7april 2022
Womohafen Scharbeutzer Strand
Inte imponerade den här ställplatsen, läser en gästkommentar från september förra året; ”
Vid vårt besök var sanitetsanläggningarna helt stängda pga försenad renovering enligt anslag på dörrarna, trots det ingen reducerad avgift”
Troligen är det den här skylten som satt uppe för 6 månader sedan, den sitter fortsatt uppe på alla 4 dörrarna.
Inga toaletter, ingen dusch eller tvättmaskin och det ser inte ut att pågå något arbete.
När vi kom igår kväll var receptionen stängd och man hänvisades till en automat, helt ok, men… Hade själv inga 10 Eurossedlar som var de enda sedlarna som accepterades av automaten. Försökte med ett svenskt och ett spanskt bankkort, nix! Provade med ett svenskt Platinum kort och ett spanskt guldkort, inte ens det imponerade på den förbannade automaten. Tog en promenad upp mot strandgatan för att se om det fanns affärer där jag kunde växla, men nej.
I mellantiden som jag var ute och sökte få växla pengarna kom en dam och bankade på hos Carola och krävde att få se kvitto att vi betalt. Hennes tyska var perfekt, men hon hade helt koncentrerat sig på det tyska språket och inte en enda stavelse på t,ex. Engelska förstod damen.
Nåväl, kom tillbaka till bilen efter mitt misslyckade försök att växla till oss 10 Euro sedlar och 1 Euromynt, eftersom elen betalas separat i en annan automat, enligt priset 1kw = 1 Euro.
Damen kom tillbaka och jag bad henne följa med till automaten och se om hon kunde lösa problemet med våra kort, hon fräste tillbaka, —
Es ist nicht möglich, ich hole den boss.
Ja, chefen kom och sa att det var svårt med kort men att hans fru på kontoret skulle fixa det imorgon på morgonen. Växla till mynt kunde han inte.
Vi fick ta ut bilen igen för att köra till ett shoppingcenter ett par km bort för att få växlat till oss 5 1 Euromynt.
Var vid receptionen när den öppnades klockan 10 för att direkt se på vindrutan att här var cash King, inga kort accepterades! Betalade 13.50 Euros + 4 Euros i Turistskatt 17.50 Euros/natt. Till det skall läggas att de 5 Euro i mynt som jag lyckades få ihop igår kväll och som jag laddade elstolpen med när vi gick till sängs igår, var slut när vi vaknade imorse, trots att vi kört värmen på gasol!!
Några tips till de som driver anläggningen:
- Nu är vi de enda utländska gästerna här, men det skulle trevligt och mera välkomnade ut om något stod på ytterligare ett språk än tyska. Det finns t.ex. 3 sidor förhållningsregler uppsatta vid receptionen på tyska.
- Trodde att våra kort inte fungerade eftersom de var utländska, men ser att tyska gäster har lika stora problem. Automaten tar troligen bara 10 Eurossedlar.
- Om man nu valt ett elsystem där elen skall betalas i förväg med 1Eurosmynt, så skulle det vara bra om man kunde växla till mynt inom anläggningen. Att behovet fanns före oss, märker jag på betalautomaten som har en stor skylt uppklistrad på mitten;
OBS automaten är INGEN växelautomat!
- Titta över debiteringen av elen, 5 Euro över natten när gasen skötte värmen.
Här har man inte satt gästen i första rummet, funderat på hur vistelsen skall bli så enkel som möjlig, nej här har man som sagt 3 sidor förhållningsregler och gjort de enklaste sakerna så krångligt som möjligt.
3 sidor förhållningsregler på tyska är också ett sätt att säga välkommen på….
….. men tror att ett enkelt
Willkommen hade fungerat mycket bättre.
Nu stannar vi iallanfall i 2 nätter eftersom båda är ordentligt förkylda och WiFin funkar fint på ställplatsen.
Nej inget vi rekommenderar.
Tommy