• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Värme Truma diesel, fukt-känslig

Marianne & Ranko

Välkänd medlem
Medlem
Ort
Göteborg
Förra veckan fick vi besök av både regn och hög luftfuktighet, betydligt högre än normalt. Vi hade inomhus relativ fuktighet >70 med påföljd att pannan började spotta ut ljusgrå rök, ser ut som att husbilen brinner. Detta har hänt en gång tidigare så nu är vi rätt vana vid det, annars är det rätt förskräckligt att se hela förloppet. När Marianne såg röken och jag inte var hemma, då tvångs-stoppade hon pannan vilket i sin tur gjorde saken ännu värre. Brännar-kammaren blev rejält ”sur” (indränkt i olja) och rök ännu mer och längre, kändes det som.
Läste lite om fenomenet på nätet och det visade sig att tidigare Eberspecher kunde ryka på detta viset vilket tydligen var ganska normalt. Ett byte av själva brännaren (ganska dyrt) samt rengöring av brännar-kammaren var ingen garanti på att ”röken” skulle upphöra.

Tips:
Om man nu känner till fenomenet, då kan det vara bra att parkera husbilen på ett sådant sätt att intill-liggande inte får spader om pannan skulle spotta ut massvis med rök.
 
Vattenånga ger knappast vit rök och knappast på de här breddgraderna!
Är Ångan varmare (vilket den är) än temp. i avgasröret ger den ifrån sig Ånga/Rök.
Är Ångan inte varmaare är blir det ingen ånga, då är det rök från t.e.x trasigt avgasrör möjligen
eller annat problem.
Frågan är väl Är detta så frekvent så att man överhuvud behöver ägna tid åt det, sett det ibland
som jag skrev när ett panna startats upp efter längre tids stillastående i fuktigt/svalt väder..
 
Är Ångan varmare (vilket den är) än temp. i avgasröret ger den ifrån sig Ånga/Rök.
Är Ångan inte varmaare är blir det ingen ånga, då är det rök från t.e.x trasigt avgasrör möjligen
eller annat problem.
Frågan är väl Är detta så frekvent så att man överhuvud behöver ägna tid åt det, sett det ibland
som jag skrev när ett panna startats upp efter längre tids stillastående i fuktigt/svalt väder..
Om ångan kommer ur avgasröret, hur kan den då vara varmare än temperaturen i avgasröret? Den fysiken förstår jag inte.
 
”Ingen rök utan eld” sägs det så min Truma har fått rök både invärtes och utvärtes (även här på forumet). Hoppas brännaren klarar sig i år också, sen får vi se vad som händer nästa säsong. Tempen går upp för varje dag och vår Truma D6E startar mer sällan…

Jag är tacksam för alla kommentarer och samtidigt glad att ämnet handlade om konkreta husbilsproblem och inte enbart Spanien. Försöker hålla isär dessa ämnen i egna trådar ifall någon vill hoppa över läsningen. Å andra sidan, vårt husbilsliv är inte bakom ett köksfönster i Göteborg utan 300 mil därifrån under flera månader, så vad ska jag annars skriva om?

🚐🥰
 
”Ingen rök utan eld” sägs det så min Truma har fått rök både invärtes och utvärtes (även här på forumet). Hoppas brännaren klarar sig i år också, sen får vi se vad som händer nästa säsong. Tempen går upp för varje dag och vår Truma D6E startar mer sällan…

Jag är tacksam för alla kommentarer och samtidigt glad att ämnet handlade om konkreta husbilsproblem och inte enbart Spanien. Försöker hålla isär dessa ämnen i egna trådar ifall någon vill hoppa över läsningen. Å andra sidan, vårt husbilsliv är inte bakom ett köksfönster i Göteborg utan 300 mil därifrån under flera månader, så vad ska jag annars skriva om?

🚐🥰
😂😂👻
 
Tänk om man kunde Tyska? Marianne kan det, men är totalt ointresserad av varken Truma eller annat tekniskt.

När jag ser 30 grader i texten, då minns jag att driftskillen testade sin installation genom att vrida CP Plus på max. Kanske dags för mig att testa 30 grader?

Alte Schwede, kan du inte klippa ur överstrukna texten ock klistra in den i tråden, då kan jag kolla med Google translate?
 
Senast ändrad:
Det er lett på en Android telefon, Google translate leser bilder og oversetter de fleste språk til valgfritt. Lagre bildet på telefonen og i translate kamera delen velg bildegalleri og plukk opp bildet. En kan og peke kamera på en tekst og lese den i det språk en har valgt. Testet det på Klas sin skjermdump og det oversatte teksten så jeg kunne lese den på det språk jeg valgte, selv markeringene med farget bakgrunn kom med :D
 
Tack Knut, det fungerade! Och 1000 tack Alte Schwede, det var precis vad jag behövde höra!

Översättning:
”Precis som du kör en dieselbil ut på motorvägen för att bränna motorn fri, kräver Combi D också att förbränningskammaren hålls aktiv under en längre tid. Detta uppnår du genom att ställa in Combi på 30°C i värmeläge med fönster och dörrar öppna. I det läget låter du dem bara köra i över en timme. Kombin går på maximal effektnivå. Den höga temperaturen löser upp och bränner eventuella rester i flamröret och förbränningskammaren.”

Då vet jag vad jag ska göra imorgon!

Edit:
Kunde inte vänta tills imorgon! Om ni hör ett skrik mitt i natten då är det Marianne som fått värmeslag 😱


BE88FACD-2626-4770-959C-490AEB69E1D1.jpeg852309CB-87D5-4CAE-A692-6064CD2B187E.jpeg
 
Senast ändrad:
Jodå, pannan rök igen sent på kvällen så jag skäms inför mina grannar. Nu körde jag den på 30 grader i nästan 2 timmar och den har slutat röka.

Hittade Joakim’s tråd om Truma produkter, här på forumet (tack Joakim) och det visar sig att vår modell är 1:a generation D6E. Nu finns en ”ny” 2:a generation med vissa justeringar så att pannan inte ska gå ”för” ofta, ungefär som ”bengtic” beskriver.

Har skickat brev till Alde, generalagenten för Truma med frågan om det går att konvertera vår dyrbarhet (vi har betalat 50’ + 10’ för installation + 8’ för byte av 2st. brännare). Vi kan inte ha gasol, det måste tyvärr vara diesel.

8DBE04B2-3E6F-4790-8CB1-DBB6A063828B.jpeg
 
Kinavärmarna går att köra på minst två olika sätt dels med som din med temperatur givare vilket stäter på problem om den inte kan reglera ner tillräckligt vilket är fallet för mej som gör av med lite värme och då måste den slå av. Eller mängden bränsle vilket styrs av antalet klick på pumpen och på lägsta blir det för varmt men med takluckor öppna fungerar det.
Synd att du inte verkar ha den möjligeten!
Det finns även en möjlighet att ändra mängden bränsle utanför fabriksinställningarna genom att gå in i ett användarläge. Din värmare verkar gå lite fett men det kommer sig nog av att varje gång du startar får den extra mycket för att lättare starta, blir inte förbränningen bra då det brinner dåligt så kommer öveskottet ut som vit rök oförbränd diesel.
I slutändan kan det bli så att den inte startar alls eftersom den förmodligen är ganska sotig. Det var en av anledningarna till att jag köpte 2kw istället för 5kw vilket var billigare, läste varningarna om att värmarna sotade igen om man körde dom på sparlåga.
 
Jodå, pannan rök igen sent på kvällen så jag skäms inför mina grannar. Nu körde jag den på 30 grader i nästan 2 timmar och den har slutat röka.

Hittade Joakim’s tråd om Truma produkter, här på forumet (tack Joakim) och det visar sig att vår modell är 1:a generation D6E. Nu finns en ”ny” 2:a generation med vissa justeringar så att pannan inte ska gå ”för” ofta, ungefär som ”bengtic” beskriver.

Har skickat brev till Alde, generalagenten för Truma med frågan om det går att konvertera vår dyrbarhet (vi har betalat 50’ + 10’ för installation + 8’ för byte av 2st. brännare). Vi kan inte ha gasol, det måste tyvärr vara diesel.

Visa bilaga 21931
Jag kollade lite på beskrivningen av din värmare.
Vad jag kan se har den andra generationen ett reglerbart spjäll för förbränningsluften.
Spjället regleras av trycket. Då blir nog hela förbränningen mera exakt.

Sen kan det vara bra att kolla att inte luftintagen för både cirkulations och förbränningsluften är smutsiga. Fläktarna ser ut att ha gemensam motor.
Fläkthjulen kan också vara smutsiga. Cirkulationsfläkten borde du kunna se med viss akrobatik. Det är luften till den som antagligen innehåller mest damm.
För låga luftflöden kan kanske påverka förbränningen negativt. Om styren kompenserar för avvikande flöden eller inte vet jag inte.
På bilden i manualen syns det att uteluften till förbränningsfläkten förvärms av avgaserna. Kanske kan bli lite kondens ett kort tag.
Spånat lite
 
Jag hittade filen efter att Joakim guidat mig. Men det jag påpekar är att man (åtminstone jag) inte kan hitta detta inlägg av Joakim genom att använda forumets sökfunktion. Letar man bland alla Joakims inlägg genom att klicka på hans logga så ser man inlägget. Men om man i sökfunktionen lägger in "Truma" och "Joakim" som författare så kommer det inte fram. Sökfunktionen letar tydligen inte i "Filer" trots att det är ett "inlägg" gjort av Joakim.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen