• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Värme Truma diesel, fukt-känslig

Marianne & Ranko

Välkänd medlem
Medlem
Ort
Göteborg
Förra veckan fick vi besök av både regn och hög luftfuktighet, betydligt högre än normalt. Vi hade inomhus relativ fuktighet >70 med påföljd att pannan började spotta ut ljusgrå rök, ser ut som att husbilen brinner. Detta har hänt en gång tidigare så nu är vi rätt vana vid det, annars är det rätt förskräckligt att se hela förloppet. När Marianne såg röken och jag inte var hemma, då tvångs-stoppade hon pannan vilket i sin tur gjorde saken ännu värre. Brännar-kammaren blev rejält ”sur” (indränkt i olja) och rök ännu mer och längre, kändes det som.
Läste lite om fenomenet på nätet och det visade sig att tidigare Eberspecher kunde ryka på detta viset vilket tydligen var ganska normalt. Ett byte av själva brännaren (ganska dyrt) samt rengöring av brännar-kammaren var ingen garanti på att ”röken” skulle upphöra.

Tips:
Om man nu känner till fenomenet, då kan det vara bra att parkera husbilen på ett sådant sätt att intill-liggande inte får spader om pannan skulle spotta ut massvis med rök.
 
Vad jag kan se är det en väggskorsten på väggen som avgasslangen är ansluten till.
Det verkar som det är samma ljuddämpare till båda diesel resp. gasvärmare som du skriver om man kollar på installationsbeskrivningen. Om man kollar i #35 där är en bild av värmaren i genomskärning. Jag tycker att det ser ut som att avgaskammaren lutar neråt ner i värmaren. Om det är bakfall från hela vägen från väggskorsten kan det nog samlas en del kondensvatten inne i själva värmaren. Jag kan ju ha tolkat bilden fel. Men jag tycker att det ser ut som att avgaskammaren lutar.

Ja felaktiga installationer förekommer, men om Ranko har det felet, borde den kanske börjat ryka tidigare (?)
 
Joakim, problem med Truma för en händig ägare är att allt är inkapslat och kompakt. Dessutom instoppat i ett trångt och minimalt utrymme. Jag har varit med när en tekniker från Hisingen och även en i Murcia, Spanien, har lyft ur och öppnat värmaren… Vilket jobb! Inte konstigt att det blir dyrt. Men en vacker dag är det dags även för mig att ta upp paketet och då ska det kollas må du tro 👀👍🖖
Ibland undrat hur tänkte man där. Det är inte kul att när inte kan se grejorna utan att använda en spegel. När det är så trångt kan det ha kompromissats en del för att kunna få dit värmaren från början. Är då allt monterat enligt installationsanvissningarna.
Har då tex avgasslangen/ ljuddämparen monterats rätt. Jag tycker att bilden är lite luddig hur slangen kan dras. Den streckade dragningen på bilden gör att det blir stort bakfall. Se inlägg 57.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen