikostnad.
Du blandade ju också ihop det, åtminstone i det du skrev. Kanske var det sarkasm men det framgick i alla fall inte för mig.Nä vem som vet vad här kan man aldrig veta, men jag är på annat forum där det konstant diskuteras Kwh och kw ändå kommer folk in konstant och blandar ihop dessa två begrepp. Inte stammisarna som alltid är där men övriga blandar ihop dessa så jag är övertygad om att dom flesta på detta forum inte ens vet skillnaden.
Du blandade ju också ihop det, åtminstone i det du skrev. Kanske var det sarkasm men det framgick i alla fall inte för mig.
Jag tolkade Smålänningens text: "Däremot tar bilen 9-10kW vid start om bilen är helt utkyld vilket som Bäckis säger innebär att bilen värms upp snabbt även om man glömt förvärma." endast som en information om att effekten vid uppvärmning är väldigt hög och därmed går det snabbt att värma upp bilen. Han skrev inget om kostnaden.
Skapa ett konto eller logga in för att kommentera
Du måste vara medlem för att kunna kommentera
Annons
Annons