• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Med husbilen från Altea till Söderhamn

Problemet var att kön i högerfilen på Nynäsvägen, för nedfarten till södra länken/Årstatunneln strax norr om Globen, stod helt stilla från söder om Skogskyrkogården.

Nej, i onsdags gick nog snabbast rakt genom stan.

Tommy
Den filen står nästan alltid still.
Enda gången jag kört där, helt själv, var midsommarnatten för några år sedan....
 
Lovade i inlägg #66:
”Skall presentera en del fakta från resan, har noterat olika saker och sparat kvitton den här gången. Återkommer.”

Resan startade vi i Altea den 27 mars och avslutades i Söderhamn 17 dagar senare, den 13 april. Våra planer var att ta det lugnt upp genom Europa, stanna längre än normalt i t.ex. Mosel, men… vi hade otur med vädret. Hade det inte varit för att vårt hus i Sverige var under ombyggnad, så hade vi kört sträckan som vanligt, som för oss är 5-7 dagar.
748A1840-9756-4EB6-BAF7-3C9639144543.jpeg

Den här gången gjorde jag anteckningar under resan för att dela med mig av.

Resan Altea - Söderhamn blev 320 mil på väg och färjan som tog oss upp från Rostock till Nynäshamn gjorde så att vi slapp köra 88 mil. Totalt blev resan 320 + 88 = 408 mil.

Diesel:
Totalt tankade vi 340 liter diesel, d.v.s. bilen drog i snitt 1.06 L.
Noterade att dieseln i de olika länderna ger olika mängd energi, bilen drog:
- 1,02 L/10 km diesel tankad i Spanien.
- 1,12L/10 km diesel tankad i Frankrike
- 1, 07L/10 km diesel tankad i Luxemburg/Tyskland
Sverige har jag inte sett ännu.

Siffrorna har jag tagit från vad bilen redovisat, troligen inte exakt, men visst visar det på skillnader. Körstil och hastighet var ungefär det samma hela tiden.

Vi tankade diesel för 648 Euros, vilket ger en dieselkostnad i snitt på 1,90 Euro/10 km.

Priser på Diesel:
- Altea Spanien 1,79€/l
- Jonquera Spanien 1,96€/l
- Villefrance Frankrike 1,81€/l
- Luxenburg 1,75€/l
- Lübeck Tyskland 2,10€/l

17 Övernattningar, som vi gjorde på ställplatser. Billigaste var den första övernattningen på La Finca som kostade 7 Euros, den dyraste var en kall natt i Heiligenhafen som kostade 27.10€.
Noterar att det inte längre är så stor skillnad på ställplatspriserna på kontinenten contra priserna i Sverige. Samtidigt så konstaterade vi att vi många gånger hade kommit billigare undan om vi checkat in med ACSI CampingCard på en camping.
  • 1. La Finca 7,00€
  • F3D5E07C-FE56-4272-9C64-9E7B1DCDB149.jpeg
  • 2. Camping Playa Fiesta Tarragona 16€
  • 3. SP Gruissan, 9,00€
  • 4-6 SP Palavas-les-Flots 3 x 17€ = 51 €
  • B91209B5-1045-4C9D-91C0-27006599B960.jpeg
  • 7. Villefrance 5€ (kort) + 13€ = 18€
  • 8. SP Urmitz 10 + 1,50 = 11.50€
  • 9. Greven 19.25€
    029CC3B8-DF0B-4A6C-A872-17C395C22DB6.jpeg
  • 10 - 12 Womohafen Scharbeutzer Strand 13,50 + 17,50
  • SP Heiligenhafen 27,10€
  • 15 SP Heiligenhafen 24.10€
  • 5FD60FA6-75FD-4EF0-8C55-25252869208F.jpeg
  • 16 SP Warnemünde 17,50€
    4EF913DD-A401-475D-A65A-B89975C8883F.jpeg
  • 17 SP Söderhamn 140 + 60 kr el
  • 5BC83186-F72A-430A-B8DA-530D5D91F99D.jpegTotala kostnader för ställplatserna blev 259.05 € + 200 kr.

Gasol:
5EF62368-E203-4D21-B54E-C709666B44B1.jpeg

Gasol 2 flaskor i Tyskland 32.50 Euros, 1 flaska i Haninge 319 SEK, 339 sek på ÖoB, men Rusta vill ha 399 kr för en pc10.

Tankade gasol för nästan halva priset i Tyskland jämfört med Sverige! Varför?

Färja från Rostock till Nynäshamn, inklusive utsides hytt kostade 2971 sek. Billigt!
499EDCC1-536D-4A57-93F7-A49CE6A6E4F0.jpeg

Motorvägskostnader i Frankrike.
29/3 20€
30/3 9.30
2/4 48.30
Totalt 77,60 Euro

Tommy
 
Senast ändrad:
Att man lagt en stor skatt på det miljövänligaste bränslet som finns är ju lite märkligt och kan knappast ha med miljön att skaffa utan statens egendomliga sätt att beskatta. I resten av europa har man betydligt normalare priser. I spanien används ju gasol väldigt mycket till uppvämning av bostäder och varmvatten. Det är förmodligen billigare än den elavgift vi har idag pga politikers okunnighet.
En sak jag har undrat över i minst 20 år är varför man inte använder markvärme inte jordvärme 70 meter till en värmpump utan Mycket längre ner även om det blir ett långt borrhål måste det bli billigare än alla andra saker som kärnkraftverk och propellrar.
 
12 april 2022
Visa bilaga 5951
Vid 12-tiden ser vi genom vindrutan på ställplatsen, hur M/S Drotten kommer till Rostock för att hämta oss.

Vi betalar för oss på ställplatsen som visade sig vara 17.50€ för ett dygn, inte 24€ vi tidigare hade läst. Ok, det är begränsad service, en enkel tömningsplats för toatanken och tillgång till vatten mot avgift. Publika toaletter finns på den stora parkeringen, äckliga.

Men med tanke på läget mot floden, den intensiva båttrafiken som sker på andra sidan vindrutan, blev ställplatsen i Warnemünde en favorit hos oss.
Visa bilaga 5952
En tur till Calles och Bordershop hann vi med i väntan på att båtens avgång 19.00

Visa bilaga 5953
En helt ovetenskaplig prisjämförelse ger resultatet av att Calles håller något lägre priser. Utbudet väldigt likt.

Vi kom ner till hamnen 2 timmar före avgång i förvissning om att vi troligen var de första på plats, eftersom incheckningen öppnade 1,5 timma föra avgång. Det skulle visa sig att vi var bland de tre sista bilarna vid incheckningen.
Visa bilaga 5954 Visa bilaga 5956
Kändes som rederiet inte riktigt fått rutinerna att fungera, lång långsam kö att checka in för att köra ombord, för att sedan direkt ställa sig i en ny kö för att få nyckel till hyttan. Går att göra procedurerna smidigare.

Vi reser med hundarna och fick en trevlig utsides hytt, att madrassera sett sina bästa dagar redan tidigare blev vi varse om under natten
Visa bilaga 5958
Avgång exakt på minuten. Nu fick vi se ställplatsen från andra sidan.
Visa bilaga 5959
Färjan skall ta oss från Rostock upp till Nynäshamn på 18 timmar och vi slipper köra 88 mil på landsväg.
Visa bilaga 5960
Ok, det är inget kryssningsfartyg, men inte heller en enkel transport. Skulle säga att den är nästan i klass med Stena Lines färja mellan Göteborg - Kiel. Helt ok. För oss som bor norr om Mälardalen är det absolut ett intressant alternativ och som vi själva kommer att nyttja fler gånger.

Middagen i går serverades ett fåtal rätter, vi valde ugnsbakad lax för 115 kr, som smakade utmärkt.
Visa bilaga 5961
Frukosten ombord kostar 99 kr och består av varmt och kallt, bra.

Tror inte att det ens är 50% beläggning ombord, tror vi är 5 husbilar som valt den här färjan idag. Märkligt, det är trots allt påskveckan.

Tommy
Ser i gårdagens Aftonbladet att Robert Collin också har åkt med M/S Drotten och skrivit ett reportage om resan.


Han verkar vara lika entusiastisk över att slippa den transportsträckan som vi. I vårt fall kommer vi att åtminstone ta en av resorna med den färjan, när vi reser till Spanien om hösten, eller när vi reser tillbaka på våren.

Tommy
 
Senast ändrad:

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen