• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Värme Truma diesel, fukt-känslig

Marianne & Ranko

Välkänd medlem
Medlem
Ort
Göteborg
Förra veckan fick vi besök av både regn och hög luftfuktighet, betydligt högre än normalt. Vi hade inomhus relativ fuktighet >70 med påföljd att pannan började spotta ut ljusgrå rök, ser ut som att husbilen brinner. Detta har hänt en gång tidigare så nu är vi rätt vana vid det, annars är det rätt förskräckligt att se hela förloppet. När Marianne såg röken och jag inte var hemma, då tvångs-stoppade hon pannan vilket i sin tur gjorde saken ännu värre. Brännar-kammaren blev rejält ”sur” (indränkt i olja) och rök ännu mer och längre, kändes det som.
Läste lite om fenomenet på nätet och det visade sig att tidigare Eberspecher kunde ryka på detta viset vilket tydligen var ganska normalt. Ett byte av själva brännaren (ganska dyrt) samt rengöring av brännar-kammaren var ingen garanti på att ”röken” skulle upphöra.

Tips:
Om man nu känner till fenomenet, då kan det vara bra att parkera husbilen på ett sådant sätt att intill-liggande inte får spader om pannan skulle spotta ut massvis med rök.
 
Vi tittar på det problemet i maskinrummet, men ett tips för framtiden kan ju vara att starta en ny tråd när man hittar ett problem med forumet, nu är vi ju på god väg att spåra ur den här tråden för tredje gången med ämnen och saker som inte hjälper Ranko på något sätt alls med sina problem med pannan. :)
Inga problem Joakim, allt löser sig i slutändan. Jag återkommer när min gode vän på Alde hör av sig i veckan…
 
Jeg har åpnet en del Webasto thermo top v, denne satt blant annet i Volvo V70 D5 på begynnelsen av 2000 tallet. Noen vil sikkert huske hvordan det kunne ryke rundt disse bilene.
Når jeg ser på dagens chinavarmere så virker det som forstøvingen av dieselen i forbrenningskammeret skjer på en litt annen måte, noe dyse system.
Thermo top'en hadde noe vi navnga som sprederhjul. Dette var en elektromotor som det var montert en metallplate på akselen, denne metallplaten var det klippet åpninger inn mot senter og så var disse "bladene" bøyd som en L slik att metallplaten fikk et utsende som en vifte hvor viftebladene ikke har profil men er på langs knekt 90 grader opp i bakkant. Forbrenningen skjedde ved att det ble dryppet diesel ned på dette sprederhjulet mens det gikk rundt og disse 90 graders forhøyningene knuste dieselen slik att det ble en brennbar forstøvning.
Etter en del bruk ble dette sprederhjulet slitt og alle dieseldråpene ble ikke ordentlig forstøvet og la seg som rå diesel i brennkammeret.
Når rå diesel blir varmet opp kommer det en hvit røyk. Dette gjorde også att brennkammeret kokset helt igjen og ofte ble byttet.
Så på Thermo top v var dette rett og slett slitasje.
Hvordan trumaen din er bygget det vet jeg ikke, men det er vel varmer som har vært på markedet i en del år så det er vel ikke den helt nyeste konstruksjonen. Men som du skriver så har det kommet en nyere utgave og der kan det jo hende att de har gjort forandringer.
 
Jeg har åpnet en del Webasto thermo top v, denne satt blant annet i Volvo V70 D5 på begynnelsen av 2000 tallet. Noen vil sikkert huske hvordan det kunne ryke rundt disse bilene.
Når jeg ser på dagens chinavarmere så virker det som forstøvingen av dieselen i forbrenningskammeret skjer på en litt annen måte, noe dyse system.
Thermo top'en hadde noe vi navnga som sprederhjul. Dette var en elektromotor som det var montert en metallplate på akselen, denne metallplaten var det klippet åpninger inn mot senter og så var disse "bladene" bøyd som en L slik att metallplaten fikk et utsende som en vifte hvor viftebladene ikke har profil men er på langs knekt 90 grader opp i bakkant. Forbrenningen skjedde ved att det ble dryppet diesel ned på dette sprederhjulet mens det gikk rundt og disse 90 graders forhøyningene knuste dieselen slik att det ble en brennbar forstøvning.
Etter en del bruk ble dette sprederhjulet slitt og alle dieseldråpene ble ikke ordentlig forstøvet og la seg som rå diesel i brennkammeret.
Når rå diesel blir varmet opp kommer det en hvit røyk. Dette gjorde også att brennkammeret kokset helt igjen og ofte ble byttet.
Så på Thermo top v var dette rett og slett slitasje.
Hvordan trumaen din er bygget det vet jeg ikke, men det er vel varmer som har vært på markedet i en del år så det er vel ikke den helt nyeste konstruksjonen. Men som du skriver så har det kommet en nyere utgave og der kan det jo hende att de har gjort forandringer.
Jag är helt enig med dej ivar du har nog pinpointat problemet.
Det som känns lite märkligt är ju att den spanska dieseln med högre värmevärde kan ha bidragit till problemen, motorn svarar med mindre förbrukning och högre effekt men värmaren verkar gå fett.
Hade man som jag en lös dunk hade man kunnat slå i lite bensin för att bränna bort sotet, men det går ju inte som det är.
Om det är ett någorlunda lätt jobb skulle man kunna ta bort glödstiftet och avlägsnat en del sot men oftast är det mycket jobb. Ser mörkt ut för ekonomin och väldigt surt eftersom man tror att en tysk värare som är originalet borde ha tysk kvalite. När det gäller truma och deras gasoldito är jag väldigt besviken på undermålig kvalite.
Verkar inte som om man gjort en bra produktutveckling. Mitt enfaldiga råd är att handla kinavärmare som nästan exakt liknar din värmare rent tekniskt och köpa 2 st på samma gång. Blir avsevärt billigare än du lagt ut hittils.
 
Du är en vis man bengtic, man slänger ut 60 tusen i tron om att en Tysk produkt ska fungera klockrent på alla sätt och vis, men ack nej. Vår Truma har gett mig många gråa hår och fortsättning följer…

Plan ”B” är att använda värmaren tills den stannar igen och inte lägga tid på ”rengöring av brännkammaren m.m.”. Pannan fungerar visserligen felfritt på el också men det har vi tyvärr inte tillgång till i Norska fjällen och inte heller klarar av ekonomiskt dagens elkostnader.

En ny panna kan ha barnsjukdomar också, så att lägga ut 50 nya tusenlappar på en ny produkt är verkligen en mental & ekonomisk utmaning. Här gäller att inte förhasta sig…
 
Kina värmare kostar mellan 1-2000kr oftast ett fabrikat som jag och grannen har är Hcalory efter forskning ser de ut att bättre kvalitet men det finns andra bra också enligt youtube.
Jag har via spanska amazon.es lyckats handla en elcykel och två sadlar med mycket snabb leverans till min plats på campingen.
Kanske skulle passa på att beställa härnere, Tommy Dyner vet säkert någon som kan fixa allt för halva priset så är problemet ur världen innan det havererar på riktigt och man är i trångmål. Oftast är ju kina värmarna kopior på de tyska verkar som i stort sett alla har samma anslutningar så en hyfsat enkelt jobb om det inte vore så trångt.
En bilmekaniker här kostar en tredjedel mot hemma förmodligen en som kan byta värmaren också. verkar som det finns riktiga mekaniker här hemma finns det bara komponentbytare.
 
Kina värmare kostar mellan 1-2000kr oftast ett fabrikat som jag och grannen har är Hcalory efter forskning ser de ut att bättre kvalitet men det finns andra bra också enligt youtube.
Jag har via spanska amazon.es lyckats handla en elcykel och två sadlar med mycket snabb leverans till min plats på campingen.
Kanske skulle passa på att beställa härnere, Tommy Dyner vet säkert någon som kan fixa allt för halva priset så är problemet ur världen innan det havererar på riktigt och man är i trångmål. Oftast är ju kina värmarna kopior på de tyska verkar som i stort sett alla har samma anslutningar så en hyfsat enkelt jobb om det inte vore så trångt.
En bilmekaniker här kostar en tredjedel mot hemma förmodligen en som kan byta värmaren också. verkar som det finns riktiga mekaniker här hemma finns det bara komponentbytare.
När vi bytte till Ecopar bränsle som skrev tidigare stannade oljepannorna. Då tvingades vi att byta ut brännarna som var anpassade till miljöbränslet. Det som var lite skumt är att de anpassade brännarna är bakåtkompatibla med smutsigt bränsle.
Det hjälpte inte att serva pannorna innan bytet av bränsle.
Det handlar inte om små oljepannor i villor.

Vi bytte även ut dieseln till ett större reservkraftverk med två motorer. Där blev det också problem. Spridarna på motorerna började att läcka. Där blev det också en del att fixa till.

Det går att göra en jämförelse med etanolbilar i varje fall min bil.
De bilarna har större spridare. Kör man med etanol som har lågt energiinnehåll och byter till bensin har motorn tendenser till att spika vid gaspådrag, dock inte på en gång.
Det händer efter ett tag. Stora spridare är lika med att de inte öppnar så mycket när det ska in mer bränsle i motorn. Spridarna saknar då auktoritet, de öppnar väldigt lite. Då går motorn för snålt. Styren hänger då inte med.
Visst styren är adaptiv och ska lära sig men det fungerar inte. Det har fungerat om jag har kört 40-50 mil med bil. Sen blir snart samma igen att motorn spikar igen.

Jag tror att tex Truman inte är anpassad för miljödiesel. Dessutom är Truman liten i storlek och då blir allt känsligare. Brännaren är liten. Antagligen är den också anpassad för att gå kallt klimat för då blir drifttiderna längre.

Som med alla saker behöver de underhållas på sikt. Ingeting går för evigt.

En god idé kan vara att kontrollera om det är stort spänningsfall fram till Truman.
Är det så kommer kanske fläktarna att gå för långsamt. Vid en sån mätning kan det vara bra att ha andra förbrukare igång. Ibland används minus gemensamt till flera förbrukare.
Då blir spänningsfallet på minuskabeln till Truman.

Spånat lite
 
Kina värmare kostar mellan 1-2000kr oftast ett fabrikat som jag och grannen har är Hcalory efter forskning ser de ut att bättre kvalitet men det finns andra bra också enligt youtube.
Jag har via spanska amazon.es lyckats handla en elcykel och två sadlar med mycket snabb leverans till min plats på campingen.
Kanske skulle passa på att beställa härnere, Tommy Dyner vet säkert någon som kan fixa allt för halva priset så är problemet ur världen innan det havererar på riktigt och man är i trångmål. Oftast är ju kina värmarna kopior på de tyska verkar som i stort sett alla har samma anslutningar så en hyfsat enkelt jobb om det inte vore så trångt.
En bilmekaniker här kostar en tredjedel mot hemma förmodligen en som kan byta värmaren också. verkar som det finns riktiga mekaniker här hemma finns det bara komponentbytare.
Hej. Men det finns även mekaniker i Sverige man måste leta och ha lite tur och har man hittat en så gäller det att hålla hårt i den och den verkstan även om det är några extra mil att köra.
Mvh Umebo
 
Hej. Men det finns även mekaniker i Sverige man måste leta och ha lite tur och har man hittat en så gäller det att hålla hårt i den och den verkstan även om det är några extra mil att köra.
Mvh Umebo
Jag har kontakt med Aldes bästa Truma mekaniker som har vänligheten att informera på ett normalt & ”gammaldags” sätt (beundransvärt och respektfullt). Har fått några bra tips att överväga och återkommer när poletten har trillat ner.

extra mil och tredubbla arbetskostnaden är det värt det? Arbetskostnaden torde vara större än materielkostnaden.
Jag skulle satsa på spanien om det är där man är.
Mycket riktigt bengtic, vår senaste Truma expert i Murcia, Spanien, kostade under halva timpengen än vi betalade hemma för kretskort-bytet på en känd HB firma (kunde faktiskt gjort det själv). Här är dessutom lägre moms också…

Åke/Herbert, dina beskrivningar och sakkunskap är helt fantastiska. Jag kan ”se” när jag läser det du beskriver, även om allt är helt nytt gör mig. Trumas brännare ÄR liten, har sett den utbrända (hål rakt igenom) vid förra bytet. Den nya Truman har bättre blandning med luft smed ett nytt spjäll plus nytt avgassystem. Detta gör att generation 1 inte kan konverteras till 2 utan hela paketet inkl. avgastillsats måste bytas ut. Tyckte att Tyskarna borde vara bättre på den punkten också och inte minst lite av gammal hederlig Goodwill. Tror dom att vi användare stansar Euron i källaren…😬

Jag håller tråden levande tills vi får en klarhet i Truma D6E dyra escapader...
 
Senast ändrad:
Inlägg om Kina värmare flyttade till ny tråd.

 
Ranko, jag försöker återge mina tankar på din fråga i Kinavärmare-tråden.
Jag skulle inte ge upp din Truma (än).
Det MÅSTE så klart finnas en/flera orsak-er till dina problem, det skulle kunna vara:
-bränslet, kvalitet, inblandning m.m.
-installationen, restriktioner luft in/avgas ut, m.m.
-handhavandet, körs på låg effekt, ingen renbränning (full effekt) efter avslutad användning, m.m.
- nåt jag inte kommer på just nu.

Försök få flera "specialister" att undersöka din utrustning, innan du ger upp den.

Lycka till :)
 
Ranko, jag försöker återge mina tankar på din fråga i Kinavärmare-tråden.
Jag skulle inte ge upp din Truma (än).
Det MÅSTE så klart finnas en/flera orsak-er till dina problem, det skulle kunna vara:
-bränslet, kvalitet, inblandning m.m.
-installationen, restriktioner luft in/avgas ut, m.m.
-handhavandet, körs på låg effekt, ingen renbränning (full effekt) efter avslutad användning, m.m.
- nåt jag inte kommer på just nu.

Försök få flera "specialister" att undersöka din utrustning, innan du ger upp den.

Lycka till :)
Kan vara så att det finns ett bränslefilter någonstans till värmaren som behöver ses över.
 
Kan vara så att det finns ett bränslefilter någonstans till värmaren som behöver ses över.
Problemet med rökutveckling är en för fet bränsle/luft-blandning i brännaren.
Många gånger beror detta på restriktioner i förbränningsluften, smutsigt luftfilter, klämd/skadad luftslang m.m.
Men samma symptom uppträder vid restriktioner på avgassidan.
Att värmaren får för mycket bränsle är den andra orsaken till rök, då kan det finnas flera orsaker beroende på modell/utförande, jag vet faktiskt inte hur en diesel-truma är uppbyggd, men det borde finnas sprängskisser på nätet.
 
Jag hittade lite information om bränsleförsörjningen till värmaren.
Sidorna 68 och 69.
Det går även att läsa om vad som gäller för bränslekvaliteten till värmaren, se #35 länken sidan 5.

 
regn och hög luftfuktighet, betydligt högre än normalt. Vi hade inomhus relativ fuktighet >70 med påföljd att pannan började spotta ut ljusgrå rök, ser ut som att husbilen brinner
Jag är långt ifrån expert på detta men jag har ändå en viss erfarenhet av att svära över krånglande dieselvärmare.
Efter att ha läst det jag citerat ovan så skulle första steget i min attackplan vara att kontrollera avgasröret och ljuddämparen.
Det bildas kondens i avgasröret, det är ofrånkomligt och det man måste ha koll på är att inget vatten kan bli stående kvar i avgasrör eller ljuddämpare.
Om du har den klassiska ljuddämparen som Eber och Webasto använt i närmare hundra år så finns det ett dräneringshål på dem som är till för att dränera ut kondensvatten.
Om ljuddämparen monteras horisontellt är det mycket viktigt att detta hål mynnar ut nedåt, lika viktigt är det att hålet inte är igensatt av smuts eller nån form av koloni för småkryp. (Om ljuddämparen monteras stående är inte dräneringshålet viktigt alls och man kan faktiskt nypa ihop det för stt göra ljuddämparen tät)
Har du en annan typ av ljuddämpare kanske det inte finns nåt dräneringshål men principen är densamma: ingen kondens får bli stående i ljuddämparen.
Samma sak gäller avgasröret/slangen, kan kondens samlas kan det medföra problem ocg det gäller att ha fall åt rätt håll avgasslangarna så att vatten inte blir stående varken före eller efter ljuddämparen.
Det är inte alls säkert att detta är ditt problem Ranko, men regn och hög luftfuktighet är bra förutsättningar för kondens. Spottandet skulle kunna vara vatten som är på väg ut.
För mig, det rimmar rätt bra och luktar lite åt hållet som ett kondensvattenproblem, så pass mycket att det skulle hamna överst på listan i arbetsordningen, men som vanligt med dessa värmare: Säger man att det är brännarkammaren som är igensotad så är chansen stor att man har rätt. Men det kan även vara fel på andra saker.

Mvh jocke
 
Jag är långt ifrån expert på detta men jag har ändå en viss erfarenhet av att svära över krånglande dieselvärmare.
Efter att ha läst det jag citerat ovan så skulle första steget i min attackplan vara att kontrollera avgasröret och ljuddämparen.
Det bildas kondens i avgasröret, det är ofrånkomligt och det man måste ha koll på är att inget vatten kan bli stående kvar i avgasrör eller ljuddämpare.
Om du har den klassiska ljuddämparen som Eber och Webasto använt i närmare hundra år så finns det ett dräneringshål på dem som är till för att dränera ut kondensvatten.
Om ljuddämparen monteras horisontellt är det mycket viktigt att detta hål mynnar ut nedåt, lika viktigt är det att hålet inte är igensatt av smuts eller nån form av koloni för småkryp. (Om ljuddämparen monteras stående är inte dräneringshålet viktigt alls och man kan faktiskt nypa ihop det för stt göra ljuddämparen tät)
Har du en annan typ av ljuddämpare kanske det inte finns nåt dräneringshål men principen är densamma: ingen kondens får bli stående i ljuddämparen.
Samma sak gäller avgasröret/slangen, kan kondens samlas kan det medföra problem ocg det gäller att ha fall åt rätt håll avgasslangarna så att vatten inte blir stående varken före eller efter ljuddämparen.
Det är inte alls säkert att detta är ditt problem Ranko, men regn och hög luftfuktighet är bra förutsättningar för kondens. Spottandet skulle kunna vara vatten som är på väg ut.
För mig, det rimmar rätt bra och luktar lite åt hållet som ett kondensvattenproblem, så pass mycket att det skulle hamna överst på listan i arbetsordningen, men som vanligt med dessa värmare: Säger man att det är brännarkammaren som är igensotad så är chansen stor att man har rätt. Men det kan även vara fel på andra saker.

Mvh jocke

Nu är jag dåligt påläst på Truma dieselvärmare, men har de verkligen en ljuddämpare som den du beskriver?
Din beskrivning stämmer jättebra med Webasto/Eberspächer, och "Kina-värmare".

På denna bild liknar det Truma-gasolvärmarna, typ utan ljuddämpare (?)

Screenshot_20230221-161647.png
 
Joakim, problem med Truma för en händig ägare är att allt är inkapslat och kompakt. Dessutom instoppat i ett trångt och minimalt utrymme. Jag har varit med när en tekniker från Hisingen och även en i Murcia, Spanien, har lyft ur och öppnat värmaren… Vilket jobb! Inte konstigt att det blir dyrt. Men en vacker dag är det dags även för mig att ta upp paketet och då ska det kollas må du tro 👀👍🖖
 
Nu är jag dåligt påläst på Truma dieselvärmare, men har de verkligen en ljuddämpare som den du beskriver?
Din beskrivning stämmer jättebra med Webasto/Eberspächer, och "Kina-värmare".

På denna bild liknar det Truma-gasolvärmarna, typ utan ljuddämpare (?)

Visa bilaga 22015
Vad jag kan se är det en väggskorsten på väggen som avgasslangen är ansluten till.
Det verkar som det är samma ljuddämpare till båda diesel resp. gasvärmare som du skriver om man kollar på installationsbeskrivningen. Om man kollar i #35 där är en bild av värmaren i genomskärning. Jag tycker att det ser ut som att avgaskammaren lutar neråt ner i värmaren. Om det är bakfall från hela vägen från väggskorsten kan det nog samlas en del kondensvatten inne i själva värmaren. Jag kan ju ha tolkat bilden fel. Men jag tycker att det ser ut som att avgaskammaren lutar.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen