• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Med husbilen från Altea till Söderhamn

31 mars 2022
Palavas-les-Flots​
Visa bilaga 4714 Visa bilaga 4722
Idag tog vi Monica Zetterlund på orden genom att som hon sjöng, ”Sakta vi gå genom stan”.

Visa bilaga 4716 Visa bilaga 4718
Palavas-les-Flots är en fin liten sommarstad, massor med barer och restauranger, men vi hittade inte en enda liten livsmedelsaffär, men den har något annat…..

…. en P-automat för en man, en dröm för en ingenjör! Tar hem bilden till Söderhamns kommun, som verkligen är omoderna. Där har vi bara en P-skiva! Om den åtminstone varit digital som man ställde in via en app i telefonen, nej i Söderham måste vi fortsatt själva rulla den där runda skivan manuellt! Stenåldern!

Nu var instruktionerna på franska, men om jag förstod rätt så fanns det olika betalningsalternativ, jag undrar om det inte också gick att betala med olika valutor och om jag förstod rätt kunde man dela upp betalningen om man betalade via Klarna! Ja, helt säker är jag inte, eftersom franska inte är min starka sida. 🤔

Tommy
 
1 april 2020
DF64289D-5921-41F4-8B02-7AD81D015814.jpeg
En lugn dag inne i husbilen, eftersom utanför var det inte lugnt, tvärtom. Det blåste enligt uppgift uppemot 40 kt i byarna. Därför stannade vi i Palavas-les-Flots, höll oss mest hela dagen i husbilen och njöt av utsikten genom vindrutan.

2 april 2022
B9A7B99B-4653-4EFE-A35D-9EEBD1790249.jpeg
Vid 12-tiden svängde vi upp på A7 på färd norrut, men den varningsskylten har vi aldrig tidigare sett i södra Frankrike ”Neige”, d.v.s. varning för snö den 2 april i södra Frankrike!

…. och mycket riktigt visst var det lite snö, men för en norrlänning, Njaee.
076DE5D5-1FDA-4B4B-AE86-0D7A0A5CC822.jpeg 60AE8BD9-6B47-4F04-84CA-88BD09D22C6E.jpeg
Målet för dagen var den kommunala ställplatsen Camping de mon Village de Villefranche-sur-Saône Beaujolais

099E3D1B-3D68-4FAF-A5EE-4BE4A52DBFA8.jpeg
Den här vägen är en gammal bekant för oss, vet inte hur många gånger vi åkt upp och ner den här vägen, men idag gjorde vi en lite avvikelse. Normalt så undviker vi vad GPS’n föreslår när vi närmar oss Lyon, eftersom den föreslår att man fortsätter A7 rakt igenom Lyon. Efter att ha suttit i enorma köer genom stan ett par gånger så har vi sedan alltid tagit ”Långtradarvägen” runt Lyon, E15.

Men idag, en iskall lördag i april med få privatbilister ute så tog vi vägen genom stan.
4B1E12B4-5ACD-4B97-9476-7D4CBE94FD2C.jpeg
Musée des Confluences, ser ut att ha inspirerats av Guggenheims museet i Bilbao, eller är det Nattklubben Benidorm Palace som varit förebild?
4BDD7509-AE94-4B1C-960A-C8E83C3F14AC.jpeg
Lungt och fint gled vi genom Frankrikes främsta matstad och den 3:e om vi räknar till folkmängden.

Drygt 20 km norr om Lyon finns den kommunala ställplatsen Camping de mon Village de Villefranche-sur-Saône Beaujolais.
299FA9E0-8AD0-41FE-B69C-482E405F7E4D.jpeg

Här hade vi en mycket modern ställplats, helt fri från personal, men med incheckning för att kunna passera den nedfällda bommen.

Tanken är god, men….

Före oss var det ett franskt par, som behövde 20 minuter för att få fram det nödvändiga kortet för 5 Euro och sedan betala 13 Euro för platsen en natt….. men 20 minuter för en (1) incheckad, hur ser då kön ut den 2 augusti? 1 km?

Carola som är mycket noggrann, gjorde vår del samtidigt med det franska paret, det var 4 steg som skulle göras och här skall både kreditkortsnummer och telefonnummer presenteras för att få ut kortet.
450966FC-9AF7-485A-A80D-B90E8C68F121.jpeg
För oss gick den delen snabbt, men…. Det franska paret som hade alla problemen vid automaten, fick till slut sitt kort, körde fram till bommen, som swish öppnade och de körde in och tog en plats.

Så var det vår tur vid bommen, vi som flinat lite åt våra franska kollegor som behövde 20 minuter för att få fram kortet. Här kommer svenskarna som fick fram kortet på nolltid, men ….. vid bommen hände inget med vårt nya fina kort, som vi betalat 5 + 13 Euros för! Inte ett skit, bommen låg där den låg! Efter 10-15 minuters försök ringde vi ett nödnummer, ja efter att ha gett vårt kortnummer över telefonen, så blev det aktiverat!

Förstår att det är en hel del franska ställplatser knutna till Camping-Car Park och jag tror att framtiden för oss som gillar mobil fritid kommer att mötas av sådana här system i framtiden, vilket jag själv välkomnar, men… Det måste göras enklare och tekniken måste fungera!

Ställplatsen i sig är fin där den ligger vid floden, ganska nära staden, men… 126 platser och när man går till toaletten och duschen så står det Fermé-Closed på dörrarna, det känns inte proffsigt. Ok, lågsäsong och kallt men det är minst 40 bilar här ikväll.

Hur som helst har vi en mysig kväll inne i husbilen. förrätt Bresaola med ruccola, parmesano, olivolja, lite balsamicosås och peppar.
5B64F2BF-6043-4DD8-B81C-E869FC6805BC.jpeg
Varmrätten, färsk norsk lax som vi köpte på Lidl här när vi kom fram.

På TV’n ser vi på Let’s dance, en lördagskväll som troligen ett par miljoner andra svenskar, men bara vi två här i Village de Villefranche-sur-Saône Beaujolais. Moderna tider.

Dagens etapp blev 360 km.

Imorgon drar vi vidare…..

Go’natt säger Carola och Tommy, utanför husbilen så snöar det!
 
Senast ändrad:
Ibland är vädret emot en När man seglar ska man ju alltid kolla väderleksrapporten. Jag har flera gågner glömt bort hur eländigt det är med vädret hemma när man tillbringat vintern i spanien.
Den där lasbilsvägen runt Lyon har jag aldrig hittat sist försökte jag följa efter en lastbil men han svängde in på någon terminal så det blev genom Lyon igen, men jag har inte råkat ut för någon kö men det känns nervöst med all trafik.
Hamnade på en fransk automatplats en gång men jag knackade på hos en fransman som stod där och han hjälpte mej. Jag undviker automatplatser har slutat att stanna i Beaune jag orkar inte med bommar och polletter och annat djävulstyg. Efter det så har jag stått gratis i en park i Chalon-sur-Saône
med en restaurang strax intill.
 
Vi råkade också ut för detta Camping kort. Infarten till ställplatsen var på en stor gata i en stad. Det var många som fick chansen att tuta. Jösses, det var svettigt. 😂 Tja, vi fick iaf chansen att få upp blodtrycket på några fransmän.
 
3 april 2022
D92A8F30-5F2D-47BC-89BF-09C0CC3F8DDC.jpeg
Vaknade upp i ett iskallt Camping de mon Village de Villefranche-sur-Saône Beaujolais. Frukost och sedan passade vi på att tömma tankarna och fylla på med vatten.

Tankade också innan vi äntrade motorvägen, här betalade vi 1,81€/l.

Sedan siktade vi på en annan ställplats strax norr om Metz, Aire Camping-Car Park d'Amnéville La Cité des Loisirs, som även den tillhör kedjan CAMPING-CAR PARK. Nu hade vi kortet som man måste lösa för 5 Euros och vi såg fram emot att få se hur det fungerade idag,
059005FE-DF8A-425E-861D-47375A7F149B.jpeg
Söndag, så det blev en lugn resa på 450 km, hela tiden på betalvägen A31. Av dagens 450 km, var 340 km betalväg och vi betalade 48.30€ för den sträckan. D.v.s. 1.41 Euro/milen.

Ganska trist väg, välskötta jordbruksområden, men vi hann skönja både katedralen i Metz och Mosel som sakta rinner mot Rhen. Metz har vi tidigare besökt flera gånger så vi hoppar över den fina staden den här gången.
DCB62CFE-AEDD-4666-8F9A-81E363C322EE.jpeg
Idag gick incheckningen med vårt nya kort helt klanderfritt, ja det var mycket snabbt och enkelt idag.
7B42AA46-516D-47DF-99EF-B5D34D59E711.jpeg

Men efter oss kom två tyska damer som var helt förtvivlad, det fungerade inte för dem. När jag lämnade damerna såg det ut så här på skärmen;
DB234A80-915F-4EEB-A37C-3FC8943A6B15.jpeg
Damerna pratade med någon på nödnumret som visades på skärmen, men jag tror att damerna gav upp eftersom vi inte sett att de kommit in.

Imorgon hoppas vi få komma till
Karin Nöfer
Die Gasfachfrau
för att få ALUgas flaska installerad.

Tommy
 
Senast ändrad:
4 april 2022
B9B20C81-D756-4300-8F85-8B45286F947F.jpeg
Vissa dagar är sämre än andra dagar, idag har det varit en sån dag för mig.

Började med att vi pga kylan har problem med gasolen och de svenska flaskorna. Goda råd fick vi i tråden jag skapade, bl.a. från Knut och SirMcLain, som föreslog att vi skulle installera åtminstone en LPG-flaska, precis som vi haft i våra tidigare husbilar.

Herrarna föreslog; Die Gasfachfrau Karin Nöfer och vi tog beslutet i lördags att åka över till henne idag måndag och installera flaskan.

Ja, hos mig var den redan installerad i lördags…. Har kollat bilden ett antal gånger sedan dess,
CE03DA0C-C5B9-4C61-A21E-F4D1CE7D75A2.jpg
Vi åkte igår till en ställplats bara 2 timmar från Fru Nöfer. Imorse vaknade jag redan vid 7, hade jag varit ensam så hade jag varit hos Fru Nöfer när hon öppnade kl 9 imorse. Carola har en mera avmätt inställning till gasflaskor och i synnerhet tror jag LPG-flaskor och föreslog att vi kanske borde ringa först och kolla om man kan installera den idag.

Tiden gick så sakta, men till slut blev klockan 9 och Fru Nöfer svarade på 1:a signalen, men sedan har det bara varit elände.

Fru Nöfer beklagade men hon hade inga 11 kg LPG-flaskor pga av leveransproblem!

Nähä, men då blir det Trier. Fått veta att den gamle leverantören stängde sin kiosk den 31 december förra året, men fick veta att det fanns en till i Trier.

GPS’n sattes på MAX-gas i Trier och där fick jag veta att man inte fyller flaskor överhuvdtaget. Bugade, tackade och gick baklänges ut från denna orgie av grillar i alla storlekar och modeller.

Men vi hade bestämt oss för att ta några dagar i Moseldalen, så vi försökte glömma, ruska av oss problemet med gasolen och istället njuta av Moseldalen, vinet, maten, atmosfären och den klämmiga schlagermusiken från 60-talet;

Men det blev;
118DC84D-9834-4061-8C4D-0EDC362F812D.jpeg
Spöregn och det blåste så att det var fara för våra hundars liv. Mysigt? Nej inte ett dugg trots att vi försökte peppa varandra med hur fint vi egentligen hade det.

Vi drog vidare, Moseldalen finns kvar, vi återkommer.

Ett nytt tips som jag fått är ett ställe utanför Köln som lär fylla svenska flaskor. Det provar vi imorgon.

Dagens resa tog oss från ställplatsen i Amnéville, till ställplatsen en bit utanför Koblenz, Urmitz vid Rhens strand.
64D132BD-4A29-4529-9FFF-422FC5CE92FF.jpeg
501A050F-BE2A-45D2-9AD7-6CA651920ECE.jpeg
Ok, det är grått, regnigt och kallt. men vänta. Om du kollar noga på bilden, så ser du vår utsikt genom framrutan, en flodbåt på Rehn, ett tåg som går på en bro över Rhen och en vit husbil! Tja, vad säger du om det?

Men för att förgylla den eländiga dagen så tågade vi tillsammans till ortens speceriaffär för att köpa ett gott moselvin. Du tror inte det är sant!!

Själv har jag säkert druckit flera tusen flaskor vin, Carola några färre, men dagens speciella och unika situation delar vi!

Flaskan var utrustad med skruvkork, en nymodighet som jag själv välkomnar, men…
33640732-8066-4C5C-9E4D-CDC0CE2D7830.jpeg
Det gick inte att skruva av korken! Det slutade med att Carola snurrade upp kapsylens metall på en sax, ja då kom vi åt de gyllene dropparna.

Men sen har allt blivit en toppenkväll, trots att det regnar och är kallt utanför stugvärmen husbilen.

Det blev Carolas köttfärsbiffar, med extra av allt, stekt potatis, smörstekta endiver och färska rädisor, som sköljdes ner med ett varmt Moselvin, varmt eftersom vi båda kämpat med flaskan för att öppna den, de senaste 42 minuterna!
95CDAAFB-0DE3-443F-95BD-6DFC5AB096E0.jpeg

Sen kom Carola att tänka på, — varför har vi inte vårt lilla elektriska element med oss. Kollade i garaget och där låg vår ”räddare i nöden” och lättade på våra bekymmer beträffande värmen i bilen om natten.

Dagens etapp blev ca. 300 km.

Imorgon är det en ny dag…:unsure:

Tommy
 
Senast ändrad:
4 april 2022
Visa bilaga 5499
Vissa dagar är sämre än andra dagar, idag har det varit en sån dag för mig.

Började med att vi pga kylan har problem med gasolen och de svenska flaskorna. Goda råd fick vi i tråden jag skapade, bl.a. från Knut och SirMcLain, som föreslog att vi skulle installera åtminstone en LPG-flaska, precis som vi haft i våra tidigare husbilar.

Herrarna föreslog; Die Gasfachfrau Karin Nöfer och vi tog beslutet i lördags att åka över till henne idag måndag och installera flaskan.

Ja, hos mig var den redan installerad i lördags…. Har kollat bilden ett antal gånger sedan dess,
Visa bilaga 5503
Vi åkte igår till en ställplats bara 2 timmar från Fru Nöfer. Imorse vaknade jag redan vid 7, hade jag varit ensam så hade jag varit hos Fru Nöfer när hon öppnade kl 9 imorse. Carola har en mera avmätt inställning till gasflaskor och i synnerhet tror jag LPG-flaskor och föreslog att vi kanske borde ringa först och kolla om man kan installera den idag.

Tiden gick så sakta, men till slut blev klockan 9 och Fru Nöfer svarade på 1:a signalen, men sedan har det bara varit elände.

Fru Nöfer beklagade men hon hade inga 11 kg LPG-flaskor pga av leveransproblem!

Nähä, men då blir det Trier. Fått veta att den gamle leverantören stängde sin kiosk den 31 december förra året, men fick veta att det fanns en till i Trier.

GPS’n sattes på MAX-gas i Trier och där fick jag veta att man inte fyller flaskor överhuvdtaget. Bugade, tackade och gick baklänges ut från denna orgie av grillar i alla storlekar och modeller.

Men vi hade bestämt oss för att ta några dagar i Moseldalen, så vi försökte glömma, ruska av oss problemet med gasolen och istället njuta av Moseldalen, vinet, maten, atmosfären och den klämmiga schlagermusiken från 60-talet;

Men det blev;
Visa bilaga 5526
Spöregn och det blåste så att det var fara för våra hundars liv. Mysigt? Nej inte ett dugg trots att vi försökte peppa varandra med hur fint vi egentligen hade det.

Vi drog vidare, Moseldalen finns kvar, vi återkommer.

Ett nytt tips som jag fått är ett ställe utanför Köln som lär fylla svenska flaskor. Det provar vi imorgon.

Dagens resa tog oss från ställplatsen i Amnéville, till ställplatsen en bit utanför Koblenz, Urmitz vid Rhens strand.
Visa bilaga 5548
Visa bilaga 5551
Ok, det är grått, regnigt och kallt. men vänta. Om du kollar noga på bilden, så ser du vår utsikt genom framrutan, en flodbåt på Rehn, ett tåg som går på en bro över Rhen och en vit husbil! Tja, vad säger du om det?

Men för att förgylla den eländiga dagen så tågade vi tillsammans till ortens speceriaffär för att köpa ett gott moselvin. Du tror inte det är sant!!

Själv har jag säkert druckit flera tusen flaskor vin, Carola några färre, men dagens speciella och unika situation delar vi!

Flaskan var utrustad med skruvkork, en nymodighet som jag själv välkomnar, men…
Visa bilaga 5544
Det gick inte att skruva av korken! Det slutade med att Carola snurrade upp kapsylens metall på en sax, ja då kom vi åt de gyllene dropparna.

Men sen har allt blivit en toppenkväll, trots att det regnar och är kallt utanför stugvärmen husbilen.

Det blev Carolas köttfärsbiffar, med extra av allt, stekt potatis, smörstekta endiver och färska rädisor, som sköljdes ner med ett varmt Moselvin, varmt eftersom vi båda kämpat med flaskan för att öppna den, de senaste 42 minuterna!
Visa bilaga 5547

Sen kom Carola att tänka på, — varför har vi inte vårt lilla elektriska element med oss. Kollade i garaget och där låg vår ”räddare i nöden” och lättade på våra bekymmer beträffande värmen i bilen om natten.

Dagens etapp blev ca. 300 km.

Imorgon är det en ny dag…:unsure:

Tommy
Tycker synd om er så jag letade i min gamla dator efter gasolpåfyllning och hittade detta med reservation för ålder och dåligt underhåll då jag sedan många år bara kör med LPG:
Tyskland!
svenska hos tysk gashandlare.T.ex. Fischer Camping + Gas, Schmiedeweg 4, 38518 Gifhorn-Wilsche (norr om Wolfsburg)
Trier,( 49° 45′ 24″ N, 6° 38′ 29″ E49.756667, 6.641389 )det ligger två gasanläggningar ganska nära infarten till campingen. Personalen där hjälpte till att fylla alugasflaskan. De fyllde också på den svenska flaskan. De hade passande adapter.

gasol på svenska flaskor på sträckan Kiel - Stuttgart?
Boie GmbH & Co. KG
Posener Straße 20
23554 Lübeck
Tel.: 0451/1503-710

BURG / FEHMARN ( han har LPG flaskor) Kolla hemsidan!
Bernd Johansen OT Burg
GPS: N54 25 16.7 E11 11 17.1
TRIER

WESTFA GmbH
GPS: N49 44 53.7 E6 37 27.1
FLENSBURG

Gasservice Flensburg GmbH
GPS: N54 46 52 E9 23 52,6
BERLIN

Propanfüllstation
GPS: N52 32 44.8 E13 13 50.6
BERLIN

Propanfüllstation
öppet lördagar
GPS: N52 27 06.3 E13 19 08.0
BERLIN

Mahling Propanfüllstation
Öppet må-fre 8.00-18.00, lördag 8.00-13.00
GPS: N52 26 01.7 E13 14 37.7
SUDERLUGUM

Grense Gas Teschke
GPS: N54 52 49.1 E8 54 39.8
HOPFERAU

Auto-Berger
GPS: N 47,36,35 O 10,38,15
Berlin på Daumstrasse 30 finns en som lär fylla svenska flaskor.
GPS: N52 32 44.8 E13 13 50.6
svenska hos tysk gashandlare.T.ex. Fischer Camping + Gas, Schmiedeweg 4, 38518 Gifhorn-Wilsche (norr om Wolfsburg).
 
Senast ändrad:
Kör ni upp till ex greven och står på el inatt sen går det att köra hem till sverige eller kanske redan i danmark fylla / byta flaska sen har ni ju gas hem. Man kan ju lösa det andra problemet hemma sen, Är väl gott om plats i garaget att sätta dit en dieselvärmare med fjärrkontroll så kan man spara på gasolen till varmvattnet och bli lite mera obunden.
 
5 april 2022
97093124-4463-4237-8ACE-23C72BE7B624.jpeg
Märkt av mina besvikelser så hade jag gjort en resplan upp genom Tyskland baseras på en lista av ”möjliga” tankställen för svenska gasolflaskor.

Vår kollega här i iHusbil essge@ var snäll och skickade mig en lista på möjliga ställen att få fylla våra svenska flaskor i Tyskland.
Satte mig med listan och gjorde en resplan upp genom Tyskland med tankställena som waypoits.

Första stoppat var bara 90 km bort, strax utanför Köln:
Die Reicherts Flüssiggas GmbH. Gasflaschen können Montag – Freitag von 8.00 Uhr -18.00 Uhr und Samstag von 9.00 Uhr - 14.00Uhr, Hammermühle 36, Overath,

7151EC6D-1427-40C2-9A78-03B7DFCC1F00.jpeg
Här fanns det gas, massor av gas, när jag frågade killen som kom fram om han kunde fylla svenska flaskor och han svarade,
— Jawohl, natürlich…. Ja, han förstod nog aldrig hur nära han var att få en puss!

Att han, liksom vi själva inte hade någon fungerande adapter är en annan historia. Nåväl det fixade sig och någon timma senare lämnade vi tankstället med två fulla P10’or och pussen fick istället Carola.

Rekommenderar stället, men ha med relevant adapter.

Sedan satte vi in GPS’n på Greven som vi tidigare besökt en gång, men krogen var stängd, så nu tänkte vi göra ett nytt försök.

Bara ett fåtal bilar på plats, vi ställde oss på första parkett mot floden, med sin underhållande syn med flodbåtarna som hela tiden passerar framrutan.

Tyvärr står det en svensk husbil här, med hela den vänstra sidan av bodelen hårt skrapad.

86D356DE-28BB-4DD6-AF70-65D15D1D5EB6.jpeg
Undrar om den inte väntar på bärgare från Sverige. Trist!
Edit den 6/4-22. Bilen lämnade med egen maskin SP i Greven idag på morgonen.

Greven är en bra ställplats, bra serviceutrymmen, fina platser, välskött, ordning och reda och man tar betalt, kostade 19.25€ helt ok tycker vi.

Att den nu tillfälliga kroglösningen med en typ av paviljong/lusthus, köket i en container och en mycket enkel meny inte tilltalade oss, betyder att vi nu har orsak att komma tillbaka och prova den riktiga restaurangen som enligt uppgift skall komma tillbaka.

Själva åt vi en väldigt god kålpudding i bilen, som vi hade med oss från Altea.

78D5E281-F677-4E44-B83D-FC5DC0A327F4.jpeg
Med våra kringelkrokar blev dagens etapp ca. 300 km.

Tommy
 
Senast ändrad:
Jag tror det var nya ägare till restaurangen numera kanske coronan gjorde sitt. Jag brukade titta på deras hemsida om öppettider för de var lite udda så hela resan styrdes av restaurangens öppettider. Jag tror det är ca 33mil till travemunde brukar ta finnlines nattfärja där. Med så stor bil antar jag att det är broarna som gäller. Mars 2020 när coronan börjat härja tog man 15eu med el.
 
Visa bilaga 5595
Märkt av mina besvikelser så hade jag gjort en resplan upp genom Tyskland baseras på en lista av ”möjliga” tankställen för svenska gasolflaskor.

Vår kollega här i iHusbil essge@ var snäll och skickade mig en lista på möjliga ställen att få fylla våra svenska flaskor i Tyskland.
Satte mig med listan och gjorde en resplan upp genom Tyskland med tankställena som waypoits.

Första stoppat var bara 90 km bort, strax utanför Köln:
Die Reicherts Flüssiggas GmbH. Gasflaschen können Montag – Freitag von 8.00 Uhr -18.00 Uhr und Samstag von 9.00 Uhr - 14.00Uhr, Hammermühle 36, Overath,

Visa bilaga 5601
Här fanns det gas, massor av gas, när jag frågade killen som kom fram om han kunde fylla svenska flaskor och han svarade,
— Jawohl, natürlich…. Ja, han förstod nog aldrig hur nära han var att få en puss!

Att han, liksom vi själva inte hade någon fungerande adapter är en annan historia. Nåväl det fixade sig och någon timma senare lämnade vi tankstället med två fulla P10’or och pussen fick istället Carola.

Rekommenderar stället, men ha med relevant adapter.

Sedan satte vi in GPS’n på Greven som vi tidigare besökt en gång, men krogen var stängd, så nu tänkte vi göra ett nytt försök.

Bara ett fåtal bilar på plats, vi ställde oss på första parkett mot floden, med sin underhållande syn med flodbåtarna som hela tiden passerar framrutan.

Tyvärr står det en svensk husbil här, med hela den vänstra sidan av bodelen hårt skrapad.

Visa bilaga 5599
Undrar om den inte väntar på bärgare från Sverige. Trist!

Greven är en bra ställplats, bra serviceutrymmen, fina platser, välskött, ordning och reda och man tar betalt, kostade 19.25€ helt ok tycker vi.

Att den nu tillfälliga kroglösningen med en typ av paviljong/lusthus, köket i en container och en mycket enkel meny inte tilltalade oss, betyder att vi nu har orsak att komma tillbaka och prova den riktiga restaurangen som enligt uppgift skall komma tillbaka.

Själva åt vi en väldigt god kålpudding i bilen, som vi hade med oss från Altea.

Visa bilaga 5600
Med våra kringelkrokar blev dagens etapp ca. 300 km.

Tommy

Fick du något besked om när restaurangen kommer att öppna igen ?
Vi har planer på att stanna till där i mitten/slutet på maj när vi rullar norrut från Mosel.
 
Fick du något besked om när restaurangen kommer att öppna igen ?
Vi har planer på att stanna till där i mitten/slutet på maj när vi rullar norrut från Mosel.
Nu frågade jag inte, men så här ser den provisoriska restaurangen ut.
90E5611D-0691-410B-A95B-4CF87CD61778.jpeg
Matsalen är paviljongen i mitten och vad jag förstår är köket placerat i de blå containern till vänster. Mycket enkel och kort meny, mera åt Fast Food-hållet.

Tommy
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen