Vissa dagar är sämre än andra dagar, idag har det varit en sån dag för mig.
Började med att vi pga kylan har problem med gasolen och de svenska flaskorna. Goda råd fick vi i tråden jag skapade, bl.a. från Knut och SirMcLain, som föreslog att vi skulle installera åtminstone en LPG-flaska, precis som vi haft i våra tidigare husbilar.
Herrarna föreslog;
Die Gasfachfrau Karin Nöfer och vi tog beslutet i lördags att åka över till henne idag måndag och installera flaskan.
Ja, hos mig var den redan installerad i lördags…. Har kollat bilden ett antal gånger sedan dess,
Visa bilaga 5503
Vi åkte igår till en ställplats bara 2 timmar från Fru Nöfer. Imorse vaknade jag redan vid 7, hade jag varit ensam så hade jag varit hos Fru Nöfer när hon öppnade kl 9 imorse. Carola har en mera avmätt inställning till gasflaskor och i synnerhet tror jag LPG-flaskor och föreslog att vi kanske borde ringa först och kolla om man kan installera den idag.
Tiden gick så sakta, men till slut blev klockan 9 och Fru Nöfer svarade på 1:a signalen, men sedan har det bara varit elände.
Fru Nöfer beklagade men hon hade inga 11 kg LPG-flaskor pga av leveransproblem!
Nähä, men då blir det Trier. Fått veta att den gamle leverantören stängde sin kiosk den 31 december förra året, men fick veta att det fanns en till i Trier.
GPS’n sattes på MAX-gas i Trier och där fick jag veta att man inte fyller flaskor överhuvdtaget. Bugade, tackade och gick baklänges ut från denna orgie av grillar i alla storlekar och modeller.
Men vi hade bestämt oss för att ta några dagar i Moseldalen, så vi försökte glömma, ruska av oss problemet med gasolen och istället njuta av Moseldalen, vinet, maten, atmosfären och den klämmiga schlagermusiken från 60-talet;
Men det blev;
Visa bilaga 5526
Spöregn och det blåste så att det var fara för våra hundars liv. Mysigt? Nej inte ett dugg trots att vi försökte peppa varandra med hur fint vi egentligen hade det.
Vi drog vidare, Moseldalen finns kvar, vi återkommer.
Ett nytt tips som jag fått är ett ställe utanför Köln som lär fylla svenska flaskor. Det provar vi imorgon.
Dagens resa tog oss från ställplatsen i Amnéville, till ställplatsen en bit utanför Koblenz, Urmitz vid Rhens strand.
Visa bilaga 5548
Visa bilaga 5551
Ok, det är grått, regnigt och kallt. men vänta. Om du kollar noga på bilden, så ser du vår utsikt genom framrutan, en flodbåt på Rehn, ett tåg som går på en bro över Rhen och en vit husbil! Tja, vad säger du om det?
Men för att förgylla den eländiga dagen så tågade vi tillsammans till ortens speceriaffär för att köpa ett gott moselvin. Du tror inte det är sant!!
Själv har jag säkert druckit flera tusen flaskor vin, Carola några färre, men dagens speciella och unika situation delar vi!
Flaskan var utrustad med skruvkork, en nymodighet som jag själv välkomnar, men…
Visa bilaga 5544
Det gick inte att skruva av korken! Det slutade med att Carola snurrade upp kapsylens metall på en sax, ja då kom vi åt de gyllene dropparna.
Men sen har allt blivit en toppenkväll, trots att det regnar och är kallt utanför stugvärmen husbilen.
Det blev Carolas köttfärsbiffar, med extra av allt, stekt potatis, smörstekta endiver och färska rädisor, som sköljdes ner med ett varmt Moselvin, varmt eftersom vi båda kämpat med flaskan för att öppna den, de senaste 42 minuterna!
Visa bilaga 5547
Sen kom Carola att tänka på, — varför har vi inte vårt lilla elektriska element med oss. Kollade i garaget och där låg vår ”räddare i nöden” och lättade på våra bekymmer beträffande värmen i bilen om natten.
Dagens etapp blev ca. 300 km.
Imorgon är det en ny dag…
Tommy