• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Du som köpte elbil blev lurad – billigare att köra diesel

Av vilken orsak skrev han ens 9-10kW? Det är totalt ointressant om starten på 3 minuter är på 10kw och av vilken anledning skrev han så?
Jag tror inte smålänningen har en aning om skillnaden, därav utgick jag från att han som dom flesta inte förstår skillnaden mellan kW och kWh.
Han skrev ju "...vilket som Bäckis säger innebär att bilen värms upp snabbt..." Det är väl en bra orsak att ange effekten. @Smålänningen kan förhoppningsvis själv kommentera.
Även om du vet skillnad mella kW och kWh så hjälper det ju knappast andra med sarkasm som inte går hem.
 
Bäckis... Du som har bil via arbetsgivaren, betalade de för installation av laddbox hemma, eller laddar du bara på laddstationer?

Min sambo åker dieselbil genom arbetsgivaren, ifall hon skulle välja elbil, är det ett måste att man ordnar en laddbox hemma bara för den då, eller klarar man sig att ladda på macken det sista man gör på kvällen?
 
Han skrev ju "...vilket som Bäckis säger innebär att bilen värms upp snabbt..." Det är väl en bra orsak att ange effekten. @Smålänningen kan förhoppningsvis själv kommentera.
Även om du vet skillnad mella kW och kWh så hjälper det ju knappast andra med sarkasm som inte går hem.

Det är nog bättre att skriva hur mycket ström som försvinner ur batteriet vid uppstart i ex -10 om man vill åka varmt.
 
Förstår inte helt diskussionen om kostnad för drivmedel…… Jag upplever det som att värdeminskningen är en större kostnad för mig som pensionär 😉
 
Bäckis... Du som har bil via arbetsgivaren, betalade de för installation av laddbox hemma, eller laddar du bara på laddstationer?

Min sambo åker dieselbil genom arbetsgivaren, ifall hon skulle välja elbil, är det ett måste att man ordnar en laddbox hemma bara för den då, eller klarar man sig att ladda på macken det sista man gör på kvällen?
Jag fick inte företaget att bekosta installationen.
Men ringde en av grossisterna och fixade så företaget jag jobbade åt då blev återförsäljare med en viss (helt ok) rabatt.
Sedan köpte jag boxen av vårt företag och lät företagets elektriker installera den.
På installationen får man s.k. grönt avdrag (50% bidrag av installationen inkl mtrl (då passar man på att lägga på en extra laddkabel)).
Har för mig att boxen, installerad och klar gick på ca 4 000kr.
Då är det även med en lastbalanserare som sätts i elcentralen.
Den reglerar både uttagen effekt från boxen men även (vid enfas laddning) vilken fas som har minst belastning och därmed kan ladda bilen med högst effekt.
Sedan har den läsare för taggar och ett grymt övervaknings program så man kan följa förbrukningen per bil (även om man har flera laddare av samma typ på olika platser).

Enligt en mäklare jag känner så får man igen pengarna vid försäljning av huset så det blir ett nollsummespel.
 
Min son betalade över 11000 för en dieselbil, likvärdig inköpskostnaden för en finare ren elbil.
Vi har en laddhybrid på jobbet där förmånsvärdet är 3440kr/månaden, tittade precis på den lönespecifikationen.
Förmånsvärdet på elbilar är lägre!

Tog 2 sekunder att googla.
Elbilar har generellt sett lägre förmånsvärde än fossildrivna bilar. Detta är delvis på grund av att regeringen vill uppmuntra användningen av elbilar för att minska utsläppen av växthusgaser. Förmånsvärdet görs i form av ett schablonbelopp på upp till max 50 procent av bilens nyvärde.

Har haft dieselvärmare i dom två senaste dieselbilarna som jag aldrig har använt, den nya har jag otroligt nog använt 3ggr på 1 månad.
Den där minskningen med 50% är inlagd för att elbilen är betydligt dyrare i inköp än motsvarande fosilbil och är som du är inne på till för uppmuntran.
Men den gör inte så elbilen automatiskt blir mycket billigare än motsvarande fosilbil.

Största skillnaden i att förmånsvärdets totalkostnad skulle bli billigare är att skatten idag läggs på förmånstagaren.
Där skatten är 360kr på helår för en elbil, kostar motsvarande bensinare drygt 11 000kr och en diesel nästan det dubbla.
Tyvärr finns det väldigt få elbilar som har en tvilling med fosildrift så det går att jämföra helt rätt av det blir mest äpplen och päron.
 
Grattis Bäckis!

Är det någon här som åker elbil utan möjlighet att ladda hemma, och hur fungerar det isåfall praktiskt för er?
Jag har en kollega som bor i lägenhet och bara laddar "på stan".
Eftersom han inte vet hur morgondagen ser ut tar han för vana att åka förbi snabbladdaren på vägen hem och toppa upp bilen till 80%.
Det finns även många P-platser med 11kW laddare idag. Kan bli några meter extra att gå till dagens arbetsställe men man har en fulladdad bil till man ska hem (ibland ingår även laddningen i P-avgiften.
 
Jag har en kollega som bor i lägenhet och bara laddar "på stan".
Eftersom han inte vet hur morgondagen ser ut tar han för vana att åka förbi snabbladdaren på vägen hem och toppa upp bilen till 80%.
Det finns även många P-platser med 11kW laddare idag. Kan bli några meter extra att gå till dagens arbetsställe men man har en fulladdad bil till man ska hem (ibland ingår även laddningen i P-avgiften.

Jag misstänker att detta med elstolpar är på väg att bli som "bredband till alla i hela Sverige" (?) som fortfarande inte är utbyggt.
Jag som bor i en annan del av Köping har sett ett fjuttigt laddställe vid Max med 2 uttag, men knappt sett någon ladda där. Däremot en mil söderut på E18 har Tesla en rejäl laddmack.
Känns som att laddstolpar till alla tar 15-20år.
Däremot de som har möjlighet att ladda hemma funkar det säkert ypperligt.
Men jag kan ha fel i mina misstankar ;)
 
Jag misstänker att detta med elstolpar är på väg att bli som "bredband till alla i hela Sverige" (?) som fortfarande inte är utbyggt.
Jag som bor i en annan del av Köping har sett ett fjuttigt laddställe vid Max med 2 uttag, men knappt sett någon ladda där. Däremot en mil söderut på E18 har Tesla en rejäl laddmack.
Känns som att laddstolpar till alla tar 15-20år.
Däremot de som har möjlighet att ladda hemma funkar det säkert ypperligt.
Men jag kan ha fel i mina misstankar ;)
Det är inte riktigt lika illa som du tror, ens i Köping.
Det finns tolv snabbladdare och 56st laddpunkter med minst 11kW.

Finns en svinbra app som heter charge finder där man kan se alla publika laddpunkter.
Är bra att titta igenom innan man köper elbil och ser om det finns laddmöjlighet i närhet till där man vistas.
Sedan finns det en app där privatpersoner lägger ut sina laddare, ofta i villaområden, vilket sammantaget gör att det börjar finnas en hel del att välja på.

Är rätt säker på att det redan idag finns fler laddpunkter än bensinpumpar.....

Screenshot_2024-01-22-07-16-19-772.jpeg
 
Det är inte riktigt lika illa som du tror, ens i Köping.
Det finns tolv snabbladdare och 56st laddpunkter med minst 11kW.

Finns en svinbra app som heter charge finder där man kan se alla publika laddpunkter.
Är bra att titta igenom innan man köper elbil och ser om det finns laddmöjlighet i närhet till där man vistas.
Sedan finns det en app där privatpersoner lägger ut sina laddare, ofta i villaområden, vilket sammantaget gör att det börjar finnas en hel del att välja på.

Är rätt säker på att det redan idag finns fler laddpunkter än bensinpumpar.....

Visa bilaga 36225

Tack för tipset på appen Bäckis, den verkar riktigt bra.

Sitter i sommartorpet, självklart saknas det nålar här, inget konstigt med det, det finns ingenting annat modernt här heller, det mesta är nedlagt eller övergivet.

Screenshot_20240122-103719.png
 
Ja det kanske är där "problemet " ligger, att "alla" vill ha nya/nyare bilar.
Jag är en typisk tvärtom-person, men även plånboken styr starkt.
Jag ligger nog närmare Peder, men jag håller med Alrik i hans senaste köp.


Nu har Alrik avslöjat sitt köp för Peder.
Jag förstår Alriks val, trots hans förnuft. För "vanligt folk" så blir tyvärr en ny elbil en riktigt dålig affär idag enligt hans redogörelse.

 
Grattis Bäckis!

Är det någon här som åker elbil utan möjlighet att ladda hemma, och hur fungerar det isåfall praktiskt för er?
Har fått en granne som köpt en MB av någon modell har inte kollat vilken, men Han laddar i ett P-hus tillsvidare. 400 m bort. annars finns det laddstolpar på väldigt många parkeringar på stan i Gävle. Tyvärr är det oftast inte P-förbud för fossilbilar så ofta står dessa där och blockerar laddstolparna. Har inte kollat priset, men kanske 5:-kWh som hos OKQ8 vid Valbo köpcenter.
 
Hade ett ärende förra veckan till Västerås, parkerade vid stora torget, platsen bredvid hade laddstolpe, samtidigt parkerade ett trevligt ungt par där i en Tesla, vi språkade lite, han hade inte laddstolpe hemma, men både han och jag reagerade på elpriset när han startade laddningen, 1,25kr/kWh, riktigt billigt enligt mej, men även han som laddade var förvånad.
 
Har fått en granne som köpt en MB av någon modell har inte kollat vilken, men Han laddar i ett P-hus tillsvidare. 400 m bort. annars finns det laddstolpar på väldigt många parkeringar på stan i Gävle. Tyvärr är det oftast inte P-förbud för fossilbilar så ofta står dessa där och blockerar laddstolparna. Har inte kollat priset, men kanske 5:-kWh som hos OKQ8 vid Valbo köpcenter.

Hade ett ärende förra veckan till Västerås, parkerade vid stora torget, platsen bredvid hade laddstolpe, samtidigt parkerade ett trevligt ungt par där i en Tesla, vi språkade lite, han hade inte laddstolpe hemma, men både han och jag reagerade på elpriset när han startade laddningen, 1,25kr/kWh, riktigt billigt enligt mej, men även han som laddade var förvånad.
Det var billigt som Du säger, själv betalar jag 1.26 kWh än så länge, avtalet går ut i år och vi får se...
Under december 2023 betalade jag 281:- för laddningen körde 174 mil. Drygt 1.61:- milen
med minusgrader hela månaden mellan minus 5-22 grader.
 
Nå er det skjedd, et Roadhouse på hovedveien mellom Adeleide og Perth like ved midtpunktet på veien kan ikke fylle ICE biler før om et halvt år, men ladestasjonen for elbiler fortsetter som vanlig. Denne har eget opplegg med solpaneler og batterier. Ut ifra pressemeldingen er det behov for å bytte ut alle tanker og pumper på stedet. Det er over 1300 km til endepunktene på veien og noen hundre km til nærmeste mack. Noen påstår at dette var den mest avsidesliggende mack i verden. Roadtrains har ingen problemer med dette da de lenge har funnet transport tillegget på drivstoff for høyt (tillegget var mange ganger normal pris på drivstoff). Det er først og fremst bensindrevne biler som nå får rekkevidde angst på denne øde landevei.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen