• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Var står jag med min husbil?

Den släppte du iväg ganska lättvindligt, men va´ 17 gör väl de` ?
Arbro är naturligtvis svaret.

Ja, jag ville samtidigt göra lite reklam för Arbro och världsarvet Träslottet som vi besökte idag.
IMG_1565.jpeg
Varsegó Tordan, nu är ansvaret ditt.

Tommy

Det här blir nog en riktig klurig luring är jag rädd,
men var någonstans häckar den här fågeln månntro?
Säkert den enda i sitt slag och svår att artbestämma,
men å andra sidan lär det finnas fler bevingade arter i ganska närbelägen sjö?
Ringa in den här platsen om du kan...?

IMG_6795.jpeg

På vår genomresa i skogarna mellan två kända orter, som uppvisar en särskild identisk likhet å dragit i handbromsen här på stället,
så kanske man har sett en skymt av den skygga gula fågeln under brofästet från rastplatsens utställda bänk?
Tror, att pippin kan vara en underart eller särart till släktet "graffiti ursus"...

IMG_6796 2.jpeg

Här kan man inmundiga sitt nybryggda kaffe vid denna fagra rastplats och lyssna till vattnet som porlar stillsamt i ån.
Somliga anser att det här är ett toppenställe och tar sig gärna friheten, att backa ner sin husbil till hällarna och slå läger.
Hoppas, att myggorna och bromsarna jagar dom på flykten, när kvällen kommer... ;)
Rastplatsen och närliggande huvudorter utefter denna väg delar eller förknippas gärna synonymt med ett visst landskapsdjur?

IMG_6792.jpeg

Svårt, men tror vi är i Härjedalen, kanske utefter RV84 mellan Sveg, med världens största Björn och Björnrike.
Härjedalens landskapsdjur vet ju alla att det är just en björn.

Tommy

Hmm, visst är det svårt den här omgången, medges...;)
Särskilt, när platsen är en enkel rastplats utefter en vägsträcka, som man till stora delar bara vill avverka så snabbt som möjligt.
På tolv mil förändras naturen dramatiskt beroende på i vilken riktning man färdas mellan "våra" tätorter.
P-platsen har ett namn, ligger inte helt avsides i obygden, fast kanske i gränslandet...?
Sätt gärna nålen någonstans på kartan och gissa något.. närmast vinner och får ta över!
Än så länge leder Tommy och är närmast i sina funderingar...

IMG_6794.jpeg

At du befinner deg i grenseland mellom Norge og Sverige er helt klart - skulle tro i en av de gamle finske skogs bosetningene. På nork side Svullurya. Siste bildet tyder på at du er på svensk side.

Tack Knut, jag har antecknat latituden och en ungefärlig position på den svenska sidan... (y)

Når vi snakker om Finnskogene - både svensk og norsk så er dette en ganske lang strekning fra Kongsvinger - Arvika i sør og nordover til Trysil på norsk side. E16 går i dag gjennom dette spesielle området og krysser E45 i Torsby som muligens kan regnes som østgrensen for Finnskogen. Men er du på vei 62?

Tack för engagemanget och 3 olika förslag. De är inte alls tokiga, men spretar kanske lite väl mycket ute i periferin?
Vi kör en runda till och med en ny bild, men som kanske ändå inte rätar ut några frågetecken ...?
Det är inte alls långt till en närliggande gammelgård, som fr 2012 klassas som ett världsarv och är belägen bortom åa,
ett stenkast härifrån med norrländska mått mätt, dvs bara någon halvannan mil eller så...
Som sagt, närmast vinner, för det här är tydligen inte helt lätt... ;)

IMG_6793.jpeg

Med hjälp från Goggle hamnade jag på en tysk sida, som tog mig till Parkplatz Björnan, vid E45 i Los. Ett ställe vi passerade för 10 dagar sedan.

Tommy

Nu över till upplösningen och den "spännande" berättelsen om den här platsen:
Ligger mellan Orsa - Sveg, två ortnamn med samma antal boktäver, 4
och som båda ofta förknippas med björnar* - "ursus" på latin.
Man färdas genom tät skog 12 mil på 45:an från Svealand till södra Norrland.

Fågelsjö Gammelgård Bortom Åa är upptecknad som världsarv, (är närmaste kändis-ställe till rastplatsen)
beskrivs ligga i gränslandet mellan Dalarna, Härjedalen och Hälsingland,
men rent geografisk ligger det i landskapet Dalarna, men närmast är det till Sveg, fast man lyder under Ljusdals Kommun och
tillhör Gästriklands län/region. Krångligt värre... ;)
Skogsområdet känns spontant mest ingå i det vi kallar Orsa finnmark, där skylten till Pilkalampinoppi alltid roar mig utefter vägen...

Rastplatsen heter Björnån.

Därmed knep Tommy pokalen och får ta över...

IMG_6797.jpeg

Lördagmorgon och inga svar eller gissningar på den här ställplatsen, med om inte Sveriges märkligaste namn på en ställplats, så en av det märkligaste.

Väldigt populär för besökare nere från kontinenten. Undrar vad de tänker när de översätter namnet på ställplatsen, som finns med på kartan över våra husbilsplatser.

IMG_1436.jpeg
IMG_1414.jpeg
Hoppas det här hjälper dig…

Tommy

Nähä… men om jag säger att det ligger ”en hel hoper män” utefter 342’an, så kanske det går bättre.

IMG_1431.jpeg
Tommy

Aha, minns fel...
Gubbhögen borde det vara!

Tänkte åka in där en gång, men valde annan övernattning istället.

Chippen, rekommenderar att ni nästa gång stannar till på Gubbhögens naturcamping och gynnar byalaget.

För visst var vi igen på Gubbhögen,

Varsego’ ta oss vidare ut i lördagsnatten.

Tommy

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen