• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

GPS WindowsPC och navigeringsapp

Robert

iSekreterare
Admin medlem
Medlem
Jag har en äldre iPad som jag brukar använda att via våra kartor navigera till önskad plats.
Den iPad är så gammal att de flesta apparna inte längre går att uppdatera till senaste version.

Jag har också en WindowsPC, (Windows 10) som inte går att uppdatera med Windows 11 varför jag köpt en ny PC som har en pekskärm och en tangentbordsdel som går att vika bakåt så att PC:n liknar en surfplatta.
Den tänkte jag skulle kunna ersätta iPad vid navigering. Internetanslutning fixas via WiFi.
Problem: Jag antar att en WindowsPC inte har en inbyggd GPS utan att jag måste skaffa en extern GPS puck.
Är det ett riktigt antagande?

Pris på en GPS puck varierar mellan ca 200kr - över 600kr.
Är det skräp för 200kr?
De jag tittar på är dessa:
GPS Puck 1
GPS Puck 2

Kvarstår:
Att installera Mobilt BankID på surfplattan men där stötte jag på problem då surfplattan inte har funktionen NFC-läsare vilket krävs.
Installerade en app, NFC-läsare, men det fungerade ändå inte.
Ringde BankID-supporten som lotsade mig runt i ett alternativ med att min iPhone skulle kommunicera med surfplattan via BlueTooth men det fungerade inte.
Kundmottagaren skrev ett "Ärende" i frågan och där står vi nu.
Jag har några appar som kräver BankID på surfplattan, (Spendwise, Web-banken) och som inte accepterar BankID-verifiering från annan enhet.
Återkommer när kundtjänst fixat problemet.
Går det inte att installera BankID genom att logga in på banken med dator och därifrån läsa av QR-kod med plattans kamera? Så gör iaf jag (med annan mobil enhet men appen i den borde väl motsvara den du har)

Hej Robert

Vi jobbar parallellt med samma flytt-stök.
Köpte ny surf-platta i förra veckan,
eftersom den gamla tydligt sa ifrån:
Bank-Id kan inte uppdateras fler ggr!.
Bank-Id´s supportsida hjälpte mig.

"Byta telefon eller surfplatta" heter rubriken.
Även viktigt att läsa FAQ där, Frågor och Svar, kanske helt avgörande.

Jag sammanfattar lite. Men läs på ordentligt också :)
Appen kan inte flyttas till nya surf-plattan,
måste laddas ner i nyskick.

Bluetooth® måste vara igång på båda enheterna,
det förklaras varför i texten.
Platstjänster måste vara igång på båda enheterna,
det förklaras varför i texten.

Man scannar en pixel-kod från den gamla surf-plattan.
Använder alltså kameran på den nya surf-plattan.
Man jobbar alltså inifrån/med den nya Bank-Id appen.
Under processen gäller det läsa instruktionen noga
på båda surf-plattorna.
Nix, har inte NFC på min. Men det löste sig ändå. :)

Trots att jag hade förberett med både Bluetooth® och Platstjänster,
så fick jag ändå frågor, om det, på den nya surf-plattan...
Bara bekräfta och medge just: Bluetooth® och Platstjänster!

htt ps://support.bankid.com/sv/skaffa-mobilt-bankid/byta-telefon-eller-surfplatta

Även YouTube är en outtömlig källa till användbara instruktioner.
Hoppas det löser sig och kom ihåg,
ibland lönar det sig att sova på saken före nästa försök :)

Mvh Samsung Galaxy Tab A9+ 5G, 128+8+64 GB....

Senast ändrad:
Kvarstår:
Att installera Mobilt BankID på surfplattan men där stötte jag på problem då surfplattan inte har funktionen NFC-läsare vilket krävs.
Ringde BankID-supporten som lotsade mig runt i ett alternativ med att min iPhone skulle kommunicera med surfplattan via BlueTooth men det fungerade inte.
Jag har några appar som kräver BankID på surfplattan, (Spendwise, Web-banken) och som inte accepterar BankID-verifiering från annan enhet.
Märkligt med bank-id på samma enhet. Har använt bank-id ända sen det kom ut. Jag har alltid unnat välja från annan enhet när man ska identifiera sig

Tack för alla svar och tips.
Jag blev guidad genom flera alternativ av personen i kundtjänst men det fungerade ändå inte. BlueTooth är igång på båda enheterna och parkopplade men det stoppade i processen. Vi får se vad ärendehanteringen resulterar i.

Kvarstår:
Märkligt, Fungerar i min Lenovoplatta.
Men, du vet väl att du måste hämta ett nytt Bank-Id (alltså id) på din bank? Ska vara unikt per enhet.

Man kan ha BankId på flera enheter, men ett begränsat antal, har för mej max 3 st.
Behöver du ett fjärde ID måste du alltså avinstallera ett av de befintliga 3 du har.
Kolla på din internetbank!

(blir samma procedur med att lägga in BankId på din nya enhet, scanna QR-kod från banken etc.
Same procedure as always.)

Senast ändrad:
Men, du vet väl att du måste hämta ett nytt Bank-Id (alltså id) på din bank? Ska vara unikt per enhet.
Ja, ligger i menyraden:
1000000937.png
Man kan ha BankId på flera enheter, men ett begränsat antal, har för mej max 3 st.
Ett klipp från Skandiabanken:
Hos oss kan du ha 3 BankID på fil och 2 Mobilt BankID. Du kan inte ladda ner ett nytt BankID på fil utan bara Mobilt BankID.
Skandia utfärdar inte längre BankID på fil vilket gör att du inte längre kan hämta ett nytt BankID på fil. Du som redan har ett BankID på fil kan fortfarande använda det precis som vanligt.

Jag har ett Mobilt BankID i min iPhone och ett via fil i min gamla LapTop så det är rum för ett BankID i surfplattan.
Skall köra igenom de olika alternativen en gång till så får vi se om något av alternativen fungerar nu, har svårt att trodet men men...

Jag har ett Mobilt BankID i min iPhone och ett via fil i min gamla LapTop så det är rum för ett BankID i surfplattan.
Skall köra igenom de olika alternativen en gång till så får vi se om något av alternativen fungerar nu, har svårt att trodet men men...
Jag här tvärtom svårt att tro att det inte fungerar… Om du loggar in på internetbanken med LapTop:en, finns det inte en funktion för att beställa mobilt BankID där? Borde finnas, och leda till att du får fram en QR-kod på skärmen, som du kan läsa av med BankID-appen i surfplattan.

Har hittills använt iPhone i kombination med surfplattan, fungerar inte.
Skall testa min gamla LapTop i kombination med surfplattan.
Den kombinationen har jag aldrig testat. Att däremot via internetbanken på datorn, inloggad med BankID på fil, beställa mobilt BankID till en mobil enhet har jag gjort många gånger utan problem. Dock via annan bank än din, men det borde vara lika.

Har hittills använt iPhone i kombination med surfplattan, fungerar inte.
Skall testa min gamla LapTop i kombination med surfplattan.
Ja, gå in på banken med laptopen och Chrome/din bank för att initiera nytt bankid.
Du får då en QR kod på laptopskärmen.
Starta plattan/tableten, start Bankidappen på den, klicka på "Scanna QR-kod", rikta tabletkameran mot QR-koden på laptopskärmen.
Ange din 6-siffriga kod, etc

De blir alltså tre helt olika "bankid-identiteter", var och en inläst till BankId-appen på respektive enhet - laptop, iPhone och Lenovo tablet.
Dessutom, varje "bankid-identitet/nummer" är helt kopplad och låst till sin BankId-app på respektive enhet.

BankId-appen i sig är värdelös i en enhet utan att få inläst en egen "bankid-identitet/nummer".
Den har inte en aning om vem du är som är inloggad (vet inte vilken sifferkod den ska efterfråga).

Kopplade upp min gamla Laptop som har BankID via fil.
Kommer så långt att jag skall skanna QR-koden med hjälp av surfplattan, samma resultat:
1000000938.png
Dessa alternativ slutar med att systemet begär skanning men svaret att enheten inte har någon NFC-läsare.
Gör ett försök en annan väg i morgon där istället BlueTooth-kommunikation mellan iPhone - surfplattan skall användas.
Provade den vägen med hjälp av kundservice men surfplattan bara stod i vänteläge.
Mer om detta i morgon.

Märkligt, jag har ingen NFC läsare i min platta heller (NFC - near-field communication).
Bara i telefonen (som använder NFC när jag betalar med telefonappen Samsung Pay).

Kollade på Bankid, hittade detta:

1733178563394.png

Kan det vara att du inte har någon påloggning på din platta?
Om inte, prova att lägga in låsning av plattan med t ex pinkod:
Gå in på inställningar, Lås upp och säkerhet
Klicka på Skärmlås, lägg in en pinkod som du måste ange när du går in på plattan. 4 siffror räcker

Kanske hjälper, att är det de menar i texten ovan?
Plus: Se till att platstjänsten är tillåten för BanikId-appen (kolla appen under Appar i inställningar, leta upp BankdId och kolla dess behörigheter. Ska vara på, åtminstone "när jag använder appen")

Kommer så långt att jag skall skanna QR-koden med hjälp av surfplattan, samma resultat:
Visa bilaga 43524
Dessa alternativ slutar med att systemet begär skanning men svaret att enheten inte har någon NFC-läsare.
Gör ett försök en annan väg i morgon där istället BlueTooth-kommunikation mellan iPhone - surfplattan skall användas.
Provade den vägen med hjälp av kundservice men surfplattan bara stod i vänteläge.
Mer om detta i morgon

Visa bilaga 43524
Mer om detta i morgon.

På något sätt har det hela hamnat i alldeles fel läge. NFC behövs inte för avläsning av QR-koden, det skall ju kameran sköta om. Din gamla laptop kanske dessutom saknar NFC-möjlighet, liksom surfplattan. Hoppas det löser sig snart.

Nu har jag återigen testat med att via BlueTooth och parkoppling mellan min iPhone (med fungerande BankID) och surfplattan köra en BankID-installation i surfplatten. Vid ett tillfälle uppmanas jag att skanna QR-koden som visas i min telefon.
Det verkar gå bra och sedan växlar bilden på surfplattan till denna:
IMG_0005.jpg
Längre än så kommer jag inte för den "Vänligen vänta" pågår fortfarande.

Hur kan jag kolla att BlueTooth fungerar som kommunikation mellan enheterna?
Finns det något program som man kan kolla med?
Edit:
Har testat Google 1 men frågan är om inte den kommunikationen då går via molnet och Google Drive och alltså inte via BlueTooth mellan enheterna?

Senast ändrad:

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen