• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Problem Mobilt internet abonnemang för EU, speciellt Italien

ae.in.gbg

Välkänd medlem
Medlem
Ort
Mölnlycke
Hej,
Vi har wifi.se, köpte helt paket med router för 3 år sedan, och har varit mycket nöjd, speciellt med support de gånger det krånglat. Men nu har dom ändrat abonnemangen, till ett för bara Sverige, o månadsvisa EU, krångligare o dyrare totalt för oss. Under ett år brukar vi vara ca 5-6 veckor på sommaren + ca 2 veckor över jul/nyår i Italien, sen någon/några helger i Danmark o övrig tid i Sverige.
I år ska vi vara 2 veckor på Corsica också.

Med wifi.se blir det 3st 1-månad med 200Gbyte EU + 500Gbyte 12mån i Sverige => 3 x 749 + 2395 = 4642kr/år
Såg att Tellus hade 100Gbyte/mån för 295kr (för 55+) => 12 × 295 = 3540kr/år, o smidigare med bara ett simkort. Såg att Telenor har ett "obegränsat" abonnemang men med max 100Gbyte utanför Sverige.

Ni som har Tellus, hur bra funkar det utanför Sverige?

Andra tipps?

Mvh
Anders
 
Den informationen fick jag från kundtjänst
Skulle helst vilja ha den informationen praktiskt testad av någon,

Är det ingen här i klubben som använt Telenor kontant-simkort o använt mycket data, 100-150Gbyte/månad I Eu utanför Sverige?

alternativt skriftlig information från Telenor innan jag går på denna lösning inför årets långresa till Italien

Mvh
Anders
 
Vet inte hur mycket det skiljer mellan kontantkort och ett abonnemang, men mitt abonnemang funkar utan som helst problem.
Kör det i EU, Malaysia och i USA på Torsdag.

Inget direkt svar på kontantkorts frågan iofs men är det verkligen så stor skillnad på funktionerna
 
Ringde precis Telenor, tryckte 3st "1" i valen => mobila tjänster, att jag vill bli ny kund, privat, bara 1 minuts väntetid!

Frågade om det finns en gräns på datamängden på kontant-simkorten utanför Sverige.
Först svarade han att det inte går överhuvudtaget att använda surf på dessa kontant kort utanför Sverige??

Då sa jag att jag vet från husbils forum att det funkar, då ursäktade han sig o sa att dom inte säljer så många av dessa kort, jag frågade igen om finns det någon data roaming gräns på dessa kontant-simkort, till slut svarade han 50GByte/mån.

Jag frågade var denna gräns kom ifrån o om det finns en högre gräns, o då sa han att det högsta är 100GByte/mån o det är det "obegränsade abonnemanget" han sa vidare att denna gräns på 100GByte/mån är något som ingen annan operatör har högre, det tyckte han sig veta då han jobbat hos andra operatörer.

Jag frågade varför inte denna begränsning finns nedskrivet på Telenors sida, det visste han inte.

Verkar allmänt skumt att denna begränsning inte finns ner skriven bättre.

Skulle vara intressant o veta var dessa olika begränsningar kommer från, o hur EU lag kraven är ställda på detta område?

Mvh
Anders
 
Ringde precis Telenor, tryckte 3st "1" i valen => mobila tjänster, att jag vill bli ny kund, privat, bara 1 minuts väntetid!

Frågade om det finns en gräns på datamängden på kontant-simkorten utanför Sverige.
Först svarade han att det inte går överhuvudtaget att använda surf på dessa kontant kort utanför Sverige??

Då sa jag att jag vet från husbils forum att det funkar, då ursäktade han sig o sa att dom inte säljer så många av dessa kort, jag frågade igen om finns det någon data roaming gräns på dessa kontant-simkort, till slut svarade han 50GByte/mån.

Jag frågade var denna gräns kom ifrån o om det finns en högre gräns, o då sa han att det högsta är 100GByte/mån o det är det "obegränsade abonnemanget" han sa vidare att denna gräns på 100GByte/mån är något som ingen annan operatör har högre, det tyckte han sig veta då han jobbat hos andra operatörer.

Jag frågade varför inte denna begränsning finns nedskrivet på Telenors sida, det visste han inte.

Verkar allmänt skumt att denna begränsning inte finns ner skriven bättre.

Skulle vara intressant o veta var dessa olika begränsningar kommer från, o hur EU lag kraven är ställda på detta område?

Mvh
Anders
Och jag fick detta svar,den du pratade med blandar ihop detta med abonnemang, jag fick samma svar som tidigare du kan använda allt ingen begränsning, mitt kontantkort har fungerat bra inom EU men inte testa att maxa det.


IMG_0945.jpeg
 
Känner du att det var en pålitlig människa som skrev svaren? Eller en AI robot?
Vet inte vem jag ska ha störst förtroende för, han i kundtjänsten jag pratade med eller denna chat (robot?)
Mvh
Anders
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen