• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

GPS WindowsPC och navigeringsapp

Robert

iSekreterare
Admin medlem
Medlem
Jag har en äldre iPad som jag brukar använda att via våra kartor navigera till önskad plats.
Den iPad är så gammal att de flesta apparna inte längre går att uppdatera till senaste version.

Jag har också en WindowsPC, (Windows 10) som inte går att uppdatera med Windows 11 varför jag köpt en ny PC som har en pekskärm och en tangentbordsdel som går att vika bakåt så att PC:n liknar en surfplatta.
Den tänkte jag skulle kunna ersätta iPad vid navigering. Internetanslutning fixas via WiFi.
Problem: Jag antar att en WindowsPC inte har en inbyggd GPS utan att jag måste skaffa en extern GPS puck.
Är det ett riktigt antagande?

Pris på en GPS puck varierar mellan ca 200kr - över 600kr.
Är det skräp för 200kr?
De jag tittar på är dessa:
GPS Puck 1
GPS Puck 2

Kan det vara en bugg/"feature" i BankID-appen för Android som spökar? Felmeddelandet säger "För att kunna bekräfta din identitet i appen behöver du en NFC-läsare". Det är alltså appen i surfplattan som vill att du skall bevisa att du är du, och nöjer sig inte med att du använder en QR-kod skapad på en annan enhet där du bevisat att du är du. Samtidigt säger BankID på sin hemsida att det skall funka utan NFC. Hm?

Ett litet halmstrå ...
Kolla så att plattan har senaste SW version

Gå in på Inställningar/System/Systemuppgradering och sök efter uppdatering
Och uppdatera om sådan finns

Hej Robert
Jag har exakt samma platta och hade inga som helst problem med bank-id. Har kanske inte fattat allt i tråden men så här gjorde jag. Med plattan gick jag till Google Play , sökte efter ikonen som vanliga bank-id har laddade hem den, gav det samma lösen som jag hade tidigare och sedan fungerade det. Jag använder plattans bank-id när jag skall in på t.ex bank-appen eller liknande. Men jag kan även använda mobilens bank-id till inloggning på plattans appar. Jag använder samma kod på både mobilen som är 7år och plattan som är ny. Önskar dig lycka till.
Tommy

Senast ändrad:
En erfarenhet med olika androidappar är att om de krånglar eller inte beter sig som de ska så hjälper inte alltid en omstart eller uppdatering.
Enda sättet brukar vara en avinstallation av appen och därefter göra om installationen.
Ett steg innan så långt är att rensa appen från all lagrad data (alltså inte bara cache) via menyn under Inställningar/Appar.
Det har hjälpt mej alla ggr vid behov för både min assisterande elmätare Tibber Pulse P1 och övervakningskameran Hombli Solar Cam.
Gör man det för en app får man göra om alla eventuella inställningar inkl inloggning.

Senast ändrad:
Ett annat tips som kan hjälpa är att se till att man har den senaste versionen av appen, det har antagligen du eftersom du så nyligen har installerat den.

Uppdateringar av alla appar hanterar/styr man via Google Play, under Hantera mina appar. Viktigt att sköta om man ser till hela "app-kollektivet". Man kan här även ställa in om man vill att appar ska uppdateras automatiskt.

För en enskild app får man ju samma effekt om man avinstallerar/installerar den på nytt. Men då tappar man alla appens inställningar (likson om man rensar all dess lagrade data).

Jag får invänta svar på det ärende som registrerades i kontakten med BankID-kundservice.
Dessa funktioner är för mig beroende av BankID på min surfplatta.
Det finns tre alternativ för varje funktion. I App, på Web eller i App men med BankID via annan enhet.
1733324915266.png
Att Swish inte fungerar på plattan utan kräver en smartphone är väl naturligt.
Jag klarar mig i kombinationen med min iPhone men det är ändå intressant att få utrett vad som felar.

Blir en lång tråd det här ;)
Har du provat "testa ditt bankid"?
Gå in på "test.bankid.com"
(sannolikt fungerar det inte när du inte lyckats registrera ditt bankid i appen, men du kan ju prova för att se om du kan få nån info den vägen?)

Mera halmstrån ...
När du scannade QOR-koden från banken på din laptop via plattans kamera,
hade du då platstjänsten påslagen på både plattan och laptopen?

Se från FAQ på BankId's supportwebbplats, som jag tolkar innebörden:

Screenshot_20241204-163558.png

Krav för att inte en bedragare ska kunna göra det på distans.

På supportsidan upprepar man kravet på NFC-läsare på både smarttelefoner och surfplattor.
Men hur 17 kunde jag då (oc´h andra enligt ovan) registrera BankId i min Lenovo Tab 9 (utan NFC-läsare)?

När jag nu tänker efter har jag för mej att jag hade samma problem då 2022, men kan för mitt liv inte komma på vad jag gjorde för att lyckas :(
Ska bläddra lite i plattan så kanske det går upp ett ljus?

Blir en lång tråd det här ;)
Har du provat "testa ditt bankid"?
Gå in på "test.bankid.com"
(sannolikt fungerar det inte när du inte lyckats registrera ditt bankid i appen, men du kan ju prova för att se om du kan få nån info den vägen?)
Testat, svar:
Fel
För att använda BankID måste du aktivera ett Mobilt BankID.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen