• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Veteran-MC

Sluttest 3.
Det händer saker med gamla ting.
Plötsligt flödar förgasaren, flottören stänger inte av flödet när flottörkammaren är fylld.
Skakar på flottören och det skvalpar i den.
Misstänker läckage vid centrum under flottören, en lödning som släppt.
IMG_6802.jpg

För att säkerställa var läckan finns och för att driva ut bensinen i flottören värms flottören försiktigt med en varmluftpistol.
När flottören blir varm utvidgas den lättflyktiga vätska och mycket riktigt, det flödar ut vid centrum under flottören.
IMG_6800.jpg

Flottören ser bucklig ut men det är ingen skönhetstävlan, lödningen förstärks.
IMG_6803.jpg

Hårdtestning, flottören dränks i flottörkammaren. Vi får se i morgon om den fortfarande är tät.
IMG_6805.jpg
 
Sluttest 4.
Flottören stänger av flödet som den skall.
Problem:
På tomgång dör motorn när belysningen tänds. Det är ett känt problem med 2-taktare och det beror på att avståndet s.k. Abriss inte är ok.
Nu är det lite nördspråk. Det skall vara ett avstånd på 7-10mm mellan ankaret på tändpolen och den magnet i svänghjulet som ankaret just har lämnat. Det är omöjligt att via öppningarna i svänghjulet kunna mäta abriss. Justering kan göras genom att ändra brytaravståndet och även läget på tändplattan men då ändras också tändningsläget.
Brytarspetsarnas kontakter ligger inte kontakt/kontakt, se bild.
1742249539986.png
Justerade detta genom att bocka till övre kontakten och nu ligger kontakterna perfekt mot varandra.
Det förändrade tändningsläget och därmed abriss.
Vid "bänkprovning" stämmer förtändningsläget, gnista på stiftet även när belysningen kopplas på.
Återstår sluttest 5.
 
Senast ändrad:
Kom med posten idag.

Nästa steg är de tre besiktningarna:
Registreringsbesiktning där kontroll sker av identifiering (ramnummer) samt att fordonet följer den ursprungliga standarden.
Kontrollbesiktning där fordonet kontrolleras att det följer regler om trafiksäkerhet. Den besiktningen sker bara en gång på ett så gammalt fordon.
Försäkringsbesiktning som utförs av MC-klubben utsedda kontrollanter. Försäkringsbolaget kräver detta för att veteranfordonsförsäkringen skall gälla. (Helförsäkring 480kr/år)
Eftersom Rödqvarnan inte är försäkrad får den inte framföras på allmän väg utan det blir att hyra ett släp och sedan åka till en besiktningsstation och därefter till försäkringskontrollanten.
Fortsättning följer...
IMG_6839.jpg
 
Registreringsbesiktningen avklarad.
Tyvärr "datastrul" hos Transportstyrelsen varför det inte gick att få någon registreringsnummer vilket krävs för att kunna utföra en kontrollbesiktning.
Alltid är det något.
Får invänta leverans av nummerplåt, sedan försäkringsbesiktning och därmed tecknande av försäkring.
Då kan jag beställa tid för kontrollbesiktning och kan åka till besiktningen på Rödqvarnan.
Ett steg i rätt riktning i alla fall.
IMG_6848.jpg
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen