• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Du som köpte elbil blev lurad – billigare att köra diesel

Av vilken orsak skrev han ens 9-10kW? Det är totalt ointressant om starten på 3 minuter är på 10kw och av vilken anledning skrev han så?
Jag tror inte smålänningen har en aning om skillnaden, därav utgick jag från att han som dom flesta inte förstår skillnaden mellan kW och kWh.
Chippen,
Jag är väl medveten om skillnaden mellan kW, kWh och även kWp (som inte har något alls att göra med bilens förbrukning) ....
Det jag ville visa på var skillnaden mellan att sitta i en uppvärmd bil som tar 1-2kW vid stillastående för att bibehålla komforten vid kall väderlek. Medan min bil tar 9-10kW under uppvärmningsfasen ifall jag inte har förvärmt bilen med kabeln ikopplad. Bilen är utrustad med värmepump så värmeeffekten är högre än effekten som dras från batteriet under kort tid. Räknar vi med att den tar 10kW under 10min uppvärmning så drar den ca 3,5kWh.
Kör jag många kortsträckor där bilen kyls ut mellan uppstarterna blir räckvidden därmed väldigt kort. Men är det långfärd minskar inte räckvidden alls lika mycket.
 
Chippen,
Jag är väl medveten om skillnaden mellan kW, kWh och även kWp (som inte har något alls att göra med bilens förbrukning) ....
Det jag ville visa på var skillnaden mellan att sitta i en uppvärmd bil som tar 1-2kW vid stillastående för att bibehålla komforten vid kall väderlek. Medan min bil tar 9-10kW under uppvärmningsfasen ifall jag inte har förvärmt bilen med kabeln ikopplad. Bilen är utrustad med värmepump så värmeeffekten är högre än effekten som dras från batteriet under kort tid. Räknar vi med att den tar 10kW under 10min uppvärmning så drar den ca 3,5kWh.
Kör jag många kortsträckor där bilen kyls ut mellan uppstarterna blir räckvidden därmed väldigt kort. Men är det långfärd minskar inte räckvidden alls lika mycket.

10kW i 10min blir 1,66 kWh
 
Hej. Försäkringsbolagen ser om sitt eget hus och en el bil är nästan omöjlig att släcka så det blir automatiskt att försäkringen stiger. Sen händer det att el bilar börjar ta med dig mycket följdskador så vi får väl hoppas att dom hittar någon bra släckmedel som inte förstör andra saker omkring.
Mvh Umebo
 
Att försäkringspremierna är orimliga för elbilar?
Blev nyfiken och kollade direkt vad min Audi Q4 kommer kosta när vagnskadegarantin går ut i sommar. Helförsäkring med extra allt hos Länsförsäkring, självrisk 5000:-, 2000mil, kostar 12.000:-/år .
Rimligt ???
Fullt rimligt.
Hade en BMW 750i (med V12-motorn), den kostade 28 000kr per år i helförsäkring.....
 
Tesla sin dumping av prisen på nye biler var ett toegget sverd. Åpnet for nye salg, men straffet de som hadde kjøpt. Men for de som hadde fulgt med på produksjonskost og avanse på nye biler var det ikke uventet. Problemet er at det kan komme nye prisreduksjoner i løpet av ett år eller to. Tesla har fortsatt en mye høyere avanse på nye biler enn andre produsenter. Mye av denne ekstra avansen kommer fra den veldig konsentrerte kontroll over hele produksjonskjeden. Det er faktisk kun BYD som er i nærheten av Tesla på dette området. BYD har 100% kontroll på sin produksjon av batterier - de leverer faktisk batterier til standard range Tesla produsert i China. BYD har allerede modeller som konkurerer direkte med tilsvarende størrelse ICE biler i pris på det kinesiske marked. Hvem som kommer først på det internasjonale marked med en ny mellomstor elbil i prisklasse under $20 000 er i dag den største usikkerhet i bilmarkedet. BYD har en liten bil langt under denne grensen på sitt nasjonale marked, men den bilen er ikke aktuell internasjonalt.
 
Har kört elbil nästan exakt två år nu. Eller rättare sagt har frun gjort det då det är vår andra bil men som ofta får agera första bil just pga kostnaderna.
Jag köpte en begagnad e-Golf (trots alla pessimisters bittra stämmor om att batteriet inte håller, motorerna går sönder efter 10 000mil osv).
Jag kollade, räknade och jämförde mycket innan jag bestämde mig för vilken bil jag skulle köpa.
Ok man fick en ett år nyare bil med ungefär samma mätarställning om man valde en diesel eller bensin.
Började man sedan jämföra med "samma" utrustning (fjärrstyrd värmare, uppvärmd ratt och vindruta, Led-strålkastare mm som finns på elbilen) så fanns det plötsligt inga jämförbara bilar....
Bilen har nu rullat nästan 3 000mil i vår ägo, har under den tiden bytt belägg och skivor bak för strax under 2000kr.
Om man räknar in allt (skatt, försäkring, service, el, räntekostnader, tvätt, osv) så har jag en milkostnad på 12,74.
Av dessa 12,74 är 2,25kr "bränsle" inklusive en snabbladdning i månaden i snitt, laddförluster (mäter i laddboxen) och förvärmning på vintern.
Har svårt att se att man skulle kunna slå det med en fossilbil....
Har ägt vår Kia E.Soul nu i 1 år 20 dagar.
Tankat ström hemma för 1348:- 1.36:- kWh, ute tankning för hela 190:-skatten är 365:- försäkringen är dyr 1264:- per år.
Varmgarage ingår i Hyran.
Den hade gått 1489 mil när jag köpte den, idag har den gått 2668 mil
Service kostade 2374:- blir dubbelt så dyrt nästa gång cirka 5000:- då kylvätska för batteriet ska bytas.
Hjulskiftning Sommar/Vinter/Sommar kostade 1000:- inkl. förvaring.
Bilen har kostat mig 5511:-, körda mil 1179 det blir ca. 4.67:- per körd mil.
Fulltankad är räckvidden 508 km, enligt datorn, den ändrar sig dock efter en stund till 490 km, vintertid vid 80% laddning
är räckvidden 430 km enligt datorn, i verkligheten +/- 300 km beroende på kyla.
Värmen är toppen bra, ventilationen kunde vara effektivare, blir imma som är envis på sidorutorna i bak.
Längsta tripp har varit till Jönköping 2 x 470 km, hade 11 km räckvidd kvar vid framkomsten, tankade för 190:- nära Elmia minns
inte hur många kWh, avbröt när den var tankad till 97%, hade 8% kvar vid hemkomsten ca.13 km.
Färdväg: E4 Rv55 E4 T.o.R
Var lika varmt i fjol i september så ingen värme behövdes.
Bilen har dock stått overksam i 7 veckor totalt.. Har ju Husbil! 😁

Angående batterierna så rullar det många Toyota Prius Hybrid från 1997 och framåt på vägarna med original batterier.
En Taxi här i stan går ännu, 2001:a vid 38 tusen togs den ur trafik, går nu som andra bil hos en barnfamilj
med samma batterier
 
Har ägt vår Kia E.Soul nu i 1 år 20 dagar.
Tankat ström hemma för 1348:- 1.36:- kWh, ute tankning för hela 190:-skatten är 365:- försäkringen är dyr 1264:- per år.
Varmgarage ingår i Hyran.
Den hade gått 1489 mil när jag köpte den, idag har den gått 2668 mil
Service kostade 2374:- blir dubbelt så dyrt nästa gång cirka 5000:- då kylvätska för batteriet ska bytas.
Hjulskiftning Sommar/Vinter/Sommar kostade 1000:- inkl. förvaring.
Bilen har kostat mig 5511:-, körda mil 1179 det blir ca. 4.67:- per körd mil.
Fulltankad är räckvidden 508 km, enligt datorn, den ändrar sig dock efter en stund till 490 km, vintertid vid 80% laddning
är räckvidden 430 km enligt datorn, i verkligheten +/- 300 km beroende på kyla.
Värmen är toppen bra, ventilationen kunde vara effektivare, blir imma som är envis på sidorutorna i bak.
Längsta tripp har varit till Jönköping 2 x 470 km, hade 11 km räckvidd kvar vid framkomsten, tankade för 190:- nära Elmia minns
inte hur många kWh, avbröt när den var tankad till 97%, hade 8% kvar vid hemkomsten ca.13 km.
Färdväg: E4 Rv55 E4 T.o.R
Var lika varmt i fjol i september så ingen värme behövdes.
Bilen har dock stått overksam i 7 veckor totalt.. Har ju Husbil! 😁

Angående batterierna så rullar det många Toyota Prius Hybrid från 1997 och framåt på vägarna med original batterier.
En Taxi här i stan går ännu, 2001:a vid 38 tusen togs den ur trafik, går nu som andra bil hos en barnfamilj
med samma batterier
Låter väldigt bra!
Vi jag och frun kör kanske 600-700 mil per år, bilen drar ca 0,49l/m tankar kanske var 7 vecka. Billig försäkring 248 kr/ månaden, Betalade 130.000kr för bilen, C3 år 2021. Skulle gärna ta en El bil men kostnaden för mellanskillnaden till en vettig el bil blir ju minst 100-150 k mer. Så vi kommer inte tjäna på byte till el bil. Men kanske den dagen när vi tvingas byta igen.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen