• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Bodel övrigt Möss i bilen

Kjell

Välkänd medlem
Medlem
Ett återkommande tema som aldrig verkar ta slut.

Har nu testat det mesta för att hindra mössen att ta sig sig in i bilen som t.ex

• musskrämmor av olika modeller
• pepparmyntsolja

Trodde länge på pepparmyntsoljan. Men även fast den var inköpt på rätt apotek så hjälpte den inte.

Men skam den som ger sig. Tänkte att lite ljud skulle hjälpa. Ställde en radio i husbilen med P1 gående dygnet runt. Det visade sig att mössen höll sig utanför bilen i några nätter. Men som så många gånger förr så grusades mina förhoppningar i natt. Nu var de tillbaka.

För att få lite bättre koll på var de tar sig in så har jag monterat en kamera inne i bilen. Nästa steg, som börjar närma sig, är att sätta kameran under bilen.

Bifogar en kort filmsnutt som visar ett av de ”söta” små odjuren.

Jo det tar slut, om man gör rätt. Du kan inte täta och hitta alla hål, dom behöver endast 6mm hål. Du har testat det mesta skriver du, men inte WEITECH WKO400. Men den kräver att du har tillgång till ett vägguttag.

Jo det tar slut, om man gör rätt. Du kan inte täta och hitta alla hål, dom behöver endast 6mm hål. Du har testat det mesta skriver du, men inte WEITECH WKO400. Men den kräver att du har tillgång till ett vägguttag.
Har du någon oberoende test eller video som visar att den fungerar?

Det finns alltför många påståenden om allt från granris till musskrämmor som sägs fungera, men som sen inte visar sig fungera över huvud taget.

Jag säger inte att ditt förslag inte fungerar men det är allför ofta som var och en blir salig på sin egen tro.

Jag har skrivet om detta tidigare, finns inte så många apparater som fungerar med denna princip. Har haft sedan säkert minst 25 år tillbaka i tiden en som hette Topo stop R100, en rund beige plastlåda. Den går inte att köpa länge. Jag tror inte, jag är nöjd. Den nya i svart fungerar men är utsliten efter ett år. I WEITECH WKO400 är där som i Topo stop R100 ett piezoelement där en metall kläpp är fastsatt som skapar vibrationer i hus stommen. I husbilen har jag skruvat fast den i stålstommen till isofix och säkerhetsbältena där bak. Om du nu har provat allt, men inte detta. Varför inte prova?
Finns en ny maskin med en ny princip, Repello, den har jag ingen erfarenhet av alls. Gillar inte deras reklam.

För min del krävs det fler belägg för att jag skall vara övertygad om dess effektivitet.

Har du sett några sådana belägg? Har letat men inte funnit några.

När det gäller Repello så har jag redan avskrivit den efter att ha läst inlägg på FB som säger att mössen inte bryr sig om den.

Jag har i somras skaffat några stycken
Båda för att skrämma sork men också (förhoppningsvis) huggorm.
Nu i vinter har jag spridit ut de i husbilen, en motorrummet, resten på bakram och framvagn.
Men OM det fungerar eller inte får jag återkomma till.

Vad jag vet så hittar du inga vetenskapliga studior. Jag är nöjd i massor av år och dom som jag rekommenderat till fastigheter, garage och bostäder är nöjda. Två byggnader intill en åker som är kall förråd tömdes musfällorna varje höst. Efter montering av Topo stop R100 (en i var byggnad) har inga möss anträffats i några fällor. Det var dom svarta så dom är nu utbytta till WEITECH WKO400.

Det enda som fungerar är att täta bilen allt annat är bara slöseri med tid och pengar. Visst det tar en stund att gå igenom bilen men klart värt besväret för en musfri bil.
Det finns ett sätt till som borde fungera. Eftersom mössen måste ta sig upp via hjulen kan man gå till en plåtslagare o skaffa 4st tunna plåtar ca 1m x 20cm som man sätter runt hjulen.

Vad jag vet så hittar du inga vetenskapliga studior. Jag är nöjd i massor av år och dom som jag rekommenderat till fastigheter, garage och bostäder är nöjda. Två byggnader intill en åker som är kall förråd tömdes musfällorna varje höst. Efter montering av Topo stop R100 (en i var byggnad) har inga möss anträffats i några fällor. Det var dom svarta så dom är nu utbytta till WEITECH WKO400.
Om de nu är så effektiva så måste det ju gå att hitta skrivna bekräftelser på detta. De har ju som du skriver funnits i så många år. Jag är inte ute efter vetenskapliga tester utan synpunkter från vanliga användare av dem.

Det finns ett sätt till som borde fungera. Eftersom mössen måste ta sig upp via hjulen kan man gå till en plåtslagare o skaffa 4st tunna plåtar ca 1m x 20cm som man sätter runt hjulen.
Det finns redan färdiga sådana att köpa. Och tyvärr som så många andra ”medel” för att hålla mössen ute så fungerar de inte. Dels kan mössen hoppa högre än så dels så hittar de andra vägar att ta sig in i bilen.

Mössen behöver inte ta sig upp via hjulen, dom hoppar upp på fram/bakaxel och använder sedan hjulupphägningen, sladdar,kablar,rör för att ta sig vidare, kylaren är en bra väg upp också.

Nu blir jag nyfiken på hur du resonerar. Du skriver att du testat det mesta. Det du tidigare testat har du haft ett vetenskapligt underlag på varje produkt? Jag har ingenting för att skriva som jag gör, tänkte bara hjälpa dig. Du har ju bevisligen möss i bilen, varför skulle du inte prova det jag skriver om. Skador av gnagare på el, bränslesystem och inredning är mycket dyrt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen