• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Elförsörjning - 12V Mera LiFePO4 långt från det 1:a

SirMcLain

iValberedning
Medlem
Jag är en riktig slösare av batteri.

Jag har ett LiFePO4 120A under passagerarsätet och får inte rum med ett till bredvid. Jag har en Pössl Roadcruser 2013 och nu har jag ett kompressorkylskåp och en extra 43 liters frys i skuffen, router, tv, två laptops och funderar på att skaffa en S T A R L I N K på taket som tar mycket ström. På taket har jag redan 540 modiga watt solpaneler sedan tidigare. 120A räcker normalt bra under natten och panelerna laddar oftast upp batteriet redan till lunch om det är klart väder här på Kanarieöarna. Men jag märker att den extra frysboxen tar mycket kräm under natten, nästan så jag får lite elångest.

För att råda bot på det inser jag att jag behöver större batteribank...

Problem: Jag har egentligen bara plats för extra LiFePO4 bak i skuffen bakom nya frysen ca: 3,5 meter från ordinarie batteri. Nu var jag iofs så listig att jag har dragit 16 mm2 kablar till skuffen när jag köpte bilen i Pukavik och lät grabbarna i Kylinge fixa det. De kablarna har jag till en Inverter samt fixat ett starkare 12 voltskraftuttag i skuffen. Invertern har nu spelat ut sin roll då jag har en annan lösning som ger 220 i alla uttag, så den har jag plockat bort.

Jag vet ju att ladd strömmarna från mitt nuvarande LiFePO4 under passagerarstolen inte får vara för höga så att BMS:en slår ifrån när jag kopplat in det nya batteriet. Hur löser jag det? Någon form av regulator???

Jag har ju redan uttag bak och frysen som jag har drar inte mer än 8,5A vid infrysning och mycket lägre i vanlig drift, men jag vill ju gärna att strömmen ska kunna flöda fram och tillbaka i paralellkopplingen.

Då jag bor på Kanarieöarna är utbudet begränsat och oftast tullproblem om jag beställer från Europa. (Kina är inga bekymmer, men frakten blir dyr och tar osäkert lång tid) Men även här är det en explosión med solpaneler och Leroy & Merlin säljer stora LiFePO4 som batteribanker billigt. Funderar på att köpa ett LiFePO4 300A för att aldrig mer ha någon elångest.

Gillar enkla lösningar: Helst vill jag höra. "Inga problem! Koppla in det bara", men jag inser att kunskap från andra är bra före jag gör det.:unsure: Kanske det går bra om nya batteriet för fulladdat från början???

Vet ju att jag som ex. skulle kunna enkelt koppla in ett Litiumbatteri
- Dometic BLP40 för 1200 € i cigguttaget,
men det blir ju billigare och mer kräm om jag köper ett
- 12V 300Ah LiFePO4 Litium 6000+ djupa cykler för 500 €.

Vet att "Goda råd är dyra", men jag kanske får ett billigt tips? ;)

1730816266584.png
1730816235274.png

Dagens Will Prowse er viktig informasjon.
Som han poengterer lad til 100% så ofte du kan, LFP holder best når de blir ladet fullt så ofte det går. Lad til 80% og avslutt skader batteriet om det gjentas over lengre tid. Det svakeste i en LFP løsning er BMS elektronikken, men selv den kan godt holde i veldig mange år.

Senast ändrad:
Inte helt fel regel, har en vän som nyligen körde hem från Spannien och på motorvägen utanför Montpellier lossnade sollcerna på taket, tur i oturen var att närmaste fordon efter var en lastbil på ca 250 m avstånd.
Solcellerna var om limmade bara för några år sedan. Vi kanske borde kolla oftare!

Nu efter många överväganden och råd

har jag beställt detta. Billigt och bra... Med 3000-10000 cykler kan jag bara konstatera att min bil är skrotad och jag inte längre finns till före mina batterier går ur tiden där cyklerna är beräknade till max 100-150 per år.

Visa bilaga 43014
Sedan är nästa puck att se om varan kommer fram. Men betald är den på AliExpress ivarjefall. :)
Fick svar från leverantören att de inte skickar till Kanarieöarna. Fortsätter jakten...
Hittade denna. Om den kommer fram kopplar jag den bara till cigguttaget bak och laddar frysen med den och glömmer bort den. Nästan inga pengar alls...
1731236872667.png

Senast ändrad:
Fick svar från leverantören att de inte skickar till Kanarieöarna. Fortsätter jakten...
Hittade denna. Om den kommer fram kopplar jag den bara till cigguttaget bak och laddar frysen med den och glömmer bort den. Nästan inga pengar alls...
Visa bilaga 43061

Jag har beställt ett par liknande till kompisars el-aktersnurra, väldigt praktiska, men man får vad man betalar för, äkta lågbudget.
(ett riktigt bra BMS betingar samma belopp som detta allt i ett).

Men denna kan absolut vara värt att chansa på, speciellt ifall det bara ska driva ett kylskåp.
Den borde klara att försörja kylen ett par dygn utan laddning.

Jag har beställt ett par liknande till kompisars el-aktersnurra, väldigt praktiska, men man får vad man betalar för, äkta lågbudget.
(ett riktigt bra BMS betingar samma belopp som detta allt i ett).

Men denna kan absolut vara värt att chansa på, speciellt ifall det bara ska driva ett kylskåp.
Den borde klara att försörja kylen ett par dygn utan laddning.
Dessutom 120Ah. Samma som jag har framtill. Dock ett litet micro problem. Den fria tullgränsen för Kanarieöarna ligger på 150€. Den här kostar 153€. Kanske därför leveranserna inte går fram??? Ja ja! Kommer inget ramlar ju pengarna tillbaka som jag betalt med Bizum. Spaniens motsvarighet till Swish.

Ser bra ut denna, då den ligger i en praktisk batterilåda som jag bara behöver säkra mot garageväggen och kan ta bort vid behov.

Fick nu detta svar och det ser inte lovande ut:
Du har ett meddelande från en säljare!​

Hej Ralph Laingren,

Du har 1 olästa meddelanden från en säljare.
Klicka nedan för att läsa svaret.​
Beställningsinformation
Om du vill ändra information om din beställning, lämna ett meddelande till säljaren. Vi kan inte garantera att din begäran kommer att uppfyllas, men säljaren kommer att göra sitt bästa för att hjälpa dig.

Senast ändrad:

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen