• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Elförsörjning - 12V Mera LiFePO4 långt från det 1:a

SirMcLain

iValberedning
Medlem
Jag är en riktig slösare av batteri.

Jag har ett LiFePO4 120A under passagerarsätet och får inte rum med ett till bredvid. Jag har en Pössl Roadcruser 2013 och nu har jag ett kompressorkylskåp och en extra 43 liters frys i skuffen, router, tv, två laptops och funderar på att skaffa en S T A R L I N K på taket som tar mycket ström. På taket har jag redan 540 modiga watt solpaneler sedan tidigare. 120A räcker normalt bra under natten och panelerna laddar oftast upp batteriet redan till lunch om det är klart väder här på Kanarieöarna. Men jag märker att den extra frysboxen tar mycket kräm under natten, nästan så jag får lite elångest.

För att råda bot på det inser jag att jag behöver större batteribank...

Problem: Jag har egentligen bara plats för extra LiFePO4 bak i skuffen bakom nya frysen ca: 3,5 meter från ordinarie batteri. Nu var jag iofs så listig att jag har dragit 16 mm2 kablar till skuffen när jag köpte bilen i Pukavik och lät grabbarna i Kylinge fixa det. De kablarna har jag till en Inverter samt fixat ett starkare 12 voltskraftuttag i skuffen. Invertern har nu spelat ut sin roll då jag har en annan lösning som ger 220 i alla uttag, så den har jag plockat bort.

Jag vet ju att ladd strömmarna från mitt nuvarande LiFePO4 under passagerarstolen inte får vara för höga så att BMS:en slår ifrån när jag kopplat in det nya batteriet. Hur löser jag det? Någon form av regulator???

Jag har ju redan uttag bak och frysen som jag har drar inte mer än 8,5A vid infrysning och mycket lägre i vanlig drift, men jag vill ju gärna att strömmen ska kunna flöda fram och tillbaka i paralellkopplingen.

Då jag bor på Kanarieöarna är utbudet begränsat och oftast tullproblem om jag beställer från Europa. (Kina är inga bekymmer, men frakten blir dyr och tar osäkert lång tid) Men även här är det en explosión med solpaneler och Leroy & Merlin säljer stora LiFePO4 som batteribanker billigt. Funderar på att köpa ett LiFePO4 300A för att aldrig mer ha någon elångest.

Gillar enkla lösningar: Helst vill jag höra. "Inga problem! Koppla in det bara", men jag inser att kunskap från andra är bra före jag gör det.:unsure: Kanske det går bra om nya batteriet för fulladdat från början???

Vet ju att jag som ex. skulle kunna enkelt koppla in ett Litiumbatteri
- Dometic BLP40 för 1200 € i cigguttaget,
men det blir ju billigare och mer kräm om jag köper ett
- 12V 300Ah LiFePO4 Litium 6000+ djupa cykler för 500 €.

Vet att "Goda råd är dyra", men jag kanske får ett billigt tips? ;)

1730816266584.png
1730816235274.png

Projektet och inköpen fortsätter

Kom ju på att en säkringshållare och en säkring på 50A är inte helt fel. Köpte även lite extra kabel, kopplingsplint och kabelskor. Eftersom jag inte är den bästa av mekare har jag beställt en bilelektriker som kommer till husbilen fredag eller lördag. Blir nog bra. Han klarar lite annan el också då han är elektriker på Gran Canarias flygplats.

Nu väntar jag bara på mina 8AWG anslutningskablar till batteriet, Men hinner de inte dyka upp kan elektrikern göra jobbet klart till kopplings plinten så är det busenkelt för mig att göra resten sedan.

Mitt nya litiumbatteri kommer att få fin ström och spänning till helgen. :)

Köpte även ett extra cigguttag till frysen samtidigt.

20250113_113623.jpg

Var i Las Palmas ett par dagar med frugan och bodde på Hotel Verol några nätter

Var med Skandinaviska klubben på studiebesök i Las Palmas hamn. En helt enorm hamn. Det tog 4 timmar med buss att åka runt överallt. Hade en guide med oss från hamnkontoret och tolk från klubben. Fick även gå upp i trafikledningscentralen. En höjdarvisit.

Klubben hade även kaffe och semlor i Park Estadio Insular dagen efter. Storstadsområdet Las Palmas är ju lika stort som Göteborg och det är kul att åka till storstaden ibland. Vi har buss 30 som går varje halvtimme från Playa del Ingles till Las Palmas som bara tar 50 min och stannar i Catalinaparken på bästa stället i Las Palmas. Den stannar bara 50 meter från vår bungalow. :)

Passade även på att gå ner till marinan nära klubben och köpa en elskena för pluskontakterna till nya batteriet och en jordkabel som jag ska fästa i ett f.d fäste för godssäkring som sitter i kanten av batteriet. Nu tror jag att jag har allt??? inför monteringen i helgen. Har kollat efter elskena överallt i Maspalomasområdet, men alla hänvisar till Las Palmas.
20250116_152857.jpg

Hasta luego

Sådärja! Nu kom Aliexpress med Hen Andersen också.

För att jag enkelt ska kunna koppla bort batteriet vid behov. Beställde samtidigt ett cigg uttag med säkring som jag sätter direkt på polerna. Alltid bra. Aliexpress är den enda postorderfirma som levererar till Kanarieöarna. Hade föredragit Amazon, men inte ens spanska Amazon levererar till Kanarieöarna som tillhör Spanien, pga fraktkostnader och annan moms. Det bryr sig inte kineserna om.

Killen som kör ut ringde mig redan i tisdags och ville leverera, men då sa jag att jag var på semester i Las Palmas och skulle vara hemma idag. Och nu kom han punktligt.:)

20250117_110719.jpg

Hasta luego

Kopplat allt

• Kompressor frysen är på i infrysningsläge (direkt på nya batteriet 8,5A)
  • Kompressor kylskåpet är på (bodelsbatteriet)
  • Takfläkten är på (bodelsbatteriet)
  • Kaffebryggaren brygger 10 koppar (vatten) via invertern (bodelsbatteriet)
  • Myggdödaren är via invertern (bodelsbatteriet)
  • Tv:n är på (bodelsbatteriet)
  • All belysning är på (bodelsbatteriet)
  • Laptoppen är på via invertern (bodelsbatteriet)
Börjar skymma så mina 540 watt paneler ger bara 8A. Bodelsbatteriet är fullt med 120Ah och nya batteriet likaså med 150Ah. Kabellängden mellan batterierna är 5,5 meter. Varav 4,5 meter är 16mm2 och 1 meter är 8AWG. Invertern sitter direkt kopplad på bodelsbatteriet.

Ser att invertern tar största delen av strömmen från bodelsbatteriet. Att mäta är att veta.

Screenshot_20250117-154146.png

Blir bara en liten slatt från nya batteriet som iofs jobbar lite med frysen i första hand.

Screenshot_20250117-154115.png

En mycket lyckad inkoppling. Ska snygga till allt med skydd kabelkanaler m.m. lite senare. Fuerteventura nästa någon gång snart. :cool: Troligen måndag om ingen sjukvård hör av sig ang frugans sepsis hon hade nyligen. Men då är det ju bara att ta färjan hem. Troligen har vi en träff med svenska husbilar på Fuerteventura den 25 januari.

1737137597960.png

Hasta luego.

Senast ändrad:
Börjar snygga till elen lite

Har gjort en låda för kaffebryggare, 5G router, m.m. som sitter stadigt med lister som förhindrar förflyttning. Hade el-dosan till vänster om kaffebryggaren tidigare. Inte så smart då det bara är en tidsfråga före jag häller vatten på elen när jag gör kaffe till frukost. Kollade på alternativa placeringar.

20250119_115018-EDIT.jpg

Vilket flyt jag har. Mellan bordsskenan och träväggen är det presspassning för el-dosan. Behövde inte ens skruva fast den, utan den sitter som berget utan åverkan. T.o.m frugan är nöjd...

20250119_115127.jpg

Nu bokade vi biljett till Fuerteventura på tisdag 0930 i Clase Oro (lyxklass) för 0€. Får köra ombord och köra av först. Obegränsat med mat och dryck med servering. Egen launch ombord där t.o.m toa är lyxigare. Nu är ju inte vi några lyxus personer utan vi har så mycket poäng att vi kvalificerat oss för en fri resa och den kan man bara ta ut i Clase Oro. 😁 Hasta Luego...

Senast ändrad:
Sådärja! Nu kom Aliexpress med Hen Andersen också.

För att jag enkelt ska kunna koppla bort batteriet vid behov. Beställde samtidigt ett cigg uttag med säkring som jag sätter direkt på polerna. Alltid bra. Aliexpress är den enda postorderfirma som levererar till Kanarieöarna. Hade föredragit Amazon, men inte ens spanska Amazon levererar till Kanarieöarna som tillhör Spanien, pga fraktkostnader och annan moms. Det bryr sig inte kineserna om.

Killen som kör ut ringde mig redan i tisdags och ville leverera, men då sa jag att jag var på semester i Las Palmas och skulle vara hemma idag. Och nu kom han punktligt.:)

Visa bilaga 44210

Hasta luego
Du hann få dina före mig, tror jag beställde samma dag om jag inte minns fel! ;)

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen