• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

GPS WindowsPC och navigeringsapp

Robert

iSekreterare
Admin medlem
Medlem
Jag har en äldre iPad som jag brukar använda att via våra kartor navigera till önskad plats.
Den iPad är så gammal att de flesta apparna inte längre går att uppdatera till senaste version.

Jag har också en WindowsPC, (Windows 10) som inte går att uppdatera med Windows 11 varför jag köpt en ny PC som har en pekskärm och en tangentbordsdel som går att vika bakåt så att PC:n liknar en surfplatta.
Den tänkte jag skulle kunna ersätta iPad vid navigering. Internetanslutning fixas via WiFi.
Problem: Jag antar att en WindowsPC inte har en inbyggd GPS utan att jag måste skaffa en extern GPS puck.
Är det ett riktigt antagande?

Pris på en GPS puck varierar mellan ca 200kr - över 600kr.
Är det skräp för 200kr?
De jag tittar på är dessa:
GPS Puck 1
GPS Puck 2

Har kört programmet Keyfinder i de datorer som jag har AutoRoute i.
Keyfinder visar bara operativsystemet, inga andra program som jag vet är installerade via CD/DVD med den licensnyckel som står på fodralet.
Så här ser svaret ut, jag har maskat delar av nyckeln. Ingen skillnad på Registry eller BIOS.
Keynote.JPG

Jag ger upp, tack för all hjälp och alla tips.
Lösningen får bli att, de fåtal gånger på ett år som jag använder ruttplanering, jag startar upp min pensionerade laptop.
Nu väntar jag leverans av surfplattan vilken enligt UPS skall levereras innan dagens slut.

Jag vill lägga in genvägar på skärmen t.ex. till iHusbil Husbilsplats.
Problemet är att jag med den genvägen hamnar på startsidan forum.ihusbil.se inte på sidan med husbilsplatser.

Så här gör jag men vad gör jag för fel?
Klickar på de tre punkterna och väljer "Lägg till på startskärmen".
Bild1.jpg
Det kvittar vilken av dessa ikoner jag väljer, har provar båda.
Bild2.jpg
Redigerar ikonrubriken och klickar "Lägg till".
Bild3.jpg
Har provat både iH-ikonen och den blå knappen.
Bild4.jpg
Genvägen finns på startskärmen. Klickar på den.
Bild5.jpg
Landar ändå på startskärmen, inte på valet "Husbilsplatser".
Bild6.jpg

Husbilsupplevelser fungerar annorlunda, den verkar inte ligga i MapHub utan i Google(?).
Ja, numera. Vill du ha dem på hemskärmen, klicka först på länken på webbsidan i iHusbil.se så får du upp dem på Google-sida:

1733004440481.png

Den sidan kan du spara på hemskärmen (hoppas jag).

(Jag kör en mobilapp som heter Locus Map för husbilsupplevelserna, Locus Map klarar även rutter som t ex Vildmarksvägen och Cinque Terre. Den kostar en slant i proversion, tror att det fortfarande finns en gratisversion. Kan du se på Google Play, nu är du inne i Android-världen :))

Har du en åpen dialog i settings? Har faktisk ikke sett ditt brukergrensesnitt i Android, men har ingen platta. Tror preem siden ønsker å få tilgang til lokasjon og setting vil ikke åpne den dialogen. Det er litt uklart hva som skjer ut i fra den svenske teksten - bruker selv engelsk Android.

Det här meddelandet betyder att webbplatsen du försöker använda har bett om för många behörigheter eller att det finns andra appar som stör.
Den behörighet som närmst är aktuell är Plats där jag tror du har blockerat detta för webbläsaren.
Under webbläsarens Inställningar - Webbplatsinställningar finns Behörigheter och där ligger Plats.
Det är ett bra alternativ att välja "Fråga innan ......" om man vill visa plats.
Där finns vilka webbplatser som blivit blockerade eller tillåtna.
Finns Preem under blockerade så klicka på den och markera tilllåtet så borde det fungera.

SmartSelect_20241201_080057_Chrome.jpg

Screenshot_20241201_075616_Chrome.jpgSmartSelect_20241201_075240_Chrome.jpg

Jag behöver mycket hjälp, pinsam låg nivå av Android-kunnande för min del.
I kartan för Husbilsplatser, förmodligen samma problem med övriga MapHub-kartor:
Att förstora kartan och klicka på en platsikon, fungerar.
Att använda sökfunktionen, skriver in en ort och trycker på Enter-tangenten, ingenting händer.
Hur sänder jag frågan till programmet om inte Enter-tangenten kan användas?
Screenshot_20241201-110719.png

Hoppas jag inte missuppfattar din fråga den här gången;
Jag provade med att köra MapHub iHusbil både som (webb-)app och direkt i Chrome, gick utmärkt i båda fallen:
(alltså i min Lenovo Tab M9 version 2022)

Kört i Chrome, respektive i appen:

Screenshot_20241201-112824.png Screenshot_20241201-112408.png

Jag har dock ett annat "tangentbord", appen "Microsoff Swiftkey AI keyboard" (sök i Play efter swiftkey). Kan ställas in på olika sätt, till att ha samma funktioner i stort sett som ett "fysiskt".

Detta förstås om problemet är tangentbordet. Du har antagligen tangentbordsvalet Gboard påslaget i inställningarna.
Ett ögonblick så ska jag prova med Gboard på min tablet ...

Sorry, det fungerade med standard stangentbordet Gboard också:
(Men Swiftkey är fortsatt överlägset :))

Screenshot_20241201-114657.png

Då är jag svarslös. Gå in på plattans Inställningar /System/Skärmtangentbord/Hantera skärmtangentbord/ och klicka på Gboard.
Kplla där om något är fel inställt

Screenshot_20241201-115321.png

Du är ju registrerad admin i MapHub också, så felet kan ju inte ligga där. Plus att jag har för mej att alla användare numera kan söka på geografiska begrepp (tidigare enbart admins).

Har inte heller något svar mer än att jag själv råkat ut för problemet ett antal gånger över tiden för att sedan fungera som det ska utan att ha gjort några ändringar.
Det får mig att tro att antingen är det Maphub som inte vill svara på anropet eller så är det ett webbcache problem. Möjligt att det finns fler grejor som kan spöka.
Vi har ju märkt att Maphub ibland kan ha väldigt långa svarstider när förändringar på platser ska sparas.

För att via ikonen komma direkt till bl.a. Husbilsplatser så tryckte jag på MapHub i det gråade fältet och sedan "Lägg till på startskärmen".
Med den inställningen fungerar inte Enter-tangenten för att sända förfrågan till programmet.

Nu har jag testat att via vårt Forum, klicka på "Kartor" sedan på "Husbilsplatser". Där fungerar Enter-tangenten för att sända förfrågan till programmet.

Kvarstår:
Att installera Mobilt BankID på surfplattan men där stötte jag på problem då surfplattan inte har funktionen NFC-läsare vilket krävs.
Installerade en app, NFC-läsare, men det fungerade ändå inte.
Ringde BankID-supporten som lotsade mig runt i ett alternativ med att min iPhone skulle kommunicera med surfplattan via BlueTooth men det fungerade inte.
Kundmottagaren skrev ett "Ärende" i frågan och där står vi nu.
Jag har några appar som kräver BankID på surfplattan, (Spendwise, Web-banken) och som inte accepterar BankID-verifiering från annan enhet.
Återkommer när kundtjänst fixat problemet.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen