• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Problem Mobilt internet abonnemang för EU, speciellt Italien

ae.in.gbg

Välkänd medlem
Medlem
Ort
Mölnlycke
Hej,
Vi har wifi.se, köpte helt paket med router för 3 år sedan, och har varit mycket nöjd, speciellt med support de gånger det krånglat. Men nu har dom ändrat abonnemangen, till ett för bara Sverige, o månadsvisa EU, krångligare o dyrare totalt för oss. Under ett år brukar vi vara ca 5-6 veckor på sommaren + ca 2 veckor över jul/nyår i Italien, sen någon/några helger i Danmark o övrig tid i Sverige.
I år ska vi vara 2 veckor på Corsica också.

Med wifi.se blir det 3st 1-månad med 200Gbyte EU + 500Gbyte 12mån i Sverige => 3 x 749 + 2395 = 4642kr/år
Såg att Tellus hade 100Gbyte/mån för 295kr (för 55+) => 12 × 295 = 3540kr/år, o smidigare med bara ett simkort. Såg att Telenor har ett "obegränsat" abonnemang men med max 100Gbyte utanför Sverige.

Ni som har Tellus, hur bra funkar det utanför Sverige?

Andra tipps?

Mvh
Anders
 
90 - (8veckor i Italien × 7 dagar) = 34 dagar för Danmark/Norge!
Det passar oss jättebra!
Om man inte använder hela 100Gbyte en månad sparas det till nästa? Om så kan man använda även denna extra "pott" månaden efter utanför Sverige?
Mvh
Anders
 
Står i det finstilta, men om allt går att använda i EU får du nog fråga Tellus.

Sparad surf
3.1 Har månadens surf inte använts av Kunden under den aktuella månaden, kommer Kundens oanvända surf att sparas 90 dagar efter den aktuella månaden. Den sparade surfen är kopplat till den specifika Abonnemangsformen och kommer att förverkas vid byte av Abonnemangsform (oavsett uppgradering eller nedgradering av surfpaket).
 
Sparad surf
3.1 Har månadens surf inte använts av Kunden under den aktuella månaden, kommer Kundens oanvända surf att sparas 90 dagar efter den aktuella månaden. Den sparade surfen är kopplat till den specifika Abonnemangsformen och kommer att förverkas vid byte av Abonnemangsform (oavsett uppgradering eller nedgradering av surfpaket).
Frågan är om man kan använda mer än 100Gbyte en månad utanför Sverige, tex en månad använder vi tex 70Gbyte i Italien, kan vi då använda 130Gbyte månaden efter i Italien?
Mvh
Anders
 
Jag har också wifi.se s 5 g router, nu har jag köpt ett Telenor kontantkort och tankat med 150 GB enbar surf som är giltig 1år för 575 kr,
sen är det bara att fylla på om det behövs mera GB fins olika alternativ att välja på.
Fyller på surf gör man själv på datorn eller i en app. Info på Telenor fliken Kontantkort.

Surf Telenor​

• Köp extra surf oavsett laddning• Passar även mobila bredband och andra uppkopplade enheter

Månadsladdning, giltig 31 dagar

5 GB 125 kr
10 GB 175 kr
20 GB 225 kr
40 GB 275 kr
100 GB 325 kr
150 GB 425 kr

Köp extra surf oavsett laddning• Passar även mobila bredband och andra uppkopplade enheter
Årsladdning
5 GB 275 kr
10 GB 325 kr
20 GB 375 kr
40 GB 425 kr
100 GB 475 kr
150 GB 575 kr
 
Senast ändrad:
Jag har också wifi.se s 5 g router, nu har jag köpt ett Telenor kontantkort och tankat med 150 GB enbar surf som är giltig 1år för 575 kr,
sen är det bara att fylla på om det behövs mera GB fins olika alternativ att välja på.
Fyller på surf gör man själv på datorn eller i en app

Surf Telenor​

• Köp extra surf oavsett laddning• Passar även mobila bredband och andra uppkopplade enheter

Månadsladdning, giltig 31 dagar

5 GB 125 kr
10 GB 175 kr
20 GB 225 kr
40 GB 275 kr
100 GB 325 kr
150 GB 425 kr

Köp extra surf oavsett laddning• Passar även mobila bredband och andra uppkopplade enheter

Årsladdning

5 GB 275 kr
10 GB 325 kr
20 GB 375 kr
40 GB 425 kr
100 GB 475 kr
150 GB 575 kr
Funkar det även i Eu utanför Sverige?
Mvh
Anders
 
På Telenors hemsida står det att ettårsladdning av surf ej gäller utomlands!
Det bästa jag har hittat är VIMLA kontantkort. Man sparar oanvänd surf, kan max använda 33GB utomlands/månad. Tex 14GB abonnemang, 160kr/månad (=168GB och 1920kr per år)

TELENOR
Årsladdningar
5 GB för 275 kr
10 GB för 325 kr
20 GB för 375 kr
40 GB för 425 kr
100 GB för 475 kr
150 GB för 575 kr
Giltighetstid 365 dagar.
Observera att hela den surfmängd du väljer finns tillgänglig från början och är giltig ett helt år.
Årsladdningarna inkluderar även 500 SMS/MMS för att uppkopplade prylar ska kunna kommunicera med dig.
Spara surfen
Om du inte använt upp hela din pott så följer resterande summa med om du gör en ny laddning innan giltighetstidens slut.
Utomlands
Ej tillgängligt.
 
På Telenors hemsida står det att ettårsladdning av surf ej gäller utomlands!
Jag får be om ursäkt om jag vilselett någon, men den jag pratade med påstod att surfen gällde i EU, frågade särskilt om 1 års laddningen gällde. Jag kommer ringa Telenor i morron.

Om man laddar surf för 1 månad gäller det inom EU enl. nedan.

Välj den giltighetstid och surfladdning som passar dina behov. Lämpligt för exempelvis det mobila bredbandet eller uppkopplade prylar.
Ladda surf för 1 månad >
Månadsladdningar
5 GB för 125 kr
10 GB för 175 kr
20 GB för 225 kr
40 GB för 275 kr
100 GB för 325 kr
150 GB för 425 kr
Giltighetstid 31 dagar.

Spara surfen
Surf du inte hunnit använda kan du spara tills nästa månad – du behöver bara tänka på att köpa en ny laddning innan giltighetsperioden för din nuvarande laddning tar slut.

Utomlands
Inom EU/EES kan du surfa precis som hemma. För alla priser och villkor, se respektive land.

Övrigt
Normal surfhastighet: 10-80 Mbit/s
Inom Sverige är hastigheten för mobilsurf på kontantkort begränsad till maximalt 100 Mbit/s.
 
Jag får be om ursäkt om jag vilselett någon, men den jag pratade med påstod att surfen gällde i EU, frågade särskilt om 1 års laddningen gällde. Jag kommer ringa Telenor i morron.

Om man laddar surf för 1 månad gäller det inom EU enl. nedan.

Välj den giltighetstid och surfladdning som passar dina behov. Lämpligt för exempelvis det mobila bredbandet eller uppkopplade prylar.
Ladda surf för 1 månad >
Månadsladdningar
5 GB för 125 kr
10 GB för 175 kr
20 GB för 225 kr
40 GB för 275 kr
100 GB för 325 kr
150 GB för 425 kr
Giltighetstid 31 dagar.

Spara surfen
Surf du inte hunnit använda kan du spara tills nästa månad – du behöver bara tänka på att köpa en ny laddning innan giltighetsperioden för din nuvarande laddning tar slut.

Utomlands
Inom EU/EES kan du surfa precis som hemma. För alla priser och villkor, se respektive land.

Övrigt
Normal surfhastighet: 10-80 Mbit/s
Inom Sverige är hastigheten för mobilsurf på kontantkort begränsad till maximalt 100 Mbit/s.
Jag har Telenor kontant,fungerar bra i EU inga problem, det är ett vanligt kontantkort som jag enbart fyller med surf.
Vid något tillfälle fick jag startaom min router vid gränspassage men normalt inte.
 
Tänk på att när dom säger att det funkar att surfa utanför Sverige så är det rätt, men det finns ofta en övre gräns som gör att du EJ kan använda hela mängden såsom du kan i Sverige.
Min son hade ytterligare ca 20GByte kvar på sitt Comviq abonnemang, men efter att använt upp till gränsen som stod i det finstilta, så funkade det inte mer i Italien.
Mvh
Anders
 
Tänk på att när dom säger att det funkar att surfa utanför Sverige så är det rätt, men det finns ofta en övre gräns som gör att du EJ kan använda hela mängden såsom du kan i Sverige.
Min son hade ytterligare ca 20GByte kvar på sitt Comviq abonnemang, men efter att använt upp till gränsen som stod i det finstilta, så funkade det inte mer i Italien.
Mvh
Anders
När det gäller kontantkorten finns ingen gräns för vad du kan använda utomlands,det bara att ladda och surfa,detta gäller Telenor i vart fall.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen