• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Du som köpte elbil blev lurad – billigare att köra diesel

Räkna in försäkringskostnaden i en ny elbil också, tittade på en ny Polestar försäkringen skulle kosta 7000kr mer per år än min Volvo V90, där försvann all besparing på bränsle/el
Å andra sidan är väl skatten på en jämförbar V90 över 10 000 på en diesel så det jämnar ut sig.

Just Volvo har fina livscykelanalyser mellan sina el och diesel/bensinbilar.
Om jag inte missminner mig får man 2,5 elbil för samma totalkostnad som en fossildito....
 
Å andra sidan är väl skatten på en jämförbar V90 över 10 000 på en diesel så det jämnar ut sig.

Just Volvo har fina livscykelanalyser mellan sina el och diesel/bensinbilar.
Om jag inte missminner mig får man 2,5 elbil för samma totalkostnad som en fossildito....
Inte riktigt 10000kr, jag betalar 1416kr, det gäller att välja rätt årsmodell, dessutom skattefri dom första 5 åren!
 
1704109795289.png

Hittade en Nissan för 40000kr och ändå blir milkostnaden till fördel för Lancia Deltan när jag räknar om siffrorna.
Diesel 17.76 Laddstolpe 6kr/KW

Milkostnad...............Lancia 26.10...........Nissan 30.36

Från annonsen!

En Nissan Leaf i gott skick säljes. Perfekt pendlarbil om man inte har så långt att köra.7 av 12 staplar på batterihälsan.Har provat räckvidd idag och jag kom 65km med fulladdat batteri. Körde runt 80km/h, avstängd värme och 5 plusgrader utomhus.

Finns det verkligen någon i Sverige som köper en elbil som bara går 6½ mil utan värme när det är 5 plusgrader ute? :ROFLMAO:
Lancia Delta går 100 mil på en tank.
 
Du glömde inköpspris samt värdeminskning, de kanske 2 viktigaste faktorerna.
Ja 2:a handsvärdet på den NIRO plugin vi bytte i var verkligen mycket bra.. den levererades till Ny ägare 230902
Vi lämnade den hos Upplands bilform 230901.
Mycket bra mellanpris, gummimattor Vinterhjul medföljer..
Har idag 24.01.01 kört 642 mil med ESoul, kallast minus 21, bra värme, kommer snabbt via värmepumpen.
I går minus 16 gr, räckvidd 336 km med värme, avstängd värme räckvidd 421 km, stor skillnad, men värmen vill man ju ha även om det finns de som för att spara ström kör med ratt/stolsvärmen enbart och fönster på glänt mot imma.. Jo det är sant, läser det i KIA grupperna...
Var till Söderhamn för ett par veckor sedan, blev att undvika E4 då det allt för ofta är köer med timmars stillestånd vintertid.
 
Visa bilaga 35646

Hittade en Nissan för 40000kr och ändå blir milkostnaden till fördel för Lancia Deltan när jag räknar om siffrorna.
Diesel 17.76 Laddstolpe 6kr/KW

Milkostnad...............Lancia 26.10...........Nissan 30.36

Från annonsen!

En Nissan Leaf i gott skick säljes. Perfekt pendlarbil om man inte har så långt att köra.7 av 12 staplar på batterihälsan.Har provat räckvidd idag och jag kom 65km med fulladdat batteri. Körde runt 80km/h, avstängd värme och 5 plusgrader utomhus.

Finns det verkligen någon i Sverige som köper en elbil som bara går 6½ mil utan värme när det är 5 plusgrader ute? :ROFLMAO:
Lancia Delta går 100 mil på en tank.
Verkligen en Haltande jämförelse: Vem köper en Lancia så gammal?
Nissan Leaf är väl ingen eftertraktad bil överhuvudtaget heller...
 
Tur att vi lever i ett fritt land och var och en gör sina egna val.
Skaffade en Nissan Leaf som andrabil 2018 då jag var skeptisk till elbilar, men ville ge det en chans. Efter 3 månader insåg vi att dieselsuven bara rullat några hundra mil och resten kördes med Leafen. Varken jag eller frun ville sätta oss i den slöa bullriga suven så den såldes och en T-cross köptes som andrabil. 2021 gick leasingen ut på Leafen (2600kr/månad inkl service, däck o försäkring var kostnaden). Laddar majoriteten hemma på natten när elpriset är billigt, så elkostnaden ligger på 2-4kr/mil.
Att gå tillbaka till en dieselbil fanns inte på kartan så blev byte till en Mercedes EQA med bättre komfort och framförallt snabbare CCS laddning jämfört med Leafens Chademo. Nu är det åter dags för byte och har beställt en Skoda Enyaq Coupé RS som kommer i juni. Kostnadsmässigt hade en liten bensinare blivit billigare, men bortskämd med tystnaden, kraften och omedelbara värmen gör det värt enligt mig att fortsätta på elspåret.
 
Visa bilaga 35646

Hittade en Nissan för 40000kr och ändå blir milkostnaden till fördel för Lancia Deltan när jag räknar om siffrorna.
Diesel 17.76 Laddstolpe 6kr/KW

Milkostnad...............Lancia 26.10...........Nissan 30.36

Från annonsen!

En Nissan Leaf i gott skick säljes. Perfekt pendlarbil om man inte har så långt att köra.7 av 12 staplar på batterihälsan.Har provat räckvidd idag och jag kom 65km med fulladdat batteri. Körde runt 80km/h, avstängd värme och 5 plusgrader utomhus.

Finns det verkligen någon i Sverige som köper en elbil som bara går 6½ mil utan värme när det är 5 plusgrader ute? :ROFLMAO:
Lancia Delta går 100 mil på en tank.
Gjorde en liknande prisjämförelse när jag bytte andrabil för några år sedan.

Men betydligt mer jämförbar då det var golf bensin eller golf el.
Elgolfen slog bensinaren med hästlängder (utom räckvidd).
WLTP på golfen är typ 19mil och lär ha gått drygt 15 som ny.
Nu går den drygt 14 på sommaren och 10-12 på vintern (beror på om man förvärmt den).
Som andrabil räcker det gott. Den går 3-4 mil varje dag och någon gång i månaden en 8-10mils resa.
Skulle nog inte köra på semesterresa med den men det skulle jag inte göra med en vanlig golf heller då det mer hänger på storleken.

En gång per år gör jag en kostnadsanalys av hur mycket bilarna kostat under det gångna året.

Golfen har gått ca 800mil 2023 och kostat ungefär 550:- i månaden inklusive allt (bränsle, skatt, försäkring, service, kapitalkostnad (köpt kontant så jag tar räntekostnad från banken), tvätt, reparationer o.s.v.

Saaben jag hade innan kostade tre gånger mer och den var inte kapitalkostnad medräknad på....


Nu väntar vi med spänning på att nya förstabilen ska dyka upp och det blev också en elbil.
Dock lär den komma ca 45mil på en laddning vilket lär räcka då det är väldigt ovanligt att jag kör mer utan att stanna för att sträcka på benen och då kan man lika gärna ladda under tiden.
 
Blev med elbil för ett år sen och sparar ca 25 tusen per år då jag tankar oftast egen solel.
Känner mig ej lurad då jag bytte ut min xc60 diesel till Fiat 500e cab.

Fördelar:
Liten o smidig o körglädje.
Får plats i husbilen.
Kan åka nercabbat och höra fågelsång.
Billig skatt o service.
Nollutsläpp av Co.
Vinner det flesta race med fossila V8:eek:r

Nackdelar:
Lastutrymme.
Ej fyrhjulsdrift.
”Endast” 30 mil på en tankning.
Ej dragkrok…men då har man ju husbilen 🤣 som drar 3,5 ton…
Visa bilaga 35429
Fint ekipage på 19 meter…..
//Klasse
Fin husbil Klasse, har du monterat LPG-tank som på din förra Concorde?
 
Tur att vi lever i ett fritt land och var och en gör sina egna val.
Skaffade en Nissan Leaf som andrabil 2018 då jag var skeptisk till elbilar, men ville ge det en chans. Efter 3 månader insåg vi att dieselsuven bara rullat några hundra mil och resten kördes med Leafen. Varken jag eller frun ville sätta oss i den slöa bullriga suven så den såldes och en T-cross köptes som andrabil. 2021 gick leasingen ut på Leafen (2600kr/månad inkl service, däck o försäkring var kostnaden). Laddar majoriteten hemma på natten när elpriset är billigt, så elkostnaden ligger på 2-4kr/mil.
Att gå tillbaka till en dieselbil fanns inte på kartan så blev byte till en Mercedes EQA med bättre komfort och framförallt snabbare CCS laddning jämfört med Leafens Chademo. Nu är det åter dags för byte och har beställt en Skoda Enyaq Coupé RS som kommer i juni. Kostnadsmässigt hade en liten bensinare blivit billigare, men bortskämd med tystnaden, kraften och omedelbara värmen gör det värt enligt mig att fortsätta på elspåret.
Just detta med axet i en HV är något snabbe Nisse med Super Audin har missat.
Vår E Soul sticker iväg så hittills har alla Audi av langarmodell inte hunnit med de första 500 metrarna, problemet är att Soulen är så lätt, så lite för mycket "gas" så spinner den loss.. detta gäller alla EV de är oerhört snabba i starten.
räckvidden 460 km utan värmen på räcker gått och väl, nästan Gävle Umeå eller ner till Göteborg, men man kör ju aldrig tomt, 20% var jag nere på och snabbladdade till 80% tog 48 min.. en Hamburgare på Max och lite shopping intill, kostade 4.60 kWh har inte fått fakturan ännnu.
 
Samma med e-Golfen. Trots endast 115hk så gör den 0-60km/h på 2,6s...
Men tyvärr är det inte samma drag hela vägen så 0-100km/h går på ca 8sek (vilket iof inte är dåligt men borde vara lägre eftersom bilen är så rackarns snabb i starten).
Nya bilen lär göra 0-100 på 5,5s vilket är hyfsat för en suv...
 
Min gamle Kewet elbil som jeg hadde 2002 til 2005 var som en rakett 0 til 50, men med toppfart 80 så var det kun i bytrafikk at den var rask- Men ved start i lyskryss var den en vinner. Mest kult når det var to felter og en Posche stod ved siden og ruset mens vi ventet på skifte til grønn. Jeg var klart foran over krysset og holdt fartsgrensen mens Porschen ble stoppet rundt første sving - fartskontroll :D
 
Det våldsamma och direkta vridmomentet i elbilar är väldigt kul att busa med, iallafall i de lite sportigare bilarna. Busat lite med grannens uppgraderade Testla3, häftigt på slingrande lagom fuktiga små asfalterade vägar på landsbygden med 4-hjulsspinn, tror den behöver 3sek till 100, ifall man får grepp. Nu har han en Y, den har jag inte testat.

 
Det våldsamma och direkta vridmomentet i elbilar är väldigt kul att busa med, iallafall i de lite sportigare bilarna. Busat lite med grannens uppgraderade Testla3, häftigt på slingrande lagom fuktiga små asfalterade vägar på landsbygden med 4-hjulsspinn, tror den behöver 3sek till 100, ifall man får grepp. Nu har han en Y, den har jag inte testat.

Dyrt på däckkontot :eek:
 
Samma med e-Golfen. Trots endast 115hk så gör den 0-60km/h på 2,6s...
Men tyvärr är det inte samma drag hela vägen så 0-100km/h går på ca 8sek (vilket iof inte är dåligt men borde vara lägre eftersom bilen är så rackarns snabb i starten).
Nya bilen lär göra 0-100 på 5,5s vilket är hyfsat för en suv...
Ja det är mer än en gång folk blivit förvånade över hur pigga en medelmåttig elbil är. Många tror de är slöa..
Vad blir det för bil den här gången? Låter som liknande prestanda som min kommande Enyaq Coupé RS.
 
Tricket är att få ner all vrid/effekt i asfalten när man kommer ner på 5-sek. till 100, inte helt lätt på 2-hjulsdrivna bilar, oavsett drivkälla.
 
Teknisk sett er det enkelt å få en elbil med 2 hjuls drift til å utnytte veigrepet maksimalt. En trenger kun å bruke tilbakekobling fra de ikke drivende hjul til å sørge for at en ikke får hjulspinn. Dette brukes allerede i automatiske diffsperrer og motorene i elbilene er i dag hovedsaklig frekvens og effekt styrte. Min gamle Kewet hadde DC motor og var kun effekt styrt.
 
Tricket är att få ner all vrid/effekt i asfalten när man kommer ner på 5-sek. till 100, inte helt lätt på 2-hjulsdrivna bilar, oavsett drivkälla.
En kompis byggde en racerbil en gång och han sa att de hade olika klasser för två och fyrhjulsdrift (han körde tvåhjulsdrift med lägre konkurrens).
Han förklarade att hans bil hade vikter som förflyttades automatiskt i bilen så den blev tung över drivhjulen i startögonblicket och som sedan balanserade bilen till 50/50 viktfördelning. Vet inte om det funkade i verkligheten men i teorin lät det smart....
 
Ja det är mer än en gång folk blivit förvånade över hur pigga en medelmåttig elbil är. Många tror de är slöa..
Vad blir det för bil den här gången? Låter som liknande prestanda som min kommande Enyaq Coupé RS.
Var sugen på en sådan men bytte jobb och fick då "bara" välja mellan Tesla, Audi och BMW, så det blev en BMW (har bara ägt en enda av sådant märke under de drygt 30åren som jag ägt bilar (iof en 740iA med V8 så inget skam i det).
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen