- Ort
- Borås
Det låter ju bra, har 2 grannar med el bilar, bägge var tvungna att gå upp till minst 20 amp.Jag har elvärme (element och luftluft). När jag köpte huset säkrade jag ner från 25A till 16A.
Tror det gått en huvudsäkring under alla år (frun körde vattenkokare och torktumlare och jag svetsade samtidigt).
Idag har vi en elbil och en laddhybrid (som snart byts mot en ny elbil) och laddar via box.
Boxen hanterar lastbalansering på så vis att den nyttjar den ström som finns tillgänglig.
Om L1, L2, L3 (faserna) är belastade med t.ex. 10, 15 och 2A så laddar boxen bilen med 6, 1 och 14A (vid16A huvudsäkring).
Laddar man enfas väljer den den fasen med mest tillgänglig ström.
Bara för att du byter till elbil behöver du inte säkra upp. Jag var lika skeptisk som du och räknade in dyrare abonnemang men kan nu, efter 2år med elbil och 4år med laddhybrid, konstatera att det räcker till ändå.
Lånade en nyare elbil under två veckor för att se hur det skulle funka med laddning osv för mig då jag kör upp till 30-40mil per dag. Och det var inga som helst problem.
Kan det ha att göra med hur gammalt huset är och hur elen är dragen och antal säkringar?
När vi skaffade jacuzzi så var det på håret när den skulle installeras att det skulle fungera med 16amp, frågade inte varför och det kanske va dumt.