• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

GPS WindowsPC och navigeringsapp

Robert

iSekreterare
Admin medlem
Medlem
Jag har en äldre iPad som jag brukar använda att via våra kartor navigera till önskad plats.
Den iPad är så gammal att de flesta apparna inte längre går att uppdatera till senaste version.

Jag har också en WindowsPC, (Windows 10) som inte går att uppdatera med Windows 11 varför jag köpt en ny PC som har en pekskärm och en tangentbordsdel som går att vika bakåt så att PC:n liknar en surfplatta.
Den tänkte jag skulle kunna ersätta iPad vid navigering. Internetanslutning fixas via WiFi.
Problem: Jag antar att en WindowsPC inte har en inbyggd GPS utan att jag måste skaffa en extern GPS puck.
Är det ett riktigt antagande?

Pris på en GPS puck varierar mellan ca 200kr - över 600kr.
Är det skräp för 200kr?
De jag tittar på är dessa:
GPS Puck 1
GPS Puck 2

Om du kollar i Inställningar ser du åtminstone om Plats är aktiverad. Jag tror att du också har en snabbmeny för inställningar om du sveper nedåt från överkanten.
Symbolen för Plats är i mitt fall den andra (pilen) i tredje raden nerifrån. Blå=aktiverad.

1000000519.png

Senast ändrad:
Tack Knut, perfekt!
En summering av erfarenheterna hittills:
+ Kul att börja lära sig ett för mig nytt operativsystem.
+ Har gått bra att överge iPad-världen, Lenovo Tab är en värdig ersättare.
- NFC-läsare saknas varför ett Mobilt BankID inte kunnat installeras, lösning i sikte förhoppningsvis.
+ De appar som är beroende av BankID har oftast ett alternativ med BankID-identifiering från annan enhet.
- Om du har ett besvärande högt saldo på ditt bankkonto så hade en ny iPad löst det problemet på ett bättre sätt.

Ett stort TACK! till alla som stöttat med råd och kunskap vilket har varit till stor hjälp.
Återkommer när jag fått besked från Skandiabankens kundtjänst angående problemen med krånglande installation av Mobilt BankID och när Lenovo återkommit med besked om NFC-problemet.

- NFC-läsare saknas varför ett Mobilt BankID inte kunnat installeras, lösning i sikte förhoppningsvis.

Ett stort TACK! till alla som stöttat med råd och kunskap vilket har varit till stor hjälp.
Återkommer när jag fått besked från Skandiabankens kundtjänst angående problemen med krånglande installation av Mobilt BankID och när Lenovo återkommit med besked om NFC-problemet.
Jag förstår inte detta som du skriver "NFC-läsare saknas varför ett Mobilt BankID inte kunnat installeras, lösning i sikte förhoppningsvis", då du och jag har likadan surfplatta. Jag köpte min i oktober 2023, men det har kanske ändrats sedan dess när det gäller kraven för bank-id. Hämtade du ditt bank-id på Google play direkt eller var? Det blir spännande att följa detta. Det kanske blir problem för mig längre fram då. Good luck!
Tommy

Hämtade du ditt bank-id på Google play direkt eller var?

Ja, det hämtades via Google Play.
När det inte gick att aktivera Mobilt BankID på surfplattan kontaktade jag kundservice på Skandiabanken eller om det var en koppling från banken till supporten för BankID.
Han lotsade mig runt i de olika alternativen för att installera mobilt BankID.
Det fanns ett alternativ där man kopplade på Platsfunktionen och Bluetooth med parkoppling i båda enheterna. Det fungerade i ett antal steg men stoppade vid att surfplattan inte kom längre än en snurrande cirkel som väl anger ett vänteläge. Det gick inte att komma längre än så.
I det läget skapade han ett serviceärende och där står vi nu.
Jag skickade en fråga till Lenovo om saknaden av NFC-läsare, avvaktar svar från dessa båda.
Nu sitter jag inte i sjön då allt fungerar med bl. a. hjälp av Mobilt BankID på annan enhet eller att gå vägen via web.

I slutfasen av installationen av min nya LapTop var antivirusprogrammet McAfee aggressivt i sin marknadsföring och är nu det aktiva antivirusprogrammet. Snart krävs ett abonnemang till en viss årskostnad.
Frågan är om jag skall behålla McAfee eller växla till Microsoft Defender?

Senast ändrad:
Fjerning av McAfee malware krever normalt et par omstart før de siste rester er vekk, jeg burde skrevet dette i forrige innlegg. Sjekket en PC med produktet i gang og den brukte masse cputid hele tiden og låste filer som andre programmer måtte vente på.

Bank-Id app, igen.
Kanske är jag sent ute, eller saknar nedanstående info relevans.
Men i sann altruistisk anda så delger jag min enkla observation... :)

Eftersom mina Plattor, gamla till nya, klarade överföringen,
vid precis samma datum som Tråd-Skaparens försök.
Bank-Id app.
Både min Mbt och den nya Plattan har samma
och därmed senaste utgåvan av Bank-Id app.

Utgåva 15 november 2024.
Utgivarens egen text: Denna uppdaterings syfte:
"Åtgärdat ett fel, som ibland,
resulterade i att flytt av Bank-Id inte fungerade"

Ser man på! Flytt av Bank-Id inte fungerade...

Kan det månne vara så att den gamla Plattan
Först behöver uppdateras till: Utgåva 15 november 2024.
Innan gamla Plattan kan sammankopplas
med nya Plattan
och först då verifiera installationen?

Även användar-recentionerna på G-Play-Store
kan antyda ett betydande missnöje tiden före och efter
15 november 2024.

Inte vet jag, men märkligare saker har väl inträffat i den digitala miljön?
Kanske värt ett försök att uppdatera den gamla Plattan.
Och sen prova att köra om hela loopen igen?
Blåtand och platstjänster osv.

Lycka till! :)

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen