• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Resa till Lofoten - Tips önskas

Håller koll på din planering eftersom vi också håller på att planera en Lofotens-resa. Men vi startar i Höga Kusten och tar E12 till Mo i Rana, på så sätt slipper vi både E45 och E4 som är tråkiga. Men kul att följa din planering!

Detta var ju bara första utkastet till färdväg, så vi får väl se var det slutar. Att jag nu valt vägen över Kiruna till Narvik är för att vi aldrig åkt den vägen tidigare. Sist jag åkte bil upp till Kiruna var för över 60 år sedan så det skulle vara kul med ett återseende.
Har du nån synpunkt på väg 95 över Arjeplog i stället för E12?
 



Bra tips! Vi hade nog valt den vägen om vi inte åkt den tidigare.
 
Har försökt samla ihop tipsen på övernattningsplatser på Lofoten från tidigare inlägg.

Listan ser ut så här

• Melby Båthavn
• Utakleiv Bobilplass
• Sandnessjøen Bobilcamping
• Storviksanden camping
• Innhavet Bobilparkering
• Lødingen Bobilcamp
• Moskenes camping
• Hauklandstranda Beach
• Reine Bobilparkering

Har försökt använda de namn som finns i vår karta.

Sen finns en plats som Birglas tar upp under namnet ”Stöa” som jag inte lyckats hitta.

Tar naturligtvis gärna emot ännu fler förslag på övernattningsplatser.

Är det några platser som ”sticker ut lite extra” och som man bara måste besöka?
 

68.4238, 14.5628 (lat, lng)
N 68°25’25.8168” E 14°33’46.0368”

Om du gillar havet, sten och natur, så kolla denna platsen.
Slumpen förde oss dit efter ett besök på Andenes.
Jättefin plats
 
Detta var ju bara första utkastet till färdväg, så vi får väl se var det slutar. Att jag nu valt vägen över Kiruna till Narvik är för att vi aldrig åkt den vägen tidigare. Sist jag åkte bil upp till Kiruna var för över 60 år sedan så det skulle vara kul med ett återseende.
Har du nån synpunkt på väg 95 över Arjeplog i stället för E12?
Nä, har aldrig åkt där. E12 är snabbaste vägen för oss och det var länge sedan vi var i Tärnaby och Hemavan, lite nyfiken hur det ser ut där nu. Som vanligt gäller det att kolla vägarbeten innan avfärd, i förfjol hamnade vi i ett stort sådant när vi for till Kittelfjäll, på hemvägen tog vi en annan väg och fick då i stället köra dålig grusväg i ca 8 mil…
 
Efter komplettering med Peters och DanielK’s platser ser listan över övernattningsplatser ut så här

• Melby Båthavn
• Utakleiv Bobilplass
• Sandnessjøen Bobilcamping
• Storviksanden camping
• Innhavet Bobilparkering
• Lødingen Bobilcamp
• Moskenes camping
• Hauklandstranda Beach
• Reine Bobilparkering
• Austnesfjorden Rasteplass
• Syklisthuset på Grunnfør ( N 68°25’25.8168” E 14°33’46.0368”)
 
Har försökt samla ihop tipsen på övernattningsplatser på Lofoten från tidigare inlägg.

Listan ser ut så här

• Melby Båthavn
• Utakleiv Bobilplass
• Sandnessjøen Bobilcamping
• Storviksanden camping
• Innhavet Bobilparkering
• Lødingen Bobilcamp
• Moskenes camping
• Hauklandstranda Beach
• Reine Bobilparkering

Har försökt använda de namn som finns i vår karta.

Sen finns en plats som Birglas tar upp under namnet ”Stöa” som jag inte lyckats hitta.

Tar naturligtvis gärna emot ännu fler förslag på övernattningsplatser.

Är det några platser som ”sticker ut lite extra” och som man bara måste besöka?
Vi övernatta här Sandtorgholmen Hotel, Bw Signature Collection 68.56864749599703, 16.517149719560006
Men vi stod bara en natt där, den finns inte med i vår karta måste glömt att lägga till den

 

Bilagor

  • 20220705_212536.jpg
    20220705_212536.jpg
    942,2 KB · Visningar: 9
Ny lista

• Melby Båthavn
• Utakleiv Bobilplass
• Sandnessjøen Bobilcamping
• Storviksanden camping
• Innhavet Bobilparkering
• Lødingen Bobilcamp
• Moskenes camping
• Hauklandstranda Beach
• Reine Bobilparkering
• Austnesfjorden Rasteplass
• Syklisthuset på Grunnfør ( 68.4238, 14.5628 N 68°25’25.8168” E 14°33’46.0368”)
• Sandtorgholmen Hotel, Bw Signature Collection (68.56864749599703, 16.517149719560006)

Ändrat koordinater för Syklisthuset.
 
Senast ändrad:
Som ni säker ser så är jag lite osäker på i vilket format jag skall ange koordinaterna. Vilket är att föredra?
Jag är ingen koordinatexpert, men det känns enklare, och mer säkert när man klipper och klistrar, att bara använda siffror, komma och punkt.

För övrigt så blev det fel på de första koordinaterna för Syklisthuset på Grunnför, de pekar på Austnedsfjorden Rasteplass.

@Alla
Tack för alla bra inlägg i tråden!
 
Jag är ingen koordinatexpert, men det känns enklare, och mer säkert när man klipper och klistrar, att bara använda siffror, komma och punkt.

För övrigt så blev det fel på de första koordinaterna för Syklisthuset på Grunnför, de pekar på Austnedsfjorden Rasteplass.

@Alla
Tack för alla bra inlägg i tråden!
Hoppsan. Vad skall det vara?
 
68.4238, 14.5628 (hämtat från park4night. Mitt tidigare inlägg)
Använder du dessa med bara Punkt (.) och lägger in i goggle maps kommer du till cyklisthuset.
Använder samma koordinatsystem (vad det nu heter) i min gps också. Känns enklast för mig och är vanligt att hitta på de flesta ställen.
 
Ny uppdaterad lista

• Melby Båthavn
• Utakleiv Bobilplass
• Sandnessjøen Bobilcamping
• Storviksanden camping
• Innhavet Bobilparkering
• Lødingen Bobilcamp
• Moskenes camping
• Hauklandstranda Beach
• Reine Bobilparkering
• Austnesfjorden Rasteplass
• Syklisthuset på Grunnfør ( 68.4238, 14.5628 N 68°25’25.8168” E 14°33’46.0368”)
• Sandtorgholmen Hotel, Bw Signature Collection (68.56864749599703, 16.517149719560006)
• Maurnes småbåthavn (68.753279, 15.463880)
 
skalman52 tipsade om ”Bobilguiden” som består av några böcker som täcker hela Norge. Till böckerna finns en karta online.

Här är en länk till den https://www.blueoceanmedia.no/bobilguiden.

Om man klickar i kartan på sidan så får man upp en karta med alla platser. För Lofoten ser det ut så här

IMG_3099.png

Om man sen klickar på en plats får man upp en bild som hänvisar till en närmare beskrivning i den bok som täcker Lofoten.

Då kan det se ut så här med hänvisning till boken

IMG_3100.png

Det gäller dock att vara observant och läsa texten i boken ordentligt då många platser är utforskade med en liten buss.

Tilägg: Kan tyvärr inte visa någon beskrivning från boken då den ligger i husbilen. Beskrivningen brukar dock omfatta en eller flera bilder med beskrivande text.
 
Senast ändrad:
Det här med att använda koordinater som någon lagt ut kanske avläst i en gps med sämre noggrannhet, har iallafall jag dålig erfarenhet av.
Vill man promt använda koordinater så måste en karta till, analog eller digital, alltså ta positionen från karta och inte vad gps tror att man är.
Ni som har haft båt förstår nog vad jag menar.
Så tycker jag ;)
 
Det här med att använda koordinater som någon lagt ut kanske avläst i en gps med sämre noggrannhet, har iallafall jag dålig erfarenhet av.
Vill man promt använda koordinater så måste en karta till, analog eller digital, alltså ta positionen från karta och inte vad gps tror att man är.
Ni som har haft båt förstår nog vad jag menar.
Så tycker jag ;)

Har faktiskt funderat på att ta bort koordinaterna eller ersätta dem med dito från en digital karta. Men du hann före🙄.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen