• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

GPS WindowsPC och navigeringsapp

Robert

iSekreterare
Admin medlem
Medlem
Jag har en äldre iPad som jag brukar använda att via våra kartor navigera till önskad plats.
Den iPad är så gammal att de flesta apparna inte längre går att uppdatera till senaste version.

Jag har också en WindowsPC, (Windows 10) som inte går att uppdatera med Windows 11 varför jag köpt en ny PC som har en pekskärm och en tangentbordsdel som går att vika bakåt så att PC:n liknar en surfplatta.
Den tänkte jag skulle kunna ersätta iPad vid navigering. Internetanslutning fixas via WiFi.
Problem: Jag antar att en WindowsPC inte har en inbyggd GPS utan att jag måste skaffa en extern GPS puck.
Är det ett riktigt antagande?

Pris på en GPS puck varierar mellan ca 200kr - över 600kr.
Är det skräp för 200kr?
De jag tittar på är dessa:
GPS Puck 1
GPS Puck 2

Jag tror tvärtom, alla PC laptop som jag ägt har haft inbyggd gps, märkligt ifall de slutat med det.
Öppna t.ex. Google Maps i den så får du svar direkt, eller gå till Store där du har många appar att välja på.

Edit: Jag har nu förstått att det är ovanligt och ett option med inbyggd gps i PC laptop. :rolleyes:

Senast ändrad:
Flertalet laptops har inte inbyggd gps pga extra kostnad, utrymme och att behovet inte finns då lokaliseringen kan ske genom WiFI anslutningarna där man jämför signalstyrkan från olika accesspunkter med databaser över kända nätverk.
De laptops som har gps är nog övervägande de som är avsedda för utomhusbruk.
En del laptops har mobilmodem och de kan få sin position från celltornen.

Använder man en mobiltelefon som hotspot för laptopen kan man nyttja mobilens gps för att få positionen med en gps-app på datorn.

Gps pucken man ska välja bör ha drivrutiner för windows. Kan fungera utan men blir mer tveksamt. En del puckar kan ha lång uppstartstid innan de låser positionen.
Så bästa rekommendationen är att läsa recensionerna för de olika puckarna så man får mer info än vad produktbeskrivningarna ger.

Uppdatering av Win10 till Win11 går ganska lätt att göra även på en gammal dator som blivit nekad uppdatering.
På GitHub finns ett skript som heter FlyBy11 som löser problemet på ett enkelt sätt. Körde det på en 8 år gammal dator och fungerade utmärkt där även nya uppdateringar kommer in.
Det finns en artikel att läsa om tillvägagångssätt

Uppdatering av Win10 till Win11 går ganska lätt att göra även på en gammal dator som blivit nekad uppdatering.
Min gamla laptop är 12-14 år gammal och otroligt seg.
Jag gjorde ett test på Bredbandskollen.se som utföll så här:
Gamla datorn: Ned 96,77 Upp 61,83
Nya datorn: Ned 564,40 Upp 93,26
Mätningen gjordes direkt efter varandra.
Jag pensionerar den gamla datorn.

Ang GPS.
Så här visas bilden i PC:n när jag klickat på "Åk nu".
1732627014390.png

Samma bild men hämtad från iPhone där funktionen direkt växlar till navigeringsläge.
IMG_6632.PNG

Jag har tidigare haft en PC med touchskärm på instrumentbrädan som just navigeringspc. Till den hade jag en separat GPS-puck kopplad.
Datorn var kanontrevlig när man tog loss den och satt vid bordet med tangentbord framme och mus inkopplad för att fixa och trixa men mindre bra(=dålig) när man körde och skulle peta runt i Windows med pekskärmen.
På en padda vet man att alla appar och alla funktioner är optimerade för att pillas på med ett finger. I Windows inte så.
Min åkte ut till förmån för en ny padda.

Hadde for mange år siden PC montert i husbilen, husker ikke namnet på navigerings programmet - det var en forenklet utgave av et for skipsnavigering. GPS puck strategisk plassert i en takluke og innkjøpt vegkartverk.Fungerte ok, men ble avløst av mobiltelefonen. I dag ville jeg heller kjøpt en billig platte med Android og innebygget GPS, disse koster ikke stort mer enn en løs GPS puck og selv uten sim kan en kjøre mange navigasjonsapper. Google og noen få andre fungerer dårlig om de ikke et oppkoblet på nett.

Om en PC har GPS eller ikke kan noen ganger være vanskelig å kontrollere, men i device manager (som er nesten borte i win11) kan en se devicen. I kontrollpanel og lokasjon er det ikke direkte synlig da juks via IP adresse og wifi kan gi forbløffende bra resultat - men også flere hundre kilometer feil. Eksempelvis hjemme hos meg så sier IP at jeg var 500 km lengre syd frem til for noen mnd siden nå sier den bare 30 km feil, WiFi er ikke registrert i den globale databasen som MicroSoft benytter. Men fra lokasjon settingen kan jeg legge til rett plass.

Ja, den har GPS, se spec längre ner i beskrivningen:

1732701086338.png

Tvivlar på att din laptop har GPS, den har säkert positionering oavsett Win 10 eller 11, men den beräknas utifrån en massa info - WiFi, mobilmast (om du är uppkopplad via mobildata), mm.
Jag har iaf aldrig haft en PC/Windows med inbyggd GPS, har haft/jobbat med massvis med laptops/märken.
Enligt min erfarenhet är det GPS-puck som gäller :(. Plus en app/program som kan tolka kommunikationen.
Jag har ett par liggande nånstans, behöver du en så skickar jag en :)

Men, det enda vettiga är en surfplatta eller mobil, den Lenovon är bra!
Både vad gäller manövrering på skärmen och GPS-funktion.
Och navigeringsapp - kör CoPilot GPS, den är bäst i min värld (eller Google Maps).
  • Klarar lätt 18300 husbilsplatser ;), eller en massa andra POI-filer, eller andra navigeringsappar.
  • Suverän rutthantering.
  • Gott om andra POI, bensinstationer etc
  • Bra trafikinformation
  • Hittar rätt för det mesta
  • Har nyligen fräschat upp användargränssnittet
  • Fungerar med t ex Android Auto, gissar även Carplay (använder inte Appleprodukter, då får jag eksem ;))
  • Rimlig prislapp
Har du Android Auto (Carplay i ditt fall) behöver du ingen platta, då räcker det med mobil/navigeringsapp (så kör jag, fungerar utmärkt),
Man kan förstås använda bara mobilen, men skärmen är ju då mindre.

För mer än 10 årsedan volvo o husvagn var det på den tiden
Vi hade en laptopp med en lös gps puck
Frugan hade den knät vi skulle till Kroatien
när vi kom till Tyskland så dog laptoppen vaknade inget mer den var het. Tyvärr hittar jag inte pucken om den dyker jag du få den om du vill. Finns nog inga bra drivrutiner till den idag?

Nu har jag flyttat över allt av intresse från den gamla till min nya laptop.
Officepaketet, där har jag inte kvar installations-DVD så jag köpte "Microsoft Office 2019 Home & Student (PC)" från Programvaruexperten för 169kr som engångsavgift.
Kvarstående problem:
Jag har Microsoft AutoRoute i min gamla laptop. Har inte kvar installations-DVD.
Jag använder det programmet för ruttplanering, knappar in orter jag vill besöka och ber sedan AutoRoute att optimera resrutten.
Finns det programmet att tillgå någonstans?
Finns det något alternativ till AutoRoute?

CoPilot :)
Fast man får inga vackra utskrifter, bara en rutt att navigera efter. Optimerad.
Vet inte gränsen för hur många stopp man kan lägga in, väldigt många iaf.
Man kan lägga in både delstopp och "pass-through" punkter, t ex för att styra rutten till särskilda vägar/platser.

Har sjekket litt og det finnes noen få steder en kan laste ned Autoroute i siste version, men fra tvilsomme sites. Google maps er muligens bedre enn Autoroute på mange områder. Men for din nye Android platte vil jeg anbefale herewego app med offline kartverk. Dette er veldig nær de beste navigasjonsprogrammer bygget inn i nye biler.

En annen løsning er https://navigatorfree.mapfactor.com/en/ som finnes for windows, android og ios. Free utgaven benytter Open Street maps mens PRO og Truck benytter TomTom kartverk. Forskjellen på de to siste er muligheten til å legge inn vekt, høyde, bredde og lengde begrensninger i Truck utgaven. Det er noen år siden jeg testet mpfactor sine navigatorer på Android og Windows. Er blitt litt lat og greier meg med Google maps på telefornen de få gangene jeg trenger navigator.

Jag har sparat alla diskar från mina skrotade datorer.
Jag har en utrustning som gör att jag kan koppla upp diskarna som blir en USB-enhet.
Jag har letat igenom samtliga diskar och USB-minnen och på en gammal disk hittade jag programfilerna AutoRoute 2013.
Det gick bra att installera programmet men nu behöver jag en licensnyckel. Har ett svagt minne om att jag skrivit upp den någonstans men var är någonstans? Finns det någon lösning på förlorad licensnyckel?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen