• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Bodel övrigt Möss i bilen

Kjell

Välkänd medlem
Medlem
Ett återkommande tema som aldrig verkar ta slut.

Har nu testat det mesta för att hindra mössen att ta sig sig in i bilen som t.ex

• musskrämmor av olika modeller
• pepparmyntsolja

Trodde länge på pepparmyntsoljan. Men även fast den var inköpt på rätt apotek så hjälpte den inte.

Men skam den som ger sig. Tänkte att lite ljud skulle hjälpa. Ställde en radio i husbilen med P1 gående dygnet runt. Det visade sig att mössen höll sig utanför bilen i några nätter. Men som så många gånger förr så grusades mina förhoppningar i natt. Nu var de tillbaka.

För att få lite bättre koll på var de tar sig in så har jag monterat en kamera inne i bilen. Nästa steg, som börjar närma sig, är att sätta kameran under bilen.

Bifogar en kort filmsnutt som visar ett av de ”söta” små odjuren.

Den där A24 skaffade jag för några år sedan. Den är placerad enligt anvisningar och den får nytt bete i sig varje höst. Den har aldrig någonsin fångat en enda mus. När mössen sitter i vanliga fällor längs samma vägg. Då blir man tveksam på funktionen så då provar man med en träpinne. Jodå den fungerar varje gång, träpinnen bryts.

Vi skulle köra på Österlen lyser hösten (november) 2023 så bilen är således inte vinter avställd. Av den anledningen var inte stickproppen i till den TopoStop R100 som jag hade då. Det blev jätte dyrt så numera så åker stickproppen i redan i oktober när bilen står hemma. När TopoStop R100 och WKO400 fungerar och är anslutna till spänning har jag aldrig möss i villan eller i husbilen.
20231103_174639.jpg
1.jpg

Den där A24 skaffade jag för några år sedan. Den är placerad enligt anvisningar och den får nytt bete i sig varje höst. Den har aldrig någonsin fångat en enda mus. När mössen sitter i vanliga fällor längs samma vägg. Då blir man tveksam på funktionen så då provar man med en träpinne. Jodå den fungerar varje gång, träpinnen bryts.
Tyvärr har jag också samma erfarenhet av den.

Tyvärr har jag också samma erfarenhet av den.
Ni har väl inte glömt att ta bort myntet för att ”starta” behållaren med ”mat”?

Hej
För ett antal år sedan var det en som sålde Jack Russelhår via ebay och påstod att det var bra mot möss.
Vi har vår husbil i en carport och har grundvärme på.
Eftersom vi åker på kortturer lämnar vi alltid hundmat och hundgodis i bilen.
På textilerna i bilen fastnar alltid lite hår från våran Jackie, kan det vara anledningen till att mössen inte trivs hos oss.Screenshot_20251217_084752_Google.jpg
Jag frågade AI om det kan vara så.
Mvh. Klas Nilsson

Kompletterande information på WKO400. Vet inte varför tillverkare skriver så om sina produkter, i detta fallet 1A. T.ex. om man skall köpa en router till husbilen är det helt omöjligt att få veta den verkliga strömförbrukningen. Den som står på produkten stämmer inte. Jag har gått ut i kylan och skruvat loss enheten för ni skall få rätt information. Skall ni beräkna batteritid så använd 230mA. Laddar även upp bilder så man kan förstå hur stomljudet uppstår.

20251216_132424[1].jpg

20251216_131451[1].jpg
20251216_131500[1].jpg

Mina sitter helt vertikalt. Har inte den undre hållaren utan det här skyddet i stället

Hej
För ett antal år sedan var det en som sålde Jack Russelhår via ebay och påstod att det var bra mot möss.
Vi har vår husbil i en carport och har grundvärme på.
Eftersom vi åker på kortturer lämnar vi alltid hundmat och hundgodis i bilen.
På textilerna i bilen fastnar alltid lite hår från våran Jackie, kan det vara anledningen till att mössen inte trivs hos oss.
Jag frågade AI om det kan vara så.
Mvh. Klas Nilsson
Vi har haft tur och hittills aldrig fått in möss varken i husbilen eller i vår tidigare husvagn. Allt ätbart är urplockat, vi har en musskrämma (förmodligen mest psykologiskt för oss) och vi ser till att bilen som lägst håller +5 C.
Men den verkliga orsaken till varför vi har klarat oss är kanske att vi alltid har haft hundar.

Kollade på kul med ett par kompisar som satte ut 2 st A24 i mitten på september. De har fångat 53 möss i dem under hösten.
Sen säger väl inte antalet fångade möss allt. Det är naturligtvis beroende på tillgången. Men det talar ju ändå för att de fyller sin uppgift att kunna fånga möss.
Jag ska ge A24 en ny chans!
Var ute och kollade på den, konstaterade att Co2-patronet var slut 🤥, satte in en ny.
Däremot har jag inga nya beten, så jag fyllde det gamla med lite ”gnagargodis” (som jag köpte tidigare på stick.se)
Placerade om den, nu med 45 graders lutning.
Så nu får jag hålla tummarna.

Var också ute i husbilen och inspekterade noga, inga spår efter möss tack och lov.
Har dock fångat 2st i vanliga fällor utanför bilen de senaste två veckorna, så inte så många möss i farten verkar det som.
Kanske blir det fler om kylan kommer eller är det ”för sent” på säsongen för det?

I väntan på att mössen visar sig igen har jag en liten fundering på om det kan skilja mellan olika husbilsmärken om mössen tar sig in eller inte. Har fått för mig att en del husbilsmärken klarar sig från möss medan andra inte gör det. Kunde vara intressant att höra vilka husbilsmärken och typ av husbil, såsom hel- eller halvintegrerad eller plåtis, som haft besök av möss.

Själv har jag en helintegrerad Dethleffs Magic Edition från 2014.

Har sedan 4 år en delintegrerad Sun Living. Det enda gnagarna gett sej på är dieseltanken för något år sedan. Peppar peppar, inga spår alls i bilen efter skadedjuren, ändå bor vi på landet granne med en bonde som har får och kor ända intill oss. Så det borde finnas gott om både möss och råttor.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen