• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Värme Truma diesel, fukt-känslig

Marianne & Ranko

Välkänd medlem
Medlem
Ort
Göteborg
Förra veckan fick vi besök av både regn och hög luftfuktighet, betydligt högre än normalt. Vi hade inomhus relativ fuktighet >70 med påföljd att pannan började spotta ut ljusgrå rök, ser ut som att husbilen brinner. Detta har hänt en gång tidigare så nu är vi rätt vana vid det, annars är det rätt förskräckligt att se hela förloppet. När Marianne såg röken och jag inte var hemma, då tvångs-stoppade hon pannan vilket i sin tur gjorde saken ännu värre. Brännar-kammaren blev rejält ”sur” (indränkt i olja) och rök ännu mer och längre, kändes det som.
Läste lite om fenomenet på nätet och det visade sig att tidigare Eberspecher kunde ryka på detta viset vilket tydligen var ganska normalt. Ett byte av själva brännaren (ganska dyrt) samt rengöring av brännar-kammaren var ingen garanti på att ”röken” skulle upphöra.

Tips:
Om man nu känner till fenomenet, då kan det vara bra att parkera husbilen på ett sådant sätt att intill-liggande inte får spader om pannan skulle spotta ut massvis med rök.
 
Är inget proffs på just Eberspächer, men har aldrig hört talas om detta problem som vädret skulle framkalla,
jag har just en diesel-Eberspächer som motorvärmare i husbilen, brukar köra den vår/höst innan start av motorn ifall det är under +10C, har aldrig sett rök som om husbilen brinner, faktiskt ingen rök överhuvudtaget från min, kanske haft tur med min.

Har ägt ett otal bilar med bensin/diesel-värmare, bara en gav ifrån sig rök, den satt i en gammal volvo xc70, den höll på så i någon månad, började även ge ifrån sig gnälljud fram till en vinterdag så slutade den helt, den var då död, men det var inte väderberonde,
kostade inte på renovering av den värmaren.

Jag skulle nog besöka en specialistverkstad när tillfälle ges för genomgång/service av er värmare.
 
Förra veckan fick vi besök av både regn och hög luftfuktighet, betydligt högre än normalt. Vi hade inomhus relativ fuktighet >70 med påföljd att pannan började spotta ut ljusgrå rök, ser ut som att husbilen brinner. Detta har hänt en gång tidigare så nu är vi rätt vana vid det, annars är det rätt förskräckligt att se hela förloppet. När Marianne såg röken och jag inte var hemma, då tvångs-stoppade hon pannan vilket i sin tur gjorde saken ännu värre. Brännar-kammaren blev rejält ”sur” (indränkt i olja) och rök ännu mer och längre, kändes det som.
Läste lite om fenomenet på nätet och det visade sig att tidigare Eberspecher kunde ryka på detta viset vilket tydligen var ganska normalt. Ett byte av själva brännaren (ganska dyrt) samt rengöring av brännar-kammaren var ingen garanti på att ”röken” skulle upphöra.

Tips:
Om man nu känner till fenomenet, då kan det vara bra att parkera husbilen på ett sådant sätt att intill-liggande inte får spader om pannan skulle spotta ut massvis med rök.
Är inte så ofta detta inträffar..? går pannan kan ingen fukt ansamlas i avgasröret eller annorstädes då hettan längst in i avgasröret förhindrar detta, Gasoldrivna Alde/Truma kan avge vit rök när de vid uppstart är kalla och det bildats kondens i avgasrörets lägsta punkt, vit rök som försvinner när avgasröret blir varmt..Aldrig sett detta från vår Ebersprächer, men kan bero på avgasrörets dragning..kanske..
 
Vår Eber som värmer motorn har aldrig avgett vitt rök trots att den går så sällan (borde vara mer utsatt för kondens).

Truman’s luftinsug och avgasrör ligger i samma rörstump ca 40 cm från pannan och ut i det fria. Om jag minns rätt, det blev en rökutveckling natten efter att jag tvättat husbilen, eller att det har varit allmänt fuktigt den kvällen, är inte helt säker på vilket.
 
vanligaste felet när en värmare ryker överdrivet mycket är att brännarinsatsen är slut. det bildas koks i den om man kör värmaren korta stunder ofta. i brännarinsatsen sitter en bränsleförångnings"tuss" som ser ut som en bit stålull.
Så skriver man på nätet!
När vi bytte förra brännare (det var hål i den) här i Murcia, Spanien, då rök Truman efter nån dag bara. Reparatören menade på att sådant kan hända och är ofarligt. Sen dess har det hänt några få ggr…
Nu på vintern, när det är 4-10 grader på natten (vi har 21-22 grader inne), Truman går igång ganska ofta, kanske varje halvtimma till tre kvart. Förbrukningen ligger på ca en liter/natt. Ofta? Ingen aning, det är väl helt och hållet beroende av husbilens isolering(?)
 
Vår Eber som värmer motorn har aldrig avgett vitt rök trots att den går så sällan (borde vara mer utsatt för kondens).

Truman’s luftinsug och avgasrör ligger i samma rörstump ca 40 cm från pannan och ut i det fria. Om jag minns rätt, det blev en rökutveckling natten efter att jag tvättat husbilen, eller att det har varit allmänt fuktigt den kvällen, är inte helt säker på vilket.
Du fick in vatten i avgasröret som hettades up av brännaren och Ånga gick ut
 
Antar att du kör truman i termostatläge eftersom du skriver att den går igång ofta dvs den stänger av när tempen är uppnådd och blir tvunget att starta om när termostaten slår till.
Sånt är ju väldigt enkelt när det gäller el, men för en dieselvärmar krävs det både uppstartprocedur och avkylningsprocedur kanske så ofta som en gång i timmen.
Om det är så har du ganska hög elförbrukning och även som jag ser det slitage på värmaren.
Min ide är att ställa ned värmaren lågt utan att den stannar och öppna en ventilation för att bli av med överskottsvärmen.
Vit rök brukar man få när man i flygplan sprutar in diesel i avgasröret vid uppvisningar den röken är inte helt ofarlig eftersom den innehåller diesel i gasform som är lätt brännbar.
Vit rök p.g.a. vatten i bränslet kan också vara en förklaring, Att värmaren skulle kunna suga in så mycket vatten på insugsidan till kupen eller till förbränningsdelen verkar osannolikt om det inte föreligger ett installations fel.
Ingen expert men mån om er hälsa.
Spansk sjukvård är som svensk borde vara!
 
Stämmer Bengtic, Truma D6E är i termostatläge, alltid 21grader på natten, via CP Plus inställning. Det stämmer också att den drar en hel del el, men el har vi gott om (Lithium + sol). Du menar att brännaren ”slits” mer, men det kan vi inte göra något åt tyvärr. Jag har en i reserv med alla packningar (dyr historia, ca 4000:) som jag får byta när det är dags…
 
Jag har kärt på lampolja och preems avvecklingsdiesel och riktig diesel i spanien inga problem. Ranko har ju spansk diesel. Hade t.o.m. extrastark diesel eftersom det var enklast att tanka från samma pump när jag fyllde bilen.
Enligt uppgift ska man även kunna använda bensin, vilket hemma blir billigare. För modligen är det lägre temperaturer och bränsleöverskott som gör dessa små värmare mindre känsliga.
Ranko om glödtråden måste tända värmaren 1 gång per timme och uppstartssekvensen med lite extra diesel plus nedstängnings fasen som kör glödtråden utan att diesel sprutas in för att rensa förbränningutrymmet från brännbara gaser. Blir jag lite bekymrad, är den värmaren verkligen designad för detta även om funktionen finns?
Om du istället kör värmaren i lägsta bränsleläge och vädrar ut överskottsvärmen kommer den förmodligen orsaka mindre problem. Har ju samma problem själv och nu när nätterna är lite varmare använder jag el fast det är dyrare. Min värmare vill ryka och lukta någon minut när den startar den röken letar sig ibland in.
 
Senast ändrad:
En fundering bara. Hur klarar dieselvärmarna av miljödiesel. Det är ju en del inblandning i Sverige. När jag jobbade fick vi byta ut brännaren på många oljepannor vid byte till Ecopar diesel.
Tankarna rengjordes samtidigt. De nya brännarna var anpassade för miljöbränslet.
Bra att du nämner detta, har faktiskt glömt det helt. Montören i Murcia tyckte att man bör köra Truma på riktig diesel, inte blandat. Just nu är det faktiskt merparten blandat men jag spädde på under sista tankningen med 16 liter ”riktig” diesel.

Bengtic, jag kan inte köra i ”lägsta” läget då CP Plus jobbar självständigt efter inställd gradtal och en sensor som mäter innertemp. Just nu har vi natt temperatur 10-13 grader och värmaren går inte alls så ofta som tur är.
 
Noe jeg har grublet på er om det er dyse eller pott brenner som benyttes. Hadde hjemme for mange år siden en ovn som gikk på de fleste brennbare hydrokarboner. Fyrte i den både med diesel og kerosene (faktisk var det A1 jetdrivstoff som var på tanken da vi kjøpte huset). Denne hadde en pottebrenner, drivstoffet som kom fra regulatoren rant pent og forsiktig ned i en fordypning i bunnen på ovnen. Har og hatt vekebrenner i et annet hus, men den varianten ser jeg bort i fra. En bilvarmer fra Defa som gikk på bensin hadde innsprøytning, de snakket om å komme med en dieselutgave av denne - noe jeg aldri så.
 
Jag har funderat en hel del på den vita röken, är nästan helt säker på att det är oförbränd varm diesel som gått igenom värmaren när den varit varm utan att antändas. Kan ha blivit problem med sot på glödtråden eller liknande som gjort den svårstartad.
Oförbränd dieselrök kan antända med ett poff ljud eventuellt kan en eldslåga slå ut från avgasröret.
Du har kanske haft lite tur hittils men inte säkert att den varar. Med bensin har det hänt mig ett antal gågner på 60-talet lät lite som en bomb, då var batteriet slut.
Kolla att du har full spänning fram till glödstiftet det drar ju 10A så det kan ju uppstått spänningsfall som gör att den missar att starta som den ska ibland. Mer ideer har jag inte eftersom jag lyckligtvis inte haft några problem själv men värmaren är ju ny. Med en mindre bil och inte så kallt längre på nätterna använder jag fläktkaminen istället.
 
Jag har funderat en hel del på den vita röken, är nästan helt säker på att det är oförbränd varm diesel som gått igenom värmaren när den varit varm utan att antändas. Kan ha blivit problem med sot på glödtråden eller liknande som gjort den svårstartad.
Oförbränd dieselrök kan antända med ett poff ljud eventuellt kan en eldslåga slå ut från avgasröret.
Du har kanske haft lite tur hittils men inte säkert att den varar. Med bensin har det hänt mig ett antal gågner på 60-talet lät lite som en bomb, då var batteriet slut.
Kolla att du har full spänning fram till glödstiftet det drar ju 10A så det kan ju uppstått spänningsfall som gör att den missar att starta som den ska ibland. Mer ideer har jag inte eftersom jag lyckligtvis inte haft några problem själv men värmaren är ju ny. Med en mindre bil och inte så kallt längre på nätterna använder jag fläktkaminen istället.
Varför förstora detta som är ganska vanligt höst vinter vår, kondens i avgasröret, heta avgaser som förångar fukten, märkligt nog sågs det aldrig när Alde/Truma hade utsläppen på taken av vagnarna, kom när vägg utsläppen kom på 1990 talet.

Undrar också varför inlägg raderas påstås inte ha med ämnet att göra? Sker allt för ofta.. vem är det som är Över Censor som bestämmer vad Vi ska läsa i Gruppen.. låt oss medlemmar bestämma vad vi ska läsa och skriva, ingen Censor.
Låt erfarenheten tala, Tro kan alla göra men Veta gör bara vi med Erfarenhet.
 
Senast ändrad:
En fundering bara. Hur klarar dieselvärmarna av miljödiesel. Det är ju en del inblandning i Sverige. När jag jobbade fick vi byta ut brännaren på många oljepannor vid byte till Ecopar diesel.
Tankarna rengjordes samtidigt. De nya brännarna var anpassade för miljöbränslet.
Där har jag erfarenhet från vår Eber och den värmare Volvo hade i V70 Diesel och MB i sina bilar!
Har tankat HVO100 i V70 i 8 år sommar som vinter, bränslevärmarna har gått hur bra som helst, samma i MB Vito
Har kört vår Ducato på HVO och även värmaren är inga som helst problem.
Vi hade Biogasdrivna V70 också och deras värmare gick lika bra som på ren Bensin.
En fördel med HVO100 är att den vätskan är ren, på V70 Diesel som gick på HVO 24 tim om dygnet var bränslefiltren
alltid rena, tidigare innan Regionen bestämde sig att alla Taxi med Dieselmotorer skulle vara miljövänliga och köra på
HVO100 blev filtren skitiga som på alla dieselmotorer.
 
Senast ändrad:
Varför förstora detta som är ganska vanligt höst vinter vår, kondens i avgasröret, heta avgaser som förångar fukten, märkligt nog sågs det aldrig när Alde/Truma hade utsläppen på taken av vagnarna, kom när vägg utsläppen kom på 1990 talet.

Undrar också varför inlägg raderas påstås inte ha med ämnet att göra? Sker allt för ofta.. vem är det som är Över Censor som bestämmer vad Vi ska läsa i Gruppen.. låt oss medlemmar bestämma vad vi ska läsa och skriva, ingen Censor.
Låt erfarenheten tala, Tro kan alla göra men Veta gör bara vi med Erfarenhet.
Vattenånga ger knappast vit rök och knappast på de här breddgraderna!
 
Vit rök har jag råkat ut för på flera tjänstebilar. Har alltid slutat med renovering av värmaren. Varför det uppstår? Med största sannolikhet är det för korta drifttider. Detta går lätt att justera på Caddy med att vid halvvarm motor inte slå på full värme. Då startar inte värmaren i onödan.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen