• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Resa till Lofoten - Tips önskas

Gör ett försök att sammanfatta lite information som man kan ha nytta av när man skall bila i Norge.

Vid bilkörning får man betala ”bompeng” för en del vägar och broar.


Det kostar även att åka med många färjor


Om man vill beräkna kostnaden för en viss sträcka kan man beräkna den med en kalkylator


För information om vägar och väglag med mera har Norska Vegvesendet en sida


Förutom de kartor man eventuellt har i sin/sina navigationsappar kan man ju använda vår egen utmärkta karta med ställplatser mm


Som komplement till våran egen karta över ställplatser mm är följande ett bra alternativ


Den består av några böcker samt en kartfil på nätet.

Många använder även


för att hitta ställplatser mm.

Det finns även en karta över speciellt vackra vägavsnitt i Norge


Om man vill ha lite mer detaljerade kartor är detta ett bra alternativ


Papperskartor för planering och som backup


För att se hur vädret brukar vara under olika årstider


Om man planerar att föra in/ut varor kan denna information från Norska tullen vara värdefull


som även innehåller länkar till appar i Android och IOS.



Kjell
 
Senast ändrad:
Jag finner denna tråd som mycket intressant och givande. För att den kunskap som framkommer lättare ska kunnas göras tillgänglig, så kan jag tycka att Kjells sammanfattning i inlägg #64 ska kunna fungera som artikel i kunskapsbanken.
 
Jag finner denna tråd som mycket intressant och givande. För att den kunskap som framkommer lättare ska kunnas göras tillgänglig, så kan jag tycka att Kjells sammanfattning i inlägg #64 ska kunna fungera som artikel i kunskapsbanken.
Eller i kartan "Res med Husbil i ..." där vi försöker samla länderspecifik info. Går inte det tycker jag Kunskapsbanken är ett utmärkt ställe. Jag skall kolla det där med kartan.
 
Har rest runt en hel del i Norge men ännu inte besökt Lofoten.
Funderar därför på om det är i år det skall bli av.

Önskar tips på

- ställplatser/campingar, gärna med fin utsikt
- sevärdheter som man inte får missa
- tidpunkt för resan beroende på t.ex temperatur, regn, antal husbilar mm
- resväg från Stockholm tor Lofoten
- annat som man bör tänka på

Vi har redan en Bizz som fungerar för vägtullar och broavgifter samt ett Autopass for Ferje som halverar avgiften på de flesta färjorna.

Min tanke just nu är att göra resan under perioden 15 maj - 15 juni. Men det kanske är för kallt, för mycket regn, för mycket bilar……?

Kjell
Hej
Är inte klar över detta om vägtullar. Jag har en husbil 3500kg. När jag tittar på Brobizz sida så står det att den inte fungerar i Norge. Hur är det egentligen. Vad fungerar? Det finns någon norsk sida där det står uppräknat en massa länkar till olika företag. Jag tittar exempelvis på oresundpay.com
 
Senast ändrad:
Hej
Är inte klar över detta om vägtullar. Jag har en husbil 3500kg. När jag tittar på Brobizz sida så står det att den inte fungerar i Norge. Hur är det egentligen. Vad fungerar? Det finns någon norsk sida där det står uppräknat en massa länkar till olika företag.
Här är länken du frågar efter.
Som du ser så gäller Brobizz bara för företagskunder. Har själv en transponder från Öresundspay. Har fungerat helt utan problem.

Det går bra att köra utan transponder men då går man miste om en rabatt. De läser av reg.numret och skickar en faktura.

Läs också på https://www.autopassferje.no/ (OBS har inget med vägtullar att göra) Har man transponder kan rabatterna på ev. färjeöverfarter bli avsevärda.
 
Här är länken du frågar efter.
Som du ser så gäller Brobizz bara för företagskunder. Har själv en transponder från Öresundspay. Har fungerat helt utan problem.

Det går bra att köra utan transponder men då går man miste om en rabatt. De läser av reg.numret och skickar en faktura.

Läs också på https://www.autopassferje.no/ (OBS har inget med vägtullar att göra) Har man transponder kan rabatterna på ev. färjeöverfarter bli avsevärda.
Jag är nog lite seg idag. På Öresundspay så ser det ut som om man alltid kör med avläsning av reg.nr. Hur får jag tag i en transponder och vad medför det för kostnad? Jag har faktiskt försök att leta men hittar inte detta.
 
Utifrån era tips och tidigare resor har jag lagt upp en första rutt för resan tor Lofoten

Visa bilaga 36154

Väljer vägen Sthlm-Luleå-Riksgränsen-Narvik-Lofoten-Fauske-Mo i Rana-Östersund-Mora-Sthlm.
Det blir nästan 400 mil inklusive en del avstickare på Lofoten! Tål att tänka på.

Själva resan på Lofoten ser i detta skede ut så här

Visa bilaga 36155

Då ingår en tripp upp till Andøya och en avstickare till Utakleiv.

Har ännu inte lagt in några ställplatser eller campingar, utan bara resvägen i grova drag.

Synpunkter på detta upplägg?
Vad använder du för app/karta när du lägger in rutter? Det verkar ju väldigt smidigt! Vi ska upp (ungefär samma sträcka som du planerat) nu om ett par veckor :)
 
Använder en app som heter Igo Navigation. Från början uppdaterades appen flera gånger per år, men numera är det mer sällan. Den senaste uppdateringen är från Q2 2023.
 
Det är den. Jag kör den på IOS, du kanske har Android, för bilden ser lite olika ut mot min. Jag har den nedladdad på en iPad. Finns även att köpa på SD-kort för att ladda ner till multimediaenhet i bilen med 3 eller 7 års kartuppdateringar. Har köpt ett SD-kort med 3 års uppdateringar och använt den under vår Norgeresa. Men det är billigare att köpa appen i stället för SD-kortet. Uppdateringarna är betydligt enklare i appen.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen