• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Bodel övrigt Möss i bilen

Kjell

Välkänd medlem
Medlem
Ett återkommande tema som aldrig verkar ta slut.

Har nu testat det mesta för att hindra mössen att ta sig sig in i bilen som t.ex

• musskrämmor av olika modeller
• pepparmyntsolja

Trodde länge på pepparmyntsoljan. Men även fast den var inköpt på rätt apotek så hjälpte den inte.

Men skam den som ger sig. Tänkte att lite ljud skulle hjälpa. Ställde en radio i husbilen med P1 gående dygnet runt. Det visade sig att mössen höll sig utanför bilen i några nätter. Men som så många gånger förr så grusades mina förhoppningar i natt. Nu var de tillbaka.

För att få lite bättre koll på var de tar sig in så har jag monterat en kamera inne i bilen. Nästa steg, som börjar närma sig, är att sätta kameran under bilen.

Bifogar en kort filmsnutt som visar ett av de ”söta” små odjuren.

Jag har ventilen till gråvattnet öppen under vintern. Anledningen är att jag satt dit en elektrisk ventil som jag är orolig för att den skall frysa sönder. Har satt nät på utloppet som jag tar bort till våren.
Det låter vettigt. Mannen i filmen stod på en camping i Spanien.
Jag säger inte att nätet inte funkar för att stoppa möss. Men i så fall om ventilen är öppen och nätet sitter på när bilen inte används. För övrig tid bör man nog fundera på om nätet t o m ställer till det vid tömning.

I den bilen vi har nu (fjärde säsongen) har jag gjort ett fast montage med den som jag skriver om i inlägg 25. Absolut musfritt bara jag kommer ihåg att sätta i nätsladden. Glömmer jag sätta i nätsladden så blir det inte bra alls. Kanske jag kan berätta om det om ni är intresserade.
20251215_164723[1].jpg

En husbilsägare bör alltid va intresserad av att inte få in möss i sin husbil.
Musen, en gammal släkting till oss människor. Men vi gick skilda vägar för ung 75 miljoner år sedan.. ett dägg-djur..och ett av de som lyckats bäst med att sprida sig på jorden i mycket stort antal. Nåja, man.är inte så pigg på att träffa alla sina gamla släktingar....
......
Lite frågor... den musskrämma som du visar på bild i inlägg # 82 vilket märke är det?
Hur stort område är det tänkt att den ska skrämmas på? Räcker det med en i en husbil?
Är det tänkt att den ska skrämma möss inne i husbilen eller de utanför?
Hur är situtionen där du håller med din husbil? Är det ett område med få eller många möss?
Är din husbil mycket väl tätad så att inte möss ska kunna komma in? Eller finns det öppningar..där möss skulle kunna ta sig in? Jag tänker lite som så, hur vet du att den funkar? Har du t ex haft möss när du glömt att ansluta elektricitet ?
Ja, det var mina funderingar.

Vilda möss - beteende i naturen | Mus iFokus https://share.google/puSo7XmdiBIVxnaRP

Du får söka på det jag skriver i inlägg 22.
Den gamla typen av TopoStop har jag i 1,5 plansvillan. Skruvad i takstolen. Jag har haft detta i många år, och skulle där vara en mus i en musfälla så det första jag gör är att kolla TopoStop, då är den defekt. Går den att justera (oftast med en skruv på kläppen) så gör jag det annars så har jag köpt ny. Jag har koll på alla mina musfällor då dom ligger som en sektion i mitt larm. Så ja, det räcker med en i husbilen. På kartongen står där 150kvm.
I mitt fall så håller dom sig utanför bilen och även i villan.
Det blir man aldrig klok på, i höst har jag haft en i en fälla utomhus.
Har aldrig brytt mig om att täta mina bilar då jag anser att det är helt omöjligt.
På sista frågan är svaret ja. Det blev väldigt dyrt. Återkommer med ett inlägg om det.

Stopp nu, blanda inte in mina inlägg med sådana video. Jag har inte skrivet ett ord om sådana skrämmor som avger ljud! Tydligen inte lätt att få ut min information.

Nu fattar jag ingenting! Inte avger ljud! De sänder ju ut " ljudvågor " fast på lite högre frekvens än en människas hörselsystem uppfattar? Över 20 tusen Herz och uppåt. Hur menar du att de " du skriver om " fungerar? Jag googlade ju på de märken som du skrev om. Informationen kom från dig.
Ultraljud som varierar i frekvens... har jag uppfattat det som?
Här tror jag att du har fel? Hur menar du att din musskrämma fungerar?
Du skrev ju om märket Weitech? Eller så har jag missuppfattat dig?
Ps.. jo jag sökte på det du skrev om i inlägg 22 ! Det var väl just Weitech?

Suck, jag skrev så här. Jo det tar slut, om man gör rätt. Du kan inte täta och hitta alla hål, dom behöver endast 6mm hål. Du har testat det mesta skriver du, men inte WEITECH WKO400. Men den kräver att du har tillgång till ett vägguttag.
Söker man på det så kan man hitta detta https://www.weitech.com/en/our-prod...solid-borne-sounds-vibrations-repeller-150-m²
Inlägg 86 är väldigt allmän hållen. Inlägg 87 har du ett annat fabrikat med en helt annat typ och dessutom står där 250kvm, det har jag inte skrivet.

SUCK SUCK SUCK o trams! Jag försöker bara sätta mig in i vad som eventuellt finns för att hålla möss borta. Det är väl en intressant fråga. Du gav uppslag till ett eller två fabrikat.. ....så jag googlade lite och hittade några sidor som jag tyckte verkade intressanta för att andra ska kunna gå dit och läsa själva. Det är väl inte så konstigt? Om det hela funkar eller inte det har jag absolut ingen aning om. Men man får ju börja nånstans.
Det kan ju finnas annat som kan fungera än just den modellen som du använt.
Vibrationer och ljud hänger väldigt mycket ihop! Väldigt, väldigt mycket!
För mig t ex hade det varit mycket lättare med något som drivs på batterier eller 12 volt. Det är jag intresserad av. Jag har aldrig haft möss i min äldre husbil..men är ändå alltid rädd för att jag ska få det.
Kjell har ju mycket tydligt haft möss inne! Till o med tagit bilder på dem. Så han o andra har ju nytta av tips och idéer kring hur han ska göra.
För övrigt anser jag att det går helt säkert att stoppa och täppa till alla ställen där möss kan ta sig in... varför skulle det inte gå? Men..en massa jobb..jobb o envishet krävs.

Läs gärna under knappen.. notera.. på nedanstående länk...

Skydd inomhus | Weitech - Intelligent skadedjursbekämpning / Répulsifs à ultrason https://share.google/ECnLv77HXeygioaaD

Senast ändrad:
Klart det är en intressant fråga, det är ju därför jag skriver här och delger 25 år erfarenhet. Jag skriver om en specifik produkt och inget annat. Och det framgår redan i inlägg 22. Och den går alldeles utmärkt att driva på 12 volt. Vad är det du vill jag skall läsa i den länken du nu hänvisar till?

Om vi börjar bakifrån...Du behöver överhuvudtaget inte läsa nån länk...eller så läser du och tar till dig det som du tycker är intressant.
Jag har inte påstått att du skriver om något annat än en specifik produkt...o inget fel i det... men jag skriver inte bara om en specifik produkt..typ den som du anger i inlägg 22... nej jag googlar lite friskt och ser om jag kan hitta nåt som verkar intressant.. ....Du har goda erfarenheter under 25 år... o det är ju bra.
Jag kommer att skaffa något sådant här..om jag blir övertygad om att det kan ha en avskräckande effekt..så det var ju bra att den går på 12 volt..då kan jag sätta in ett extra sådant batteri...
Återstår dock nån fundering från mig... fungerar just den modellen..med nummer 400 på ett speciellt sätt? Bygger den på att sända ut ljud på högre frekvenser än människor kan höra..( men möss hör) och samtidigt sända ut .. typ stomljud.. Du skriver att du skruvat fast den..eller är den modellen 400 enbart stomljud.. som ska skrämma möss... så att den modellen 400 inte sänder ut ljud på högre frekvenser... detta tycker jag kan va intressant o viktigt att veta om man tänker köpa... dvs ..Hur fungerar den egentligen?
Sen..om jag ska tänka lite högt...25 år har dina fungerat bra...då kan det ju va rimligt att googla lite och se om det har kanske tillkommit något nyare... eller ingen utveckling alls på möss-skrämmare på 25 år? Ps man hittar ganska lite på internet.. om Weitech... nån större recension har i varje fall inte jag hittat!

Nu blir det väl lite konstigt, du som erkänner att du är novis på detta hänvisar mig till att läsa reklam på en tillverkares hemsida! Jag är inte det minsta intresserad av deras hemsida. Jag har goda erfarenheter av den gamla TopoStop R100 och när den nya svarta svek mig så hittade jag denna på marknaden som jobbar med samma princip. Den jobbar med stomljud/vibrationer därför är det viktigt att den fästes med rejäla skruvar i en takstol eller som i husbilen där jag gängat i stålstativet till Isofix och säkerhetsbälten. När man skall framkalla en vibration till stommen så är det helt omöjligt att det inte kommer ljud ifrån produkten.
Jodå det har tillkommit en ny produkt på marknaden ganska nyligen som fungerar på ett helt nytt sätt, och det har jag redan skrivet om i inlägg 25.
WK0400 drivs med 12 volt. Men du får nog ha ett väldigt stort batteri om den skall fungera mer än någon dag.
20251216_125809[2].jpg

Du behöver överhuvudtaget inte läsa nån länk....etc...skrev jag....# 94...

Det blir för dig att jag hänvisar dig att läsa?

Men det kan ju finnas andra som vill läsa på hemsidan...
Jaha..då får jag kolla vad det står i inlägg 25 !

Jag kastar mig in i debatten och bryter av lite i ordkriget mellan kombattanterna... :whistle:

Har egentligen inga problem (ännu) i husbilen, men får alltid ovälkommet besök av skogsmöss i vårt gamla timrade sommarhus.
Batteridrivna små runda ultraljuds råttskrämmare har inte haft ingen större effekt och inte ens enris funkar, fast en del hävdar det.
Jag har provat med ättika och även med riktig pepparmyntstolja droppat på teblad, men effekten avtar vartefter medlet dunstar av.

Visitkorten talar sitt tydliga språk varje vår, när vi öppnar upp. Nähä.., det funkade inte så bra i år heller...
Annars tror jag att vibrationer kan ha en bra effekt, men vi saknar dessvärre 220v i torpet.
Mössen har aldrig gjort någon direkt skada, men det vore ändå skönt att slippa dela huset med dessa snyltgäster.

Kan den här varianten vara ett annat alternativ för husbilar?

Senast ändrad:
Jag tror att det börjar bli dags att återvända till den ursprungliga frågeställningen ”……. det jag helst av allt önskar är tips och observationer om var de tar sig in”.
Det innebär inte att jag avfärdar alla tips på medel och fällor. Det är bara så att deras effekt visar sig svår att få verifierad av ett flertal användare.
Så har ni fler tips eller observationer på var mössen kommer in i husbilen så är jag tacksam för att få ta del av dem.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen