• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Elförsörjning - 12V Mera LiFePO4 långt från det 1:a

SirMcLain

iValberedning
Medlem
Ort
Playa del Ingles
Jag är en riktig slösare av batteri.

Jag har ett LiFePO4 120A under passagerarsätet och får inte rum med ett till bredvid. Jag har en Pössl Roadcruser 2013 och nu har jag ett kompressorkylskåp och en extra 43 liters frys i skuffen, router, tv, två laptops och funderar på att skaffa en S T A R L I N K på taket som tar mycket ström. På taket har jag redan 540 modiga watt solpaneler sedan tidigare. 120A räcker normalt bra under natten och panelerna laddar oftast upp batteriet redan till lunch om det är klart väder här på Kanarieöarna. Men jag märker att den extra frysboxen tar mycket kräm under natten, nästan så jag får lite elångest.

För att råda bot på det inser jag att jag behöver större batteribank...

Problem: Jag har egentligen bara plats för extra LiFePO4 bak i skuffen bakom nya frysen ca: 3,5 meter från ordinarie batteri. Nu var jag iofs så listig att jag har dragit 16 mm2 kablar till skuffen när jag köpte bilen i Pukavik och lät grabbarna i Kylinge fixa det. De kablarna har jag till en Inverter samt fixat ett starkare 12 voltskraftuttag i skuffen. Invertern har nu spelat ut sin roll då jag har en annan lösning som ger 220 i alla uttag, så den har jag plockat bort.

Jag vet ju att ladd strömmarna från mitt nuvarande LiFePO4 under passagerarstolen inte får vara för höga så att BMS:en slår ifrån när jag kopplat in det nya batteriet. Hur löser jag det? Någon form av regulator???

Jag har ju redan uttag bak och frysen som jag har drar inte mer än 8,5A vid infrysning och mycket lägre i vanlig drift, men jag vill ju gärna att strömmen ska kunna flöda fram och tillbaka i paralellkopplingen.

Då jag bor på Kanarieöarna är utbudet begränsat och oftast tullproblem om jag beställer från Europa. (Kina är inga bekymmer, men frakten blir dyr och tar osäkert lång tid) Men även här är det en explosión med solpaneler och Leroy & Merlin säljer stora LiFePO4 som batteribanker billigt. Funderar på att köpa ett LiFePO4 300A för att aldrig mer ha någon elångest.

Gillar enkla lösningar: Helst vill jag höra. "Inga problem! Koppla in det bara", men jag inser att kunskap från andra är bra före jag gör det.:unsure: Kanske det går bra om nya batteriet för fulladdat från början???

Vet ju att jag som ex. skulle kunna enkelt koppla in ett Litiumbatteri
- Dometic BLP40 för 1200 € i cigguttaget,
men det blir ju billigare och mer kräm om jag köper ett
- 12V 300Ah LiFePO4 Litium 6000+ djupa cykler för 500 €.

Vet att "Goda råd är dyra", men jag kanske får ett billigt tips? ;)

1730816266584.png
1730816235274.png
 
Blev ingen Julklapp.

Gick in och kollade och såg att den var levererad. Inte till mig ivarjefall. Gick in på AliExpress och talade om att jag inte fått något paket. Jag hade betalt 153€ via Bizum (Spansk Swish). Tog två timmar så hade jag fått tillbaka mina 153€ på kontot.

Ok! inte förlorat något mer än min tro på leveranser till mig. Jakt på nytt batteri pågår.

Visa bilaga 43565

Visa bilaga 43566
Så tråkigt, måste ju gå spåra vem som plockat ut den😡
 
Jeg tror du kan fråga på posten om de hadde en stor pakke til deg . Jeg tror dette var en skam - spesiellt at de uten videre refunderte det hele.
Kan vara så. Var ju också otroligt billigt. Fick ju aldrig någon lapp från posten och frakt numret var ett nummer som inte finns hos Correos. Bara att jaga vidare.
 
Jakten på batteriet är nu avslutad

Struntar i AliExress och tog bilen till SOS Baterias i Telde 35 km bort.

Gick in och sa att jag ville köpa Litium batteri. No Signor det är ca: tre veckors kö på batterier. Då sa jag att jag är kund sedan tidigare och då blev det helt annat ljud från dem. Kunde dock bara välja mellan 150 - 200 Ah så jag tog det minsta på 150.

680 € inkl moms och så hjälpte de mig att ställa in Bluetooth:en på mobilen så man ser BMS:en. Han bar ut det till bilen åt mig också.
Inte så blodigt. 3 års garantia.

Nu montering, men det grejar jag själv... :)

20241226_123307.jpg

20241226_122553.jpg

1735220253430.png
 
Sådärja! Montering av Litium 150 Ah är igång.

Frugan har ju legat på sjukhus med blodförgiftning i 28 dgr, men är nu hemma igen. Så skönt. Hon ska övergå till specialist läkare i januari och klarar sig på tabletter, så nu har jag äntligen möjlighet att göra annat.

Ja! Jag har ju även valberedningen hängande över mig. Behöver ju någon suppleant till styrelsen, så har ni några förslag så hör av er. Vill även ha hjälp i Valberedningen då vi är korta där också, men det har ju revisorerna hand om. Vem vill hjälpa mig?

Ok! Dagens ämne Litiumbatteri montering

Funderat på vilka krav jag ska ställa?
  • Ventilation
  • Lastsäkring
  • Polskydd
  • Inkoppling
  • Test
Kollade utrymmet för batteriet som är bakom kyl/frysen boxen som är perfekt. Till vänster om batteriet på andra sidan väggen har jag 16 mm2 kablar från bodelsbatteriet som gått till en tidigare inverter för elcyklar och dator vid sängen som inte längre behövs.

20241229_104952.jpg

Ventilation är viktig för batterier. Så luften behöver flöda fritt. Åkte till kinesen och köpte några trösklar, vinklar och spännband. Kapade till några självhäftande trösklar och satte på plats. Ska senare sätta en vägglist till höger om batteriet ovan trösklarna som sticker ut, för att skydda från gods till höger.

20241229_121939.jpg

Satte en vinkel med tre skruvar för att batteriet ska vara kvar när jag kör på konstiga vägar. För att det även ska klara mina kraftiga accelerationer säkrade jag allt med ett spännband som jag klippte i lagom bitar och säkrade dubbelvikt med en plåt ovan som jag skruvade fast spännbandet med. Kommer senare att bli en lite avlastningshylla ovan batteriet för vatten och elkopplingar. Men det får inte störa ventilationen. Bra med en hylla ovan för att skydda polerna.

20241229_124823.jpg
20241229_124829.jpg
20241229_125010.jpg

Gjorde ett litet avbrott och passade på att reparera sängen. Plastploppen på nedersta ribban hade gott av och ribban hölls inte på plats. Bara en massa plastjunk i alla husbilar. Borrade ett nytt hål i ramen och ribban och fäste den med en stålskruv. Verkar bli bra.

20241229_130327.jpg

Montering, ventilation och lastsäkring klar. Inkoppling görs senare när jag laddat batteriet fullt så det har samma volt i cellerna som det andra bodelsbatteriet. Ska köpa lite g.k. elkopplingar och andra tillbehör, men det är fas 2. Har minst två veckor på oss tills nästa utflykt som troligen blir Fuerteventura. Vi har diskuterat att ha en träff där med andra svenska bilar. Få se hur det fungerar med frugans medicinmän som ska hela henne. Det är ju prio 1.

Lastade in allt och kollade utrymmet tills vidare får ett frigolitlock skydda polerna. Äh! Det duger... Hasta luego!

20241229_125222.jpg20241229_131829.jpg


Just nu 26 grader och strålande sol här i Playa del Ingles. Hade takfläkten i husbilen på för fullt för att inte bli för varm. :cool:
 
Senast ändrad:
Idag har laddning påbörjats

Vill ju inte koppla ihop något före alla celler har samma volt på både bodelsbatteriet som det nya batteriet. Inte går det fort inte. Laddar bara 2,1A från min lilla litiumladdare. 50% just nu så det tar nog 35,7h före det är färdigladdat. Men vem har bråttom? Laddar just nu via invertern på bodelsbatteriet. Såg att panelerna på taket just nu ger 29A. :) Solen lyser ju fortfarande för fullt här på Gran Canaria.

Hittar inga bra kablar att köpa. Räcker nog med 30 cm 4 mm2 där bak. Ska ju inte gå några stora strömmar där. Max 12A. Var runt på några biltillbehörsaffärer idag, men de hänvisade till elinstallationsfirmor. Suck! Blir nog Leroy & Merlin (typ Bauhaus) på torsdag eller fredag. Ligger ju 4 mil bort.

Gott slut & Gott nytt år

20241230_135800-EDIT.jpg
 
Senast ändrad:
Idag har laddning påbörjats

Vill ju inte koppla ihop något före alla celler har samma volt på både bodelsbatteriet som det nya batteriet. Inte går det fort inte. Laddar bara 2,1A från min lilla litiumladdare. 50% just nu så det tar nog 35,7h före det är färdigladdat. Men vem har bråttom? Laddar just nu via invertern på bodelsbatteriet. Så att panelerna på taket just nu ger 29A. :) Solen lyser ju fortfarande för fullt här på Gran Canaria.

Hittar inga bra kablar att köpa. Räcker nog med 30 cm 4 mm2 där bak. Ska ju inte gå några stora strömmar där. Max 12A. Var runt på några biltillbehörsaffärer idag, men de hänvisade till elinstallationsfirmor. Suck! Blir nog Leroy & Merlin (typ Bauhaus) på torsdag eller fredag. Ligger ju 4 mil bort.

Gott slut & Gott nytt år

Visa bilaga 43888
Bra Jobbat i värmen!!!
Snart så våras det och då blir det att montera tillbaka Lifpo och sen ankra den bättre.
Men det ör väl bara 3 månader tills dess ;)
 
Jag är en riktig slösare av batteri.

Jag har ett LiFePO4 120A under passagerarsätet och får inte rum med ett till bredvid. Jag har en Pössl Roadcruser 2013 och nu har jag ett kompressorkylskåp och en extra 43 liters frys i skuffen, router, tv, två laptops och funderar på att skaffa en S T A R L I N K på taket som tar mycket ström. På taket har jag redan 540 modiga watt solpaneler sedan tidigare. 120A räcker normalt bra under natten och panelerna laddar oftast upp batteriet redan till lunch om det är klart väder här på Kanarieöarna. Men jag märker att den extra frysboxen tar mycket kräm under natten, nästan så jag får lite elångest.

För att råda bot på det inser jag att jag behöver större batteribank...

Problem: Jag har egentligen bara plats för extra LiFePO4 bak i skuffen bakom nya frysen ca: 3,5 meter från ordinarie batteri. Nu var jag iofs så listig att jag har dragit 16 mm2 kablar till skuffen när jag köpte bilen i Pukavik och lät grabbarna i Kylinge fixa det. De kablarna har jag till en Inverter samt fixat ett starkare 12 voltskraftuttag i skuffen. Invertern har nu spelat ut sin roll då jag har en annan lösning som ger 220 i alla uttag, så den har jag plockat bort.

Jag vet ju att ladd strömmarna från mitt nuvarande LiFePO4 under passagerarstolen inte får vara för höga så att BMS:en slår ifrån när jag kopplat in det nya batteriet. Hur löser jag det? Någon form av regulator???

Jag har ju redan uttag bak och frysen som jag har drar inte mer än 8,5A vid infrysning och mycket lägre i vanlig drift, men jag vill ju gärna att strömmen ska kunna flöda fram och tillbaka i paralellkopplingen.

Då jag bor på Kanarieöarna är utbudet begränsat och oftast tullproblem om jag beställer från Europa. (Kina är inga bekymmer, men frakten blir dyr och tar osäkert lång tid) Men även här är det en explosión med solpaneler och Leroy & Merlin säljer stora LiFePO4 som batteribanker billigt. Funderar på att köpa ett LiFePO4 300A för att aldrig mer ha någon elångest.

Gillar enkla lösningar: Helst vill jag höra. "Inga problem! Koppla in det bara", men jag inser att kunskap från andra är bra före jag gör det.:unsure: Kanske det går bra om nya batteriet för fulladdat från början???

Vet ju att jag som ex. skulle kunna enkelt koppla in ett Litiumbatteri
- Dometic BLP40 för 1200 € i cigguttaget,
men det blir ju billigare och mer kräm om jag köper ett
- 12V 300Ah LiFePO4 Litium 6000+ djupa cykler för 500 €.

Vet att "Goda råd är dyra", men jag kanske får ett billigt tips? ;)

Visa bilaga 42952
Visa bilaga 42951
Du har ström så Du klarar Dig genom solcellerna.
Men flytta batteribanken, är ju enkel, exempelvis finns kanske plats i soffan, under sängen i bagaget.
 
Nej! Jobbet det ska göra finns där bak. Dvs frysboxen där vi ska ha matlådor med oss hemifrån. Jag har redan 16 mm2 kablar draget till garaget sedan tidigare. Skulle iofs ha plats i soffgruppen, men då måste jag dra kraftiga kablar dit. Dessutom är det ett bra ställe för förvaring av annat skrymmande. Solpanelerna laddar ju oftast fullt redan till lunch, men med 150 Ah till får de jobba lite mera.

367117715_852784629688637_4332707814378670765_n.jpg
 
Vaknade sent idag. Dagen efter kvällen före.

Var ju nyårsafton igår och vi hade besök av Jörgen & Anneli som bor i en Husvagn på El Pinillo camping här på Gran Canaria. Deras Cartago står parkerad i Torrevieja. Och nu så här dagen efter tar vi det lugnt.

20241231_210127.jpg20241231_212115.jpg

Faktiskt ganska dåligt väder idag. Bara 24 grader och halvmulet.

20250101_122607.jpg

Gick ut till husbilen och kollade laddningen på batterierna. Det nya är nu fulladdat, men jag har ju laddat det med batteriladdare via invertern från bodelsbatteriet, så om drygt en timme är bodelsbatteriet fullt igen av solen. Laddar bara 9 A nu när det är mulet. Brukar ligga på 30 A när solen gassar.

20250101_145002.jpg

Nya batteriet
1000015798.png

Bodelsbatteriet
1000015801.png

Ok! Får köpa kablar i morgon när affärerna har öppet. Kollade på kopplingsdosan och konstaterade att jag kommer att få problem att komma åt den. Sitter mellan hjulhuset och väggen till garaget. Litet hål att meka genom. Finns dock ett kraft uttag till gamla invertern. Ska kolla om det duger eller om jag måste lossa på väggen till garaget?

Har gott om tid då tidigaste vi kan åka med husbilen är den 17 januari.

20250101_144543 (1).jpg
1735746627954.png

Hasta Luego
 
Senast ändrad:
Kunde inte hålla mig när båda batterierna var fulla. Ingen minns en fegis.

Letade efter en massa eljunk i verktygslådan och hittade en cigghane som jag kopplade på batteriet. Kopplade ihop batterierna utan att något small.:cool: Letade lite till och hittade ett cigguttag på sladd som jag också satte på nya batteriet. Kopplade in kyl/frysen och slog på den på max (8,5 A), samt ställde den på 4 grader.

Ingen ledning blev för varm (ännu), men ska göra allt snyggare med riktiga ledningar och inga gamla grejer inköpta på OK från 80 talet lite senare. Nu får det stå på en dryg timme före jag ska till Skandinaviska klubben och spela Texas Holdém. Så får vi se hur strömmarna strömmar.:unsure:

Känner ingen oro när två kloka BMS:er känner av om något är fel. Finns även säkring på 15 A i cigghanen.

20250101_163900.jpg20250101_163938.jpg

Fortsätter efter jag köpt rätt grejer och några kabelkanaler. Ska greja en liten hylla och sätta ovan polerna med lite distans också. Få se i morgon om solpanelerna laddar båda batterierna fulla?

Hasta Luego
 
Kollade husbilen när jag kom hem från Pokern nyss.

Frysen står på minus 18 grader. Låter allt stå på över natten så får vi se hur mycket det går åt över natten.

Hmm! Har en grej till att kolla. Har ju en kaffebryggare på 600Watt som går via invertern. Ska brygga 4 koppar i morgon och kolla. Få se om säkringen i ciggpluggen går när jag kör igång den? Kanske måste in i kopplingsdosan ändå???
 
Det du gjør her er i liten målestokk hva endel elbolag gjør når gamle overføringslinjer fra nye solkraftverk har for lav kapasitet. De setter oppe et stort batteri i hver ende og strekker ut overføringstiden, den gamle linjen som tidligere forsynte en liten bosettning langt vekk fra kraftverket har fått det store solkraft anlegget i nabolaget og det game kull kraftverket avvikles og erstattes av et batteri. Batteriet ved solkraftannlegget er da i prinsipp kun en buffer for enegien og den gamle overføringslinjen går med maksimert overføring mesteparten av døgnet.

Avhengig av hvordan du fordeler lasten mellom disse to batterier så kan du faktisk klare deg med en relativt tynn kabling, strømmen gjennom kablingen er avhengig av forskjellen i spenning mellom de to batteriene. Dette er en veldig annerledes måte enn ved en ren parallell kobling med all last tatt ut på ett sted, vi snakker her om distribuert lagring og forbruk.
 
Senast ändrad:
Ralf, ifall det vore min bil skulle jag parallellkoppla de 2 bobatterierna med anpassade (rejäla) kablar, sedan diagonalansluta dem mot förbrukarna (ebl).

Är de på något sätt ihopkopplade nu med kablarna på dina bilder så blir det inte bra, risk för överbelastning på kablar/anslutningar.
Glöm inte säkring närmast batteriet, dimensionerad för dina kablar, den tunnaste kabeln bestämmer vilken storlek det ska vara på säkringen.

https://24volt.eu/kalkyl_kabelarea.php
 
Senast ändrad:
En riktig parallell kobling når det er flere meter mellom batteriene kan bli litt problematisk å gjennomføre. En distribuert løsning kan da være et bedre alternativ, selv om vi har veldig liten erfaring med dette i husbil sammenheng. Kablingen mellom batteriene trenger da sikringer i begge ender av pluss kabelen (da minus kablen har samme potential som chassi så trenger en normalt ikke å sikre denne). Om en kan benytte distribuert lagring er et regnestykke: hvor mye belastning kan en flytte til det sekundære batteriet, optimalt er det med nesten lik belastning på begge eller litt høyere på det sekundære.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen