• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Med husbilen från Altea till Söderhamn

Tommy Dynér

In Memoriam
Medlem
Ort
Söderhamn
27 mars 2022
1FF9542C-6B5F-46CC-BE6D-9F06F7DE8E71.jpeg
Färdig för avfärd, servad och tvättad
Vår plan var avresa mitt på dagen idag, mitt på dagen blev i verkligheten några minuter efter 18, då vi äntligen kom iväg. Att skylla på att det blev sommartid inatt håller inte, däremot dålig planering från min sida och glömska! När vi packat husbilen efter 4 vändor med den lilla bilen, så blev det avresa från ställplatsen i Altea. Ska just köra upp på motorvägen… — var är mina mobiler?? Lång historia, sammanfattas kort och gott med ”glömska” och det var bara att vända om.

Planen var att vi skulle ta oss till populära Spaetzle Fritz, som vi läst om men aldrig själva besökt. 30 mil från Altea blev för långt idag pga av den sena avresan. Istället lyssnade vi på vår egen alias Birglas, med make, som vinkade av oss i Altea och rekommenderade La Finca i Tavernes de la Valldigna, strax norr om Gandia.

AE2E9406-68A3-4D0F-AB33-99732A03B07B.jpeg

Fösta stoppet på väg från Altea till Sverige och Söderhamn, blev därför just La Finca:

215A7C70-1443-48AC-BD21-49E2E69506E6.jpeg
Trevlig ställplats, rena fina serviceutrymmen, bra WiFi, läget är centralt och får en känsla att våra grannar runt omkring oss har framförallt NL och D som nationsidentiteter på regskyltarna.

Nu har det blivit kväller.
F55DF3FB-4CA2-4527-A934-DBD615619543.jpeg

Om du vill följa vår resa upp genom Europa och slippa mina långrandiga texter och istället se bilder, då rekommenderar jag att du kollar Carolas, min frus inlägg på iHusbils Instagram: https://www.instagram.com/p/CbnkUqQNDGO/?utm_medium=share_sheet

Ska du följa iHusbil på Instagram måste du registrera dig.

Dagens etapp blev bara 82 km. Om vi fortsätter i den takten så tar det 43 dagar att komma till Söderhamn, d.v.s. den 9 maj! Nej vi får nog allt lägga på ett kol.

Tommy
 
Senast ändrad:
Men ni hamnade ju på en fin ställplats! Synd bara att det är så dött i staden på vintern, väldigt mycket har varit stängt alla gånger vi varit där.
Absolut och ser att vi hamnat i en av dessa sommarorter som finns runt om Medelhavets stränder, men vad spelar det för roll….. när man reser med världens bästa chef cuisinier!

Det här slängde husbilens chef cuisinier fram 2 timmar efter ankomst;
D617F1C8-D1B0-4B4A-AB81-9BCE8DFF4F18.jpeg
Nötfärsbiffar innehållande, soltorkade tomater, Oliver, vitlök, gul lök, paprika, chili, allt finhackat och sedan lite pesto, kalvfond, ägg, salt o peppar. I mitt fall serverades det med en öl, smakade gudomligt!

Tommy
 
Den matlagningskonsten vet jag att inte går av för hackor!

Passa er bara för alla katter när ni går ut med hundarna om ni går vägen som löper längs staketet på ställplatsen. Brukar vara mååånga…
 
28 mars 2022
55039902-7D40-4DD5-AC83-47A4A6F456A5.jpeg
Bland de mest deprimerade miljöer man kan råka på, är enligt min uppfattning, en utpräglad turistort under ”dödsäsongen”. Precis den miljön bjöd sommarstaden Tavernes de la Valldigna på imorse, när vi gick ner i stan och ner på stranden. Stendött, nästan lite spöklikt.

Att döma av ”inboendegraden” hos våra grannar på ställplatsen så hade troligen de flesta kommit redan förra hösten.
45DE5BD5-81A9-47E7-AF01-8BECE3A83A09.jpeg
Priset på La Finca var 7€, vilket vi tyckte var ett bra pris för den ställplatsen.

Lämnade Tavernes de la Valldigna strax före lunch, med sikte på Costa Dorada som är kuststräckan i provinsen Tarragona i Katalonien. En vit fläck på vår karta, här har vi bara kört förbi på motorvägen, både på väg söderut som på väg norrut.
4BF48B95-1DFE-47BD-9386-AA848732ED37.jpeg
Vi ställde in GPS,n på Camping Playa y Fiesta som ligger i området strax syd Tarragona. Vi valde AP7, som inte alls är som förut, nej sedan det blev gratis motorväg så har den tunga trafiken tagit över, men trafiken flyter på bra.
165D011D-A19D-44B7-A033-495697A68E8A.jpeg
Ett stopp utefter motorvägen fick mig att tänka på debatten förra sommaren om de fula skyltarna som skulle, eller skulle de inte klistras på våra husbilar som väger över 3500 kg, när vi besöker Frankrike? Kunde konstatera att på rastplatsen stod det 6 tunga franska husbilar på väg hem, alla med den fula skylten påklistrad… det räcker för mig för att förstå vad som gäller i Frankrike.

Däremot klarade sig den här skönheten som vi mötte idag, att förfula sidan på sin husbil med den gula skylten, eftersom den väger under 3500 kg, vilken tur!
0F7B49B9-A977-4EAF-AE76-1F96EE286D21.jpeg
Tyckte jag kände igen den tyska bilen, kollade gamla bilder och visst, den 21 januari 2020 tog jag den här bilden i Finestrat, utanför Benidorm.
75AF7A84-4C21-4CCC-8906-98348D6AFAD1.jpeg
Då trodde jag inte att den bilen fortsatt skulle vara på vägarna 2 år senare. Personlig är den verkligen, inte hade jag kommit ihåg om det t,ex. varit en vit Adria Coral som jag mött för 2 år sedan. Det är nog som Bengtic säger, det var bättre kvalité på bilarna förr i tiden.
N.B. Noterar att den tyska ägaren av husbilen under de senaste 2 åren gått i körskola och lärt sig hur man parkerar i en parkeringsruta och inte tvärs över rutorna! Duktig kille, utbrast Carola när hon såg hur killen utvecklats under de senaste två åren.

Att vi valde just den campingen berodde på att vi läst att flera medlemmar från iHusbil hade besökt campingen tidigare. Någon riktig ställplats verkar det inte finnas i området. Den här campingen är jättestor och har sett sina bästa dagar, men helt ok, Gästerna så här års är troligen 90% husbilar som står på tomterna nära havet.

6E3599B7-340C-4189-96E5-7B26E8D4A682.jpeg
Priset var 16 Euro inklusive el och turistskatten, helt ok pris…..
D9556102-17DF-4E26-863E-D9560C4D43B2.jpeg
Foto: Carola Dynér

…. med ett sådant här strandläge.

Idag blev det 298 km.

Tommy
 
Senast ändrad:
29 mars 2022
C0F0946E-0935-4472-A59E-94092828149A.jpeg
Vaknade av våra grannar som reste klockan 07.30, men som startade sin husbil klockan 07.05, ja jag vet det exakt eftersom det väckte mig. Varför bilen gick på tomgång i 25 minuter innan avresan förstår jag fortsatt inte, men visst funderar jag.

Vid 12 hade vi packat ihop, tömt våra tankar och siktade på Roses vid kusten utanför Figueres.

Vi tog strandvägen till Salou, som är lite av en snobbort i Spanien, typ Båstad och Torekov i Sverige. Nu är man även känd för den enorma nöjesparken PortAventura World, ett 8 kvadratkilometer stort nöjesfält. Den första etappen invigdes 1995…..
DD478546-CECA-466D-AA91-0D6AE43FC6D3.jpeg
…. den senaste delen Ferrariland invigdes 2007
33EEA9D8-5905-4285-BBFE-A2773C9C9685.jpeg
Platsen var en av tre områden som Disney valde bland för sin etablering av Disney Europe, som senare blev Disneyland Paris.

Efter att ha kikat på Salou och ett säsongsstängt PortAventura, åkte vi upp på den numera avgiftsfria motorvägen AP7.

Vi observerade att varenda rastplats utefter motorvägen var fylld av långtradare, precis som det brukar vara på helgerna, men inte en tisdag vid 2-tiden på eftermiddagen. Så kom vi att tänka på den pågående vilda strejken på transportsidan i Spanien, som egentligen är en lockout från arbetsgivarsidan. De flesta bilarna på rastplatserna var utländska lastbilar, som troligen kör för för spanska uppdragsgivare och nu ställts på rastplatserna, för att hyllorna skall gapa tomma ute i affärerna och odlarnas grönsaker ruttnar i väntan på transport.
BABB20CD-0981-4A0B-9B01-A74D590DB591.jpeg
Vädret grått, perfekt att bila i så vi bytte resmål för dagen etapp till Gruissan, som vi trodde att vi besökt för en massa år sedan och vet att det är väldigt populärt bland svenska husbilsåkare.
36005FC3-1905-4B6B-A264-DE4BFDBA3AE5.jpeg
När vi kom fram noterade vi dels, att här har vi aldrig varit tidigare och den här ställplatsen gillar vi inte…
9920D30C-93DE-4E41-AF0A-97917E40CAD0.jpeg
….. en jättestor grusplan, innehållande mysfaktor 0, ingen el och vi som måste spara på gasen, det blir kallt i vår bil inatt. Kollade servicehuset, två enkla plastmoduler innehållande en dusch för damer och en för herrar, samt en märklig påver handikapptoalett, smutsigt och som stängdes klockan 18.45! Här står mellan 50-100 bilar just nu! Nej de får inga stjärnor av oss.

Undrar vad det kostar? En dam öppnade bommen, som sedan visade sig inte kunna ett enda ord på något annat språk än det som Ludvig XVI och hans Marie-Antoinette pratade redan för drygt 200 år sedan, samtidigt som hon var helt upptagen i att prata i mobilen. Ja, vi får se imorgon hur mycket det kostar att stå på deras grusplan.

Nej vi förstår inte varför den här ställplatsen är så populär, kanske kommer svaret imorgon när vi skall betala räkningen?

Idag blev det 442 km, eftersom vi inte körde raka vägen. Kostnaden motorvägen i Frankrike 10.52€.

Tommy
 
Senast ändrad:
Har du tid Tommy ta gärna en liten omväg till en ställplats på en champagnegård som heter Nowack, adress 10 Rue Bailly, 51700 Vandières. Vi har varit där två gånger, mycket bra ställpltas och god champagne. Ligger någon mil söder Reims

2.jpg
 
30 mars 2022
C8DF4AC3-555D-43F5-81DC-FDD4F1B06A7C.jpeg 45EA79CC-2252-4142-8A1C-A23829661718.jpeg F8FBE655-1084-47F1-81FC-8D38280ECC1B.jpeg
Miljön på ställplatsen i Gruissan var inget som attraherade oss, så det blev en kort hundpromenad, frukost, tömma tankarna och betala 9 Euro för platsen, tack och adjö. Hit åker vi inte fler gånger.

Nu var målet istället en gammal bekant, ställplatsen i Palavas-les-Flots.
505CEC7F-F03A-4A09-8054-0D4732602096.jpeg Nu valde vi inte motorvägen A9 utan körde kustvägen D168 till Saint-Pierre-La Mer, för att sedan ta en väg upp mot motorvägen utan nummer, bara den här skylten, som jag tog som en utmaning.
9E89D974-D02C-4722-B2A7-EDB45C45A739.jpeg
Visst var det smalt och krokigt, men jag tror förbudsmärkena, för det var ett antal utefter vägen, var för att förhindra oss att stanna och fricampa utefter vägen genom den vackra naturparken. Vägen bjöd inte bara på en vacker natur, vi fick även se stora vinfält med sina slott och små charmiga franska byar. Mycket vacker väg. Flera bilder finns på iHusbils Instagram.

Sista biten tog vi oss upp på motorvägen, vilket kostade oss 9.50€.

Checkade in på den fina ställplatsen i Palavas-les-Flots med 160 platser, kostar 17€ per dygn för plats, el, fina serviceutrymmen och en fin vacker miljö. Här stannar vi i 2 nätter.

4D43C99A-51E6-443B-A755-553B7F51427C.jpeg
0423A562-679D-4B7E-A15F-7C5AADBEEFA1.jpeg
Kvällen och middagen intogs på lokal, med för oss ett mycket passande om än lite felstavat namn,
50945DCE-5DD7-4C08-9593-CEC6D6AA374D.jpeg
Här bjöds det bland annat på färska ostron, musslor, langostinos och snäckor
7F4D73E4-D2D4-438A-9E1B-CCB8BDDFFD56.jpeg
Visst levde restaurangen upp till namnet, det var billigt och vi var både mätta och nöjda när vi vandrade tillbaka till husbilen den sena timmen.
C7AA5616-CE1C-4626-9A88-D27D76147CCC.jpeg
Dagens etapp blev 120 km och delen som vi nyttjade motorvägen kostade 9.50€

Tommy
 
Senast ändrad:
Vi är lite olika!

Jag gillar Gruissan. Nära till stan. Underbara restauranger. El är ju inget vi behöver och med möjligheten att tanka LPG kan man slösa med gasolen som man vill. Duschar gör vi gärna i bilen, bara man kan fylla vatten efteråt. Där är också ett mecka om man gillar havets restaurang.

Men det är klart. Jag skulle inte heller stå där mitt i vintern. Finns andra årstider då staden verkligen blommar upp.

Ps! Du kör just nu mot en kallfront som tar dig till istiden, så snart du viker av från kusten.
Ps2! Om ni mot förmodan kör Juan-les Pins/Antibes ska ni gå ner till en strandkiosk och köpa en Pan Bagnat. Godare fiskmacka finns inte på detta jordklot.

Gruissan.jpg
2014-08-31 15.58.35.jpg
 
Senast ändrad:
31 mars 2022
Palavas-les-Flots​
4CE49043-3EBE-4EE8-94C0-6990622C1997.jpeg 181F4F85-F074-40F8-8F40-270FFB4847A5.jpeg
Idag tog vi Monica Zetterlund på orden genom att som hon sjöng, ”Sakta vi gå genom stan”.

6D9F69EF-5B0C-4E96-B707-B41572183002.jpeg 79D98C17-6568-44FF-9925-E2BA1C7F3E2A.jpeg
Palavas-les-Flots är en fin liten sommarstad, massor med barer och restauranger, men vi hittade inte en enda liten livsmedelsaffär, men den har något annat…..

6C28DC8B-C54B-42E4-A429-28A361A3A33C.jpeg
…. en P-automat för en man, en dröm för en ingenjör! Tar hem bilden till Söderhamns kommun, som verkligen är omoderna. Där har vi bara en P-skiva! Om den åtminstone varit digital som man ställde in via en app i telefonen, nej i Söderham måste vi fortsatt själva rulla den där runda skivan manuellt! Stenåldern!

Nu var instruktionerna på franska, men om jag förstod rätt så fanns det olika betalningsalternativ, jag undrar om det inte också gick att betala med olika valutor och om jag förstod rätt kunde man dela upp betalningen om man betalade via Klarna! Ja, helt säker är jag inte, eftersom franska inte är min starka sida. 🤔

Tommy
 
Senast ändrad:
Tyvärr har nog Ralph alldeles rätt om vädret, har själv kört mot norr för tidigt av personliga skäl. Mitt råd är att ta en paus i hemvändandet och se sånt man inte sett tidigare. Man varnar för snö och minusgrader fast ni har väl svensk tv i prestigebussen? Kommer ihåg ett tillfälle när jag inte kunde hålla mer än 70 och blev omkörd av en långtradare gasade jag spann framhjulen eftersom det blåste hårt. Hjälpte inte med året runt däck som då var ganska nya.
Jag själv avskyr digitala parkeringsmätare där man ska läsa en lång utläggning samtidigt kön bakom en växer. Vi människor är analoga ett vred där man ställer in tiden det är allt som behövs resten får parkeringsvakterna hålla reda på.
 
29 mars 2022
Visa bilaga 4666
Vaknade av våra grannar som reste klockan 07.30, men som startade sin husbil klockan 07.05, ja jag vet det exakt eftersom det väckte mig. Varför bilen gick på tomgång i 25 minuter innan avresan förstår jag fortsatt inte, men visst funderar jag.

Vid 12 hade vi packat ihop, tömt våra tankar och siktade på Roses vid kusten utanför Figueres.

Vi tog strandvägen till Salou, som är lite av en snobbort i Spanien, typ Båstad och Torekov i Sverige. Nu är man även känd för den enorma nöjesparken PortAventura World, ett 8 kvadratkilometer stort nöjesfält. Den första etappen invigdes 1995…..
Visa bilaga 4667
…. den senaste delen Ferrariland invigdes 2007
Visa bilaga 4668
Platsen var en av tre områden som Disney valde bland för sin etablering av Disney Europe, som senare blev Disneyland Paris.

Efter att ha kikat på Salou och ett säsongsstängt PortAventura, åkte vi upp på den numera avgiftsfria motorvägen AP7.

Vi observerade att varenda rastplats utefter motorvägen var fylld av långtradare, precis som det brukar vara på helgerna, men inte en tisdag vid 2-tiden på eftermiddagen. Så kom vi att tänka på den pågående vilda strejken på transportsidan i Spanien, som egentligen är en lockout från arbetsgivarsidan. De flesta bilarna på rastplatserna var utländska lastbilar, som troligen kör för för spanska uppdragsgivare och nu ställts på rastplatserna, för att hyllorna skall gapa tomma ute i affärerna och odlarnas grönsaker ruttnar i väntan på transport.
Visa bilaga 4669
Vädret grått, perfekt att bila i så vi bytte resmål för dagen etapp till Gruissan, som vi trodde att vi besökt för en massa år sedan och vet att det är väldigt populärt bland svenska husbilsåkare.
Visa bilaga 4670
När vi kom fram noterade vi dels, att här har vi aldrig varit tidigare och den här ställplatsen gillar vi inte…
Visa bilaga 4671
….. en jättestor grusplan, innehållande mysfaktor 0, ingen el och vi som måste spara på gasen, det blir kallt i vår bil inatt. Kollade servicehuset, två enkla plastmoduler innehållande en dusch för damer och en för herrar, samt en märklig påver handikapptoalett, smutsigt och som stängdes klockan 18.45! Här står mellan 50-100 bilar just nu! Nej de får inga stjärnor av oss.

Undrar vad det kostar? En dam öppnade bommen, som sedan visade sig inte kunna ett enda ord på något annat språk än det som Ludvig XVI och hans Marie-Antoinette pratade redan för drygt 200 år sedan, samtidigt som hon var helt upptagen i att prata i mobilen. Ja, vi får se imorgon hur mycket det kostar att stå på deras grusplan.

Nej vi förstår inte varför den här ställplatsen är så populär, kanske kommer svaret imorgon när vi skall betala räkningen?

Idag blev det 442 km, eftersom vi inte körde raka vägen. Kostnaden motorvägen i Frankrike 10.52€.

Tommy

Tommy,
29 mars 2022
Visa bilaga 4666
Vaknade av våra grannar som reste klockan 07.30, men som startade sin husbil klockan 07.05, ja jag vet det exakt eftersom det väckte mig. Varför bilen gick på tomgång i 25 minuter innan avresan förstår jag fortsatt inte, men visst funderar jag.

Vid 12 hade vi packat ihop, tömt våra tankar och siktade på Roses vid kusten utanför Figueres.

Vi tog strandvägen till Salou, som är lite av en snobbort i Spanien, typ Båstad och Torekov i Sverige. Nu är man även känd för den enorma nöjesparken PortAventura World, ett 8 kvadratkilometer stort nöjesfält. Den första etappen invigdes 1995…..
Visa bilaga 4667
…. den senaste delen Ferrariland invigdes 2007
Visa bilaga 4668
Platsen var en av tre områden som Disney valde bland för sin etablering av Disney Europe, som senare blev Disneyland Paris.

Efter att ha kikat på Salou och ett säsongsstängt PortAventura, åkte vi upp på den numera avgiftsfria motorvägen AP7.

Vi observerade att varenda rastplats utefter motorvägen var fylld av långtradare, precis som det brukar vara på helgerna, men inte en tisdag vid 2-tiden på eftermiddagen. Så kom vi att tänka på den pågående vilda strejken på transportsidan i Spanien, som egentligen är en lockout från arbetsgivarsidan. De flesta bilarna på rastplatserna var utländska lastbilar, som troligen kör för för spanska uppdragsgivare och nu ställts på rastplatserna, för att hyllorna skall gapa tomma ute i affärerna och odlarnas grönsaker ruttnar i väntan på transport.
Visa bilaga 4669
Vädret grått, perfekt att bila i så vi bytte resmål för dagen etapp till Gruissan, som vi trodde att vi besökt för en massa år sedan och vet att det är väldigt populärt bland svenska husbilsåkare.
Visa bilaga 4670
När vi kom fram noterade vi dels, att här har vi aldrig varit tidigare och den här ställplatsen gillar vi inte…
Visa bilaga 4671
….. en jättestor grusplan, innehållande mysfaktor 0, ingen el och vi som måste spara på gasen, det blir kallt i vår bil inatt. Kollade servicehuset, två enkla plastmoduler innehållande en dusch för damer och en för herrar, samt en märklig påver handikapptoalett, smutsigt och som stängdes klockan 18.45! Här står mellan 50-100 bilar just nu! Nej de får inga stjärnor av oss.

Undrar vad det kostar? En dam öppnade bommen, som sedan visade sig inte kunna ett enda ord på något annat språk än det som Ludvig XVI och hans Marie-Antoinette pratade redan för drygt 200 år sedan, samtidigt som hon var helt upptagen i att prata i mobilen. Ja, vi får se imorgon hur mycket det kostar att stå på deras grusplan.

Nej vi förstår inte varför den här ställplatsen är så populär, kanske kommer svaret imorgon när vi skall betala räkningen?

Idag blev det 442 km, eftersom vi inte körde raka vägen. Kostnaden motorvägen i Frankrike 10.52€.

Tommy

Tommy,
Det är nog ganska få som egentligen gillar ställplatsen inne i Gruissan (det finns ytterligare ett flertal ställplatser och campingar i närheten), men denna ligger direkt intill en av Europas största Marinor och några hundra meter från ställplatsen.
Näe, hit åker man om man...
* dels är beredd på att åka husbil och då utnyttja de faciliteter som finns i en husbil - t.ex. toa och dusch för att slippa besöka slitna dusch- och WC utrymmen och...
* dels för att besöka de mysiga restauranger som finns runt Marinan och i centrum,
Vi har övernattat på denna ställplats exakt 15 gånger på väg till och från Benidorm/Altea och kommer att återvända fler gånger - vi använder de faciliteter som är till för att användas i husbilen och lägger sedan krutet på de restauranger som finns inom promenadavstånd - t.ex. vår favorit restaurang ”Brasserie M&M” belägen direkt intill Marinans övre del och där äter vi oftast dessa go’saker...
...en läckert grillad fisk med tillbehör eller en sagolikt mör och läcker Entrecote...
Ge Gruissan en chans till och njut av Brasserie M&M och deras underbart goda mat - en av deras paradförrätter är gåslever och ett par glas obligatorisk champagne...!
 

Bilagor

  • BD56F343-F62A-4856-8C13-157C0CC454E3.jpeg
    BD56F343-F62A-4856-8C13-157C0CC454E3.jpeg
    2,2 MB · Visningar: 9
  • B6A78359-4035-4636-8212-FEC156F24813.jpeg
    B6A78359-4035-4636-8212-FEC156F24813.jpeg
    1,9 MB · Visningar: 9
Kommer mej att tänka på Axelssons kommentar om att varmköra motorer att det kunde man skriva mycket om. Kanske det var en avsigkommen pilot som körde husbilen och såg sig tvungen att varmköra innan han lättade. Eller ett par som startade bilen minst en gång i timmen hela natten.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen