• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Problem Mobilt internet abonnemang för EU, speciellt Italien

ae.in.gbg

Välkänd medlem
Medlem
Hej,
Vi har wifi.se, köpte helt paket med router för 3 år sedan, och har varit mycket nöjd, speciellt med support de gånger det krånglat. Men nu har dom ändrat abonnemangen, till ett för bara Sverige, o månadsvisa EU, krångligare o dyrare totalt för oss. Under ett år brukar vi vara ca 5-6 veckor på sommaren + ca 2 veckor över jul/nyår i Italien, sen någon/några helger i Danmark o övrig tid i Sverige.
I år ska vi vara 2 veckor på Corsica också.

Med wifi.se blir det 3st 1-månad med 200Gbyte EU + 500Gbyte 12mån i Sverige => 3 x 749 + 2395 = 4642kr/år
Såg att Tellus hade 100Gbyte/mån för 295kr (för 55+) => 12 × 295 = 3540kr/år, o smidigare med bara ett simkort. Såg att Telenor har ett "obegränsat" abonnemang men med max 100Gbyte utanför Sverige.

Ni som har Tellus, hur bra funkar det utanför Sverige?

Andra tipps?

Mvh
Anders

Tar det lång tid efter man laddat kortet innan man kan använda den nya datamängden, om ej borde jag kunna ladda innan data är slut.
Har inte riktigt koll på det om det var max 150 gb på ett kort per månad sen efter månad kunde du ladda igen.Får nästan kolla upp med Telenor vad som gäller.
Det är just denna oklara information som gör att jag är skeptisk till Telenor.
Mvh
Anders

Tar det lång tid efter man laddat kortet innan man kan använda den nya datamängden, om ej borde jag kunna ladda innan data är slut.

Det är just denna oklara information som gör att jag är skeptisk till Telenor.
Mvh
Anders
Det har funkat kanon vi åker från Sverige nere till Spanien .När jag laddat kortet är surf där direkt.Har inte upplevt några problem med mitt sätt att använda Telenors två kontantkort nu i flera år i början var det max 100gb nu 150gb.Klar information skicka ett mail eller ring telenor så får du svar på det,vill inte uttala mig varför jag skaffade två kort från början säkert 7 till 8 år sedan jag kört detta koncept kommer ej ihåg varför.

Det har funkat kanon vi åker från Sverige nere till Spanien .När jag laddat kortet är surf där direkt.Har inte upplevt några problem med mitt sätt att använda Telenors två kontantkort nu i flera år i början var det max 100gb nu 150gb.Klar information skicka ett mail eller ring telenor så får du svar på det,vill inte uttala mig varför jag skaffade två kort från början säkert 7 till 8 år sedan jag kört detta koncept kommer ej ihåg varför.
Har du en mail address var jag kan få detta svar från?
Orkar inte ringa Telenor mer, och har svårt att få förtroende för vad deras support säger ändå.
Jag kommer prova att göra som dig o skaffa ett 2a Telenor kontant kort som jag bara laddar lite grann. Sen ska jag ladda mitt huvudkort så jag har mer än 150GByte o praktiskt verifiera om det går en gräns vid 150GByte/månad. Får se om jag ytterligare backar upp med ett wifi.se kort, åker om 17 dagar, så jag får bestämma mig snart.
Mvh
Anders

Har du en mail address var jag kan få detta svar från?
Orkar inte ringa Telenor mer, och har svårt att få förtroende för vad deras support säger ändå.
Jag kommer prova att göra som dig o skaffa ett 2a Telenor kontant kort som jag bara laddar lite grann. Sen ska jag ladda mitt huvudkort så jag har mer än 150GByte o praktiskt verifiera om det går en gräns vid 150GByte/månad. Får se om jag ytterligare backar upp med ett wifi.se kort, åker om 17 dagar, så jag får bestämma mig snart.
Mvh
Anders
[email protected]

Provar o ringa dom på måndag och se vad som gäller tror det är max 150gb per månad sen vet jag om man har surf kvar kan ladda en mindre mängd för att behålla kvarvarande surf till nästa månad om man inte gjort slut på allt.

Jag ringde och frågade ungefär samm sak, den på kundtjänst svävade lite på svaret men sa han jag kann koppla dig till
kontantkortsavdeningen så nästa gång jag ringde till kundtj. begärde jag att bli kopplad till kontantkort avd. och där fått
dom svar som jag redogjort tidigare i tråden.

Ciao!
Nu har vi använt 20 GByte i Sverige o ca 100 Gbyte på Korsika och ca 50 Gbyte i Italien, först köpte jag ett 150Gbyte giltigt för ett år 575kr, för några dagar sen laddade jag med 150 Gbyte giltigt bara en månad för 425kr, förutom en hel del strul på ett ställe på Korsika, då jag ringde supporten o fick vänta 4 min i kö, det jobbiga är att det inte finns något direkt nummer utan man måste lyssna igenom alla alternativ o välja rätt. Fick tipps om att byta manuellt operatör i routern, fick ladda ner manual o läsa o söka en del o fick igång det efter några timmar.

=> Telenor kontantkort funkar, men man måste ha lite mer kunskap om hur att ändra operatör, o ha koll på supportens telefon tider, jämfört med wifi.se som har helt suverän support, dom ringer tillbaks o följer upp att dom löst det. Men då dom är så mycket dyrare så får det bli Telenor kontantkort i fortsättningen.

Edit: glömde kommentera hastigheten, som känns lite lägre ibland, har nog med tuning av router parametrar som wifi.se ställde in o jag nu har reset:at.
Mvh
Anders

Senast ändrad:
Nu står vi lite utanför Turin, på campingen Grinto. Här funkar bara Telenor kontantkort med Vodafone som operatör, max 4Mbit/s, när jag kör med mitt Comviq abonnemang i mobilen får jag 15-20Mbit/s med Wind som operatör, försökte välja samma på routern med Telenor kontantkortet, men den är inte tillgänglig, tråkigt, o jag kan inte komma i kontakt med Telenor förrän på måndag.
I en storstad som Turin att det ska vara så svårt att få bra uppkoppling???
Anders

Hej @Stonevalley har du upplevt problem med hastigheten och att du måste byte manuellt till olika operatörer, jag har en Rutronik 950 router, ej 5G men bra yttre antenn på taket. Vilken router har du?
Har du andra tipps på vad jag kan göra för att få bättre hastighet här i Turin än bara 4Mbit/s med Vodafone som operatör med mitt Telenor kontantkort?

Mvh
Anders

Hej @Stonevalley har du upplevt problem med hastigheten och att du måste byte manuellt till olika operatörer, jag har en Rutronik 950 router, ej 5G men bra yttre antenn på taket. Vilken router har du?
Har du andra tipps på vad jag kan göra för att få bättre hastighet här i Turin än bara 4Mbit/s med Vodafone som operatör med mitt Telenor kontantkort?

Mvh
Anders
Ibland har jag fått gå in i router provat olika operatörer för att få bra uppkoppling.Nighthawk router 4g versionen

Senast ändrad:
Nu står vi lite utanför Turin, på campingen Grinto. Här funkar bara Telenor kontantkort med Vodafone som operatör, max 4Mbit/s, när jag kör med mitt Comviq abonnemang i mobilen får jag 15-20Mbit/s med Wind som operatör, försökte välja samma på routern med Telenor kontantkortet, men den är inte tillgänglig, tråkigt, o jag kan inte komma i kontakt med Telenor förrän på måndag.
I en storstad som Turin att det ska vara så svårt att få bra uppkoppling???
Anders
Hej, vi har Telenor obegränsat och jag upplever ofta att vi får väldigt låg hastighet ute i Europa även i storstäder. Men det kopplar snabbt om vid gränspassager och Google maps funkar klanderfritt så uppkopplingen känns i gengäld stabil. Det är irriterande när man befinner sig i en större stad och vill Google. Ibland har det hjälpt att söka ny operatör men inte alltid. Vi har ingen router utan använder padda och några telefoner alla med Android men utan 5G. Spontant så känner jag att det var minst problem i Spanien, där fick vi en för oss tillräcklig hastighet och det funkade bra att streama tv. Men jag har inte mätt några hastigheter och våra enheter börjar bli gamla så det är inte alls säkert att det är abbonemanget som orsakar mina svordomar.

Hälsningar
Peter

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen