• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Elförsörjning - 12V Mera LiFePO4 långt från det 1:a

SirMcLain

iValberedning
Medlem
Ort
Playa del Ingles
Jag är en riktig slösare av batteri.

Jag har ett LiFePO4 120A under passagerarsätet och får inte rum med ett till bredvid. Jag har en Pössl Roadcruser 2013 och nu har jag ett kompressorkylskåp och en extra 43 liters frys i skuffen, router, tv, två laptops och funderar på att skaffa en S T A R L I N K på taket som tar mycket ström. På taket har jag redan 540 modiga watt solpaneler sedan tidigare. 120A räcker normalt bra under natten och panelerna laddar oftast upp batteriet redan till lunch om det är klart väder här på Kanarieöarna. Men jag märker att den extra frysboxen tar mycket kräm under natten, nästan så jag får lite elångest.

För att råda bot på det inser jag att jag behöver större batteribank...

Problem: Jag har egentligen bara plats för extra LiFePO4 bak i skuffen bakom nya frysen ca: 3,5 meter från ordinarie batteri. Nu var jag iofs så listig att jag har dragit 16 mm2 kablar till skuffen när jag köpte bilen i Pukavik och lät grabbarna i Kylinge fixa det. De kablarna har jag till en Inverter samt fixat ett starkare 12 voltskraftuttag i skuffen. Invertern har nu spelat ut sin roll då jag har en annan lösning som ger 220 i alla uttag, så den har jag plockat bort.

Jag vet ju att ladd strömmarna från mitt nuvarande LiFePO4 under passagerarstolen inte får vara för höga så att BMS:en slår ifrån när jag kopplat in det nya batteriet. Hur löser jag det? Någon form av regulator???

Jag har ju redan uttag bak och frysen som jag har drar inte mer än 8,5A vid infrysning och mycket lägre i vanlig drift, men jag vill ju gärna att strömmen ska kunna flöda fram och tillbaka i paralellkopplingen.

Då jag bor på Kanarieöarna är utbudet begränsat och oftast tullproblem om jag beställer från Europa. (Kina är inga bekymmer, men frakten blir dyr och tar osäkert lång tid) Men även här är det en explosión med solpaneler och Leroy & Merlin säljer stora LiFePO4 som batteribanker billigt. Funderar på att köpa ett LiFePO4 300A för att aldrig mer ha någon elångest.

Gillar enkla lösningar: Helst vill jag höra. "Inga problem! Koppla in det bara", men jag inser att kunskap från andra är bra före jag gör det.:unsure: Kanske det går bra om nya batteriet för fulladdat från början???

Vet ju att jag som ex. skulle kunna enkelt koppla in ett Litiumbatteri
- Dometic BLP40 för 1200 € i cigguttaget,
men det blir ju billigare och mer kräm om jag köper ett
- 12V 300Ah LiFePO4 Litium 6000+ djupa cykler för 500 €.

Vet att "Goda råd är dyra", men jag kanske får ett billigt tips? ;)

1730816266584.png
1730816235274.png
 
Ralf, ifall det vore min bil skulle jag parallellkoppla de 2 bobatterierna med anpassade (rejäla) kablar, sedan diagonalansluta dem mot förbrukarna (ebl).

Är de på något sätt ihopkopplade nu med kablarna på dina bilder så blir det inte bra, risk för överbelastning på kablar/anslutningar.
Glöm inte säkring närmast batteriet, dimensionerad för dina kablar, den tunnaste kabeln bestämmer vilken storlek det ska vara på säkringen.
Har ju 16 mm2 kablar i kopplingsdosan i garaget.

De duger, men det suger lite att behöva lossa väggen för att komma åt den. Testar och ser vad som händer? Men troligen går säkringen då kaffebryggaren drar 45 A och då är det att tänka om. Men funkar det så duger det för mig. Har ju bara köpt batteriet för frysens skull och den drar max 8,5 A. Är det så att solpanelerna på 540 watt, som max laddar 30 A (regulatorn är bara på 30 A) fyller båda batterierna funkar ju allt. Man ser ju i BMS:erna vad som händer. Uttagen är ju bara gammalt junk och gör inget om de går sönder. Ska ju ändå köpa nytt.

Men det troligaste är att jag sätter en 2x50A Anderson kontakt från kopplingsdosan till nya batteriet. Beställer lite från AliExpress. Jättebilligt! :)


1735773850388.png
 
Senast ändrad:
Undersökningarna går vidare

Var ut och stängde av frysen som stod på minus 18 grader. Tog några skärmdumpar av BMS:erna. Kan konstatera att OK cigg pluggar från 80 talet har fungerat under natten.

Ser också att sedan solen gått ner har batterierna ny status och förlorat:
  • Bodelsbatteriet (120 Ah) 9,32 Ah (cellerna på 3,34 Volt)
  • Nyabatteriet (150 Ah) 23,8 Ah (cellerna på 3,323 Volt)
  • Såg även att nya batteriet laddade 12 Watt från bodelsbatteriet
  • Bodelsbatteriet laddade 10 Watt från solpanelerna trots att solen inte är uppe utan bara gryning.
Nu ska vi bara låta dagen gå och mäta igen ikväll när solen sagt God Natt och se statusen igen utan några förbrukare. förhoppningsvis är båda batterierna fulladdade. (?)

Screenshot_20250102-091206.jpgScreenshot_20250102-091235.jpgScreenshot_20250102-091327.jpg
 
Senast ändrad:
Nu är beställningen klar

Plus en massa annat när man ändå är på shoppinghumör. :)
  • Cigghonan med säkring (20 A) får gå till frysen från Nya batteriet.
  • Herr Anderson blev bara två med färdiga kablar som ska gå från kopplingsdosan till nya batteriet. Blir bara ett litet hål i väggen vid batteriet och låter kabeln gå innanför väggen. Skippade väggmonteringen då det blir så stort hål.

1735814491006.png
 
Senast ändrad:
Dagens Batteri Rapport

Var en härlig kväll igår då de lät mig vinna minigolfen (som vanligt). ;) Firade det på Restaurang Rimini.

20250102_203924.jpg
20250102_191453.jpg20250102_191456.jpg20250102_191536.jpg
Filet mignon lät sig väl smaka och en Cardinal Mendoza till kaffet var jag värd.

Var ut just när solen reste sig över horisonten. Inga förbrukare är på
  • Solpanelerna ger vid tillfället 238 Watt.
  • Bodelsbatteriet är i stort fullt och laddar med 9 A, men
  • nya batteriet sackar efter och laddar nu drygt 10 A.
Ser på cellerna att det är ett visst spänningsfall till nya batteriet. Men det ser bra ut. Laddar bodelsbatteriet först, men det ser ut som laddningen mosar på bra i nya batteriet. Kommer nog att vara fullt det också om en stund.😁 Nya batteriet är ju 30 Ah större.

Precis som jag trodde.
Allt snack om hur noga man måste vara om stora starka kablar, balansering, samma storlek och laddning är bara snack om man har gott om ström i solpanelerna. Allt kommer att funka bra, bli fulladdat och ännu bättre när Hen Anderson är på plats. Om ca 6000 cykler är mitt bodelsbatteri färdigcyklat. Det kommer nog att inträffa ca: år 2045-55 någongång. Då är jag om jag har tur 83-93 år och bilen är nog avvecklad. Nya batteriet kommer inte att cykla lika snabbt och räcka ännu längre.

att-maeta-aer-att-veta-foerklaede.jpg20250103_110331.jpg
Screenshot_20250103-110310.pngScreenshot_20250103-110427.png

Hasta Luego
 
Senast ändrad:
Projektet fortsätter

Kollade att nu är båda batterierna är fulla. På slutet uppfattade regulatorn från solpanelerna att bodelsbatteriet var fulladdat och stängde av laddningen. Då snodde nya batteriet ca 5 A från bodelsbatteriet. Efter ett tag gav regulatorn 4,6 A tills Nya batteriet var fullt.

Fick bekräftelse idag att Kineserna skeppat Hen Andersson. Beräknads ankomsttid 10-13 januari om det inte blir problem med tullen. Då tar det en vecka till.

1735905613252.png
 
Spenningsfallet til det nye batteriet kommer fra motstanden i kablen. Og det var omlag 0,4 volt ved 10 A. Setter en disse tall inn i ohms lov U=RxI får en 0,4=Rx10 som gir R=4 ohm. Nye noe grøvre kabler enn de tynne ledningene du tester med vil gi mindre fall og dermed kortere tid for balanseringen av de to batteriene. Jeg tipper på at du har 14 volt som ladespenning - du kan justere denne opp en del! 14,4 til 14,6 volt er ikke skadelig for batteriene.
 
Spenningsfallet til det nye batteriet kommer fra motstanden i kablen. Og det var omlag 0,4 volt ved 10 A. Setter en disse tall inn i ohms lov U=RxI får en 0,4=Rx10 som gir R=4 ohm. Nye noe grøvre kabler enn de tynne ledningene du tester med vil gi mindre fall og dermed kortere tid for balanseringen av de to batteriene. Jeg tipper på at du har 14 volt som ladespenning - du kan justere denne opp en del! 14,4 til 14,6 volt er ikke skadelig for batteriene.
Det stämmer nog.

Jag ska sätta dit Hen Anderson nästa helg eller när den dyker upp? Sedan provköra kaffebryggaren med TV, router, laptop, m.m. igång samtidigt. Nöjer mig sen med 12 voltsdragningen. Ska sätta en hylla ovan polerna och en list på sidan som skydd. Sedan är det bara att glömma bort installationen.

Därefter kan vi ta med färdig mat i frysen (55 liter)som vi gjort iordning hemma, när vi fricampar. Ska klara 10-12 dagar utan att man ska behöva åka och handla. Med detta klarar vi även några dagar med mulet väder. Vatten och toa klarar redan idag 10 dgr.

Testbild transparent.png
 
Spenningsfallet til det nye batteriet kommer fra motstanden i kablen. Og det var omlag 0,4 volt ved 10 A. Setter en disse tall inn i ohms lov U=RxI får en 0,4=Rx10 som gir R=4 ohm. Nye noe grøvre kabler enn de tynne ledningene du tester med vil gi mindre fall og dermed kortere tid for balanseringen av de to batteriene. Jeg tipper på at du har 14 volt som ladespenning - du kan justere denne opp en del! 14,4 til 14,6 volt er ikke skadelig for batteriene.
Hej!
0.4V vid 10A ger
R = U / I = 400mV / 10A = 40mOhm = 0.04 Ohm
Mvh
Anders
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen