• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Resa till Lofoten - Tips önskas

Kjell

Välkänd medlem
Medlem
Har rest runt en hel del i Norge men ännu inte besökt Lofoten.
Funderar därför på om det är i år det skall bli av.

Önskar tips på

- ställplatser/campingar, gärna med fin utsikt
- sevärdheter som man inte får missa
- tidpunkt för resan beroende på t.ex temperatur, regn, antal husbilar mm
- resväg från Stockholm tor Lofoten
- annat som man bör tänka på

Vi har redan en Bizz som fungerar för vägtullar och broavgifter samt ett Autopass for Ferje som halverar avgiften på de flesta färjorna.

Min tanke just nu är att göra resan under perioden 15 maj - 15 juni. Men det kanske är för kallt, för mycket regn, för mycket bilar……?

Kjell

Det er flere muligheter, men selv ville jeg kjørt om Trondhjem og tatt veg 15, Kystriksveien til Bodø. Ferge Bodø - Moskenes (samme pris om en velger ruten om Værøy og Røst eller direkte). Fra Moskenes er det kort vei ut Å - ytterst på veien. I Moskenes er det en bra Bobilplass og Camping noen hundre meter fra kaia. Så tidlig på sommeren burde det ikke være trangt hele veien inn Lofoten. Det er nå noen år siden jeg kjørte i området.

Det er flere muligheter, men selv ville jeg kjørt om Trondhjem og tatt veg 15, Kystriksveien til Bodø. Ferge Bodø - Moskenes (samme pris om en velger ruten om Værøy og Røst eller direkte). Fra Moskenes er det kort vei ut Å - ytterst på veien. I Moskenes er det en bra Bobilplass og Camping noen hundre meter fra kaia. Så tidlig på sommeren burde det ikke være trangt hele veien inn Lofoten. Det er nå noen år siden jeg kjørte i området.
Tack! Tror du att det är för tidigt på säsongen med tanke på vädret?

Har rest runt en hel del i Norge men ännu inte besökt Lofoten.
Funderar därför på om det är i år det skall bli av.

Önskar tips på

- ställplatser/campingar, gärna med fin utsikt
- sevärdheter som man inte får missa
- tidpunkt för resan beroende på t.ex temperatur, regn, antal husbilar mm
- resväg från Stockholm tor Lofoten
- annat som man bör tänka på

Vi har redan en Bizz som fungerar för vägtullar och broavgifter samt ett Autopass for Ferje som halverar avgiften på de flesta färjorna.

Min tanke just nu är att göra resan under perioden 15 maj - 15 juni. Men det kanske är för kallt, för mycket regn, för mycket bilar……?

Kjell
Denna följer jag med spänning då jag också vill/planerar för en Lofoten resa, vilket år är inte bestämt.

Tack! Tror du att det är för tidigt på säsongen med tanke på vädret?
Noen år er det den beste delen av sommeren og andre år den verste, jeg kan ikke love noe om været. Men med kysten nordover fjerner en endel av risikoen med sen vår. Den perioden er før feriefolket så det er mest off season folk i godt voksen alder. Faren er at endel av turistfellene kjører med minimal bemanning, men Lofotr Viking museum er fullt åpent https://www.lofotr.no. Hurtigrutemuseet åpner for sommeren 27 mai https://hurtigrutemuseet.no/ noe som kan være tilfellet for andre slike steder. Men bruk en uke på kystveien så henger det sammen.

Mitt tips.... är att i förväg läsa en bok.... (nu är det dock Nordkap som är målet i den). I boken får man följa med en grupp.... i en större " typ husbil " på, visar det sig, en längre resa än som var planerat. Det kanske finns en del tips i boken som är användbara?
Boken heter , Kollektivt självmord.
Författare , Arto Paasilinna

Var till Lofoten med husbil augusti 2018. Vädret är ganska ostadigt vid nordnorska kusten men om man har tur kan det vara hur fint som helst. Vi åkte E10 förbi Kiruna och Abisko mot Narvik och vidare. Jag tror att man ska försöka undvika den mest intensiva semesterperioden eftersom det kan vara väldigt trångt på vissa ställen. Det är relativt smala vägar och många tunnlar innan man är framme i Å längst ut.

Passa på och ta en vända norröver ut på Andöya till Andenes. Stränderna på västsidan är sevärda, speciellt med midnattssol, och promenadvänliga. Då kan man dessutom passa på och titta på "Hurtigrutmuseet" i Stokmarknes för att sedan ta färjan söderöver till "riktiga" Lofoten. Museet består av ett av Hurtigrutens äldre fartyg uppställt i ett hus på kajen i Stokmarknes.
Av olika orsaker åkte jag E12 till Mo i Rana för att sedan ta E6 norröver till Narvik. Helt ok rutt och vägen över fjället upp mot Narvik var sevärd. Färjan till Bodö fick bli på återvägen. Jag följde Fv17 "Kystriksvejen" söderöver efter det.
Vädret är skiftande. Hade regn i snitt varannan dag. Bitvis är vägarna så smala att det inte är trivialt att mötas, speciellt inte om det är en turistbuss man möter. Hade oturen att vara längst ut på Lofoten samtidigt med att ett kryssningsfartyg hade lagt till i Svolvaer. Turistbussar i parti och minut var konsekvensen av det och väldigt svårt att hitta p-plats för att titta på utsikter m.m. Reine var ett typiskt ställe som inte gick att besöka. Detta utspelade sig i början av augusti så man får väl "skylla sig själv". :rolleyes:

På iHusbils kartor finns gott om övernattningsplatser och vill man ha fler så rekommenderar jag Magne Klanns Bobilguiden för Nord-Norge. Ta en titt på iHusbils karta "Husbilsupplevelser" för att hitta möjliga sevärdheter.

Senast ändrad:
Till Norge åker vi i första hand för naturscenerierna. Då blir man väldigt beroende av vädret och det är rena lotteriet.
Har vid något besök haft dåligt väder och då missar man väldigt mycket av den fantastiska naturen.
Vid fjolårets midsommartid så besökte vi hela Lofoten / Andöya och hade fantastisk tur med vädret, högsommarväder en hel vecka.
Åkte in via Abisko/Narvik och hem med färjan Moskenes - Bodö. Vi avverkade 72 mil på öarna.
Andöya var absolut värd den svängen men Andenes var en besvikelse, fick känslan av lite skamfilad avfolkningsby!
Det var väldigt mycket folk i vänta på valsafari. Vi avstod, för just den dagen tyckte vi det var för blåsigt med tanke på vår ringa sjövana.
Hade aldrig några som helst problem med att få plats över natten.
Några platser vi gärna återbesöker vid nästa resa är Melbu, vacker/bra ställplats med en underbar färjetur ner till Fiskeböl. Och Utakleiv var den absoluta pärlan, en magisk plats speciellt vid midnattsol.
// Janne

Andenes.JPGMelbu.jpgMot Fiskeböl.JPGUtakleiv.jpg

Ang.färja Svolvaer- Stugvik så verkar det som att den numera gratis. Man slipper idet fallet den längre ev.blåsigare turen från Moskenäs- Bodö. Se nedan.

Svolvær - Skrova - Skutvik​

18-751
TimetablePriceInfo

Ticket prices​

This route is free of charge for all passengers and vehicles.
TypePrice
Passengers0 kr
All vehicles0 kr

About free ferry routes​

Read more about the decision to make the ferries in Norway free here:
Autopass ferry

Till Norge åker vi i första hand för naturscenerierna. Då blir man väldigt beroende av vädret och det är rena lotteriet.
Har vid något besök haft dåligt väder och då missar man väldigt mycket av den fantastiska naturen.
Vid fjolårets midsommartid så besökte vi hela Lofoten / Andöya och hade fantastisk tur med vädret, högsommarväder en hel vecka.
Åkte in via Abisko/Narvik och hem med färjan Moskenes - Bodö. Vi avverkade 72 mil på öarna.
Andöya var absolut värd den svängen men Andenes var en besvikelse, fick känslan av lite skamfilad avfolkningsby!
Det var väldigt mycket folk i vänta på valsafari. Vi avstod, för just den dagen tyckte vi det var för blåsigt med tanke på vår ringa sjövana.
Hade aldrig några som helst problem med att få plats över natten.
Några platser vi gärna återbesöker vid nästa resa är Melbu, vacker/bra ställplats med en underbar färjetur ner till Fiskeböl. Och Utakleiv var den absoluta pärlan, en magisk plats speciellt vid midnattsol.
// Janne

Visa bilaga 36105Visa bilaga 36106Visa bilaga 36107Visa bilaga 36108

Tack! Fina bilder. Visst blir man sugen på en liten tripp.

Vi har också funderingar på Lofoten. Men i så fall senare på säsongen, kanske mitten-slutet på augusti och några veckor framåt. Vad säger expertisen om den tipunkten? Både med avseende på väder, "trängsel", öppettider mm.

Vi har också funderingar på Lofoten. Men i så fall senare på säsongen, kanske mitten-slutet på augusti och några veckor framåt. Vad säger expertisen om den tipunkten? Både med avseende på väder, "trängsel", öppettider mm.
Jag känner mig säker på att det är fler besökare på Lofoten i augusti än t.ex. första halvan av juni. Men som på så många andra ställen (Gotland, Öland, Skåne, ...) är besökarna koncentrerade till ett antal "måsteställen", huvudsakligen längst västerut på Lofoten, och det kan vara glest med besökare bara en kort bit därifrån. Norröver på Vesterålen var det betydligt färre besökare. På Lofoten kompliceras situationen dessutom av kryssningsfartyg som släpper ifrån sig något tusental turister (i bussar) under en dag för att sedan försvinna på eftermiddagen.

Sevärdheterna har, om jag minns rätt, precis som i Sverige, huvudsakligen öppen mellan mitten av juni och mitten av augusti. Däremot finns det ju en sevärdhet som inte har de begränsningarna och det är naturen på Lofoten. :) Den är, trots allt, en viktig anledning att åka dit.

Oavsett tid på året är de bitvis smala vägarna västeröver inget som ändrar sig heller. Man måste vara försiktig helt enkelt och ta det lugnt. Möten blir ibland med centimetrar som marginal och då vill man inte köra skyltad hastighet.

Tack för tipsen så här långt.

Har varit inne och tittat på våra fina kartor över ställplatser, campingar…… och inser ju rätt snart att det inte går att besöka alla.

Finns det några ställplatser/campingar som sticker ut lite extra med fin natur/fina omgivningar?

Hittade den här länken https://www.nar-och-vart.se/when/europa/norge/lofoten/ där man kan kolla in vädret under olika månader. Om man bara utgår från vädret så är det väl ingen månad som ser speciellt lockande ut.
Vi har alla åren utom 2022 och 2023 varit i Norge juli/augusti, vädret har varierat, men jag tycker inte det har varit sämre än här hemma.
2022/2023 valde vi juni, och nu senast hade vi fantastisk fint väder.
Enligt mig är juni en bra kompromiss mellan väder och att det är inte lika mycket trängsel.
(Mindre tyskar och holländare, svenskar var de knappt alls.)

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen