• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Resa till Lofoten - Tips önskas

Åkte från Karlstad
Vi åkte till Lofoten på vår res till Nordkap, kanske kan du hitta något intressanta som vi besökte.
Vi besökte tex Flatrutet, Storforsen, vildmarksvägen, Kiruna, ishotellet, Abisko, Treriksröset,
saltsrömmen (världens starkaste tidvattenström),svartisen, och några platser till
tex Lofoten campade vid Moskenes nära Å tyvärr var det lite dåligt väder ute på Lofoten

Resväg o sevärdheter vi besökte inte riktig alla på kartan
 

Bilagor

  • Lapporten_MG_7386.jpg
    Lapporten_MG_7386.jpg
    1,7 MB · Visningar: 23
  • Svartisen_MG_7832.jpg
    Svartisen_MG_7832.jpg
    2,6 MB · Visningar: 22
  • Svartisen_MG_7702.jpg
    Svartisen_MG_7702.jpg
    2,1 MB · Visningar: 25
  • Saltströmmen_MG_7661.jpg
    Saltströmmen_MG_7661.jpg
    2,7 MB · Visningar: 30
  • Storforsen_MG_7233.jpg
    Storforsen_MG_7233.jpg
    2 MB · Visningar: 30
  • Treriksröset_MG_7435.jpg
    Treriksröset_MG_7435.jpg
    2,2 MB · Visningar: 28
  • Nordkap_MG_7494.jpg
    Nordkap_MG_7494.jpg
    2,1 MB · Visningar: 23
  • Lofoten_MG_7638.jpg
    Lofoten_MG_7638.jpg
    2,4 MB · Visningar: 23
  • Lofoten_MG_7623.jpg
    Lofoten_MG_7623.jpg
    3,2 MB · Visningar: 22
  • _MG_2386_1.jpg
    _MG_2386_1.jpg
    885,3 KB · Visningar: 21
Jeg har ikke så store kunnskaper om selve Lofoten, mer om det som ligger rundt og sør for (Nordland). Sitter nå i Narvik på vei til Sortland/Stokmarknes pga. familiære grunner. Dette er den andre turen nordover nå i løpet av 3 uker så husbilen får kjørt seg. (Huset er ikke tomt, det er fremdeles folk hjemme.)
Været i Nord-Norge (og vestlandet) er lotteri-spill. Du kan få alle 4 årstidene, men jeg ville vel kanskje under litt tvil startet ferien en uke tidligere. Dette kommer an på hvor lang tid du har tenkt å bruke på vei opp til Lofoten. Vil du følge snøsmeltingen/våren eller vil du ha mer sommer? Jeg liker snøsmelting/vår. Når våren kommer varierer fra år til år, så det er vanskelig å gi råd, men Ikke noe før 15 mai tror jeg.
Den veien som Knut tenker på heter Fylkesvei 17, kjent som Kystriksveien het tidligere Riksvei 17, går fra Namsos til Bodø, se visit Helgeland, og Kystriksveien.no, se også visit Lofoten.
Du kan ta ferge fra Bodø til Moskenes i Lofoten, men midt på sommeren er det ofte over ett døgn ventetid, og blåser det litt er den ofte innstilt pga. høye bølger i vestfjorden. Jeg ville heller kjørt Hamarøy (E6 nordover fra Fauske). Der har du muligheten til å ta ferge Bognes-Lødingen og rett ut til Lofoten, eller Bognes-Skarberget som jeg vill byttet med Drag-Kjøpsvik som gir en mye finere natur bla. Stetinden, denne fergen går ca hver andre time. Da kommer du via Narvik slik vi kjører nå og det gir ca. 20 mil ekstra kjøring.
På denne strekningen fra Namsos og oppover så finnes det en masse øyer som du kan kjøre ut på, det er ofte her du får de opplevelsene du ikke så lett glemmer.
Lofoten har i de senere årene hatt en del problemer med å håndtere den store tilstrømningen av turister, så jeg vil nesten fraråde folk å dra dit i juli/august.
Mange kaller Senja for det uoppdagede Lofoten.
Ett par stallplasser som er fine er:Sandnessjøen bobilcamping, Storvik i Gildeskål kommune/Storviksanden camping, Innhavet bobilparkering, Lødingen bobilcamp.
Er du flyinteressert så har du ett stort museum i Bodø, Norsk Luftfartsmuseum.
Du har også Jektefartsmuseet i Bodø.
På Engeløya i Steigen har du Batterie Dietl.
Narvik har ett stort museum fra WW2 og slagene som sto der, Obs. du har Narvik krigsmuseum og Narvik museum(ikke krig).
 
Jeg har ikke så store kunnskaper om selve Lofoten, mer om det som ligger rundt og sør for (Nordland). Sitter nå i Narvik på vei til Sortland/Stokmarknes pga. familiære grunner. Dette er den andre turen nordover nå i løpet av 3 uker så husbilen får kjørt seg. (Huset er ikke tomt, det er fremdeles folk hjemme.)
Været i Nord-Norge (og vestlandet) er lotteri-spill. Du kan få alle 4 årstidene, men jeg ville vel kanskje under litt tvil startet ferien en uke tidligere. Dette kommer an på hvor lang tid du har tenkt å bruke på vei opp til Lofoten. Vil du følge snøsmeltingen/våren eller vil du ha mer sommer? Jeg liker snøsmelting/vår. Når våren kommer varierer fra år til år, så det er vanskelig å gi råd, men Ikke noe før 15 mai tror jeg.
Den veien som Knut tenker på heter Fylkesvei 17, kjent som Kystriksveien het tidligere Riksvei 17, går fra Namsos til Bodø, se visit Helgeland, og Kystriksveien.no, se også visit Lofoten.
Du kan ta ferge fra Bodø til Moskenes i Lofoten, men midt på sommeren er det ofte over ett døgn ventetid, og blåser det litt er den ofte innstilt pga. høye bølger i vestfjorden. Jeg ville heller kjørt Hamarøy (E6 nordover fra Fauske). Der har du muligheten til å ta ferge Bognes-Lødingen og rett ut til Lofoten, eller Bognes-Skarberget som jeg vill byttet med Drag-Kjøpsvik som gir en mye finere natur bla. Stetinden, denne fergen går ca hver andre time. Da kommer du via Narvik slik vi kjører nå og det gir ca. 20 mil ekstra kjøring.
På denne strekningen fra Namsos og oppover så finnes det en masse øyer som du kan kjøre ut på, det er ofte her du får de opplevelsene du ikke så lett glemmer.
Lofoten har i de senere årene hatt en del problemer med å håndtere den store tilstrømningen av turister, så jeg vil nesten fraråde folk å dra dit i juli/august.
Mange kaller Senja for det uoppdagede Lofoten.
Ett par stallplasser som er fine er:Sandnessjøen bobilcamping, Storvik i Gildeskål kommune/Storviksanden camping, Innhavet bobilparkering, Lødingen bobilcamp.
Er du flyinteressert så har du ett stort museum i Bodø, Norsk Luftfartsmuseum.
Du har også Jektefartsmuseet i Bodø.
På Engeløya i Steigen har du Batterie Dietl.
Narvik har ett stort museum fra WW2 og slagene som sto der, Obs. du har Narvik krigsmuseum og Narvik museum(ikke krig).

Tack Ivar! Nu skall jag ta fram kartan för att se var alla dina tips ligger.
 
Utifrån era tips och tidigare resor har jag lagt upp en första rutt för resan tor Lofoten

IMG_3088.png

Väljer vägen Sthlm-Luleå-Riksgränsen-Narvik-Lofoten-Fauske-Mo i Rana-Östersund-Mora-Sthlm.
Det blir nästan 400 mil inklusive en del avstickare på Lofoten! Tål att tänka på.

Själva resan på Lofoten ser i detta skede ut så här

IMG_3089.png

Då ingår en tripp upp till Andøya och en avstickare till Utakleiv.

Har ännu inte lagt in några ställplatser eller campingar, utan bara resvägen i grova drag.

Synpunkter på detta upplägg?
 
Utifrån era tips och tidigare resor har jag lagt upp en första rutt för resan tor Lofoten

Visa bilaga 36154

Väljer vägen Sthlm-Luleå-Riksgränsen-Narvik-Lofoten-Fauske-Mo i Rana-Östersund-Mora-Sthlm.
Det blir nästan 400 mil inklusive en del avstickare på Lofoten! Tål att tänka på.

Själva resan på Lofoten ser i detta skede ut så här

Visa bilaga 36155

Då ingår en tripp upp till Andøya och en avstickare till Utakleiv.

Har ännu inte lagt in några ställplatser eller campingar, utan bara resvägen i grova drag.

Synpunkter på detta upplägg?
Ser bra ut, väldigt lik mitt upplägg 2018 förutom att jag inte körde E4 hem. Har du inte besökt Storforsen skulle jag nog titta möjligheten till det. Du har en fin resa att längta till.
 
Ett tips är att köra RV17 hela vägen ned mot Trondheim, så slipper du inlandsvägen har man åkt den en gång så vet man hur mycket skog det finns i Sverige!
Ta färja Moskenes-Bodö så slipper du köra fram och tillbaka på Lofoten.
 
Utifrån era tips och tidigare resor har jag lagt upp en första rutt för resan tor Lofoten

Visa bilaga 36154

Väljer vägen Sthlm-Luleå-Riksgränsen-Narvik-Lofoten-Fauske-Mo i Rana-Östersund-Mora-Sthlm.
Det blir nästan 400 mil inklusive en del avstickare på Lofoten! Tål att tänka på.

Själva resan på Lofoten ser i detta skede ut så här

Visa bilaga 36155

Då ingår en tripp upp till Andøya och en avstickare till Utakleiv.

Har ännu inte lagt in några ställplatser eller campingar, utan bara resvägen i grova drag.

Synpunkter på detta upplägg?

Det är väldigt likt vårt tänkta och delvis genomförda upplägg 2022. Samma väg dit via Riksgränsen och och nästan samma väg hem frånsett att vi avvek från E45 innan Östersund.
Efter att åkt runt på Lofoten en tid blev vi tveksamma till om "avstickaren" till Andöya/Andenes skulle ge så mycket annorlunda/nytt så vi skippade den, den blir ganska lång. Nästa gång siktar vi nog på antingen/eller redan från början. (Från Andenes är ju förbindelsen via färja till Senja ett alternativ till att köra fram och åter från E10.)
 
Ett tips är att köra RV17 hela vägen ned mot Trondheim, så slipper du inlandsvägen har man åkt den en gång så vet man hur mycket skog det finns i Sverige!
Ta färja Moskenes-Bodö så slipper du köra fram och tillbaka på Lofoten.

Har åkt Rv17 tidigare, så därför mitt vägval. Även varit i Bodö tidigare. Om jag inte åkt dessa vägar tidigare hade jag nappat på ditt tips! Har även åkt vägen Fauske-Mo i Rana tidigare men tycker faktiskt att den är rätt fin. Försöker om möjligt undvika E6, men denna del är ett undantag.
 
Det är väldigt likt vårt tänkta och delvis genomförda upplägg 2022. Samma väg dit via Riksgränsen och och nästan samma väg hem frånsett att vi avvek från E45 innan Östersund.
Efter att åkt runt på Lofoten en tid blev vi tveksamma till om "avstickaren" till Andöya/Andenes skulle ge så mycket annorlunda/nytt så vi skippade den, den blir ganska lång. Nästa gång siktar vi nog på antingen/eller redan från början. (Från Andenes är ju förbindelsen via färja till Senja ett alternativ till att köra fram och åter från E10.)

Kan vara så att vi också skippar avstickaren till Andøya, men västra sidan upp till Bleik skall ju vara fin. Så vi får väl se när vi närmar oss.
 
Utifrån era tips och tidigare resor har jag lagt upp en första rutt för resan tor Lofoten



Väljer vägen Sthlm-Luleå-Riksgränsen-Narvik-Lofoten-Fauske-Mo i Rana-Östersund-Mora-Sthlm.
Det blir nästan 400 mil inklusive en del avstickare på Lofoten! Tål att tänka på.

Själva resan på Lofoten ser i detta skede ut så här



Då ingår en tripp upp till Andøya och en avstickare till Utakleiv.

Har ännu inte lagt in några ställplatser eller campingar, utan bara resvägen i grova drag.

Synpunkter på detta upplägg?
Håller koll på din planering eftersom vi också håller på att planera en Lofotens-resa. Men vi startar i Höga Kusten och tar E12 till Mo i Rana, på så sätt slipper vi både E45 och E4 som är tråkiga. Men kul att följa din planering!
 


 
Senast ändrad:
Når en kommer sydover fra Fauske så har en og muligheten å ta av og kjøre over Graddis i stedet for E6 over Saltfjellet en kommer da inn på Villmarksvegen.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen