• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Du som köpte elbil blev lurad – billigare att köra diesel

Jag har elvärme (element och luftluft). När jag köpte huset säkrade jag ner från 25A till 16A.
Tror det gått en huvudsäkring under alla år (frun körde vattenkokare och torktumlare och jag svetsade samtidigt).
Idag har vi en elbil och en laddhybrid (som snart byts mot en ny elbil) och laddar via box.
Boxen hanterar lastbalansering på så vis att den nyttjar den ström som finns tillgänglig.
Om L1, L2, L3 (faserna) är belastade med t.ex. 10, 15 och 2A så laddar boxen bilen med 6, 1 och 14A (vid16A huvudsäkring).
Laddar man enfas väljer den den fasen med mest tillgänglig ström.

Bara för att du byter till elbil behöver du inte säkra upp. Jag var lika skeptisk som du och räknade in dyrare abonnemang men kan nu, efter 2år med elbil och 4år med laddhybrid, konstatera att det räcker till ändå.

Lånade en nyare elbil under två veckor för att se hur det skulle funka med laddning osv för mig då jag kör upp till 30-40mil per dag. Och det var inga som helst problem.
Det låter ju bra, har 2 grannar med el bilar, bägge var tvungna att gå upp till minst 20 amp.
Kan det ha att göra med hur gammalt huset är och hur elen är dragen och antal säkringar?
När vi skaffade jacuzzi så var det på håret när den skulle installeras att det skulle fungera med 16amp, frågade inte varför och det kanske va dumt.
 
Det låter ju bra, har 2 grannar med el bilar, bägge var tvungna att gå upp till minst 20 amp.
Kan det ha att göra med hur gammalt huset är och hur elen är dragen och antal säkringar?
När vi skaffade jacuzzi så var det på håret när den skulle installeras att det skulle fungera med 16amp, frågade inte varför och det kanske va dumt.
Det har egentligen ingen betydelse hur många säkringar man har men en bra sak att göra (egentligen även utan elbil) är att mäta belastningen på de olika faserna vid normal drift och med olika maskiner på.
Vi hade t.ex. både tvätt och diskmaskin på samma grupp från början vilket gjorde att huvudsäkringen blev väldigt varm när båda kördes samtidigt.
Flyttar man runt belastningarna lite mellan faserna då får man, oftast, större tomrum än vad man först tror sig ha.

Grannarna kanske varken balanserar elcentralerna eller kör lastbalanserade laddboxar.
En kompis gjorde samma "tabbe".
Huvudsäkringen gick flera gånger när han laddade elbilen och den enkla vägen är att säkra upp vilket han då gjorde.
Efter en trevlig helg med god mat, några öl, en amperetång och en skruvmejsel så kunde jag även säkra ner hans hus igen....
 
Verkligen spännande med elbilar på iHusbil, även om det handlar mest om personbilar, jobbilar & elförbrukning i övrigt. Tittade lite på elbil-priser och förmåner efter alla inlägg i tråden och tycker att det verkligen är en dyr investering i relation till hur mycket nytta & glädje vi 2 pensionärer skulle ha. Alla morötter verkar vara borta, ingen bonus, fri trängselskatt bortblåst, kärnkraft (så gott som) borta och elen kan skjuta upp i höjden så fort vattenmagasinen har krympt osv... Grattis till er alla er som är nöjda och har hittat glädjen i era satsningar, verkligen positivt!

Här kommer en trevlig idé till bengtic, mannen som ratar normalt husbils-boende och gärna vill satsa på PB1 alternativen (y)🚙
 
Har för mig att jag läste en test i Vi Bilägare där det absolut billigaste alternativet var bensinbilen.
Så här stod det på deras hemsida häromdagen:

Dyr service för laddhybrider – elbil klart billigast
Publicerad 2023-10-12 14:30

Men det som avgör är nog vilket behov man har, hur långt man kör, hur ny bilen är, om man kan ladda hemma och hur mycket man är villig att betala i slutändan....
 
.... Alla morötter verkar vara borta, ingen bonus, fri trängselskatt bortblåst, kärnkraft (så gott som) borta och elen kan skjuta upp i höjden så fort vattenmagasinen har krympt osv...

En parentes om kärnkraften:

I början av 90-talet hade vi 12 reaktorer i drift med sammanlagd installerad effekt nästan 10 000 MW, varav Ringhals+Oskarshamn+Forsmark stod för 8800 MW.
För 10 år sedan hade Barsebäck stängts och sammanlagda installerade effekten för de kvarvarande 10 reaktorerna i Ringhals+Oskarshamn+Forsmark hade nu höjts till 9500 MW.
Nu har vi 6 reaktorer i drift med sammanlagd installerad effekt 6900 MW. Jämfört med för 30 år sedan har alltså 50% av antalet reaktorer stängts av medan installerade effekten minskat med 31%.

Samtidigt pågår/planeras vad en del beskriver som "en utbyggnad" av kärnkraften, helt vid sidan om vad som diskuteras i den politiska debatten. Så det kanske inte riktigt är så att kärnkraften är (så gott som) borta.

 
Så här stod det på deras hemsida häromdagen:

Dyr service för laddhybrider – elbil klart billigast
Publicerad 2023-10-12 14:30

Men det som avgör är nog vilket behov man har, hur långt man kör, hur ny bilen är, om man kan ladda hemma och hur mycket man är villig att betala i slutändan....

Så här stod det på deras hemsida häromdagen:

Dyr service för laddhybrider – elbil klart billigast
Publicerad 2023-10-12 14:30

Men det som avgör är nog vilket behov man har, hur långt man kör, hur ny bilen är, om man kan ladda hemma och hur mycket man är villig att betala i slutändan....

Så här stod det på deras hemsida häromdagen:

Dyr service för laddhybrider – elbil klart billigast
Publicerad 2023-10-12 14:30

Men det som avgör är nog vilket behov man har, hur långt man kör, hur ny bilen är, om man kan ladda hemma och hur mycket man är villig att betala i slutändan....
Jag säger inte emot dig, men enl. testet på sidan 25 nr. 11 2023 i Vi Bilägare, står det att bensin är billigast för kortköraren, helgresenären, medelpendlaren och för långpendlaren.
Var och en blir salig på sin tro.
 
Jag säger inte emot dig, men enl. testet på sidan 25 nr. 11 2023 i Vi Bilägare, står det att bensin är billigast för kortköraren, helgresenären, medelpendlaren och för långpendlaren.
Var och en blir salig på sin tro.
Nedanstående klippt från Vi Bilägare nr 3 2022.
Och med lite flyt så var just den modellen jag talar om med i jämförelsen (dock tittar de ju alltid på nya bilar).
Screenshot_2023-10-19-07-39-02-078.jpeg

Nu har jag även läst artikeln i nr 11 och det är ju bara test av en Kia (inte ett övergripande över alla bensin/elbilar).
Där köper de dessutom nya bilar. I min jämförelse pekar jag på att jag köpt begagnat och att inköpspriserna då är likvärdiga.
Driftmässigt slår elbilen de andra med hästlängder.
Ska man dessutom ha bilar med likvärdig prestanda (där haltar bilägares test lite då elbilen är två sek snabbare till hundra än bensinaren) så behöver bensinaren vara motorstarkare och därmed dyrare.

Min Xc60 laddhybrid har ungefär samma milkostnad när den jämförs med Xc60 diesel och bensin. Dieseln har 190hk och bensinaren typ 250.
Min har 407hk så det är att jämföra äpplen med päron om man inte ser helheten....
 
Senast ändrad:
Eftersom 98% privat leasar sin elbils så var det ju inte alls svårt att räkna ut kostnaderna på annonsens leasingerbjudande.

Uträkningen gällde T-Rock mot elbilen ID04, där man fick köra 1500mil/år.
Då behövde dieseln kosta över 100kr/litern innan elbilen blev lönsammare.

Förra husbil hade bara 60 literstank och när man körde drygt 25 mil och tankmätaren visade strax under halva så började man fundera på att tanka.
Den nya husbilen har en 90 liters tank och nu börjar man fundera på att tanka efter 60 mil, hade önskat att tanken var på 120 liter.
Man undrar ju hur elbilsfolket orkar, konstant fundera på hur långt dom kommer och vid vilken bensinmack dom ska ladda på.

Sen det här med att räkna är spännande för om jag byter bromsskivor och klossar själv kostar det bara 2000kr, men det är som att säga att elräkningen blev bara 75kr eftersom jag jobbade övertid för att få ihop till resten av elräkningen.
 
Detta kanske kan lugna någon med för mycket pengar och som funderar på att köpa en ny elbil. :unsure:

Visa bilaga 35422
Ja den där snurrar runt på X och andra medier. Ännu ett selektivt fulcitat där man valt ut det som passar den egna uppfattningen/syftet och utelämnat resten. Jag har inte kunnat läsa hela intervjun/uttalandet, finns på en tidningssida jag inte prenumererar på, men via Google får man åtminstone med två ytterligare meningar av vad Hillman sagt.

1703796626217.jpeg
 
Blev med elbil för ett år sen och sparar ca 25 tusen per år då jag tankar oftast egen solel.
Känner mig ej lurad då jag bytte ut min xc60 diesel till Fiat 500e cab.

Fördelar:
Liten o smidig o körglädje.
Får plats i husbilen.
Kan åka nercabbat och höra fågelsång.
Billig skatt o service.
Nollutsläpp av Co.
Vinner det flesta race med fossila V8:eek:r

Nackdelar:
Lastutrymme.
Ej fyrhjulsdrift.
”Endast” 30 mil på en tankning.
Ej dragkrok…men då har man ju husbilen 🤣 som drar 3,5 ton…
IMG_1266.jpeg
Fint ekipage på 19 meter…..
//Klasse
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen